Har lyst på.....Mcintosh!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Dette var greit å ta med seg i videre søken og jeg ser at det er flere som er enig med deg.
Det er vanskelig å konkludere med at EL34 er snillere en KT88 og 6550 da lyden er like avhengig av kretsen røret står i. Du kan få KT88 konstruksjoner som låter litt rundt og varmt også, varmere enn min EL34 konstruksjon. Så her bør man lete etter lydsignaturen til forsterkeren og ikke kun etter røret.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Du får nevne noen da.
Sjekk Audioasylum og Audiogon så kryr det av eksempler og folk som har testet selv. Bla Mc275 har en varmere, mer udefinert lyd, spesielt i bassen enn Wolcott om man leser disse forumene og deres A/B tester. Som sier jeg kun at kretsen er viktigere enn røret i en helhetlig sammenheng. Poenget mitt er at man må se forsterkeren som en helhet der rørene er en del av et hele. Å vurdere en forsterker basert på hvilke rør den har blir for generaliserende og vil mange ganger bli feil. At det er forskjell på EL34. KT88 og 6550 når de spiller i samme konstruksjon er noe annet, også her er det feilkilder ang. rørenes spillemåte da enhver forsterker er sydd sammen for et spesielt rør, og å bytte disse til et annet kan medføre forskjeller som ikke kan taes som generelle i alle kretser.
 
T

timc

Gjest
Som påpekt tidligere så er ikke Wolcott en billig forsterker.

Mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Du snakket tidligere om "billige EL34" og da trodde jeg du mente rørene og ikke forsterkerne.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det er ett rørforsterkerfirma som jeg også har sansen for.
Vel vel, de har en veldig klar lyd, ikke så varmt akkurat.
De heter Nightingale Audio.
Forza Italia!

De har blandt annet en model som heter for ATS 90.
Denne er vel annerkjent som den rørforsterker med en av de
best definerte midbassevner som er å oppdrive.

Midbassevner er mye viktigere enn om ampen er varm eller kald i lyden.

Det er og virkelig vrient for transistorer dette området ifra en 45-450hz... Man skulle ikke tro det men!

En ATS 90:


Det er når denne midbassevnen ikke er helt der, pga rørenen eller hva man nå sier det at de heller er å foretrekke en litt varmere røramp.

Selv så synes jeg faktisk ikke at 275 er så varm jeg!
Jeg er og av den oppfatning at den heller ikke er så altfor adept på midbass.

Quicksilver Audio er en produsent med utrolige midbassevner også. Deres 120w monoblokk er bare nuuudelig!

KT-88 amp som er varm... er ikke dette litt mot hensikten til røret da? Jeg ville heller ha hatt en 6550 SED i en amp som skal være litt varm jeg! Det er mer slik ett 6550 rør låter.

Det beste røret så langt jeg ser det for varme i lyden er heller KT-66/6L6/5881 !!!

Men også her har man i f.eks Rauna of Sweden Candela (forøvrig en nesten ukjent juvel av en amp...)
lyktes å bruke 5881 på en meget flott måte!
Ikke varm, eller kald, men energia!
 
T

timc

Gjest
Du snakket tidligere om "billige EL34" og da trodde jeg du mente rørene og ikke forsterkerne.

Jeg mente billige forsterkere ja.

Da er vi kanskje enige?

Mvh
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er vanskelig å konkludere med at EL34 er snillere en KT88 og 6550 da lyden er like avhengig av kretsen røret står i. Du kan få KT88 konstruksjoner som låter litt rundt og varmt også, varmere enn min EL34 konstruksjon. Så her bør man lete etter lydsignaturen til forsterkeren og ikke kun etter røret.
Det skal jeg nok gjøre når den tid kommer.
Men stemmer kansje utsagnet hvis EL34 og KT88 blir brukt i samme forsterker og krets?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er ett rørforsterkerfirma som jeg også har sansen for.
Vel vel, de har en veldig klar lyd, ikke så varmt akkurat.
De heter Nightingale Audio.
Forza Italia!

De har blandt annet en model som heter for ATS 90.
Denne er vel annerkjent som den rørforsterker med en av de
best definerte midbassevner som er å oppdrive.

Midbassevner er mye viktigere enn om ampen er varm eller kald i lyden.

Det er og virkelig vrient for transistorer dette området ifra en 45-450hz... Man skulle ikke tro det men!

Det er når denne midbassevnen ikke er helt der, pga rørenen eller hva man nå sier det at de heller er å foretrekke en litt varmere røramp.

Selv så synes jeg faktisk ikke at 275 er så varm jeg!
Jeg er og av den oppfatning at den heller ikke er så altfor adept på midbass.

Quicksilver Audio er en produsent med utrolige midbassevner også. Deres  120w monoblokk er bare nuuudelig!

KT-88 amp som er varm... er ikke dette litt mot hensikten til røret da? Jeg ville heller ha hatt en 6550 SED i en amp som skal være litt varm jeg! Det er mer slik ett 6550 rør låter.

Det beste røret så langt jeg ser det for varme i lyden er heller KT-66/6L6/5881 !!!

Men også her har man i f.eks Rauna of Sweden Candela (forøvrig en nesten ukjent juvel av en amp...)
lyktes å bruke 5881 på en meget flott måte!
Ikke varm, eller kald, men energia!
Takker for innspill
Det er jaggu mangt en skal få lære på dette forumet.
Slikt er hjelpsomt for en som er ubevandret i rørenes verden. :D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jada.
Hvis vi tar 30-50watt som utgangspunkt.
Og holder oss til integrerte.

Primaluna!
Bra saker innen integrert rørforsterkere!
Og det stemmer! Om de har rett rør på plass seffern...
Ca 15 tusen dette da.

Litt bedre enn disse er da AMPLIFON WT40.
Som jeg ble meget imponert over på Hortenmessa!
Duverden så flott lyd til rett rundt 20 tusen!

Så er det neste nivå:
Tyske Octave audio!!!
Octave V40 ... Dette er bra saker!
Vi snakker ca 30 tusen her da...
Veldig last tålerant og! Klarer glatt ned i 2 ohm denne.

En Octave V40 kan også leveres med tape out
rca'ene omgjordt til ett sett med Pre out koblinger om
man trenger å mate evt basselementa med ekstra sluttrinn. Dette gjør Octave gratis på nye enheter.
Kjekt å vite.

Og så neste nivå da: Audiomat:
Audiomat Opera Reference ... ca 45 tusen...
Folk kan altså si hva de vil...
Hva er det de to brødrenene som lager Audiomat fikk i mammas pupp når de vokste opp?
I want some! ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Personlig er jeg veldig sugen på å få skrapt sammen penger til en McIntosh MC2000. Av det jeg har lest bør denne passe min stil utmerket. Bare synde den er så dyr :(
Det er pr dags dato bare to eller tre i landet er det ikke?
Joda! Det flott rørforsterker altså!

Men tror du ikke at du kunne funnet ett alternativ til mer overkommelig pris med så godt som like bra lyd da?

Jeg tenker på Supratek jeg...
Mondeuce 100watt monoblokker. de koster vel en 5500$ paret.
http://www.supratek.biz/poweramp.htm
Hva kan det bli her da? rett over 50 eller noe?
 
T

timc

Gjest
Joda, men da er jo hoppet opp til MC2000 ikke så veldig stort. Skal klare å skaffe den til rundt 60k

Jeg har uansett ikke råd til noen av delene desverre :(

Løsningen for meg ble PA forsterker med innbegygd EQ. Til prisen står den seg godt.

Mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Oki.
Så du vurderer både høyttaler og amp bytte nå da.?
Øhm . er ikke helt kjent med Disse greiene du har der timc

Jubal 65 og SVA 1800.
De ser ut hvordan.

Er Jubal 65 en slik eldre studiosak eller? en 3-veis mon tro?
 
T

timc

Gjest
Hei.

L65 Jubal er en 3 veis Bokhyllehøyttaler fra 74. Den har 12" bass, 5" mid og diskanthorn. Den er delt på 1khz og 7khz mener jeg det var.

SVA1800 er fra rundt 2000. Dette er en skikkelig CV killer som også spiller greit oppover med rett match/plassering. Den er utstyrt med 2x 8" basser og diskanthorn. Delt på 1.6khz.

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å skifte noe på en stund, men jeg må si at de nye JBL LSR6332 (tror jeg de het) frister veldig.

Jeg nevnte MC2000 mest som en forsterker jeg har lyst på, men det blir isåfall ganske langt frem i tid.

Hyggelig at du viser interesser for mine sære komponenter :)

Mvh
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
The $17,000.00 McIntosh C1000 Reference Tube Preamp. ;D ;D ;D ;D



 
T

timc

Gjest
Joda..Hadde tatt i mot den der ja ;D

Men den måtte sammenlignes med ARC Ref.3 + et par til ;)

Ref.3 er forøvrig utrolig bra.

Finner du ut hva du skal gjøre?

Mvh
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Joda..Hadde tatt i mot den der ja ;D

Men den måtte sammenlignes med ARC Ref.3 + et par til ;)

Ref.3 er forøvrig utrolig bra.

Finner du ut hva du skal gjøre?

Mvh
Mja...
Prismessig er det Mcintosh Mc 252 og Rouge Audio sine 150 watts rørmonoblokker som konkurerer.
Lydmessig tror jeg begge disse vil passe meg godt,selv om slikt selvfølgelig må prøves når den tid kommer.

Men praktisk sett så tror jeg rørmonoblokkene diskvaliserer seg selv pga levetiden på rørene og varmeutviklingen.

Anlegget mitt står på fra ca kl 09 på morgenen til sent på natt og det blir spillt musikk,hørt på radio,sett på film og diverse tv programmer gjennom hele dagen av 2 personer som har ulik arbeidstid.

Så rørene i en rørforsterker vil ikke holde mer enn maks 300 dager før de må skiftes,med mitt bruk.
ikke vet jeg hva komplette sett med rør koster,men dette vil uansett ikke være utslagsgivende for meg.

En brukt Mc 402 er selvfølgelig innen rekkevidde,men jeg kan ikke ta den kostnaden nå,så en får bare vente å se.

Høytalerene mine er heller ikke innspilt enda,så jeg får vente og se om karakteren forandrer seg slik at valget kan bli annerledes.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Anlegget mitt står på fra ca kl 09 på morgenen til sent på natt og det blir spillt musikk,hørt på radio,sett på film og diverse tv programmer gjennom hele dagen av 2 personer som har ulik arbeidstid.
Hmmm...
Dette høres ut som perfekte arbeidstider for ICE eller lignende.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hmmm...
Dette høres ut som perfekte arbeidstider for ICE eller lignende.
Jepp,det har du helt rett i! ;)
Men`vanlige`transistor forsterkere fungerer også helt greit! ;D

Problemet med Ice er vel at de ikke treffer meg helt lydmessig,og da velger jeg ikke forsterkere utelukkende på teknologi.
 
Topp Bunn