Har kjøpt ny kabel.... sukk... (hjelp..!)

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
335
Torget vurderinger
0
På jobben (bor der i perioder) har jeg en Nad D1050 dac, koblet til en head-amp og et par Sundara hodetlf. Relativt fornøyd med lyden, kilden er et Samsung nettbrett og Tidal hifi. Spiller ut på USB-C kontakten, via en multikontakt dongle og en god Kimber USB A-B kabel . Nå har jeg et innebygd ubehag ved bruk av koblinger/skjøter i hifi sammenheng, så jeg anskaffet en god kabel (USB C-B) fra Audioquest for å slippe dongelen. Problemet er et det blir støy når jeg bruker den. Ikke susing eller jordingsbrum, men intens digital knitring. Intensiteten varierer i noen grad med musikken. Er det noe USB 2.0/3.0 utfordringer her? På telefonen er det ingen knitring med kabelen, men ikke så bra lyd..
DSC_1003.jpg
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
335
Torget vurderinger
0
Be om Å få returnert og få pengene igjen snarest
Takk for forslag. Har en liten mistanke om at det ikke er kabelen sin feil. Som sagt fungerer den på mobiltlf i samme oppsett. Dessuten var det samme problem på en billig-kabel jeg kjøpte på en PC-butikk.... Når jeg bruker dongelen, kommer det melding på skjermen at tilkoblet materiell lades fra brettet. Hvis jeg kobler den nye kabelen til USB-C uttaket på dongelen, er det ingen lyd. Av disse grunner er det jeg lurer på om fysisk oppsett i pluggene er forskjellig...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.220
Antall liker
9.451
Torget vurderinger
2
Noe USB-kabler har kun ladedelen koblet og ikke dataoverføring , og motsatt
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
335
Torget vurderinger
0
Testingen fortsetter....🙂Har nå prøvd den nye Audioquest-kabelen mellom nettbrettet og en Topping E30-dac. Ingen støy! Kun ren, deilig musikk. Foreløpig konklusjon må bli at Nad'en, og forsåvidt hjemme-dac'en, som begge er noe tilårskomne i denne sammenheng, på en eller annen måte ikke støtter fullt ut denne type dataoverføring på USB
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Har også hatt litt trøbbel med Audioquest USB-kabler, det gjelder faktisk begge jeg har hatt. Et problem oppsto i går, faktisk, etter at PC'n hadde oppdatert seg. Plutselig kjente ikke PC'n igjen USB-enheten (en DAC), samme hva jeg prøvde på. Byttet til normal printerkabel, og alt var på stell igjen. Jeg har vondt for å tro at kabelen på noen måte gikk i stykker mens PC'n oppdaterte seg, så dette er merkelig.
Min forrige Audioquest var også veldig utrygg, fungerte ikke på alle enheter. Tror det får bli printerkabler heretter.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.288
Antall liker
3.632
Torget vurderinger
1
Har også hatt litt trøbbel med Audioquest USB-kabler, det gjelder faktisk begge jeg har hatt. Et problem oppsto i går, faktisk, etter at PC'n hadde oppdatert seg. Plutselig kjente ikke PC'n igjen USB-enheten (en DAC), samme hva jeg prøvde på. Byttet til normal printerkabel, og alt var på stell igjen. Jeg har vondt for å tro at kabelen på noen måte gikk i stykker mens PC'n oppdaterte seg, så dette er merkelig.
Min forrige Audioquest var også veldig utrygg, fungerte ikke på alle enheter. Tror det får bli printerkabler heretter.
Du skal ikke se bort ifra at kabel bare kollapset av seg selv, AQ har elendige termineringer og udugelige kontakter selv på ganske dyre kabler. Har opplevd at en AQ kabel sluttet å fungere plutselig, stått tilkoblet et års tid og ikke vært rørt på kabelen i etterkant. Plutselig sluttet den å fungere, måtte retermineres da kobber har falt ut av kontakten inne i strømpa. Den kabelen/merket havnet aldri inn i mitt anlegg igjen.
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
335
Torget vurderinger
0
"There is no such thing as audiophile data cables"
Bruk generisk som innehar en spec iht. en gitt standard.
I mitt tilfelle var/er det samme feilen med data-kabelen som med AQ sin. Det var derfor jeg mistenkte generasjonsforskjeller i USB-grensesnittet. Men hva vet jeg..... 🙄... Glad jeg fant noe som virker, i hvert fall 😊
 
Topp Bunn