Høyttalere Har Focus 260.Nedgradere til Excite X 14 ?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Hallo folkens !

Har nå oppkoblet mine beste høytaler,Dynaudio Focus 260.Som dere ser på bildet er ikke plasseringen særlig optimal,men de må stå så nært bakvegg (bare 30 cm) da jeg må ha plass til å kunne passere mellom anlegget og stuebordet.Jeg sitter også nært høytalerene i min sweetspot i sofaen,i underkant av to meter.

Bilde :

anlegget 18.8.14..JPG


Det jeg lurer på er om det hadde vært mer gunstig med stativhøyttalere i stuekroken min ? Har testet mine glimrende små DM 2/6,og syns da lydbildet endrer seg.Det blir mer tredimensjonalitet og luft.Når det gjelder forsterkeren,Denon PMA 1520,klarer den nok ikke å drive Focus'ene fullt ut.Men jeg foretrekker å spille på moderat volum.Sjelden mer en kl.9 på volumpotmeteret,og da syns jeg Denon'en er bedre enn min Hegel H 200.Sistnevnte er nok mer oppløst,men på Denon'en kommer bassen tidligere inn for å si det litt klønete.

Vil et par Excite X 14 funke bedre tror dere ?

Takker for tips og innspill !

mvh. s,
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei.... Hvorfor ikke bare ha de DM/6????? Det er en kjempehøyttaler på begrenset plass. Jeg følte den den spilte enormt bra
da jeg hadde et par sammen med Hegel H200 og Hegel HD20 dac... Spilte MYE større enn man skulle tro.
Morsom høyttaler. Så om du får så utrolig mye mer utbytte av å kjøpe X14 tro jeg ikke. Da ville jeg solgt
260 og ruget litt på kronene :)

Mvh Øyvind
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Takk for tipset Øyvind ! Har planer om å beholde begge Dynaudio-parene.DM'ene er fantastiske og som du sier,morsomme høyttalere.Hørte litt på X 14,og de er nok litt mer oppløste.Skal i morgen bytte om til 2/6'ene og vurdere situasjonen videre.Vil beholde Focus'ene for en eventuelt vesentlig oppgradering på forsterkersiden i fremtiden.

mvh.s,
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Den er god :) Lurer du på å kjøpe de X14 utenom altså? Du kan jo deponere på et par demobrukte. Så kan du høre å de et par dager.
De Focus 260 vil velegentlig ikke bli noe bedre til rommet ditt uansett forsterker? De blir sikkert i overkant store. Du ville fått en del
bedre utbytte i stativhøyttalere. Tror jeg da :) Hadde et par Focus 220 i mitt rom på ca 20 kvm. De ble vanskelig å få til skikkelig.
Da var Focus 160 og Contour S1.4 mye bedre
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Hva med Focus 160? Har hørt 140 og dette var en meget god sak til prisen.


Geir Arne
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Focus 160 er gode,men blir for dyre.Ville nok vurdert Sonus Faber om jeg skulle opp i den klassen.Ønsker ikke selge 260'ene foreløpig.Har en åpen stue/kjøkken-løsning i leiligheten,og det kan hende at jeg finner en bedre løsning på lytteforholdene etterhvert.Bruker de skumgummiproppene i bassrefleksen.Fikk det anbefalit.

mvh.s,
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Har du vurdert å korrigere elektronisk? En Anti-mode vil normalt kunne korrigere en del av dine problemer og fremdeles la deg bruke 260ene.


Geir Arne
 
Topp Bunn