Har du riktig lønn?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Egentlig fortjener vel mange her ikke filla i lønn, vi sitter jo på HFS når vi burde jobbe!
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Hva er riktig lønn ?, jeg har ansatt og hatt jobbintervjuer med mennesker de 10 siste årene alle vi har ansatt har hatt lønn godt over tariffen.
De vi velger å ansette har også gode muligheter for å kunne øke i lønnen under forutsetning at de gjør en god jobb.-(og da mener jeg god jobb)

MVH Johnny
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har kanadisk lønn på gulvet i hytta og håper det er riktig lønn. ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom man har samme lønn som Sonus faber bruker til kabinettene sine har man riktig lønn.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Dersom man har samme lønn som Sonus faber bruker til kabinettene sine har man riktig lønn.
Den lå vel i kortene, ja.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Hm, dersom lønna ligger i kortene, er det vel for oss lavtlønte bare et tidsspørsmål før poker blir pålagt i arbeidstida av arbeidsgiver? ;D
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Hva er egentlig definisjonen på lavtlønte i norge omdagen ? under 400k, 350k, 300k i året ?
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Siden ingen hadde det på lur måtte jeg finne det ut selv. Så i norge er du lavtlønt ( etter eu standard ) om du har en årslånn på under 275k i året, dette beregnet en gjennomsnittlig lønnsvekst på 6% i 2008.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Etter et kjapt søk på ssb.no var en statistikk fra 2006 det siste jeg fant.
Gjennomsnittlig månedslønn for alle lønnsmottakere var 32 300 kroner i 2006
Dvs årslønn på 387 600 kr. Har lest en artikkel om at tilsvarende tall fra 2007 var ca 400 000.

Man er da lavtlønnet om man har 71% av gjennomsnittsinntekt.

Kilde: http://www.ssb.no/lonn/
oddgeir skrev:
Hvilke yrkesgrupper er lavtlønnede? :eek:
Det lurer jeg på også.

Edit: Jeg ble med ett litt usikker: Skal gjennomsnittlig månedslønn multipliseres med 11 eller 12?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
I alle praktiske sammenhenger blir den multiplisert med 12. Altså ikke noe feriepengeberegninger her.

Min avtalte årslønn blir betalt ut i 12.-deler hver mnd, bortsett fra måneden med feriepenger. Dermed tjener jeg litt mer enn avtalt årslønn.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Så vidt jeg kan se var gjennomsnittslønn i følge ssb 30.539 pr. måned i 2006, og 32.257 i 2007.

Sektoren med desidert lavest lønn er hotell og restaurant, med 23.344/mnd i 2007.
Nærmest kommer kommune- og fylkeskommune, og private helse- og sosialtjenester, med ca 27.800/mnd.
Det er jo der damene jobber...

Best ut kommer ikke uventet olje- og gassutvinning og bergverksdrift med 49.886/mnd, dvs. over dobbelt så høy inntekt som hotell og restaurant.
Det er jo der gutta jobber...

Finanstjenester er heller ikke så ille, med 43.034/mnd.

Resten ligger mellom 30 og 40k/mnd. Så varehandel er ikke det verste. De som rydder hotelrommet vårt og de som passer på oss når vi er syke og gamle er de med lavest lønn.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
BT skrev:
...., og de som passer på oss når vi er syke og gamle er de med lavest lønn.
Det er en skam at denne gruppen tjener så dårlig.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ØivindJ skrev:
oddgeir skrev:
Hvilke yrkesgrupper er lavtlønnede? :eek:
Idioter som godtar å stå bak kassa og ta dritt ifra andre, slik som meg.
Når man står "bak kassa" eller i en annen kundeposisjon, som f.eks meg når jeg jobbet i hotellresepsjon (for 20 år siden), så merker man tvert hvem kunder som har klasse og hvem som ikke har det; de som virkelig har klasse behandler enhver med den største respekt; jippo'er gjør det ikke. Og det er megetsigende om de. Pleide jeg å synes iallefall.

Mvh Vidar P
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Ja, stor variasjon innen samtlige aldersgrupper og lønnsklasser.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
johnnygrandis skrev:
Registerte meg med personalia, ikke fått noe svar.

Redd jeg kommer dårlig ut, Overbetalt kanskje. Latsabb ikke fa*********


MVH Johnny
Fikk svar på denne, ....-Jeg har ikke riktig lønn ihvertfall.

MVH Johnny
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
ØivindJ skrev:
Idioter som godtar å stå bak kassa og ta dritt ifra andre, slik som meg.
Noen få år med hardt arbeid så er du plutselig butikksjef, og derfra går det bare en vei.

Stå på. ;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri blitt betalt hva jeg virkelig er verdt. Jeg har alltid ønska meg fler luksusproblemer. Men...jeg får vel greie meg med både inntekten og problemene.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.486
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
oddgeir skrev:
Hvilke yrkesgrupper er lavtlønnede? :eek:
Politi, brannvesen, ambulansepersonell.



Jeg jobbet 51 av 52 helger i fjor. Typisk latsabb.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
C. Alshus skrev:
oddgeir skrev:
Hvilke yrkesgrupper er lavtlønnede? :eek:
Politi, brannvesen, ambulansepersonell.



Jeg jobbet 51 av 52 helger i fjor. Typisk latsabb.
Jasså, det er du som lager den ulelyden på gata utenfor kontoret mitt hele tiden? Det er ikke ørens lyd her nå! ;D
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Lønna er helt OK, men den kommer for sjelden.....
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Jeg for min del har nå til salt i sårene...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Greven skrev:
Min kompis som er brannmann tjener ca 350 000. En annen som kjører ambulanse har 380 000.
Lavtlønnet?
Tja, hvor mye overtid ligger det i de summene?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Godt spm. Spiralis. Jeg kommer til å ende med noe i den retningen for å jobbe turnus med masse nattarbeid.

Det er andre ting enn penger som trekker meg til yrket, for å si det sånn.
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Selvfølgelig er lønna for lav, selv jobber jeg ræ.. av meg for knapper og de berømte glansbildene ;D uten at det fyller opp HiFi kontoen. :mad:

Vi som er AVhengige burde få messeturer og lignende på blå resept samt et tilskudd ( som bondestanden ) for å utvikle vår interesse videre slik at vi alle kunne fråtse i utstyr og duppeditter uten at det går utover familielivet og annen sosial aktivitet :p

I dag er det fræddan :eek:

god helg
Mvh
Finn
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Spiralis skrev:
Tja, hvor mye overtid ligger det i de summene?
For brannmannen null, for ambulansemannen er det kveldskjøringen (som av budsjettmessige grunner ikke ligger innbakt i grunnlønna (som er 315 000 med full ansinitet)).
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Rhesus skrev:
Det å finne opp en oppvaskmaskin tok mye lenger tid enn å ta oppvaska. Grunnen er ikke latskap, men at noen synes det er mye mer morro å finne opp oppvaskmaskiner enn å ta oppvaska!
Grunnen kan være så mangt, men effektivisering er vel ofte målet. Man bruker tid på å lage den første oppvaskemaskinen, men så sparer man tid resten av livet hver gang den brukes. I tillegg kommer det økonomi inn i bildet, man kan selge maskiner til andre og tjene gode penger på toppen. På seg selv kjenner man andre, man vet at mange synes det er kjedelig å vaske opp, derfor hjelper man både seg selv og andre ved å finne opp noe som hjelper en selv, og som man kan selge og bli rik på også.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Komponenten skrev:
Rhesus skrev:
Det å finne opp en oppvaskmaskin tok mye lenger tid enn å ta oppvaska. Grunnen er ikke latskap, men at noen synes det er mye mer morro å finne opp oppvaskmaskiner enn å ta oppvaska!
Grunnen kan være så mangt, men effektivisering er vel ofte målet. Man bruker tid på å lage den første oppvaskemaskinen, men så sparer man tid resten av livet hver gang den brukes. I tillegg kommer det økonomi inn i bildet, man kan selge maskiner til andre og tjene gode penger på toppen. På seg selv kjenner man andre, man vet at mange synes det er kjedelig å vaske opp, derfor hjelper man både seg selv og andre ved å finne opp noe som hjelper en selv, og som man kan selge og bli rik på også.
Legg sammen alle oppvasker som er spart for folk rundt om kring så tror jeg tiden det tok å finne opp oppvaskmaskinen er forsvinnende liten. Det er lov å være lat på vegne av andre også... 8)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Komponenten skrev:
Rhesus skrev:
Det å finne opp en oppvaskmaskin tok mye lenger tid enn å ta oppvaska. Grunnen er ikke latskap, men at noen synes det er mye mer morro å finne opp oppvaskmaskiner enn å ta oppvaska!
Grunnen kan være så mangt, men effektivisering er vel ofte målet. Man bruker tid på å lage den første oppvaskemaskinen, men så sparer man tid resten av livet hver gang den brukes. I tillegg kommer det økonomi inn i bildet, man kan selge maskiner til andre og tjene gode penger på toppen. På seg selv kjenner man andre, man vet at mange synes det er kjedelig å vaske opp, derfor hjelper man både seg selv og andre ved å finne opp noe som hjelper en selv, og som man kan selge og bli rik på også.
Legg sammen alle oppvasker som er spart for folk rundt om kring så tror jeg tiden det tok å finne opp oppvaskmaskinen er forsvinnende liten. Det er lov å være lat på vegne av andre også... 8)
De hadde oppvaskmaskin i Villa Tugendhat. Foreldrene til Pareliuses helt Ernst visste å spare på utgiftene til tjenerskapet.
 
Topp Bunn