Forsterkere Har Bladelius "løst klasse D problemet" ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Den F 5 V 3 Turbo jeg lavede var omtrent det dårligste jeg har hørt. Kanskje de 2 x 31 VDC på strømforsyningen var for Lidt. Jeg forærede modulerne til Lars Mikkelsen fra Mito Nord. Aleph 5 derimod er en virkelig god forstærker. Glæder mig til å høre Aleph 2 som forhåbentlig er færdig idag eller imorgen.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Nyere klasse D trinn mangler 2 harmoniske forvregninger (og andre unoter) som lyttere har for en vane å like. Når disse mangler så beskriver flere at det låter muligens litt kjedelig og flatt og jeg er tildels enig. Jeg kan når som helst kan bytte mellom de forskjellige klassene og de har alle sine fordeler og ulemper. Best av alt låter det hos meg når jeg fòrer mitt klasse D effektrinn med en rør pre. Da får jeg det beste fra to verdener - masse dynamikk og krefter, lite varme i tillegg til 2 harmoniske forvregninger. Klasse D trinnet gjør ikke annet en å videreformidle det budskapet den får. Den hverken krydrer eller trekker fra.

    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Den F 5 V 3 Turbo jeg lavede var omtrent det dårligste jeg har hørt. Kanskje de 2 x 31 VDC på strømforsyningen var for Lidt. Jeg forærede modulerne til Lars Mikkelsen fra Mito Nord. Aleph 5 derimod er en virkelig god forstærker. Glæder mig til å høre Aleph 2 som forhåbentlig er færdig idag eller imorgen.
    Jeg har hatt de originale Pass Labs Aleph 2 monoblokkene. Det er riktignok en stund siden. Jeg gikk fra disse til Sonic Frontiers AMP2. Dem er ikke bedre enn mine F5 slik jeg husker det.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nyere klasse D trinn mangler 2 harmoniske forvregninger (og andre unoter) som lyttere har for en vane å like. Når disse mangler så beskriver flere at det låter muligens litt kjedelig og flatt og jeg er tildels enig. Jeg kan når som helst kan bytte mellom de forskjellige klassene og de har alle sine fordeler og ulemper. Best av alt låter det hos meg når jeg fòrer mitt klasse D effektrinn med en rør pre. Da får jeg det beste fra to verdener - masse dynamikk og krefter, lite varme i tillegg til 2 harmoniske forvregninger. Klasse D trinnet gjør ikke annet en å videreformidle det budskapet den får. Den hverken krydrer eller trekker fra.

    -BB-
    Den lille tiden jeg for tiden lytter til musikk vil jeg definitivt ikke ha denne presentert flatt og kjedelig. Da kan jeg like godt høre på Roberts-radioen min på kjøkkenet. :)

    Hvis jeg kan parallellisere Klasse D mot Eks Klasse A, så faller tankene mine tilbake på tiden da jeg sammenlignet CD’er mot LP’er. Heldigvis har det skjedd noe siden da.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har hatt de originale Pass Labs Aleph 2 monoblokkene. Det er riktignok en stund siden. Jeg gikk fra disse til Sonic Frontiers AMP2. Dem er ikke bedre enn mine F5 slik jeg husker det.
    Ok så det er din erfaring fra dengang.👌 I All beskedenhed 😁 så tror jeg min Aleph 2 bliver en hel del bedre end den originale. Der bliver ikke sparet på noget og jeg tror opbygningen bliver min bedste hidtil.
    Hvilket anlæg benyttede du sammen med Aleph 2?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nyere klasse D trinn mangler 2 harmoniske forvregninger (og andre unoter) som lyttere har for en vane å like. Når disse mangler så beskriver flere at det låter muligens litt kjedelig og flatt og jeg er tildels enig. Jeg kan når som helst kan bytte mellom de forskjellige klassene og de har alle sine fordeler og ulemper. Best av alt låter det hos meg når jeg fòrer mitt klasse D effektrinn med en rør pre. Da får jeg det beste fra to verdener - masse dynamikk og krefter, lite varme i tillegg til 2 harmoniske forvregninger. Klasse D trinnet gjør ikke annet en å videreformidle det budskapet den får. Den hverken krydrer eller trekker fra.

    -BB-
    Ok så du tilfører varme og anden harmoniske via pre. Allright det er fair nok. Mange veje fører til Rom.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Nyere klasse D trinn mangler 2 harmoniske forvregninger (og andre unoter) som lyttere har for en vane å like. Når disse mangler så beskriver flere at det låter muligens litt kjedelig og flatt og jeg er tildels enig.

    -BB-
    Dette mener jeg også har lest er tilfelle ved full balansert drift. Om det blir helt borte eller redusert husker jeg ikke.

    Kanskje derfor mange testere (high fidelity) skriver at rca låter mer livfullt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok det man mener med "over the hill".

    Du startet din hifikarriere når kildene knapt klarte gjengi lyd over 12 kilosykler. Nå som du har blitt en gammel mann hører du ikke lyder over 10. 😁
    Eg høyrer framleis 14 kHz,, så fullt så gale er det no ikkje. Uansett, det vert spennande å drive mbl med rør.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ok så det er din erfaring fra dengang.👌 I All beskedenhed 😁 så tror jeg min Aleph 2 bliver en hel del bedre end den originale. Der bliver ikke sparet på noget og jeg tror opbygningen bliver min bedste hidtil.
    Hvilket anlæg benyttede du sammen med Aleph 2?
    Sonic frontiers Line3 og JM lab mezzo utopia... / Proac 2,5
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Mener jeg har hørt Proac 2.5 for 30 år siden? Hos et daværende medlem af vores HIFIKLUB.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mange interessante observasjonar - og meiningar her.
    Har ikkje fått høyre Firstwatt på eige anlegg, av innlysande (effektmessige) årsakar, men har prøvd Nelson Pass, og må seie at det er ting som engasjerer. Eg har også forståing for Rogue 180-preferansen. Noko av det beste til prisen, tenkjer eg. Men det dukkar opp konkurrentar stadig vekk, og praktisk så vel som økonomisk sett er det eit pluss om klasse D vil fungere.
    Slik eg opplever det, er Vera svært nøytral, utan noko klart "fingeravtrykk ut over ein svært tilfredsstillande bass. I tillegg til å vere kraftig nok til sjølv svært tungdrivne høgtalarar. Så ved å legge "koloritten" (eller det organiske, "karbonet" i strukturen) tidlegare i signalkjeden, (forforsterkar og spesielt vinylriggen elles) er eg svært fornøgd med anlegget for tida.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eg og. Til gjengjeld har dei betre gehør. Hadde ein gong ein oboist-kamerat som brukte rundfil på senterholet på vinylplatene for å få vekk den plagsame wowen som kom av feil sentrering....
    Nå føler jeg at jeg har kjent deg lenge uten uten å truffet deg! Den anekdoten har du fortalt mange ganger. Vi begynner å bli gamle Arve☹
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Mye bra med klasse D, noe som for øvrig også gjelder klasse A og AB. Det aller beste med klasse D er antakelig den ekstreme renheten, uten at det må koste en formue. Synes på mange måter Gato har truffet bulls eye i sin kombinasjon av design, brukervennlighet, lydgjengivelse og pris, mens flere andre også har svært gode løsninger.

    Spesielt synes jeg PA med både DSP og klasse D er som en ny æra innen levende lyd. Ikke minst det faktum at det veier lite, og styrer bestemt, er en fullstendig vinnende oppskrift.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Men fortsatt ingen som vet om Bladelius løste "problemet" med klasse d? Han gikk jo bort fra Thor E og valgte å fortsette der han slapp med den a/b baserte Thor 3. Resultatet ble Thor 3+. Og nå slipper han snart Thor 4. Vi får se om det er d eller a/b.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn