Handle i Sverige

Vienna

Medlem
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
44
Antall liker
18
Sted
Narvik
Torget vurderinger
2
Er det noen der ute som hvet hvordan jeg ungår 25 % moms ved handel hos "søta bror" ???

Har et privat brukt kjøp på hånda........

Det er vel noe med max penge grense for å ungå moms etc......

mvh
Vienna
 

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Innlegg
163
Antall liker
3
Sted
Halden
Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt.

I prinsipp sjekker de ikke hvor lenge du har vært ute av landet. Men de kan be deg om å legge fram bevis på at du har vært ute minst 24 timer (kvitteringer som viser klokkeslett holder som regel).

Den svenske momsen får du ikke fratrekt siden dette er kjøp hos privatperson.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hvordan forholder det seg med fratrekk av svensk moms (og selvfølgelig påslag av norsk ditto) dersom en kjøper et demoprodukt av forhandler da?
Noen som vet?

Mvh.KW
 

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Innlegg
163
Antall liker
3
Sted
Halden
Demoprodukter har like regler som nye produkter. Svensk forhandler kan refundere momsen, men han er ikke pliktig. Mange gjør det, men vær også obs på at mange ikke gjør det. Så mitt råd er å lage en avtale på forhånd.
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
KW skrev:
Hvordan forholder det seg med fratrekk av svensk moms (og selvfølgelig påslag av norsk ditto) dersom en kjøper et demoprodukt av forhandler da?
Noen som vet?

Mvh.KW
Jeg har handlet endel på svinesund. Der er det ikke noe problem å få tilbake momsen men så er det jo normenn de lever av.
Noen av de sender hjem til deg og da ordner de med momsen. Dette gjelder hvertfall norby digital. De har skaffet meg en sunfire sub og de skaffer det meste. De har alt fra xtz og med dagens kurs blir det billig.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.373
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En måte er å avtale med butikken du kjøper hos, ta med deg varen til tollstasjonen, tolle den inn i Norge og betale norsk moms, faxe dokumentasjon på dette tilbake til den svenske butikken, som så refunderer den svenske momsen til din konto. Nå kan man fundere på hvor genialt dette er, ettersom momsen er 25 % begge steder, men sånn er nå engang reglene.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
En måte er å avtale med butikken du kjøper hos, ta med deg varen til tollstasjonen, tolle den inn i Norge og betale norsk moms, faxe dokumentasjon på dette tilbake til den svenske butikken, som så refunderer den svenske momsen til din konto. Nå kan man fundere på hvor genialt dette er, ettersom momsen er 25 % begge steder, men sånn er nå engang reglene.
Det er i hvert fall ikke genialt å betale 25 % moms inn til Norge om en har mulighet for å slippe den svenske og ikke gjør det ;)
Jada, jeg vet at en veldig ofte bare kan skli over grensa som om det ikke var en grenseovergang.
Noen få ganger risikerer en dog å bli kontrollert ::)

Mvh.KW
 

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Innlegg
163
Antall liker
3
Sted
Halden
Asbjørn skrev:
En måte er å avtale med butikken du kjøper hos, ta med deg varen til tollstasjonen, tolle den inn i Norge og betale norsk moms, faxe dokumentasjon på dette tilbake til den svenske butikken, som så refunderer den svenske momsen til din konto. Nå kan man fundere på hvor genialt dette er, ettersom momsen er 25 % begge steder, men sånn er nå engang reglene.
Bare vær obs på at ikke alle svenske butikker vil betale tilbake den svenske momsen, noe de heller ikke er lovpålagt i sverige. Stort sett er det ikke noe problem i grenseområdene, da mange lever av grensehandelen som ketped skriver. Det andre man bør være obs på er å få skrevet ut en såkalt eksport faktura der den svenske momsen ikke fremkommer...eventuelt at det står skrevet på faktura at du vil få refundert utlagt moms når varen er tatt ut av sverige. Om du ikke har dette når du kommer til tollen på Svinesund, så må man betale moms på svensk moms også. Reglene blir praktisert ulikt ved ulike tollkontor desverre. På Svinesund følges reglene "etter boka"...
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
KW skrev:
Asbjørn skrev:
En måte er å avtale med butikken du kjøper hos, ta med deg varen til tollstasjonen, tolle den inn i Norge og betale norsk moms, faxe dokumentasjon på dette tilbake til den svenske butikken, som så refunderer den svenske momsen til din konto. Nå kan man fundere på hvor genialt dette er, ettersom momsen er 25 % begge steder, men sånn er nå engang reglene.
Det er i hvert fall ikke genialt å betale 25 % moms inn til Norge om en har mulighet for å slippe den svenske og ikke gjør det ;)
Jada, jeg vet at en veldig ofte bare kan skli over grensa som om det ikke var en grenseovergang.
Noen få ganger risikerer en dog å bli kontrollert ::)

Mvh.KW
De har vært hissige med kontroller i det siste på Svinesund.

Men det fins da alternative ruter hvor det aldri er kontroll.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hehe, da er det vel best å spørre om "ruter" og få svar på PM så det ikke blir det i fremtiden... ::)

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.373
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
...men da får du ikke refundert den svenske momsen. Du trenger en eller annen form for dokumentasjon på at varen er eksportert fra Sverige før butikken kan refundere momsen. Ellers vil de komme i heisen overfor svenske myndigheter. Dokumentasjon på eksport er det tollstasjonen som skriver ut, samtidig med at de krever opp norsk moms. Du slipper ikke unna moms minst ett av stedene.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Kanskje svensk moms er billigere enn den norske? 25% x kursen på 0,82 blir vel bare 20,5%. ;D
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
oddgeir skrev:
Kanskje svensk moms er billigere enn den norske? 25% x kursen på 0,82 blir vel bare 20,5%. ;D
25% er 25%, momsen blir den samme hvordan du gjør det ;)
Hvor smart er det og ta bort momsen på svenske siden og så ikke betale moms til Norge? er det risikabelt?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
duality skrev:
oddgeir skrev:
Kanskje svensk moms er billigere enn den norske? 25% x kursen på 0,82 blir vel bare 20,5%. ;D
25% er 25%, momsen blir den samme hvordan du gjør det ;)
Hvor smart er det og ta bort momsen på svenske siden og så ikke betale moms til Norge? er det risikabelt?
Jeg tror ikke det går. Du må vise kvittering fra norsk toll til forhandleren før den svenske momsen blir tilbakebetalt.
 
N

nb

Gjest
Vienna skrev:
Er det noen der ute som hvet hvordan jeg ungår 25 % moms ved handel hos "søta bror" ???

Har et privat brukt kjøp på hånda........

Det er vel noe med max penge grense for å ungå moms etc......
Så lenge varen koster over 6k så tror jeg dessverre du bare kan glemme dette når du handler fra en privatperson og skal forholde deg til lover og regler (som man jo skal og bør).

Om varen koster la oss si 18k så hjelper det heller ikke om dere drar tre gubbs i bilen, en vare som "naturlig hører sammen" kan ikke deles på flere personer, jeg fikk det som svar da jeg spurte tollvesenet i Norge om en lignende sak. Dvs at kjøper du en sofa til 10k kan du ikke si at ene delen koster 6k som du tar og putene koster 4k som en annen person tar inn. Du slipper nok unna med f.eke en pre og en effektforsterker, et CD-drivverk og en DAC og slikt, mens f.eks 2 høyttalere nok er i grenseland og jeg vil tippe at det ikke går å ta med en høyttaler hver.

Jeg husker ikke om du får fratrekk for de første 6k eller om du må betale moms av hele beløpet, det var ett eller annet der, men jeg har glemt svaret jeg fikk...

Det er ikke toll på HiFi inn til Norge, men det visste du sikkert allerede, så det er "kun" momsen du må betale.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
...men da får du ikke refundert den svenske momsen. Du trenger en eller annen form for dokumentasjon på at varen er eksportert fra Sverige før butikken kan refundere momsen. Ellers vil de komme i heisen overfor svenske myndigheter. Dokumentasjon på eksport er det tollstasjonen som skriver ut, samtidig med at de krever opp norsk moms. Du slipper ikke unna moms minst ett av stedene.
Dersom svaret var til meg så misforsto du meg nok ;)

Jeg er klar over at en må...bør betale momsen inn til Norge, jeg er klar over at om en ikke gjør det så får en ikke refundert den svenske.
Jeg hadde ingen planer eller tro på å få igjen den svenske uten å betale den norske ;)

Jeg mente bare at det må være dumt å ta sjansen på å skli over grensa uten noe som helst........dersom en kan betale norsk moms mot å få tilbake den svenske i mitt tenkte eksempel.
Ved bruktsalg forholder det seg ganske så anderledes, for her får en ikke igjen noe moms og derfor skjønner jeg at det kan være interessant å slippe den norske momsen...........ved å skli.......


Litt artig og ganske surt/dumt at en må betale moms på f.eks. gammel MG og dersom den fyker frem og tilbake mellom England/andre land og Norge så må det betales moms hver gang.........blir i så fall en jævla dyr bil etter hvert i et slikt litt ekstremt tilfelle.
Mg`n jeg snakker om har gått både i England,USA og Canada og nå i Norge, det kunne tenkt å være England/Norge/USA/Norge/Sverige/Norge f.eks. skjønner forsåvidt at det kanskje MÅ være slik :p

Mvh.KW
 

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Innlegg
163
Antall liker
3
Sted
Halden
nb skrev:
Jeg husker ikke om du får fratrekk for de første 6k eller om du må betale moms av hele beløpet, det var ett eller annet der, men jeg har glemt svaret jeg fikk...
Du får ikke fratrekk for de 6000,- første kronene om det er et produkt. Om du derimot har en cd spiller til 5500,- og en dac til 5500,- så kan du ta den ene inn uten å momse...mens det siste produktet må du betale moms av.
 
Topp Bunn