Diverse Handle HiFi fra Sverige, slippe moms?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.557
Torget vurderinger
10
På hvilke måter kan man handle HiFi i Sverige og slippe moms lovlig?

Jeg vet at man kan ta med seg varer personlig for kr 6000,- pr person hvis man har vært utenfor Norge i 24 timer.

Selv har jeg en kamerat med landsted i Sverige og han (og kona) har hentet varer i postoppkrav hos den lokale dagligvaren som var sendt fra HiFi-Kit i Stockholm. Det funker brillefint.

Nå har jeg gjort avtale om å kjøpe noen saker av en kar i Gøteborg som jeg har bedt om å sende til samme dagligvaren men han sier at det ikke går da han er privatperson og må ha en eller annen konto?

Kan jeg eventuelt betale hele beløpet, som i dette tilfellet er 7500,-, på forskudd?

Ressonementet er som følger: min kamerat og kona tar med seg to høyttalerdrivere a kr 3750,- inn til Norge da de har vært i Sverige over 24 timer.

Eller er det jeg som må momse inn varene da jeg har betalt 7500,- over paypal?

(har forøvrig allerede betalt 1000,- i håndpenger over paypal)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kjøper du nye varer fra svensk butikk? Isåfall kan dette gjøres enklere og helt lovlig. Det er to måter en avsender kan gjøre dette på.
1: Siden varen skal eksporteres til et land utenfor EU er de ikke pålagt å legge på svensk moms når du betaler. (dette gjelder bare når de sender, du kan ikke hente selv og forvente at du skal slippe å betale svensk moms) Du betaler norsk moms som vanlig ved import, men altså ingen svensk moms.

2: Du kan transportere varene selv, kjører på rødt i tollen og betaler norsk moms. Den svenske momsen får du refundert.
Om jeg husker riktig er norsk og svensk moms den samme. Så du ender bare opp med å betale for tollbehandlingen.

Jeg ville helt klart foretrekke alternativ 1 dersom det er en mulighet, da det er det som gir minst arbeid for deg.

Det er vel å merke -veldig- mange år siden jeg gjorde dette selv, så jeg regner med at det er store muligheter for at en del regler og rutiner har endret seg.
Først og fremst må du starte dialogen med butikken du skal kjøpe fra, og høre med dem hva som er mulighetene dine. Det er en del butikker som ikke ønsker å gjøre slikt siden det ofte medfører en hel masse ekstra papirarbeid i enkelte land, mens andre steder er det null problem.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.557
Torget vurderinger
10
Jeg tenker på varer inntil kr 6000
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Det vil bli billigst for deg å hente selv i Sverige. Da slipper du unna frakt over grenser som oftest er en del dyrere.

Noe jeg gjorde sist når jeg hentet varer i Danmark var å betale inn mva via Paypal som en egen transaksjon. Den ble stående uten at selger aksepterte til jeg hadde scannet utførselspapirer og sendt disse til selger. Da tok selger og avviste transaksjonen. Da slapp jeg alle valutagebyr både ved betaling og refusjon.

Hvis du tenker å slippe både norsk og svensk tror jeg du vil slite siden ingen vil selge uten svensk mva uten dokumentasjon på utførsel.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Jeg tenker på varer inntil kr 6000
Da må du innom tollstasjon, få de til å deklarere de ut av Sverige. Da trenger du også separate fakturaer. En for hver driver, tur.

Deretter sendes disse papirene tilbake til selger.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.557
Torget vurderinger
10
Privat

men vil hente et annet sted enn Strømstad
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Du kan sende til alle postkontor i Sverige.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.557
Torget vurderinger
10
Ikke i postoppkrav sier han jeg skal kjøpe varer av. Men jeg kan jo betale på forskudd?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Få kvittering på hver enkelt så er de jo innenfor kvoten hver for seg, og siden det er et par som skal hente dem så er det en på hver. Ingen toller vil nekte på det.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.557
Torget vurderinger
10
Men kvittering på et par gamle komp drivere, trengs det?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ta deg en harrytur til søta bror og hent greiene sjøl.:)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Uansett skal da varene ha eksportpapirer. Iallefall hvis det er nytt. De forevises på grensen, så skal momsen betales. Det slippes ikke..
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg ville nok ha betalt beløpet til selger og latt det stå til. Har gjort det her på sentralen flere ganger uten trøbbel. Så lenge du kan dokumentere betalingen, trenger du neppe noen kvittering, i alle fall ikke dersom du har en SMS eller mail eller likn som kan dokumentere kjøpet og selger. Men det skader jo ikke at selger skriver ut en lapp.

Hvordan du skal få varen over grensen, lovlig men uten innførsels-mva, har jeg ikke noe svar på. Bortsett fra at det er ingen som spør hvem som har betalt når man er på harry-tur i Sverige og har med mat og sprit. Kona og gubben må ikke dele på betalingen for å si det sånn. Dette kan du evt sjekke på Tollvesenets hjemmeside.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.557
Torget vurderinger
10
Uansett skal da varene ha eksportpapirer. Iallefall hvis det er nytt. De forevises på grensen, så skal momsen betales. Det slippes ikke..
På varer over 6000 ja, under 6000 så trengs det ikke
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Usikker på hva som er problemet her.

Om selger, som er privat, vil ha alt innbetalt før forsendelse (og ikke oppkrav), så er det en ting mellom deg og selger. Vil han ikke så vil han ikke. Greit nok. Derfor forskudd.

Hva angår tur inn til Norge: Betal i to vendinger; ett for hver driver. Da har du utskrift på betalt kjøp langt under 6.000 per stk., som du kan vise til tollere hvis de er vanskelige.

Ut over det ser jeg ikke noe problem.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Uansett skal da varene ha eksportpapirer. Iallefall hvis det er nytt. De forevises på grensen, så skal momsen betales. Det slippes ikke..
På varer over 6000 ja, under 6000 så trengs det ikke
Tror ikke du kan regne med refusjon av svensk mva. Brukt og privatsalg forhindrer dette. Fordel med separate fakturaer hvis du blir stoppet. Det kan bli ansett som en enhet og derfor ikke deles på to personer.

Var i allefall sånn i mitt tidligere liv i tolletaten.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.557
Torget vurderinger
10
Hornlyd;2390088[SIZE=3 skrev:
]På hvilke måter kan man handle HiFi i Sverige og slippe moms lovlig?[/SIZE]

Jeg vet at man kan ta med seg varer personlig for kr 6000,- pr person hvis man har vært utenfor Norge i 24 timer.

Selv har jeg en kamerat med landsted i Sverige og han (og kona) har hentet varer i postoppkrav hos den lokale dagligvaren som var sendt fra HiFi-Kit i Stockholm. Det funker brillefint.

Nå har jeg gjort avtale om å kjøpe noen saker av en kar i Gøteborg som jeg har bedt om å sende til samme dagligvaren men han sier at det ikke går da han er privatperson og må ha en eller annen konto?

Kan jeg eventuelt betale hele beløpet, som i dette tilfellet er 7500,-, på forskudd?

Ressonementet er som følger: min kamerat og kona tar med seg to høyttalerdrivere a kr 3750,- inn til Norge da de har vært i Sverige over 24 timer.

Eller er det jeg som må momse inn varene da jeg har betalt 7500,- over paypal?

(har forøvrig allerede betalt 1000,- i håndpenger over paypal)
Mulig jeg har formulert meg utydelig men spørsmålet er uthevet i rødt!
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg forstår ikke spørsmålet ditt om moms hvis du skal handle noe av en kar i Gøteborg:confused:
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Du har fått svar når det gjelder privatkjøp av to drivere til 7.500 fordelt på to regninger og to personer. Det er lovlig!

Hva annet var det du hadde i tankene?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.761
Antall liker
10.557
Torget vurderinger
10
Du har fått svar når det gjelder privatkjøp av to drivere til 7.500 fordelt på to regninger og to personer. Det er lovlig!

Hva annet var det du hadde i tankene?
Jepp, det er lovlig, men er det greit at jeg forskuddsbetaler?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Forskuddsbetaling er alltid en risiko.
Hvis det du handler blir tatt med til Norge sammen med mat, øl og sprit så hadde jeg ikke brydd meg om å stoppe i tollen heller.
Du kan jo også få en kvittering av selger som viser at du f.eks betalte 4000,- for dem.
Du har jo ikke betalt moms og kan dermed heller ikke få noe tilbake.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Strengt tatt burde vel kameraten og kona ha forskuddsbetalt.

Egentlig tror jeg svaret på hele greia er at det er du som i realiteten importerer, og uansett konstruksjon så blir det mva når varen tas inn i Norge. Alle ordninger med to regninger, to personer etc, er kun konstruksjoner som myndighetene vil kunne skjære gjennom dersom de får oversikt over hele saken. Du kommer heller ikke i mål ved å reise selv sammen med kone eler andre, idet selv halve beløpet blir for høyt.
Mao er svaret nei - du må betale mva dersom du skal gjøre det helt lovlig og lojalt mot systemet (med mindre du plukker sakene fra hverandre i biter og reiser flere ganger over grensen med minst et døgns opphold i nabolandet mellom hver innførsel).
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
De svenske moms-reglene er stort sett lik de norske. Privatpersoner kan ikke hverken beregne eller trekke fra moms ettersom de ikke fører registrert regnskap.
Dersom varen blir sendt til Norge blir moms og evt tollgebyr tillagt prisen. Brukt utstyr er unntatt momsberegning, men det må likevel betales ved import - uansett om svensk eller annen moms ble betalt ved nykjøpet.
Ved firmakjøp kan selger trekke fra moms dersom varen sendes til eksport ut av EU, - moms og tollgebyr beregnes ved import. Dersom varen selges med svensk moms, kan denne søkes refundert mot bevis på at norsk moms er betalt. Jeg kjenner også til at selger kan selge uten svensk moms dersom varen forskuddsbetales fra Norge, men likevel hentes personlig i Sverige, men dette er et særtilfelle som må avtales med selger. Han kan da bevise at varen gikk til eksport da den ble betalt fra Norge, - men som sagt dette betinger at selger godtar dette,- dette er en litt på-kanten løsning.... Du må nok regne med å betale moms enten her eller der.....
Om du skal forskuddsbetale et privatkjøp er din personlige vurdering, evt. også etter avtale med selger.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du kommer heller ikke i mål ved å reise selv sammen med kone eler andre, idet selv halve beløpet blir for høyt.
Ikke hvis de er utenlands i over 24t. Da er det 6000,- pr. person som gjelder. For alt de har handlet sammenlagt, selvsagt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men kvittering på et par gamle komp drivere, trengs det?
Det skal jo betales mva. på brukte varer også, så det er det samme om de er brukte eller nye.
Bortsett fra at ved nye varer kan du få fratrekk for den innbetalte svenske mva. Det får du ikke når du kjøper brukt fra en privatperson.
Det er klart. Ikke gå ut fra at det alltid funker fra et firma heller. Spør først! Spør meg hvordan jeg vet det. ;)
 
Topp Bunn