Halv skatt på julelønna.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
I vår kommune er det bare de fast ansatte som får halv skatt på julelønna.

Vikarer på såkalt variabel lønn blir trukket som vanlig.

Kan noen si noen bevingede ord om hvorfor det er slik; lovgrunnlag etc?

Mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Skatten fra julelønningen og feriepengene blir lagt til de andre 10,5 lønningene. Har du betalt full skatt på alle lønningene så kan du kanskje vente en liten slump tilbake til sommeren. Ingen grunn til panikk.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Pink_Panther skrev:
Skatten fra julelønningen og feriepengene blir lagt til de andre 10,5 lønningene. Har du betalt full skatt på alle lønningene så kan du kanskje vente en liten slump tilbake til sommeren. Ingen grunn til panikk.
;D Panikkfølelsen er meg nokså fjern..

Men spørsmålet er altså hvorfor dette praktiseres forskjellig mellom fast ansatte og vikarer...

Edit: NRK 1 anbefales akkurat nå. Clapton og Winwood...Say no more.

Mvh
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Fordi fast ansatte har man bedre (skatte)oversikt over enn vikarer? Egentlig ingen grunn til å differensiere på dette, da man må betale skatt fro all inntekt uansett. Muligens et "gode" å være fast ansatt. På lik linje som med pensjonsavtaler, billigere lån, hytter, o.l. <= sterkt forenklet sagt selvsagt.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Fast ansatte har i summen utjevnet skatt i løpet av året.
Vikarer jobber en periode og kanskje ikke i andre perioder og vil fort få baksmell om de da har halv skatt, det er en form for sikring på deres vegne.

Har man blitt fast ansatt i løpet av året og ikke jobbet i annen jobb resterende del av året bør man vurdere høyere trekkfor sin egen del. Det samme gjelder om man tjener uforholdsmessig mye i halv skatt-måneden, så slipper man baksmell.

Er det vikarer via bemanningsbyrå er det nok ikke umulig at de kan ordne det via sin arbeidsgiver, som da er bemanningsbyrået. Dette blir en vurdering i forhold til tidligere inntekt og betalt skatt.

Ellers nyter nok handelsstanden godt av dette :) Jeg synes det er en ok ordning, men alle ser det sikkert ikke slik. Akkurat som jeg synes med feriepenger som er tvungen sparing.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Spørsmålet dukket opp i forbindelse med en observasjon av forskjellig praksis.

Vikarer på det lokale DPS behandles likt de fast ansatte og får halv skatt, mens kommunale vikarer betaler full skatt også på julelønna.

Så spørsmålet er jo egentlig hvilket regelverk som regulerer dette, og som gir rom for denne forskjellen.

Mvh
 
C

Cyber

Gjest
Det sier seg vel egentlig selv. Er man ikke fast ansatt er det ikke sikkert man har like jevn lønn og skatteinnbetaling i året som har gått og da kan halv skatt gi en smell i desember.

Det har jo ikke noe å si utover at du ikke får så mye utbetalt i desember, men heller får igjen til sommern om du har betalt nok skatt resten av året.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Holmium har funnet det, han - jeg har også lest litt i selve lovteksten - og for meg synes det rimelig klart:

Det skal ikke foretas forskuddstrekk i:

a) lovbestemt feriegodtgjørelse og vanlig lønn i ferien. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul.


Loven likestiller fastlønte og timelønte m.h.t. denne halve måneden i desember. Loven sier ingenting om at man må være fast ansatt for å få halvt skattetrekk.

For meg virker det som om Delles arbeidsgiver er ute på tynn is her. En arbeidsgiver kan ikke trekke mer i skatt enn det som fremgår av skattekortet (evt. 50% hvis skattekort ikke er mottatt) med mindre arbeidstageren uttrykkelig har bedt om det.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Takk for svar.

Får kontakte lønningkontoret over helga og be om deres syn på saken..

Mvh
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.343
Antall liker
1.844
Hei!

Det er jo som kjent totalen på året som er avgjørende. Om du er ute i litt god
tid kan du jo få gjort en ny skatteberegning og få utstedt et skattekort som
er mer passende for å få oppgjøret til å gå i null. Er du heldig så slipper du å betale
noe skatt i det hele tatt på siste lønningen. (Ja jeg vet det er i seneste laget nå for dette årets del)

Mvh
Leif
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette er helt riktig, det - poenget er bare at dette er det hver enkelt skattebetaler som skal tenke på. Arbeidsgiveren har å trekke korrekt skatt i h.t. skattekortet - med mindre arbeidstageren har bedt om at det trekkes ekstra. Verken mer eller mindre. Både mer og mindre er et brudd på skatteloven. Og korrekt skatt i desember er - for månedslønte - 50% av det månedsbeløpet som fremkommer av skattekortet, og - for timelønte - intet trekk for to uker i desember. Fast ansatte eller ei.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Helt skattefritt på meg, men som nevnt av andre, ikke noe problem alt skal betales skatt av uansett.
Bare fofordeling (beskatning) resten av året som gir skattefritak sommer og desember.

Mvh.KW
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Det er fordi Staten vil ha inn sine penger uten for mye bryderi...
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
imho, juleøl er ikke godt
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Hadde det eia bare vært halv skatt på juleøla også.
Det hadde vært noe det, og en annen ting ang. vårt kjære juleøl.
Få det tilbake i butikken der det hører hjemme!
Gjemme det bort på polet.....fy og skam.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
RJEL skrev:
imho, juleøl er ikke godt
På mine yngre dager raidet jeg huset til far og det eneste jeg fant var julebokk, det var pyton å drikke det på hagefest i juli :eek:
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Anonym skrev:
RJEL skrev:
imho, juleøl er ikke godt
På mine yngre dager raidet jeg huset til far og det eneste jeg fant var julebokk, det var pyton å drikke det på hagefest i juli :eek:
;D Julebokk er som anna øl, sånn ca. ferskvare. Og det er ikke for guttunger. Kanskje derfor det smakte pyton.

mvh. VilhelmW
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Julebokk er svært egnet for lagring, men det fordrer riktig lagringsmetode.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det er uansett ikke optimal drikke for en hagefest på en av årets varmeste dager.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Jobber noe som vikar i kommunal sektor, fikk trekt halv skatt denne mnd jeg. Så er nok forskjellig fra kommune til kommune også.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Denne tråden har - takk til Vidar P- tatt en morsom vending, for ikke å si krumspring.. ;D

Spørsmålet det nå må være naturlig å forfølge, blir dette:

Hva vil, for DEG, være mest lønnsomt: Halv skatt på lønna, eller på juleølet??

Kun begrunnede, promillefrie svar aksepteres.

Mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Meget enkelt valg, siden jeg ikke liker juleøl 8)
KW
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Delle skrev:
Denne tråden har - takk til Vidar P- tatt en morsom vending, for ikke å si krumspring.. ;D

Spørsmålet det nå må være naturlig å forfølge, blir dette:

Hva vil, for DEG, være mest lønnsomt: Halv skatt på lønna, eller på juleølet??

Kun begrunnede, promillefrie svar aksepteres.

Mvh
Må bare få kverulere og påpeke at halv skatt på desemberlønna uansett IKKE er lønnsomt på noe som helst slags måte. Dette er ikke inntekt man slipper å betale skatt på, man bare fordeler den på resten av året - eller på skatteoppgjøret til neste år.
En helt dustete og unødvendig ordning, på lik linje med mange andre ordninger i dette landet. :mad:
 

EPHYROI

Medlem
Ble medlem
12.09.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
skatt kommer en ikke unna uansett, men vi jeg oppleves det som en liten ekstra utbetaling eller bonus en ikke får ellers i året
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
norcad skrev:
Delle skrev:
Denne tråden har - takk til Vidar P- tatt en morsom vending, for ikke å si krumspring.. ;D

Spørsmålet det nå må være naturlig å forfølge, blir dette:

Hva vil, for DEG, være mest lønnsomt: Halv skatt på lønna, eller på juleølet??

Kun begrunnede, promillefrie svar aksepteres.

Mvh
Må bare få kverulere og påpeke at halv skatt på desemberlønna uansett IKKE er lønnsomt på noe som helst slags måte. Dette er ikke inntekt man slipper å betale skatt på, man bare fordeler den på resten av året - eller på skatteoppgjøret til neste år.
En helt dustete og unødvendig ordning, på lik linje med mange andre ordninger i dette landet. :mad:
Skattetrekket i h.t. skattekortet er beregnet slik at årets antatte skatt fordeles på 10,5 måneder - i stedet for 12. Hvis man skal trekkes f.eks. 120.000 kroner i forskuddsskatt for hele året - d.v.s. 10.000 kroner i måneden i snitt - er skattekortene laget slik at man trekkes litt over 11.400 kroner i måneden i de månedene man trekkes full skatt, og 5.700 kroner i desember. Så man kan på en måte si at den halve skatten i desember, har man allerede blitt trukket for i løpet av de første 11 månedene.

Deretter må man vente til skatteoppgjøret - som man får året etter - for å finne ut om man har betalt for mye eller for lite. Alle inntekter er skattepliktige. Sånn sett finnes det ikke noen skattefrie måneder.
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Det er ikke halv skatt.. Det er Halv skatteTREKK.... (og dobbel baksmell)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
miata skrev:
Det er ikke halv skatt.. Det er Halv skatteTREKK.... (og dobbel baksmell)
Lov å snakke med lønningskontoret og be om å få bli trukket dobbelt i desember i stedet om du ønsker. Ikke vanskelig hvis man vil slippe unna denne fæle ordningen med litt mer penger til jul.

Husk på at det er svært mange nordmenn som ikke har en krone på bok, og som bruker opp hele lønningen hver eneste måned. Ingen konto for uforutsette utgifter, ingen sparekonto... kun et kreditkort eller ti.

De lever fra hånd til munn, og da er det litt kjekt å få litt ekstra i julen.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Gjestemedlem skrev:
...hvis man vil slippe unna denne fæle ordningen med litt mer penger til jul.
Ja, verden er et fælt sted og jula ei fæl tid.. ;D

GOD JUL.

Mvh
 
C

Cyber

Gjest
J.Finvaag skrev:
Jobber noe som vikar i kommunal sektor, fikk trekt halv skatt denne mnd jeg. Så er nok forskjellig fra kommune til kommune også.
Her i kommunen trakk de halvt, selvfølgelig. Er jo kjekt, men som deph sier så er det jo ikke noe poeng hvis en har en økonomi som har litt slingremonn og en vet å legge av litt i gode tider.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
J.Finvaag skrev:
Jobber noe som vikar i kommunal sektor, fikk trekt halv skatt denne mnd jeg. Så er nok forskjellig fra kommune til kommune også.
Her i kommunen trakk de halvt, selvfølgelig. Er jo kjekt, men som deph sier så er det jo ikke noe poeng hvis en har en økonomi som har litt slingremonn og en vet å legge av litt i gode tider.
Da kan jo de som ikke er så godt stilt trøste seg med at ikke absolutt alt som her med lønn og penger å gjøre er lagt opp etter de bemidledes premisser.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
baluba skrev:
cybervision_ skrev:
J.Finvaag skrev:
Jobber noe som vikar i kommunal sektor, fikk trekt halv skatt denne mnd jeg. Så er nok forskjellig fra kommune til kommune også.
Her i kommunen trakk de halvt, selvfølgelig. Er jo kjekt, men som deph sier så er det jo ikke noe poeng hvis en har en økonomi som har litt slingremonn og en vet å legge av litt i gode tider.
Da kan jo de som ikke er så godt stilt trøste seg med at ikke absolutt alt som her med lønn og penger å gjøre er lagt opp etter de bemidledes premisser.
Naturligvis, og slik må det være. ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Ulf-B skrev:
Holmium har funnet det, han - jeg har også lest litt i selve lovteksten - og for meg synes det rimelig klart:

Det skal ikke foretas forskuddstrekk i:

a) lovbestemt feriegodtgjørelse og vanlig lønn i ferien. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul.


Loven likestiller fastlønte og timelønte m.h.t. denne halve måneden i desember. Loven sier ingenting om at man må være fast ansatt for å få halvt skattetrekk.

For meg virker det som om Delles arbeidsgiver er ute på tynn is her. En arbeidsgiver kan ikke trekke mer i skatt enn det som fremgår av skattekortet (evt. 50% hvis skattekort ikke er mottatt) med mindre arbeidstageren uttrykkelig har bedt om det.
For meg virker det som om isen holder. Det står kan fritas for trekk.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Første setning: Det SKAL ikke foretas forskuddstrekk i:

......
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Ulf-B skrev:
Første setning: Det SKAL ikke foretas forskuddstrekk i:

......
Ok jeg gir meg - i vannet med lønningsavdelingen! ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi har halv skatt i november. Like greit med ordinær lønningsdag den 28.

Litt fint å ha kjøpt alt av gaver før desemberlønna kommer, så kan man sløse den på glitrende gylne plugger, DIGRE nyttårsraketter, jazzbokser fra Sony/Columbia og svindyre 17 g lettere sykkeldeler av billige komposittmaterialer. ;D
 
C

Cyber

Gjest
baluba skrev:
cybervision_ skrev:
J.Finvaag skrev:
Jobber noe som vikar i kommunal sektor, fikk trekt halv skatt denne mnd jeg. Så er nok forskjellig fra kommune til kommune også.
Her i kommunen trakk de halvt, selvfølgelig. Er jo kjekt, men som deph sier så er det jo ikke noe poeng hvis en har en økonomi som har litt slingremonn og en vet å legge av litt i gode tider.
Da kan jo de som ikke er så godt stilt trøste seg med at ikke absolutt alt som her med lønn og penger å gjøre er lagt opp etter de bemidledes premisser.
Det handler ikke om å være bemidlet, men å bruke huet. :)
 
Topp Bunn