Halogen-trafoer - Hva betyr symbolene?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Litt usikker på om jeg er i riktig forum her, men prøver meg. Er såpass mange kunnskapsrike folk her at da jeg satt med dette problemet og prøvde å google uten hell, så tenkte jeg hvorfor ikke..

Trafoene til to av sonene i stua (12V Halogen-lamper) er kaputt, og jeg tenkte bytte dem. Snakket med en elektriker som mente jeg burde bytte hele anlegget, "for de trafoene der lages ikke mer" osv. Penger skulle han ha. Så jeg tenkte, vet du hva, la oss prøve å fikse det her selv. Ulempen med slike ting er at det er utrolig vanskelig å få tak i informasjon på nett; de vil tydeligvis ikke at du skal vite har jeg inntrykk av. (rant)

Vel, jeg tok ut den gamle, den så sånn her ut:

IMG_9829.jpg


Får ikke tak i disse lenger, dro til Elektroimportøren som ga meg en sånn en:

IMG_9919.jpg


Så vel så langt. Primær og sekundær er enkel å koble opp, men hva med dimmeren? På den gamle trafoen var det en jumperkabel (eller hva man kaller det) som tilsynelatende satte en innstilling med disse pilene. På den nye trafoen er det også piler inn og ut i midten - hva betyr disse?

Og ikke minst, hvor kobler jeg til jord på den nye trafoen?


Vanskelig å finne noe på nett her, og lite lysten på å bare "koble opp og se hva som skjer". 240V tross alt..

Bryteren dette styres fra er en med tre knapper; en for hver sone. Dimmingen skjer der, slik jeg har forstått det.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Piler ut er vist du skal koble til flere trafoer på primærsiden. 230v inn og ut til neste trafo. Dimmer sitter før trafo, så da er det bare å koble til på pil inn. Jord trenger du ikke å tilkoble.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Japp, fant ut av det.. den opprinnelige trafoen var for impulsdimmer, så de passer ikke i det hele tatt. Den nye bare lyste og jeg kunne hverken skru den av eller på.

Må ta en tur Elektroimportøren igjen og bytte. Det er kanskje ikke de skarpeste knivene i skuffen, de som jobber der, men de prøver i hvert fall å hjelpe deg - i motsetning til andre steder hvor de ikke vil si noe, og tydeligvis tror at hemmelighold skaper tillit. (rant 2)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.162
Antall liker
22.676
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Meg bekjent så får man ikke tak i disse trafoene lenger, hilsen elektriker...
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.162
Antall liker
22.676
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Denne skulle vel passe...


For moro så sjekket jeg med vår grossist (BA) som igjen sjekket med Nortronic og den trafoen er utgått. Hvis man er heldig så kan selvfølgelig noen ha en eller to liggende i hylla på lageret sitt, men varen er som sagt utgått.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Finnes alternativ....


 
Topp Bunn