Høyttalervalg

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei! Vurderer høyttalerbytte. Foreløbig alternativ: Totem Model1 Signature eller Focal.JMLab 1007Be. Kjenner noen disse høyttalerne så godt at de kan gi noen råd?
Allround musikksmak, alt fra klassisk og lettere jazz til popmusikk, ikke heavyrock, tekno eller typisk ungdomsmusikk.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Hei. Har du fått sjansen til å lytte til disse høyttalerne? Har du noen spesielle preferanser hva angår lydsignatur? Er du fast bestemt på at det skal være en av disse to?
 
R

Rojoh

Gjest
Den råeste lyden av blåseinstrumenter jeg har hørt fra stativhøyttalere, kom fra et sett Ref3A Master (eller noe i den duren). Ellers tror jeg muligens B&W 805S er en fin kandidat til din musikksmak. Det hele avhenger til slutt av øvrig utstyr og rommet de skal plasseres i.

Mvh. Johan
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Jeg har kunn hørt på totem Mani2 trur jeg det var (27.000trur jeg den kostet.) og jeg fikk ett veldig godt inntrykk av den. Jeg hadde da ikke med egen musikk . . . .Og de totem som har blitt testet i Fidelity har da fått bra :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg også holder B&W 805s som en sterk kanditat avhengig av forsterker selvfølgelig. Hvor bor du?
Har du mulighet for hjemlån av dem? Dynaudio Focus 140 er jo også en kandidat. Diskanten er nok "best" i Focal. Jeg har bare hørt Mani 2 og av de minste gulvståene. Det virket som lydsignaturen ikke var så ulik Dynaudio, fyldig og naturlig. Focal er vel mere "HiFi" mens B&W er i midten et sted?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg har vært en lykkelig eier av et par Totem Model 1 Signature i flere år, og det er definitivt en av de aller beste minimonitorer jeg kjenner til. Den spiller åpent og sjokkerende dynamisk i forhold til størrelsen (alt er som kjent relativt, vi snakker ikke hornsystem her!). Den er raskere og mer åpen enn f. eks. den langt vanligere Proac Response 1sc,og innehar bøtter og spann med rytme, driv og spilleglede. Det er slett ikke ofte du finner alt det i en liten og (relativt) rimelig høyttaler... Model 1 Sig. er en fantastisk liten høyttaler, men den gir ikke ved dørene. Den krever gode og TUNGE stativer, og kabler og elektronikk av klasse, men DA....!
Spiller fantastisk fint med elektronikk fra Naim, Sugden, cj, Kora, JJ,(ikke særlig høyt, men nydelig!) Moon (kanonmatch!) og Muse, disse kan jeg med sikkerhet uttale meg om, de har spilt i mitt lytterom...Morsomt å se ansiktsuttrykkene på drevne audiofile når de hører hva en godt oppsatt Model 1 kan få til!

Med nok krefter, et par gode stativer, gode biwiringkabler og godt signal har du en høyttaler som forsvinner i lydbildet, spiller uhyre engasjerende og stort og lar deg konsentrere deg helt om musikken. Det er det nærmeste jeg kommer til en hemningsløs anbefaling!

Vær oppmerksom på at du må jobbe litt med plassering og at de bruker omtrent 500 timer på å komme til seg selv!

Ser forøvrig at Mani-Two nevnes, den er et effektdyr av en annen verden, men spiller flott med rett utstyr. Så vidt meg bekjent ligger den nærmere 40.000 enn 27......
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvordan kunne jeg glemme ProAc One cs :).. Hvis dypbass ikke er så viktig.
 
U

utgatt60135

Gjest
Har du testet dem mot andre, Impulse?

På hvilken måte mener du at den trenger høy kvalitet på forsterkersiden?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Lyngen skrev:
Har du testet dem mot andre, Impulse?

På hvilken måte mener du at den trenger høy kvalitet på forsterkersiden?
En så god høyttaler forer man ikke med noe "billig skvip" pluss at den er jo også temmelig tung å drive.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Du kan si jeg har testet mot andre, ja...modeller fra Revel, Dynaudio, Proac, Infinity, Bks, Quad, Audio Note, Thiel, Soliloquy, Spendor, Kef....Nesten uten unntak mye dyrere enn Totem Model 1. Den gjorde seg slett ikke bort, for å si det sånn. Det er ikke mange komponenter jeg har hatt lenger i anlegget enn denne. Det er slett ikke rart
Model 1 Signature er elsket av anmeldere både hos Stereophile (Class B), 6moons.com og TAS. Ikke uten grunn! Det sier seg jo selv at en høyttaler av dette kaliberet fortjener det beste den kan få..Den spiller helt anstendig med en tilårskommen integrert Denon også, men forer du den skikkelig, viser den hvilket klassedyr den er. Som tilfelle er med så mange andre høyttalere.
 
U

utgatt60135

Gjest
:D.. Men det er rart det ikke snakkes mere om den da. Jeg kan ikke huske å ha lest om den det siste året på forumer i allefall.

Siden den er et alternativ for trådstarter så kunne det morsomt å høre dine erfaringer med de andre høyttalerne. Gode og svake sider.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Grunnen til disse to alternativene er delvis på grunn av anbefaling fra forhandler og gode omtaler på internett i bl.a Stereophil. Dessuten blir man bare mer forvirret jo mer man vurderer. Hørte Totem hos forhandler. Magisk lyd. Ble benyttet monoblokker på 80w. Rørbasert cd-spiller.Fikk ikke helt til det samme hjemme. Overraskende fyldig lydbilde, men ikke helt overbevisende med min elektronikk (Roksan Caspian).
Fokal fordi jeg tidligere har hatt Cobalt og opp gjennom årene fått meget gode anbefalinger og råd av Andre´ i HiFi Huset. 1007Be virker spennende og har vel også fått gode omtaler, men disse har jeg bare hørt på HiFiHusets demorom på messa i Horten.
Har ikke låst meg til disse to, men jeg tror det må bli stativhøyttaler, for rommet er bare ca. 12 m2.
Har veldig lyst på Focal, men siden det ikke alltid er like lett å vurdere lyd opp mot hverandre over en kort prøveperiode kan det være greit å høste av andres erfaringer. Skal selvsagt prøves i løpet av sommeren.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det siste året er nok et litt knapt perspektiv, er jeg redd. En av grunnene til at Totem Model 1 sig. er litt "hemmelig", er vel at den kom på markedet i sin opprinnelige form allerede i 1987, og i signaturversjon i 1996. Da sier det seg selv at denne lille tassen ikke akkurat er noen nyhet lenger, og dermed blir det lett stille. Samtidig har den blitt behørig omtalt både i TAS, Stereophile og HiFi&Musik de siste tre,fire årene, så joda, de legges merke til.
Det blir litt i overkant tidkrevende å si mye om denne høyttaleren kontra alle de jeg har prøvd den mot her, men i steden kan jeg jo nevne områdene den har utmerket seg på.. I forhold til størrelsen har den bemerkelsesverdig mye bass, faktisk. I alle fall så lenge man bruker skikkelige stativer. Måten den gjengir perspektiv på og evnen til å forsvinne i lydbildet er det IMHO få, om noen høyttaler som gjør bedre. Legg til en uforskammet smittende musikalitet og spilleglede og en kommunikativ måte å gjengi instrumenter og særlig stemmer på, og det begynner å bli klart at denne lille tassen spiller ringer rundt mye. Det er en ting å merke seg her; jeg har aldri hatt en høytaler i hus som profiterer så mye på å biwires...

Ikke rart den har vært en suksess siden den kom, spør du meg.
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
Jeg var som trådstarter inne på tanken om electra 1007be, men endte opp med de små monitorene fra Spendor som heter 3/5se. Focal ble for skarpt og pågående for meg, nydelig på noen innspillinger, men grusomt på andre. Ta en tlf. til Norsk Hifi-center http://www.norskhificenter.no/ og avtal en demo! ;) Tror spendor og roksan kan være en god match!
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror det handler mye om matching. Hvilken forsterker hadde du dem med? At Roksan matcher Spendor godt tviler jeg på, jeg tror heller den er en god match til Focal ::).. Den matchet bra til Cobalt.
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Hørte litt på totem`en idag,ikke mine musikk.
Syns den basser mye jeg da,man lurer jo på hvor subben er.(Men det er jo ingen subb her!!! ??????)

Heller Totem enn focal
Men jeg er litt usikker på totem wind eller ProAc D38 som ser ut til å bli valgets kval.
(Skal høre på wind i morgen....)
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Jeg tror det handler mye om matching. Hvilken forsterker hadde du dem med? At Roksan matcher Spendor godt tviler jeg på, jeg tror heller den er en god match til Focal ::).. Den matchet bra til Cobalt.
Jeg brukte Roksan med Focal, men syns det ble for lys klangkarakter (men med masse fine detaljer!). Følte "friskheten" til Roksan passet bra med Spendorenes "varme" karakter da jeg hadde disse sammen. Men det var nå min mening...
 
U

utgatt60135

Gjest
Ok.. syntes Caspian spilte litt mot det mørke men ellers nøytralt jeg da.. ::) Cobalten spiltef for lyst og pågående med alle forsterkerne jeg prøvde :-\
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
Jeg brukte Kandy jeg da. Hadde kanskje noe med saken å gjøre...?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
impulse skrev:
Det siste året er nok et litt knapt perspektiv, er jeg redd. En av grunnene til at Totem Model 1 sig. er litt "hemmelig", er vel at den kom på markedet i sin opprinnelige form allerede i 1987, og i signaturversjon i 1996. Da sier det seg selv at denne lille tassen ikke akkurat er noen nyhet lenger, og dermed blir det lett stille. Samtidig har den blitt behørig omtalt både i TAS, Stereophile og HiFi&Musik de siste tre,fire årene, så joda, de legges merke til.
Er også en fin omtale av denne i Audio nr 40 (3/98)
Eneste reservasjonene av betydning går på oppløsningen i diskanten.
Dersom det fortsatt benyttes samme diskant som i -98, så kan det være et punkt man bør sjekke ut ved lytting.

Mvh
Rolf
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Ja, jeg ser at Totem har et frekvensområde fra <50Hz - 20kHz, mens Focal 1007Be har et frekvensområde på 46Hz-40kHz. Men hvordan er dette hørbart når f.eks. CD-spilleren gir fra 20Hz-20kHz?
 
Topp Bunn