Høyttalerplassering type Skilbrei

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
På messa i Horten sist helg besøkte jeg rommet til Audiophile der Stig Arne Skilbrei hadde satt opp noe billig drit som han sa. Han hadde regnet ut hvor høyttalerene skulle stå ved å måle opp rommet. Mannen forklarte at han brukte oddetallsregelen. Sett høyttalerene 1/3 evt 1/5 osv i forhold til rommets lengde/bredde ut fra bakvegg og sidevegg og pekende rett frem.

Komponentene var enten kjøpt brukt for en femhundrelapp, fått gratis eller laget sjøl som kablene. Nå kjenner jeg Stig Arne fra gamle dager da han skrev anmeldelser og artikler i Audio og Audio Video så dette er ikke nytt fra mannen. Spika høyttalerene var plassert 1/3 ut fra bakvegg i forhold til lengden av rommet og lydbildet var utrolig bra. Anlegget spilte ikke klokkeklart men plasseringen av høyttalerene gjorde de usynlige og lydbildet stort og dypt.

Okey..jeg ble inspirert så søndag luftet jeg først kona i det fantastiske været og så fant jeg frem målebånd og tommestokk.. Stua ble målt i lengde og bredde og ny høyttalerplassering ble tegnet opp. Jeg endte opp med 1/5 av rommets lengde og bredde. Sonusene ble slept litt lenger frem og litt mot sidevegg i forhold til gammel plassering. Og pekende rett frem. O'hildring for en forskjell.. Lydbildet ble gigantisk og dypt. Vokalen mye "større" enn før bassen dypere. Jeg ble sittende å nyte musikk lenge. Men...det ble litt ullent og ufokusert. Jeg begynte forsiktig cm for cm å vinkle høyttalerene. Det skulle ikke mye til for å få strammet lyden opp. Vinklet altså et par tre cm og beholdt det flotte dype store lydbildet og fikk en taitere vokal og bass.

Okey..det var bare det jeg ville si. Legger ved et bilde av casaen og hvordan det ser ut nå.
IMG_0321.jpg
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Har brukt denne oddetall regelen i flere år i mitt rom med utallige høyttaleren og den funker som fjell. Er noe med kanselering av retur av lydbølger.
 
Topp Bunn