Høyttalerkabler ved siden av strømkabler, noe spesielt å tenke på?

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Hei.

Når jeg skal rydde bak stereobenken neste gang har jeg tenkt å bytte ut høyttalerkablene da jeg skal ha noe andre lengder osv. Jeg skal også føre disse ved siden av strømkabler til aktive subwoofere.
Er det noe spesielt jeg trenger tenke på ifbm kjøp av nye kabler i forhold til skjerming, eller vil dette ikke påvirke lyden? Er snakk om ca 4 meter strekk

NB: Jeg har ikke et religiøst forhold til kabler, så forhold svarene til faktiske forskjeller.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Du kan få sus el. i høyttalerne ved å gjøre dette. Hvis mulig er det best å ikke ha strømledninger inntil andre ledninger.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Tror nok de fleste har en overdreven frykt for at det skal oppstå problemer.
Men det finnes godt isolerte og skjermede strømkabler og høyttalerkabler til en relativt rimelig penge.


Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Tror ikke det er så mye å bekymre seg om.
Jeg mikser og blander kabler over en lav sko.

20200102_171301.jpg


...opplever ingen støy på mine høyttalere med 110 dB føsomhet. :rolleyes:
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Dagens nøtt.
Hva slags skjerm trengs for å skjerme en høyttalerkabel fra 50Hz elektromagnetisk felt fra strømnettet ?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Det nytter ikke å skjerme mot magnetfelt med Kobber eller Aluminium eller annet ikke-magnestisk materiale. 50hz er elektro+magnetiske felt. Elektriske kan skjermes med skjerm av god leder, magnestisl skjerming krever nok MU-metall og sånn.

Det enkleste er vel å holde avstand... Jeg har skjermet nettleding og effekten av den skjermen tilsvarer ca 2mm økt avstand!!
 
P

parafinoksen

Gjest
Høyttalerkabler er det vel ikke så krise med, eller? Verre med signalkabler (prøver å få disse til å krysse strømkabler i 90 graders vinkel der dette er nødvendig).

Men hvis nå høyttalerkablene må gå parallelt med nettledning, hvor stor bør minsteavstanden være mellom dem? Bør være mulig å lage til noen enkle kabelløftere i riktig høyde. Skal det være bak møbler, trenger det jo ikke være så forseggjort heller.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jeg prøver å holde strømkabler på tvers av høyttaler kabler , men må innrømme at selv med strømkabler tett innpå og parallelt med høyttalerkabler er det ingen ulyder å spørre med 96db høyttalere ..
Prøv selv
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er lurt å være litt kritisk til hvordan kabler ligger ,Straks jeg har funnet ut av hvordan oppsette mitt blir , da kustomiserer jeg lengdene på allt av kabel , Og legger jeg signal/ strøm er paralellt for at jeg må , så bruker jeg så lang avstand som jeg kan , krysse går greit .Det er og lurt å rute signal kabel lengst vekk fra power supplyene / transformeren , spesiellt grammofoner riias ,DACs forså vidt også .En ting er å sjerme for støy du kan høre , og en annen er EMC sjerming , du hører ikke men kan blande seg inn som støy / forvrengning i uttstyret ditt , Ikke allt utstyr har super støy under trykking , så take care For digitalt utstyr som power ampene og dac / cd bruker jeg sjermet nett kabel med jord sjerm kappe til apparat. På signal siden Jeg har sågar noen ferrits på inn kabel som og ferrites på signal kablene inn ut fra dac , over kill? Min siste ferrite mod på dacen internt og exsternt gav meg ett mye mer mørkere stillere bakgrunn , Kostet ett par hundre lapper, clic on ferrites" I tillegg har vi mange av de de nye hjemme elektronikken som TV og små vegg vortene som griser til nettet mer eller mindre pluss i tillegg elektromagnetisk utstråling For de som har hatt tunere vet hvor lite som skal til , at en liten digital dac eller CD slo ut hele radio nettet når de stod for tett sammen .Så jeg sier tenk litt over hvordan du til hvordan du legger kabalen , elller kablene :)
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Det er lurt å være litt kritisk til hvordan kabler ligger ,Straks jeg har funnet ut av hvordan oppsette mitt blir , da kustomiserer jeg lengdene på allt av kabel , Og legger jeg signal/ strøm er paralellt for at jeg må , så bruker jeg så lang avstand som jeg kan , krysse går greit .Det er og lurt å rute signal kabel lengst vekk fra power supplyene / transformeren , spesiellt grammofoner riias ,DACs forså vidt også .En ting er å sjerme for støy du kan høre , og en annen er EMC sjerming , du hører ikke men kan blande seg inn som støy / forvrengning i uttstyret ditt , Ikke allt utstyr har super støy under trykking , så take care For digitalt utstyr som power ampene og dac / cd bruker jeg sjermet nett kabel med jord sjerm kappe til apparat. På signal siden Jeg har sågar noen ferrits på inn kabel som og ferrites på signal kablene inn ut fra dac , over kill? Min siste ferrite mod på dacen internt og exsternt gav meg ett mye mer mørkere stillere bakgrunn , Kostet ett par hundre lapper, clic on ferrites" I tillegg har vi mange av de de nye hjemme elektronikken som TV og små vegg vortene som griser til nettet mer eller mindre pluss i tillegg elektromagnetisk utstråling For de som har hatt tunere vet hvor lite som skal til , at en liten digital dac eller CD slo ut hele radio nettet når de stod for tett sammen .Så jeg sier tenk litt over hvordan du til hvordan du legger kabalen , elller kablene :)
Hvordan forhindrer man at radioen slår ut i en receiver?
Den har jo alt dette inni en boks.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er lurt å være litt kritisk til hvordan kabler ligger ,Straks jeg har funnet ut av hvordan oppsette mitt blir , da kustomiserer jeg lengdene på allt av kabel , Og legger jeg signal/ strøm er paralellt for at jeg må , så bruker jeg så lang avstand som jeg kan , krysse går greit .Det er og lurt å rute signal kabel lengst vekk fra power supplyene / transformeren , spesiellt grammofoner riias ,DACs forså vidt også .En ting er å sjerme for støy du kan høre , og en annen er EMC sjerming , du hører ikke men kan blande seg inn som støy / forvrengning i uttstyret ditt , Ikke allt utstyr har super støy under trykking , så take care For digitalt utstyr som power ampene og dac / cd bruker jeg sjermet nett kabel med jord sjerm kappe til apparat. På signal siden Jeg har sågar noen ferrits på inn kabel som og ferrites på signal kablene inn ut fra dac , over kill? Min siste ferrite mod på dacen internt og exsternt gav meg ett mye mer mørkere stillere bakgrunn , Kostet ett par hundre lapper, clic on ferrites" I tillegg har vi mange av de de nye hjemme elektronikken som TV og små vegg vortene som griser til nettet mer eller mindre pluss i tillegg elektromagnetisk utstråling For de som har hatt tunere vet hvor lite som skal til , at en liten digital dac eller CD slo ut hele radio nettet når de stod for tett sammen .Så jeg sier tenk litt over hvordan du til hvordan du legger kabalen , elller kablene :)
Hvordan forhindrer man at radioen slår ut i en receiver?
Den har jo alt dette inni en boks.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
Ja tuneren var jo helt analog og idag ett avsluttet kapittel , selv om noen inne rekkevidde klarer hente inn sverige ,,,, DAB er jo den nye radioen her til lands og ikke så kritisk til støy , enten finner den signal , eller så gjør den ikke
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Det nytter ikke å skjerme mot magnetfelt med Kobber eller Aluminium eller annet ikke-magnestisk materiale. 50hz er elektro+magnetiske felt. Elektriske kan skjermes med skjerm av god leder, magnestisl skjerming krever nok MU-metall og sånn.

Det enkleste er vel å holde avstand... Jeg har skjermet nettleding og effekten av den skjermen tilsvarer ca 2mm økt avstand!!
10 poeng. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det bør også nevnes at høyttalere er såpass lavimpedante dingser at innstrålt støy til høyttalerkabler stort sett ikke er et problem. Man skal indusere ganske mye for å drive en høyttaler til hørbare nivåer. Å skape brumming via en ubalansert signalleder med 50-100 kOhm impedans i enden er mer sannsynlig.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Det bør også nevnes at høyttalere er såpass lavimpedante dingser at innstrålt støy til høyttalerkabler stort sett ikke er et problem. Man skal indusere ganske mye for å drive en høyttaler til hørbare nivåer. Å skape brumming via en ubalansert signalleder med 50-100 kOhm impedans i enden er mer sannsynlig.
Vel. Jeg har litt problem med brum i dag. Øker ved volum.

- Doxa 70 Sign. mk2 som effektforsterker
- NAD 917 AV (tror jeg) som pre amp
- CDC DA53 som DAC
- 2x XTZ W12 subber og 2x KEF Q550 fronter
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kan enten være jordsløyfe eller innstrålt støy. Prøv å flytte litt på kablene, spesielt ubalanserte signalkabler bort fra strømkabler. Der de eventuelt må krysse bør de krysse i rett vinkel. Hvis det er innstrålt brumming vil du høre endring i støynivået nokså umiddelbart når du flytter på kablene. Hvis det ikke gjør noen forskjell er problemet et annet.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det bør også nevnes at høyttalere er såpass lavimpedante dingser at innstrålt støy til høyttalerkabler stort sett ikke er et problem. Man skal indusere ganske mye for å drive en høyttaler til hørbare nivåer. Å skape brumming via en ubalansert signalleder med 50-100 kOhm impedans i enden er mer sannsynlig.
Vel. Jeg har litt problem med brum i dag. Øker ved volum.

- Doxa 70 Sign. mk2 som effektforsterker
- NAD 917 AV (tror jeg) som pre amp
- CDC DA53 som DAC
- 2x XTZ W12 subber og 2x KEF Q550 fronter
hvis det ikke hjelper med litt rydding som asbjørn sier , så må du systematisk til verk , Eliminere slå av apparat etter apparat , siden brummen blir forsterket tror jeg den kommer utenfra , en av kildene dine eller lednings føringen /kabel kontakt /forbildelse, sjekk at du har bitt" at de er faste .For å sjekke det sikkert setter du inn noen kortsluttning plugger i stedet for kilden , da har du eleiminert ampen evt ,MEN sjekk ,,,, Subber ha jo og en tendens til å brumme , slå av dem for å sjekke at det at det ikke er dem som er årsaken
 
Topp Bunn