Høyttalerkabler som gir dyp detaljert bass?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et godt tips for bedre og mer detaljert bass er å flytte seg vekk fra bakveggen eller ut av nullpunktet hvor direktelyd og reflektert lyd kansellerer hverandre. Funker hver gang uansett kabler og kilde.

    Et annet tips som funker hver gang er å få ned etterklangstid i bassen. Det gjør man ved hjelp av akustikktiltak, som også funker hver gang - helt uavhengig av type kabler.

    Et tredje tips er å omgå de store problemene ved bruk av korreksjon som Dirac og Audiolense. Her får man justert åpenbare feil i fase (tidsfeil fra høyttalerne) og nivå på utstikkende frekvenser, noe som gjør at den harde og vonde lyden i veldig stor grad forsvinner og som gjør at lydscenen blir vesentlig bedre. For ikke å glemme den strammere og bedre artikulerte bassen som oppstår.

    Man må vite hva man gjør, men i motsetning til kabelbytter så har man muligheten til å vite hva man gjør.
    Oh, og det funker også hver eneste gang.

    For å være dundrende ærlig er det useriøst å peke på kabler som medisin mot sykdom i bassen. En kjapp frekvenssveip med en kalibrert målemikrofon vil på 10 sekunder fortelle en historie ingen k(f)abel kan prate vekk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Et godt tips for bedre og mer detaljert bass er å flytte seg vekk fra bakveggen eller ut av nullpunktet hvor direktelyd og reflektert lyd kansellerer hverandre. Funker hver gang uansett kabler og kilde.

    Et annet tips som funker hver gang er å få ned etterklangstid i bassen. Det gjør man ved hjelp av akustikktiltak, som også funker hver gang - helt uavhengig av type kabler.

    Et tredje tips er å omgå de store problemene ved bruk av korreksjon som Dirac og Audiolense. Her får man justert åpenbare feil i fase (tidsfeil fra høyttalerne) og nivå på utstikkende frekvenser, noe som gjør at den harde og vonde lyden i veldig stor grad forsvinner og som gjør at lydscenen blir vesentlig bedre. For ikke å glemme den strammere og bedre artikulerte bassen som oppstår.

    Man må vite hva man gjør, men i motsetning til kabelbytter så har man muligheten til å vite hva man gjør.
    Oh, og det funker også hver eneste gang.

    For å være dundrende ærlig er det useriøst å peke på kabler som medisin mot sykdom i bassen. En kjapp frekvenssveip med en kalibrert målemikrofon vil på 10 sekunder fortelle en historie ingen k(f)abel kan prate vekk.
    Veldig mange gode tips her som jeg har fulgt til punkt og prikke, pluss at jeg har ekstremt med membranareal så de blir lav forvrengning
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Et godt tips for bedre og mer detaljert bass er å flytte seg vekk fra bakveggen eller ut av nullpunktet hvor direktelyd og reflektert lyd kansellerer hverandre. Funker hver gang uansett kabler og kilde.

    Et annet tips som funker hver gang er å få ned etterklangstid i bassen. Det gjør man ved hjelp av akustikktiltak, som også funker hver gang - helt uavhengig av type kabler.

    Et tredje tips er å omgå de store problemene ved bruk av korreksjon som Dirac og Audiolense. Her får man justert åpenbare feil i fase (tidsfeil fra høyttalerne) og nivå på utstikkende frekvenser, noe som gjør at den harde og vonde lyden i veldig stor grad forsvinner og som gjør at lydscenen blir vesentlig bedre. For ikke å glemme den strammere og bedre artikulerte bassen som oppstår.

    Man må vite hva man gjør, men i motsetning til kabelbytter så har man muligheten til å vite hva man gjør.
    Oh, og det funker også hver eneste gang.

    For å være dundrende ærlig er det useriøst å peke på kabler som medisin mot sykdom i bassen. En kjapp frekvenssveip med en kalibrert målemikrofon vil på 10 sekunder fortelle en historie ingen k(f)abel kan prate vekk.
    Hei, bra inlet, tvivler ikke et sekund på at de nevnte tiltag her, vil hjelpe brugeren til at få bedre lyd.

    Der findes også andre programmer der kan være behjelpelig i denne retning, fekk den tidligere Cara programvare.

    Men lag os ta det med kablerne her.!

    Mener ikke jeg har sagt at du vil få mere bass ved kabel bytte, i den forstand at du direkte for en økning i db forstand.

    Men vi kan vel bli enige om at alle kabler, og lad os bare inkludere stik, betoner gengivelsen fra de forskjellige produkter som de er koblet sammen med.

    Vi ka ta et par eksempler på de Høytaler kabler jeg har i Hus , fra de forskjellige produksenter.

    Audio Quest Type 4, Solid core, kobber.
    Analysis Plus, Silver oval serie, kobber og Kobber, Sølv, flettet.
    Biltema, 4 og 6 Kvadrat, kobber
    C Olson, 4 eller 6 kvadrat husker ikke og gider ikke lede efter det for bekreftigelse, kobber.
    DH Labs Silver Sonic, Kobber, Sølv
    Monster 2.5 og 4 kvadrat
    Transparent Ultra mm2, 8 mm2 Rope Kobber m Lim. Og box.

    Crystal cable Sølv, gull kablerne tilbage i tid er vel kansje også hvert at nevne.

    Mener ikke jeg klare at Høre forskel mellem Bil tema , og C Olson Kablerne, for at sige det lige ut.

    Men alle de her nevnte kabler har deres egen klang struktur som bidrager m en farging av gengivelsen.

    La os ta et eksempel. Rør forsterkere lyder forskjellig om de er monteret m KT88 eller EL34 Rør, går jeg ut fra vi ka bli enige om.

    Med Silver Sonic Kablet har du en Gengivelse som minder om det du for vis du benytter KT 88 rør.
    Med Transparent mm2 Kablet har du en gengivelse som minder det du for vis du benytter EL34 rør

    Kortere eller længere er den ikke.

    Om dette så klanglige espekter som er hvert at ta i betraktning når man setter sammen et avspillings system, må jo være op til den enkelte, men man kan jo også gi fanden, og overlate ialt til Placebo syndromet.

    Mvh.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I min verden skal ikke kablingen farge lyden. Den skal bare slippe signalet gjennom med minst mulig endring. Kabling som er konstruert med filteregenskaper, enten det er en lett synlig boks på midten av kabelen med spoler og kondensatorer i, eller bare sære elektriske egenskaper i kablingen selv, er en analog ett-bånds equalizer med fastsveisede innstillinger. Så kan man sikkert more seg lenge med å bytte mellom sånne, men for meg virker det litt snodig å betale tusenvis av kroner hver gang man vil forsøke å justere det ene eq-båndet med 0.1 dB eller så. Hver sin smak.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    I min verden skal ikke kablingen farge lyden. Den skal bare slippe signalet gjennom med minst mulig endring. Kabling som er konstruert med filteregenskaper, enten det er en lett synlig boks på midten av kabelen med spoler og kondensatorer i, eller bare sære elektriske egenskaper i kablingen selv, er en analog ett-bånds equalizer med fastsveisede innstillinger. Så kan man sikkert more seg lenge med å bytte mellom sånne, men for meg virker det litt snodig å betale tusenvis av kroner hver gang man vil forsøke å justere det ene eq-båndet med 0.1 dB eller så. Hver sin smak.
    Helt iorden med det standpunkt, og vi venter alle på superledere , med inntil da, er faktum at alle kabler har sin egen klangstruktur og detaljering nivoe svinger også.

    Optimal vi være ingen farvning, vis produksenterne og Studioerne har avstemt produkterne sine efter det!.

    Men vor ville verden dog bli kedeligere, vis al rødvin smagte ens.

    Under tegne står av her i denne debat, for nu , vi kan og bliver vel neppe enige og det er kansje godt det.;)

    Mvh

    Med venlig hilsen
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I min verden skal ikke kablingen farge lyden. Den skal bare slippe signalet gjennom med minst mulig endring. Kabling som er konstruert med filteregenskaper, enten det er en lett synlig boks på midten av kabelen med spoler og kondensatorer i, eller bare sære elektriske egenskaper i kablingen selv, er en analog ett-bånds equalizer med fastsveisede innstillinger. Så kan man sikkert more seg lenge med å bytte mellom sånne, men for meg virker det litt snodig å betale tusenvis av kroner hver gang man vil forsøke å justere det ene eq-båndet med 0.1 dB eller så. Hver sin smak.


    Til tross for at jeg har hørt en del kabler opp gjennom - som i mange tilfeller klart låter forskjellig - dette var usedvanlig godt sagt Asbjørn :)

    Innrømmer jeg hater dyre kabler, men enda mer hater jeg å innrømme at ofte låter dyre kabler bedre - spesielt evner innenfor luftighet i lydbildet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så kan man jo også filosofere over hvilke klangbilder og hvor mye "luftighet" produsentene har lagt inn, og hva som er riktig i forhold til selve produksjonene og som vi ikke vet noenting om...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det hjelper å forstå at den "luftigheten" kommer an på litt eq-pådrag helt øverst i frekvens. Forskjellen på induktive og kapasitive høyttalerkabler (hvis det i det hele tatt blir en hørbar forskjell) er at induktive gjerne gir en resonanstopp et sted ved 7-10 kHz ("detaljer"!!!) og brattere avrulling over det, mens kapasitive gir flatere frekvensgang gjennom hele diskanten og altså litt mer nivå aller øverst ("luft"!!!)
    7 crucial EQ bands to help balance your mix - Production Advice
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    I min verden skal ikke kablingen farge lyden. Den skal bare slippe signalet gjennom med minst mulig endring. Kabling som er konstruert med filteregenskaper, enten det er en lett synlig boks på midten av kabelen med spoler og kondensatorer i, eller bare sære elektriske egenskaper i kablingen selv, er en analog ett-bånds equalizer med fastsveisede innstillinger. Så kan man sikkert more seg lenge med å bytte mellom sånne, men for meg virker det litt snodig å betale tusenvis av kroner hver gang man vil forsøke å justere det ene eq-båndet med 0.1 dB eller så. Hver sin smak.
    Helt iorden med det standpunkt, og vi venter alle på superledere , med inntil da, er faktum at alle kabler har sin egen klangstruktur og detaljering nivoe svinger også.

    Optimal vi være ingen farvning, vis produksenterne og Studioerne har avstemt produkterne sine efter det!.

    Men vor ville verden dog bli kedeligere, vis al rødvin smagte ens.

    Under tegne står av her i denne debat, for nu , vi kan og bliver vel neppe enige og det er kansje godt det.;)

    Mvh

    Med venlig hilsen

    Min gode mann,

    Rødvin er i denne analogien musikken, høyttalere er temperatur og evt lufting av vinen- akustikk tilsvarer hva du serverer til vinen: En god brunello kan bli fullstendig ødelagt av en matrett med for mye sødme etc...

    ... og kablene er glasset man skjenker vinen i. Fasongen på glasset har en del å si ift hvordan bouceten blir fanget. Der er vi på kabeltverrsnitt og geometri. Glasskvaliteten tilsvarer det man vanligvis diskuterer i kabeldebatter når det kommer til påkostede greier. IKEA- glass vs håndblåst krystall...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mye bra sagt av Asbjørn, men det forundrer meg litt at han ikke klarer å se at aktiv eq-kontroll kan fortone seg litt komplisert for en hifi-interessert/audiofil person som ikke er spesielt opptatt av (eller dus med) bruken av denne typen teknologi.
    Dette er en tendens jeg stadig vekk ser fra DIY-siden. Rådene gis ut fra ens eget ståsted mhp. teknisk kompetanse for sammensetting, måling og ibruktaging. Å holde styr på EQ etter egen smak med et kabelbytte er jo noe alle trygt kan gjøre og kjapt erfare resultatet fra.
    Og, ja, - det blir masse motbør mhp. mitt syn over, men jeg som ikke har et aktivt system har mer enn nok å holde styr på i anlegget, med et HELT passivt system.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt hende det, men da er vi i det minste kommet et steg lenger i diskusjonen enn de evindelige "for dårlig anlegg til å høre forskjellene", "for dårlige ører", etc. Jeg har tidligere gjort meg kontroversiell ved å karakterisere kabelfolket som wannabe DIY'ere. Vil så gjerne "gjøre noe" med lydkvaliteten, men får ikke til så mye annet enn å plugge ut og inn synlige ledninger og håpe at det "gjør noe med lyden". Kanskje det er noe i det likevel. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et vagt poeng fra Distinctive, men lurer på om han ser ironien i å påpeke kompleksiteten i et brukervennlig eq-program mens han måler nøyaktig stifttrykk og hastighet på snurren sin, vasker platene med 37 graders vinkling under nøye kalibrert trykkluft, sjekker med forstørrelsesglass om pick-up er bøyd eller slitt og sjekker opp i nøyaktig mineralprosent av de forskjellige kablene han vurderer for å tune lyden litt? ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå har jeg ikke vinyl, da :confused:
    Men point taken.

    Når det gjelder Asbjørn sitt siste svar så mener jeg at problemstillingen som diskuteres er begrenset til måten å håndtere EQ effekt på (passiv eller aktiv). Det er jo ikke det eneste som skal håndteres. At ikke det finnes noen negative artifakter med ekstra DSP i kjeden har jeg vanskelig for å se, selv om oppløsning og støygulv tilsynelatende er teoretisk og målbart under kontroll (?) Når man ser på DSP tråder her inne, så kan man vel vanskelig påstå at det er umulig å ratte seg bort, eksempelvis.

    Det er muligens også litt sårt at de audiofile magasin-reviews ikke har forstått at amma fra himmelen er DSP.
    Mon tro om det faktum at denne ‘verden’ ikke har forstått bæret (som det skinner gjennom) er den eneste forklaringen?
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    De første innlegg i denne Tråden blei besvart med konkrete forslag til Trådstarters forespørsel."Høyttalerkabler som gir dyp og detaljert bass".Siden har det vært en skare av medlemmer som påstår at det eksisterer ikke slike kabler.Tråden har for lengst blitt overskyllet med utsagn og termer som ikke jeg kjenner meg igjen i.Nå er det vel på tide at disse medlemmer med kabelfobi slipper løs sine forslag til høyttalerkabler til Trådstarter.Så kan kanskje Trådstarter bli litt klokere på hva han skal velge.Og han kan kanskje få muligheten å velge mellom forslag fra de med kabelfobi og forslag fra oss som ikke har denne usedvanlige skrekken.Denne Tråden begynner kanskje å bli litt lang og uten gode konkrete forslag for Trådstarters forespørsel?
    Mvh Kenneth
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Mye bra sagt av Asbjørn, men det forundrer meg litt at han ikke klarer å se at aktiv eq-kontroll kan fortone seg litt komplisert for en hifi-interessert/audiofil person som ikke er spesielt opptatt av (eller dus med) bruken av denne typen teknologi.
    Dette er en tendens jeg stadig vekk ser fra DIY-siden. Rådene gis ut fra ens eget ståsted mhp. teknisk kompetanse for sammensetting, måling og ibruktaging. Å holde styr på EQ etter egen smak med et kabelbytte er jo noe alle trygt kan gjøre og kjapt erfare resultatet fra.
    Og, ja, - det blir masse motbør mhp. mitt syn over, men jeg som ikke har et aktivt system har mer enn nok å holde styr på i anlegget, med et HELT passivt system.
    Seriøst: Det er mer komplisert å operere en helt alminnelig smartphone enn DSP til husbruk.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mye bra sagt av Asbjørn, men det forundrer meg litt at han ikke klarer å se at aktiv eq-kontroll kan fortone seg litt komplisert for en hifi-interessert/audiofil person som ikke er spesielt opptatt av (eller dus med) bruken av denne typen teknologi.
    Dette er en tendens jeg stadig vekk ser fra DIY-siden. Rådene gis ut fra ens eget ståsted mhp. teknisk kompetanse for sammensetting, måling og ibruktaging. Å holde styr på EQ etter egen smak med et kabelbytte er jo noe alle trygt kan gjøre og kjapt erfare resultatet fra.
    Og, ja, - det blir masse motbør mhp. mitt syn over, men jeg som ikke har et aktivt system har mer enn nok å holde styr på i anlegget, med et HELT passivt system.
    Seriøst: Det er mer komplisert å operere en helt alminnelig smartphone enn DSP til husbruk.
    Hvorfor er det ikke mer utbredt, da?
    Er det utelukkende uvitenhet eller konservatisme?
    Det er neppe et kostnadsspørsmål.....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    For min egen del, og jeg er på vei inn i DSP-land. Vel er det 'komplisert' å bruke en iPhone, men ikke de få funksjonene jeg bruker.....
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    iphone? Har ikke du en Doro 1362?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Burde hatt. Eller en ungdom til å hjelpe meg med denne EDB-maskinen. :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Mye OT BS her nå.....
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    De første innlegg i denne Tråden blei besvart med konkrete forslag til Trådstarters forespørsel."Høyttalerkabler som gir dyp og detaljert bass".Siden har det vært en skare av medlemmer som påstår at det eksisterer ikke slike kabler.Tråden har for lengst blitt overskyllet med utsagn og termer som ikke jeg kjenner meg igjen i.Nå er det vel på tide at disse medlemmer med kabelfobi slipper løs sine forslag til høyttalerkabler til Trådstarter.Så kan kanskje Trådstarter bli litt klokere på hva han skal velge.Og han kan kanskje få muligheten å velge mellom forslag fra de med kabelfobi og forslag fra oss som ikke har denne usedvanlige skrekken.Denne Tråden begynner kanskje å bli litt lang og uten gode konkrete forslag for Trådstarters forespørsel?
    Mvh Kenneth
    Så om noen spør hvilken type flaskevann som gir superkrefter, så skal man heller si "Voss" enn å kanskje antyde at ingen typer vann har slike egenskaper?

    Beklager dårlig analogi.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ikke den første tråden som sporer av. Går det ikke stort sett greit likevel? Det skjer gjerne etter at trådstarters spørsmål er så godt besvart som det kan bli, som i dette tilfellet. Det er en smal sak å trekke den tilbake til topic, dersom noen skulle ha noe relevant i forhold til det?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Morsomt at man er så skeptisk til å sende lyden gjennom en dsp, mens en plastboks med smeltelim eller et alulabinett med en kveil med ekstra ledning er helt greit.
    Det er mulig at noen der ute med smeltelim-kabler er skeptisk til DSP?
    Nå har jeg ingen slike kabler eller nevnte alu-bokser, så jeg regner ikke med at jeg var addressert her.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Mye bra sagt av Asbjørn, men det forundrer meg litt at han ikke klarer å se at aktiv eq-kontroll kan fortone seg litt komplisert for en hifi-interessert/audiofil person som ikke er spesielt opptatt av (eller dus med) bruken av denne typen teknologi.
    Dette er en tendens jeg stadig vekk ser fra DIY-siden. Rådene gis ut fra ens eget ståsted mhp. teknisk kompetanse for sammensetting, måling og ibruktaging. Å holde styr på EQ etter egen smak med et kabelbytte er jo noe alle trygt kan gjøre og kjapt erfare resultatet fra.
    Og, ja, - det blir masse motbør mhp. mitt syn over, men jeg som ikke har et aktivt system har mer enn nok å holde styr på i anlegget, med et HELT passivt system.
    Seriøst: Det er mer komplisert å operere en helt alminnelig smartphone enn DSP til husbruk.
    Hvorfor er det ikke mer utbredt, da?
    Er det utelukkende uvitenhet eller konservatisme?
    Det er neppe et kostnadsspørsmål.....
    Du er nok bedre kvalifert enn meg til å svare. Du lefler med det irrasjonelle, og innimellom er du ganske rasjonell, så kanskje du forstår irrasjonaliteten som gjennomsyrer kabeldebatter og en del andre debatter. Det er mange som er rasjonelle også, bare så det er sagt. Men det er så mye irrasjonalitet at mange noviser som bare er på jakt etter god lyd blir villedet, ettersom ekspertrådene spriker i alle retninger.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet her er vel også at mange av "ekspertrådene" er helt på bærtur fra et teknologisk synspunkt, og det gjelder også råd fra bransjen....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    De første innlegg i denne Tråden blei besvart med konkrete forslag til Trådstarters forespørsel."Høyttalerkabler som gir dyp og detaljert bass".Siden har det vært en skare av medlemmer som påstår at det eksisterer ikke slike kabler.
    Som du nevner er korrekt svar avgitt rimelig raskt, så kan man heller undres hva TS ønsker å oppnå med slik "trolling" på et seriøst forum?!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Så om noen spør hvilken type flaskevann som gir superkrefter.....
    Som de fleste opplyste mennesker har fått med seg.....så er det ingen grunn til å betale for vann på flaske i Norge sammenlignet med gratisversjonen i kranvannet...?!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Problemet her er vel også at mange av "ekspertrådene" er helt på bærtur fra et teknologisk synspunkt, og det gjelder også råd fra bransjen....
    Ja, "ekspertrådene" fra bransjen/hifi butikker tar jeg i det store og hele med en svær neve salt. Jeg koker inni meg av frustrasjon, irritasjon og oppgitthet de få gangene jeg har beveget meg innafor døra av en hifibutikk i Oslo de siste åra. Makan til svada, uvitenhet og vås som tyter ut av kjeften på mange i bransjen er på grensen til lureri og svindel.
    Jeg vet kun om ett unntak i Oslo hvor det er mulig å gjøre en handel for uerfarne uten å bli "svindlet"; Norsk Audio Teknikk er vel den eneste seriøse sjappa igjen, i allefall av det jeg vet om.

    Hifi bransjen er faktisk tjent med å bygge opp under skepsis mot DSP av flere årsaker.
    Heldigvis er det flere og flere som oppdager hva DSP vs. kabler kan gjøre i godlydens tjeneste.
    Selvfølgelig er det mulig og "ratte" seg bort i tåka med DSP, men man også ratte seg ut av tåka og inn i varmen igjen, til og med trekke for gardinene og åpne vinduet på fullt gap og la alt slå ut i full blomst med riktig ratting og RIKTIG utstyr.
    ...øvelse gjør mester.

    Det 'ække så vanskelig å få god lyd om man bruker sunn fornuft.
    Lytt til, lær av, og se til andre erfarne fjellfolk....så når man toppen.

    Til trådens tema; for å få dyp detaljert bass så må du nok søke andre steder i kjeden enn KABLER for å oppnå det.
    Jeg har hørt hifi i over 40 år. De beste oppsettene jeg har hørt er også de oppsettene hvor det er brukt minst penger på kabler.

    @Distinctive. Sorry, jeg vet du rister oppgitt på hodet nå.:rolleyes: Men har du noen gang vurdert å teste ut en DSP løsning selv?
    Det trenger ikke være så vanskelig å få til som jeg tror atte du tror.:D Hvor kommer vegringen fra? ...gjør et forsøk en vakker dag.
    Du har etter hva jeg har skjønt trange fysiske kår for godlyd, som så mange av oss andre også har.
    I slike settinger kan faktisk DSP ha en STOR fordel med riktig bruk.

    edit: føkk, hadde glemt at jeg lovte og holde meg unna kabeltrådene. Sorry, men dere må bare tåle det.
    ...ytringsfrihet i Norge fortsatt.:p
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Problemet her er vel også at mange av "ekspertrådene" er helt på bærtur fra et teknologisk synspunkt, og det gjelder også råd fra bransjen....
    Det kan så være.Men at vi HiFi'ere finner produkter som overgår alt vi tidligere har hørt i fra våre anlegg trenger nødvendigvis ikke bli prøvd avfeiet fra det teknologiske synspunkt.Teknologi og brukersynspunkt bør nok gå hand i hand.Det er slikt som skaper utvikling selv på kabelfronten.Alle vil nok sitte på en gylden nøkkel men det praktiske forhold sier deg mange ganger noe annet.Vi skal huske på at ekspertrådene har ett for øye men å avfeie de blir nok som å skyte seg selv i foten.Uten ekspertråd ville vi kanskje leite litt lenger enn langt før vi hadde et anlegg som behager på plass i våre stuer.Råd fra bransjen likeså.De får nok anledningen til å teste ut produkter i omfang som ikke en "vanlig hifi'er" får.
    Mvh Kenneth
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Brutalt men sant, mye av det du skriver der Bergis.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    En liten kommentar til Bergfinn's innlegg.Jeg har også hørt HiFi i over 40år og jeg har en helt annen erfaring ang. kablers betydning i anlegget mitt.Detaljert bass og dyp bass er i mitt anlegg et resultat i fra alle komponentene inklusive kabler.Det var først når jeg fikk tak i gode kabler at jeg fikk helheten i musikken på plass.Også den dypeste bassen i mine Audio Physic Avanti III fikk jeg fram etter kabelbytte.Slik er det nok med HiFi.Den enes erfaringer må nødvendigvis ikke være riktig for deg og ditt anlegg.Det er bare å teste og lytte.
    Mvh Kenneth
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Så om noen spør hvilken type flaskevann som gir superkrefter.....
    Som de fleste opplyste mennesker har fått med seg.....så er det ingen grunn til å betale for vann på flaske i Norge sammenlignet med gratisversjonen i kranvannet...?!
    Nettopp, men i følge svartkeiko skal man ikke påpeke det, siden det ikke var det trådstarter spurte om.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Problemet her er vel også at mange av "ekspertrådene" er helt på bærtur fra et teknologisk synspunkt, og det gjelder også råd fra bransjen....
    Ja, "ekspertrådene" fra bransjen/hifi butikker tar jeg i det store og hele med en svær neve salt. Jeg koker inni meg av frustrasjon, irritasjon og oppgitthet de få gangene jeg har beveget meg innafor døra av en hifibutikk i Oslo de siste åra. Makan til svada, uvitenhet og vås som tyter ut av kjeften på mange i bransjen er på grensen til lureri og svindel.
    Jeg vet kun om ett unntak i Oslo hvor det er mulig å gjøre en handel for uerfarne uten å bli "svindlet"; Norsk Audio Teknikk er vel den eneste seriøse sjappa igjen, i allefall av det jeg vet om.

    Hifi bransjen er faktisk tjent med å bygge opp under skepsis mot DSP av flere årsaker.
    Heldigvis er det flere og flere som oppdager hva DSP vs. kabler kan gjøre i godlydens tjeneste.
    Selvfølgelig er det mulig og "ratte" seg bort i tåka med DSP, men man også ratte seg ut av tåka og inn i varmen igjen, til og med trekke for gardinene og åpne vinduet på fullt gap og la alt slå ut i full blomst med riktig ratting og RIKTIG utstyr.
    ...øvelse gjør mester.

    Det 'ække så vanskelig å få god lyd om man bruker sunn fornuft.
    Lytt til, lær av, og se til andre erfarne fjellfolk....så når man toppen.

    Til trådens tema; for å få dyp detaljert bass så må du nok søke andre steder i kjeden enn KABLER for å oppnå det.
    Jeg har hørt hifi i over 40 år. De beste oppsettene jeg har hørt er også de oppsettene hvor det er brukt minst penger på kabler.

    @Distinctive. Sorry, jeg vet du rister oppgitt på hodet nå.:rolleyes: Men har du noen gang vurdert å teste ut en DSP løsning selv?
    Det trenger ikke være så vanskelig å få til som jeg tror atte du tror.:D Hvor kommer vegringen fra? ...gjør et forsøk en vakker dag.
    Du har etter hva jeg har skjønt trange fysiske kår for godlyd, som så mange av oss andre også har.
    I slike settinger kan faktisk DSP ha en STOR fordel med riktig bruk.

    edit: føkk, hadde glemt at jeg lovte og holde meg unna kabeltrådene. Sorry, men dere må bare tåle det.
    ...ytringsfrihet i Norge fortsatt.:p
    Har hatt Bernt (BX) på besøk med Audiolense. Kom jevnt ut med min EC EMP2 multiplayer og det var bra det. Det var vel en HTPC med Lynx lydkort som var i bruk.
    Dreggevik var også tilstede og det var uansett en veldig nyttig og hyggelig seanse som jeg gjerne gjentar.

    Har hatt en Lyngdorf hjemme. Uten DSP var den bra. Med DSP en katastrofe. Full av artifakter og behov for masse room gain. Selve definisjonen på anemisk, klinisk og trøttende gjengivelse ut fra auto-kalibrasjonen.
    Bruker også Anti-mode 2.0 for TV lyden.
    Elles har jeg parametrisk EQ i min audio prosessor, i det minste.
    Tenkte dette kunne være en start. Er ikke like nazi på nøytralitet og naturtrohet i kinoen.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Distinctive,

    Det var jo et hyggelig besøk den gangen, men fra mitt ståsted var det hverken representativt eller vellykket i forhold til å demonstrere Audiolense. Mikal tok heller ikke poenget. Noe av årsaken til den middelmådige forestillingen var at du hadde forsterkere som ikke var transparente nok. Så hos deg låt det bare mer "korrekt" etter korreksjon, ikke mer dynamisk og mer transparent som de gjør med topp hardware.

    Ellers skal det jo nevnes at dere var superskeptiske til om Lynx lydkortet var i stand til å levere varene. Jeg var like skeptisk til prosessoren din (den leverte over forventning i mine ører). Men flaskehalsen var andre steder i kjeden, og såpass mye at det ikke er godt å si hva de digitale kildene egentlig var gode for.

    Du har jo oppgradert høyttalere relativt kraftig siden den gang. Og hvis du har byttet ut forsterkerne også, så har du mye bedre odds i forhold til DSP nå enn dengang. Det behøver ikke være Audiolense som lager filtrene heller.

    Men det bør være noe som er mer gjennomarbeidet og gjennomtenkt enn Mikal og co trodde skulle til for noen få år siden. Han trodde det var venstrehåndsarbeid å lage en god DSP-løsning - og det er jo synd, ettersom Westcontrol-systemet har ressurser til å ta tak i dette før alle tog har gått. Hils fra meg og si at hvis han fyrer opp en tipp topp rigg med DP forsterkeri (eller bra klasse D) og de råeste høyttalerne i mils omkrets, så kommer jeg gjerne og tar en demo til.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Problemet her er vel også at mange av "ekspertrådene" er helt på bærtur fra et teknologisk synspunkt, og det gjelder også råd fra bransjen....
    Ja, "ekspertrådene" fra bransjen/hifi butikker tar jeg i det store og hele med en svær neve salt. Jeg koker inni meg av frustrasjon, irritasjon og oppgitthet de få gangene jeg har beveget meg innafor døra av en hifibutikk i Oslo de siste åra. Makan til svada, uvitenhet og vås som tyter ut av kjeften på mange i bransjen er på grensen til lureri og svindel.
    Jeg vet kun om ett unntak i Oslo hvor det er mulig å gjøre en handel for uerfarne uten å bli "svindlet"; Norsk Audio Teknikk er vel den eneste seriøse sjappa igjen, i allefall av det jeg vet om.

    Hifi bransjen er faktisk tjent med å bygge opp under skepsis mot DSP av flere årsaker.
    Heldigvis er det flere og flere som oppdager hva DSP vs. kabler kan gjøre i godlydens tjeneste.
    Selvfølgelig er det mulig og "ratte" seg bort i tåka med DSP, men man også ratte seg ut av tåka og inn i varmen igjen, til og med trekke for gardinene og åpne vinduet på fullt gap og la alt slå ut i full blomst med riktig ratting og RIKTIG utstyr.
    ...øvelse gjør mester.

    Det 'ække så vanskelig å få god lyd om man bruker sunn fornuft.
    Lytt til, lær av, og se til andre erfarne fjellfolk....så når man toppen.

    Til trådens tema; for å få dyp detaljert bass så må du nok søke andre steder i kjeden enn KABLER for å oppnå det.
    Jeg har hørt hifi i over 40 år. De beste oppsettene jeg har hørt er også de oppsettene hvor det er brukt minst penger på kabler.

    @Distinctive. Sorry, jeg vet du rister oppgitt på hodet nå.:rolleyes: Men har du noen gang vurdert å teste ut en DSP løsning selv?
    Det trenger ikke være så vanskelig å få til som jeg tror atte du tror.:D Hvor kommer vegringen fra? ...gjør et forsøk en vakker dag.
    Du har etter hva jeg har skjønt trange fysiske kår for godlyd, som så mange av oss andre også har.
    I slike settinger kan faktisk DSP ha en STOR fordel med riktig bruk.

    edit: føkk, hadde glemt at jeg lovte og holde meg unna kabeltrådene. Sorry, men dere må bare tåle det.
    ...ytringsfrihet i Norge fortsatt.:p
    Har hatt Bernt (BX) på besøk med Audiolense. Kom jevnt ut med min EC EMP2 multiplayer og det var bra det. Det var vel en HTPC med Lynx lydkort som var i bruk.
    Dreggevik var også tilstede og det var uansett en veldig nyttig og hyggelig seanse som jeg gjerne gjentar.

    Har hatt en Lyngdorf hjemme. Uten DSP var den bra. Med DSP en katastrofe. Full av artifakter og behov for masse room gain. Selve definisjonen på anemisk, klinisk og trøttende gjengivelse ut fra auto-kalibrasjonen.
    Bruker også Anti-mode 2.0 for TV lyden.
    Elles har jeg parametrisk EQ i min audio prosessor, i det minste.
    Tenkte dette kunne være en start. Er ikke like nazi på nøytralitet og naturtrohet i kinoen.
    Jeg hadde fått det for meg at du var en skikkelig DSP skeptiker. Velvel, så feil kan man ta.:rolleyes:
    Da må jeg bare beklage min forutinntatthet.

    Jeg har også selv hatt en Lyngdorf på lån, men klarte aldri å få til romkorrigeringen på denne saken.
    Fikk et matt "slør" over det hele og dynamikken forsvant.
    Om den ikke nådde opp til Audiolense eller om det var brukerfeil fra min side, vites ikke.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel det som står etter kabelen som bestemmer mest av sluttresultatet. Bassen og rommet former 85 % av sluttresultatet og så gir jeg 13% til forsterker og 2% til kilden....... og da ble det dessverre ingen utdeling til kablene.
    Det er nok det du har før siste komponenten/høyttalerne som bestemmer det meste i et stereoanlegg.Rommet er nok også en svært undervurdert faktor men for å få lyden til å blomstre er det nok stereoanlegget og tilhørende kabler som er avgjørende.13% til forsterker og 2% til kilden?Hvilken kalkulator eller kuleramme bruker man for å få det regnestykket?Stakkars den HiFi butikk som har dette å stri med.Det går utmerket å gå seg vill i denne diskusjonen men dette med disse prosenter har jeg ikke hørt maken til.
    Mvh Kenneth
    Men slik er det. Sky har helt rett.
    Prøv å bygg rommet riktig så glemmer du dette med kabler.
    Vi som har bygget rommet for att lyden skal bli best gidder ikke å tenke på kabler.
    Vi har gjort det fult ut. Så kom ikke med påstander om ting når det ikke er prøvd.
    Vi veit fordi vi har hatt et åpent sinn rundt dette fra første stund.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn