Høyttalerkabel..Au24 eller Mundorf..?

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Jeg snuser litt på høyttalerkabler for tida, og søker hjelp hos dere med erfaring..

Fikk låne Mundorf ht kabler fra Eltek, og oppdaget fort at mine gamle SR Alpha Quad ble forbispilt på alle områder. Det jeg ikke likte på Mundorfene var elendige plugger, og høy "hjemmesløyd" faktor. Fikk faktisk ikke lyd av den ene høyttaleren først..

Ser også at det relativt ofte er Au24 å få tak i på bruktmarkedet (det er jo litt skummelt at den byttes ut ofte..). Au24 har fått veldige gode tester, og har sjøl hørt den i et ultraoppsett og ble imponert.

Nypris på mundorf og bruktpris på Au24 er omtrent samme.

Noen der ute som har lytteerfaring? Eller kan komme med noe konkret til meg i min videre leting?
 
S

slowmotion

Gjest
Sletter dette inlegget , da det jeg skrev var feil. Beklager.
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Artig svar...men kanskje ikke det jeg hadde håpet på.

Jeg bryr meg lite om hva slags feilskjær markedsavdelingen til kabelprodusentene tar, men liker å gå rett til fasiten. Altså lyden..

Er det noen som har erfaringer/lyttet på Au24 og Mundorf i forhold til andre velkjente greier i noenlunde samme prisklasse?
 

sonic-x

Medlem
Ble medlem
01.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
0

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Sølv er en dårligere leder enn kobber. Så det er ikke pga ledningsevne at sølv eventuelt lyder godt/dårlig/anderledes en kobber.

;)
Du bør lese fysikkboka di :eek:
 
S

slowmotion

Gjest
Du bør lese fysikkboka di :eek:

Fysikkboka mi er pakket ned i en pappeske. Men kan ikke du forklare hvordan sølv er en bedre leder en kobber?
I så fall vil jeg gjerne få vite det.


;)
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Sølv er en dårligere leder enn kobber.
Dette er jo helt feil, sølv er en bedre leder. Stikkord: elektronkonfigurasjon og resistivitet.. Sjekk ut "grunnstoffenes elektriske egenskaper" tabeller. Og det å tilsette en mindre mengde gull er absolutt ikke en dum ide.

Har desverre ikke hørt noen av kablene. ;)
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg tok feil . Beklager. Jeg bøyer hodet i skam.

Sølv har bedre lederevne enn kobber, ca 5-6% .


Men hva er gullet til?



;)
 
N

nb

Gjest
Dette er jo helt feil, sølv er en bedre leder. Stikkord: elektronkonfigurasjon og resistivitet.. Sjekk ut "grunnstoffenes elektriske egenskaper" tabeller. Og det å tilsette en mindre mengde gull er absolutt ikke en dum ide.

Har desverre ikke hørt noen av kablene. ;)
Så vidt jeg husker har sølv ca 5% bedre ledningsevene enn kobber. Om man tror det har noe å si, løses dette enklest ved å gjøre kablene 5% kortere.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Så vidt jeg husker har sølv ca 5% bedre ledningsevene enn kobber. Om man tror det har noe å si, løses dette enklest ved å gjøre kablene 5% kortere.
;D
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Hvis AU24 ofte er ute på bruktbørsen, kan du ikke kjøpe et par å teste hjemme hos deg. Hvis du ikke liker de er det bare å selge de igjen, du taper ikke noe særlig $$$ på det  :) Det er mange kabler å velge i, og som oftest er det smak og behag.
Jeg likte AU24 godt hjemme hos meg. Jeg synes de hadde god sammenheng, jeg mista ikke den musikalske fokus på bekostning av detaljer. BM låt derimot for tynt og detaljert hjemme hos meg, men det er mange, mange andre som får anlegget til å spille bra med BM.

Hvis du vil ta en sjanse, vet jeg at disse http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?cablspkr&1167861817

http://www.tgaudio.com/

Har fått veldig mye skryt i amerikanske fora.

Ligger visstnok litt i AU24, Cardas Golden Ref gata :)

Asbjørn
 
K

kiwi

Gjest
Hey haifi, jeg kjøpte uhørt au24 kabler for en tid tilbake, pleier aldri og kjøpe noe som jeg ikke har hørt før men tok her en sjangse etter all den fine kritikken de har fått. Dette var noe jeg angret på de passet ikke in i mitt system, jeg synes de spilte åpent men de var etter min mening litt spinkel lyd i de ,det var ikke noe fylde i lyden på de ,synes lyden rett og slett ble for tynn spesielt oppover. Har i dag Cardas Golden Reference de synes jeg spiller mye mer riktig etter min mening ;)
Jeg snuser litt på høyttalerkabler for tida, og søker hjelp hos dere med erfaring..

Fikk låne Mundorf ht kabler fra Eltek, og oppdaget fort at mine gamle SR Alpha Quad ble forbispilt på alle områder. Det jeg ikke likte på Mundorfene var elendige plugger, og høy "hjemmesløyd" faktor. Fikk faktisk ikke lyd av den ene høyttaleren først..

Ser også at det relativt ofte er Au24 å få tak i på bruktmarkedet (det er jo litt skummelt at den byttes ut ofte..). Au24 har fått veldige gode tester, og har sjøl hørt den i et ultraoppsett og ble imponert.

Nypris på mundorf og bruktpris på Au24 er omtrent samme.

Noen der ute som har lytteerfaring? Eller kan komme med noe konkret til meg i min videre leting?
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Hei Espen I.

Du anbefaler Cardas G Reference ht kabel her, men ser samtidig at du har samme signalkabel lagt ut for salg på bruktmarkedet..

Er anbefalingen et markedsføringstiltak, eller passet ht kabelen bedre enn signalkabelen..?
 
Topp Bunn