Høyttalere Høyttalere til Hegel H100

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Er på utkikk etter nye høyttalere til min H100 + HD10. Nåværende høttalere er System Audio 1750.
Det jeg savner i nåværende oppsett er dybde og mer punch i bassen. Oppløsningen i diskantområdet er også rom for forbedring. Med små barn i huset blir det ikke så mye lytting på høyt volum, så man kan vel si at jeg trenger litt mer fylde på "fornuftige" lydnivåer.
Også var det rommet...Ca 15 kvadrat, rimelig kvadratisk og glatte overflater.
iom vi har små barn er det nok fordelaktig med gulvstående høyttalere, selv om jeg lydmessig har mest trua på stativht i dette rommet...
Har ekspertisen noe anbefalinger/erfaringer? Jeg må selvsagt opp ett par hakk fra 1750'ene:)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei.
Men fare for å gjenta meg selv :) Det du hadde fått mye ut av er et par Dynaudio høyttalere til din Hegel.
Udiskuterbar god match. Nye X14 eller et par brukte evt nye Focus 160.
Alternativt kan du titte litt på Spendor høyttalere. Jeg hadde A5, en liten gulvmodell med 2 stk 5" elementer.
Spilte utrolig kraftfullt og behagelig. At disse små kunne lage så voksen lyd var et lite sjokk :)
Men på mange måter kan man nok sammenligne lydsignaturen med Dynaudio.

Mvh Øyvind
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
112
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Et par tips å sjekke ut

PSB Imagine T Eventuelt T2 - gulvstående som er nette og spiller stort. Bassen kan justeres ved å bruke medfølgende gummipropper i refleksportene. En av de høyttalerne jeg har hatt i huset jeg likte aller best. Har også metallgitter foran elementene når frontdekselet er på. Blir ikke mer barnevennlig enn det.

Vienna Acoustic Bach Grand - fyldig, behagelig og detaljert lyd. Har hatt storebroren Mozart men den tipper jeg blir for vasstunnel i ditt rom. Ekstremt pen finish. Frontdekselet har en spile foran diskanten som skal spre lyden. Eneste HT jeg har hatt som låter best med frontdekselet på.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Spendor har jeg vurdert. Ser det ligger ett par A6 på torget. Det som skremmer meg litt er at selger anbefaler plassering 1,2 m fra bakvegg. Jeg kan strekke meg til 50-60 cm. Dynaudio x14 frykter jeg blir litt for lite bass. Har testet ett par PSB stativhøytalere i rommet (6,5"), og det var ett minium. Nå er det kanskje ikke slik at arealet har alt å si? Også var det også de der stativene som ongene sikkert vil klatre i:)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg hadde A5 ca 50 cm fra bakvegg. Det fungerte greit. Når det kommer til barn og evt klatring så er det klart
du kan risikere at de holder i stativet. Men med litt tunge og solide stativer vil de ikke bli så mye mer vinglete
enn et par mindre gulvmodeller. Tror du kommer til å få problemer i bassen med mange gulvmodeller i det rommet.
15 kvm er ikke all verden. Når det kommer til Dynaudio og bass så er vel dem noen av de som får sine stativ
modeller til å spille som gulvstående :) Spesiellt Focus 160 er helt rå på bass. De vil ikke bli for små for ditt rom.

Jeg har 20 kvm og har plenty med Focus 160. Har dem igjen nå faktisk sammen med Sonus Faberne mine.
Focus 160 og Hegel H300 hadde jeg for ca 1 år siden. Spilte ut av en annen verden. Og spilte bra på "alt".

Mvh Øyvind
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Tusen takk for gode svar så langt. Jeg tar mer enn gjerne imot flere erfaringer. Jeg ser på fokus 160 som ett sikkerstikk.
Vienna A har jeg også trua på. Som en annen var inne på kan kanskje bach grand være ett godt alternativ i ett forholdsvis lite rom.

Hva bør jeg evt sikte mot hvis jeg skal enda ett skritt opp i stigen? Er det kanskje overkill med tanke på resten av elektronikken?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Egen erfaring Hegel pre og effekt:

Vienna Acoustic Mozart fungerer fint..men trøkket i mellombassen er litt tamt.. Slagverket smeller ikke til så voldsomt.

Hegel og Vienna Acoustic Mozart er skambra på film i stereo.
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Sonus Faber Venere 2,5 burde være ett alternativ. Den har et stort lydbilde og varm mellomtone som burde passe Hegel. Med bassporten fremover er de også ganske plasseringsvennlige. På stativsiden ville jeg sett på Krix Equinox MKII. En liten høyttaler som fyller selv store rom.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har for tiden ett lite oppsett med Harbeth og Hegel, supermatch! Men jeg vet ikke om de oppfyller kravene dine utseendemessig, men det er musikkformidlere i særklasse!
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Egen erfaring Hegel pre og effekt:

Vienna Acoustic Mozart fungerer fint..men trøkket i mellombassen er litt tamt.. Slagverket smeller ikke til så voldsomt.

Hegel og Vienna Acoustic Mozart er skambra på film i stereo.
Ser du har Kudos C2. Du har ikke tilfeldigvis prøvd Kudos på Hegel?
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Har for tiden ett lite oppsett med Harbeth og Hegel, supermatch! Men jeg vet ikke om de oppfyller kravene dine utseendemessig, men det er musikkformidlere i særklasse!
Har lest mye bra om Harbeth sine stativhøyttalere. Jeg må desverre innrømme at de faller igjen på waf'en:(
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Bowers & Wilkins cm9 og H100 var vel årets anlegg i Fidelity for et par år siden.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Egen erfaring Hegel pre og effekt:

Vienna Acoustic Mozart fungerer fint..men trøkket i mellombassen er litt tamt.. Slagverket smeller ikke til så voldsomt.

Hegel og Vienna Acoustic Mozart er skambra på film i stereo.
Ser du har Kudos C2. Du har ikke tilfeldigvis prøvd Kudos på Hegel?

Jo.. H100 usb, som jeg hadde nå sist av Hegel.

Tja.. men Doxa låter det mye bedre på Kudos. :) Da ble det musikk og godfot og sånt :)

Hegel og Doxa er to verdener, så kan ikke sammenlignes hvis du skjønner ? - når du leser under her:

Skal eg sei noe så blir det...tja nei.. var tamt liksom.. var som Kudos ikke fikk kreftene som bor i Hegelen..blei rett å slett for tamt mot Doxa. Og eg veit den Hegelen har krefter til å dra igang Burmester høyttalere, så veit ikkje kvifor. Kanskje fordi Kudos er 8 ohm og da blir det bare 120w, mot burmester som er på 4 ohm og nedover, så da yter Hegel 200w +++ Men hvorfor da Doxa klarer det med bravur aner jeg ikkje.

Men var bra sånn sett på Hegel, men sjokket på hvor gode Kudos C2 var, kom da jeg fikk Doxa i hus.
På Doxa funker Kudos som et skudd. En leser jo og at Kudos og naim skal være knall. Rart dette hvordan noe passer og annet ikke :)
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Enig med lovemusic over her, Hegel og Vienna er en flott kombinasjon.
 

irma1000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2013
Innlegg
95
Antall liker
7
Har prøvd H30 det e nokka som det sykeste jeg har prøvd. Spiller søkopes og liker du ikke Hegellyden MEN MEN SVISJ.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Egen erfaring Hegel pre og effekt:

Vienna Acoustic Mozart fungerer fint..men trøkket i mellombassen er litt tamt.. Slagverket smeller ikke til så voldsomt.

Hegel og Vienna Acoustic Mozart er skambra på film i stereo.
Ser du har Kudos C2. Du har ikke tilfeldigvis prøvd Kudos på Hegel?

Jo.. H100 usb, som jeg hadde nå sist av Hegel.

Tja.. men Doxa låter det mye bedre på Kudos. :) Da ble det musikk og godfot og sånt :)

Hegel og Doxa er to verdener, så kan ikke sammenlignes hvis du skjønner ? - når du leser under her:

Skal eg sei noe så blir det...tja nei.. var tamt liksom.. var som Kudos ikke fikk kreftene som bor i Hegelen..blei rett å slett for tamt mot Doxa. Og eg veit den Hegelen har krefter til å dra igang Burmester høyttalere, så veit ikkje kvifor. Kanskje fordi Kudos er 8 ohm og da blir det bare 120w, mot burmester som er på 4 ohm og nedover, så da yter Hegel 200w +++ Men hvorfor da Doxa klarer det med bravur aner jeg ikkje.

Men var bra sånn sett på Hegel, men sjokket på hvor gode Kudos C2 var, kom da jeg fikk Doxa i hus.
På Doxa funker Kudos som et skudd. En leser jo og at Kudos og naim skal være knall. Rart dette hvordan noe passer og annet ikke :)
Ja. Det kan du gjerne si. Jeg har vært i budsjettklassen en stund. Heldigvis fått delt film og lyd med pioneer lx75 som tar filmdelen og ht-bypass til hegel på frontene. Også kjører jeg airport express/wimp hifi via Hegel dacen og xlr- kabel til hegel H100. Så det er først nå jeg har opplevd brukbar stereolyd:) har hatt noen høyttalere og forsterkere innom og det er ganske utrolig hvor bra det kan bli med god matching selv på mitt nivå:)

I morgen tar jeg med utstyret til konkurrenten(hifiklubben), for å teste hegelen mot den nye CM-serien. Er spesielt nysgjerrig på cm6 uten at jeg har så store forhåpninger. Det eneste som noen gang har imponert meg hos hifiklubben var epicon 6 en gang. Den skal jeg også få de til å koble til hegel h100 på skøy;) De blir heldigvis for store for kinorommet mitt, hvis ikke kunne jeg fort blitt raka fant i morgen..,
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Blir nok artig.. epicon 6 har jeg hørt litt der jeg og, da på NAD. Virket meget lovende. :)
Epicon 6 Stod ute i butikken i Bergen, så kunne ikke spille høyt da det var kunder i butikken.

Testet CM9 på Music Angel KT88 en gang..huff var tung å drakse på den rørforsterkeren, men hva gjør vi ikke for å teste.
Forsterkeren gikk tom på kl 11-12, men gud så vakkert det låt.
Selv betjeningen måtte krype te korset (det går aldri sa de) , da de ikke trodde det funket.
:) De innrømmet det aldri, men når etter hvert 3 stk. av de, står i lytterommet å lytter over tid antar jeg de ble overrasket.

Kos deg med testingen.. Blir artig å lese dine erfaringer etterpå.


 

Sidane

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
2.560
Antall liker
29
Torget vurderinger
4
Jeg har Hegel H80 og Dynaudio Excite x14 på mitt 20 kvm lytterom,og det fungerer utmerket på det meste av musikk. Dem står 35 cm i fra bakvegg,og bassen er tilfredsstillende på lavt og høyere volum. Anbefales! :)
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Blir nok artig.. epicon 6 har jeg hørt litt der jeg og, da på NAD. Virket meget lovende. :)
Epicon 6 Stod ute i butikken i Bergen, så kunne ikke spille høyt da det var kunder i butikken.

Testet CM9 på Music Angel KT88 en gang..huff var tung å drakse på den rørforsterkeren, men hva gjør vi ikke for å teste.
Forsterkeren gikk tom på kl 11-12, men gud så vakkert det låt.
Selv betjeningen måtte krype te korset (det går aldri sa de) , da de ikke trodde det funket.
:) De innrømmet det aldri, men når etter hvert 3 stk. av de, står i lytterommet å lytter over tid antar jeg de ble overrasket.

Kos deg med testingen.. Blir artig å lese dine erfaringer etterpå.


Da skal jeg prøve å gi en liten vurdering av høyttalerne jeg testet til H100 idag. Jeg skulle teste B&W CM6 s2, Dali rubicon 2, b&w cm8 og sist men ikke minst Dali epicon 6.
for å gi de førstnevnte en sjanse bestemte jeg meg for å ikke teste epicon 6 først:).

jeg startet med cm6 s2. Det må nevnes at de var bare ett par døgn gamle og ennå ikke innspilt. Lytterommet var ca 5x5 meter, altså ca 10 kvadrat større enn mitt. cm6 er bygd på samme kabinettet som cm5. Når det gjaldt design så passet det liksom ikke helt med den separate diskanten på toppen av en firkantet kasse. Hadde tatt seg bedre ut oppå ett avrundet kabinett...
Cm6 ble plassert ca 50 fra bakveggen. Jeg startet med Toto- i will remember, da jeg ønsket å teste litt midbass itillegg til å se hvor avslørende høyttalerne var på litt dårlig innspilling. Trommesoloen hadde etter min mening god punch. Og det gikk fort opp for meg at her var det en litt annen diskantkvalitet enn jeg er vant til. I fare for å drite meg litt ut blant ekspertene her inne, vil jeg påstå at diskanten var fabelaktig. Flott oppløsning uten å i det hele tatt bli for kvass. Jeg ble imponert.
Etter min mening hadde de også god dybde i bassen. Og det var akkurat her jeg hadde min største tvil.
Hørte også Eagles, Rage against the Maschine og Michael Jackson. Jeg synes den håndterte alle disse på en svært god måte,
og viktigst av alt ikke på en kjedelig måte, som jeg tidligere har erfart med b&w. Noen rockehøyttaler er det dog ikke.

CM8: etter å ha spilt på en uinnspilt cm6 koblet vi over på en innspilt cm8. Og for en skuffelse! Det var nesten som det var denne som ikke var innspilt. Flatt og kjedelig lydbilde (iforhold). Dypbassen var totalt vekk , og diskant mye mer laidback. Stemmen kom liksom også mer i bakgrunnen. Jeg spilte bare en noen minutter før jeg ba selger på en vennlig måte fjerne cm8.

Rubicon 2: Spilte samme musikken. Selger mente denne var noe mer lettdreven enn cm6. Det kan jeg nok også bekrefte. R2 spilte helt greit liksom. Jeg savnet med en gang diskantgjengivelsen fra cm6. Men også på R2 var det en fin oppløst diskantgjengivelse, men liksom noe som manglet i mine ører.
Stemmene kom fint ut og mellombassen var god. Når det kom til dynamikk, så var kanskje R2 ett lite knepp vassere enn CM6. Mulig dette kom av at den var litt enklere å drive enn cm6.
Det var også god dybde i bassen, selv om jeg subjektivt mener at cm6 gikk hakket dypere, noe som jeg setter svært pris på.
R2 var heller ikke innspilt, men var også langt bedre enn CM8 i mine ører.
helhetsinntrykket av R2 ble bra, men jeg likte helt klart cm6 bedre, på alle sangene jeg hørte. Var liksom en annen tilstedeværelse...

Epicon 6: merket med en gang at dette er litt annen kaliber... Strammer lydbilde, og mer av alt. Allikevel tør jeg å påstå at i diskantområdet var ikke cm6 langt bak! Epiconsatte vi godt og vel 1 fra bakvegg, og det fungerte utmerket. Så gikk jeg bort og skøv dem bak slik at de sto ca 50 cm fra bakveggen (slik som jeg måtte ha hatt dem hjemme). Dette ble helt fadese! Nesten som jeg kunne ha byttet dem ut med ett par cerwin vega:). Det ble ihvertfall markant dårligere. Og bekrefter at slike høyttalere hadde vært bortkastede penger i mitt 15kvadrat kinorom. Jeg fikk allikvel bekreftet at lydsignaturen passet etter mine ører svært godt til Hegel.
Så det hadde vært ufattelig morsomt (og kanskje blitt dyrt) å testet epicon 2! Da hadde nok cm6 blitt utkonkurrert, kanskje:)

til slutt må jeg bare innrømme at jeg aldri har vært noen stor tilhenger av hifiklubben og deres produkter. Nevner bare dette slik at ingen skal tro at jeg er en typisk hifiklubbfantast. Det er nok av dem:)
CM6 rangerer jeg svært høyt i potensielle nye høyttalere. Og viktigst av alt, jeg har konkludert med at stativhlyttaler kan gi meg den lyden jeg ønsker. Både i form av dybde i bassområdet og midbass. Diskantområdet visste jeg fra før kan være svært bra.
jeg er ingen ekspert, men her er bare mine enkle opplevelser av dagens tester:)
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Har TS hørt på SA pandion 2 ? Spiller ganske så flott.

Jeg bor desverre ett stykke unna soundgardenbutikk...
Jeg har hørt mye bra om pandion 2, så det hadde vært stas å prøvd disse. Er allikevel litt skeptisk til SA, da jeg synes mine 1750 manglet endel dybde i bassområdet. Engasjementet i musikken og dynamikken får SA frem på en fantastisk måte.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Pandion spiller dypbass så det holder, den måå du teste før du handler.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Elac BS 403 er også en ekstremt god høyttaler (har eid den)

Hvorvidt den passer Hegel er en annen ting, men du verden for en stor lydscene og autoritet de små skoeskene presenterer. De er forøvrig ekstremt plasseringsvennlige med port i bunn.
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Om du har mulighet ville jeg foreslått en test av PMC, f eks fra Twenty serien. Jeg har ikke konkret erfaring med om de matcher Hegel, men de burde ha mange av de egenskapene du etterspør. De har transmisjonslinjer - stort sett med porter fremover. Dette gjør dem svært plasseringsvennlige, og gir god lyd med relativt fyldig bass også ved moderate lyttevolumer.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Jeg må takke så mye for så mange gode forslag:) slik det ser ut er det håp om å oppnå god lyd i ett lite kinorom med en H100. Og ikke minst virker det som jeg har flere dugelige høyttalermerke å velge mellom som er god match til Hegel. Ettersom bor 40 mil unna nærmeste soundgarden og 100mil unna hifisjappene i oslo blir det nok å sitte litt på gjerdet å vente til det dukker opp noen gode tilbud på bruktmarkedet. Da blir det litt prøving å feiling, men fallhøyden blir ikke så stor økonomisk.

Dynaudio fokus serien blir rangert høyt oppe, og det er litt spennende for jeg har aldri lytt til noen dynaudio.

Pandion 2 har jeg aldri sett på bruktmarkedet, så da må jeg vel fleske til med flett nye.

Vienna og PMC er også merker jeg vil vurdere høyt. Særlig PMC sitt design virker svørt spennende for mitt lille kinorom

Sonus Faber er jeg også nysgjerrige på, selv om jeg frykter det kan bli litt "kjedelig". Mulig jeg banner i kirka nå. Men herregud for noen fine design dem har!!!:)

Jeg er fortsatt åpen for erfaring dere har hatt med Hegel, og spesielt stativhøyttalere:)
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Sjekk ut Sa Pandium. Ufattelig god lyd utav den høyttaleren. Ellers støttes forslag om Sonus Faber eller Dynaudio Focus 160. Det er selfølgelig personlig smak som bestemmer, men har hørt Hegel H80/100 og 300 med høyttalere fra alle 3 produsentene. Det låt brs uansett. Det blir bare hva en foretrekker selv. Personlig er jeg utrolig glad i Sonus Faber lyden, men har ikke takket nei til de andre heller. Kanskje Dynaudio som er mest futt og fart i, mens Pandium spiller med et veldig stort lydbilde, nesten naturstridig for en så liten høyttaler. Sonus Faber er kanskje den mest tilbakelente. Så her er det bare smaken som bestemmer. Samtidig er det ingen som er så pen som Sonus Faber, spesielt om du kommer opp på Olympica serien.
Lykke til.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Da var System Audio Pandion 2 bestilt;) Undertegnede gleder seg som en liten unge! Den blir kjøpt usett og uprøvd, men etter det jeg har hørt og lest tror jeg ikke jeg kommer til å bli skuffet.
Tusen takk for hjelpen folkens.
 
Topp Bunn