Høyttalere Høyttalere til 100 +-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har rotet mye rundt, men har solgt ut, ryddet reolen og ønsker nå å begynne i høyttalerenden for å bygge meg opp.

    Jeg er ute etter tips til en høyttaler i +- 100.000,-, nytt eller brukt.... Absolutt ikke et poeng å betale så mye som mulig, men har hatt høyttaler i samme prisklasse og det setter en viss standard.

    Ikke opptatt av «a wall of sound», trøkk eller stor entusiasme, så JBL, Klipsch, osv er ikke et poeng for meg. Svinger innom hardere sjangere av og til, men spiller generelt lite hardere musikk. Jeg er ute etter noe som er litt altetende ellers. Er viktig at de kan spille elegant når det trengs (her svikter en del), romlig dypt og presist og med god «musikalitet». Har hatt SF Olympica 3 og vil ha noe av det samme, men med litt bedre rom, skarpere styring, hardere fjæring og noe som noe med mer bunn og mer «outgoing» for å si det slik. Fint om de kan spille godt på lavt volum.

    Ut fra mine egne «notater» er disse (uten å ha hørt noen) de mest aktuelle:
    - Audiovector R3 Arrete
    - Aerial Acoustics 7T
    - Audio Physics Codex
    - Dali Epicon 6
    Regner med at dere, ut fra disse skjønner hva slags type høyttaler jeg er ute etter og er takknemlig for tips om andre jeg bør vurdere. :)
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Glemte nå å si: om noen har disse/har hørt de opp mot hverandre hadde det vært fint å høre din vurdering.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Hvis du vil ha noe av det samme som Olympica, kunne vel de oppgraderte modellene i Olympica Nova serien være et sted å begynne.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, har vurdert, men sammenlignbare nye er vel på 148’ og er usikker på om den har det lille «sting» og bunn jeg ønsker.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    De nye Prestige 3 fra svenske QLN får jo strålende kritikker og ligger på rett under 100k i pris. Jeg ha ikke hørt de, men de kunne vel være verdt å sjekke ut.

     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ikke glem Focal. Berylliumdiskanten deres er uslåelig. Akkurat nå har Duet.no tilbd på Kanta 2 og Sopra 2, begge ligger i ditt prisnivå. Jeg fikk et par Kanta 2 inn døra i går og til 68K på tilbud er det veldig vanskelig å finne konkurenter.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Så er det det med synergi med kilde, forsterker og høyttalere. Sikkert noe å hente med forskjellige kombinasjoner, men tenker å ta utgangspunkt i høyttalerne og deres naturlige nedslagsfelt.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    De nye Prestige 3 fra svenske QLN får jo strålende kritikker og ligger på rett under 100k i pris. Jeg ha ikke hørt de, men de kunne vel være verdt å sjekke ut.

    De har jeg ikke vært oppmerksom på. Takk!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    B&W 800-serie....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ser ut som lista i første innlegget inneholder noen spennende kandidater, men hva gjør Dali Epicon 6 der? Jeg ville trodd Epicon 8 var litt mer i gata av de andre alternativene.
    Å komme med Xtz Divine Alpha her er kanskje et dumt forslag, men om du ikke har hørt de kan det anbefales, meget gode er de i alle fall. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ikke glem Focal. Berylliumdiskanten deres er uslåelig. Akkurat nå har Duet.no tilbd på Kanta 2 og Sopra 2, begge ligger i ditt prisnivå. Jeg fikk et par Kanta 2 inn døra i går og til 68K på tilbud er det veldig vanskelig å finne konkurenter.
    Takk for tips, og er vel Sopra 2 som tiltaler mest, men har de eleganse og rom? Spør mer av nysgjerrighet, siden de ofte kombineres med Naim.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Gjallarhorn Audio har noen Gauder Vescova Black Edition demo høyttalere på salg som kommer inn under budsjettet ditt. Jeg har ikke hørt disse, men har hørt Gauder Berlina hos Gjallarhorn og de var helt fenomenale. Nå er riktignok Berlina mye dyrere, men hvis Vescova kan produsere noe av hva Berlina klarte så er de verdt en lytt mener jeg. Noen (bla. jeg) synes også det er kult å ha noe litt utenom det vanlige, no offence Audiovector og Dali.

    Det fine med Gjallarhorn er demorommet som er så bra at du får høre noe i nærheten av hva høyttaleren faktisk kan klare. Bakdelen er selvfølgelig å komme hjem til egen stue og oppdage at akustikken der ikke er helt i samme klasse.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som lista i første innlegget inneholder noen spennende kandidater, men hva gjør Dali Epicon 6 der? Jeg ville trodd Epicon 8 var litt mer i gata av de andre alternativene.
    Å komme med Xtz Divine Alpha her er kanskje et dumt forslag, men om du ikke har hørt de kan det anbefales, meget gode er de i alle fall. :)
    Epicon 6 ligger vel på ca 100’ og 8 vel en del mer? XTZ: spiller de musikalsk og elegant om nødvendig med musikk som krever det? Har ikke hørt, de ser ikke slik ut, og bare spør ift det jeg er ute etter.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gjallarhorn Audio har noen Gauder Vescova Black Edition demo høyttalere på salg som kommer inn under budsjettet ditt. Jeg har ikke hørt disse, men har hørt Gauder Berlina hos Gjallarhorn og de var helt fenomenale. Nå er riktignok Berlina mye dyrere, men hvis Vescova kan produsere noe av hva Berlina klarte så er de verdt en lytt mener jeg. Noen (bla. jeg) synes også det er kult å ha noe litt utenom det vanlige, no offence Audiovector og Dali.

    Det fine med Gjallarhorn er demorommet som er så bra at du får høre noe i nærheten av hva høyttaleren faktisk kan klare. Bakdelen er selvfølgelig å komme hjem til egen stue og oppdage at akustikken der ikke er helt i samme klasse.
    Takk for tips! De var jeg virkelig ikke klar over og enig. Kjøper gjerne utenfor allfarveg om de gir en mulighet å slå seg til ro. Hvis ikke kan det bli veldig dyrt og skal sjekke. :)
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg har tolket trådstarter som at han ønsker og behøver lett last, er ikke dette lengre et kriterie?

    Videre er det vel et poeng å ha litt "snill" klangstruktur, slik at diskant ikke stikker seg ut?

    Kan du si litt om rom (størrelse, hardhet, møblement etc...) og kilde / forsterker?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ser ut som lista i første innlegget inneholder noen spennende kandidater, men hva gjør Dali Epicon 6 der? Jeg ville trodd Epicon 8 var litt mer i gata av de andre alternativene.
    Å komme med Xtz Divine Alpha her er kanskje et dumt forslag, men om du ikke har hørt de kan det anbefales, meget gode er de i alle fall. :)
    Epicon 6 ligger vel på ca 100’ og 8 vel en del mer? XTZ: spiller de musikalsk og elegant om nødvendig med musikk som krever det? Har ikke hørt, de ser ikke slik ut, og bare spør ift det jeg er ute etter.
    Jeg har bare lest at Epicon 6 ruller av ganske tidlig i bassen, selvsagt avhengig av rom og akustikk, men jeg vil tro at Epicon 8 har litt mer å tilby nedover i registeret. Jeg har ikke hørt noen av de, bare Epicon 2. Om XTZ Divine Alpha spiller musikalsk (hva betyr det?) Og elegant (hva betyr det?) Vet jeg ikke. Det er også en stund siden jeg hørte den modellen av Divine, men jeg eier både Divine 100.33 og Divine 100.49.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har rotet mye rundt, men har solgt ut, ryddet reolen og ønsker nå å begynne i høyttalerenden for å bygge meg opp.

    Jeg er ute etter tips til en høyttaler i +- 100.000,-, nytt eller brukt.... Absolutt ikke et poeng å betale så mye som mulig, men har hatt høyttaler i samme prisklasse og det setter en viss standard.

    Ikke opptatt av «a wall of sound», trøkk eller stor entusiasme, så JBL, Klipsch, osv er ikke et poeng for meg. Svinger innom hardere sjangere av og til, men spiller generelt lite hardere musikk. Jeg er ute etter noe som er litt altetende ellers. Er viktig at de kan spille elegant når det trengs (her svikter en del), romlig dypt og presist og med god «musikalitet». Har hatt SF Olympica 3 og vil ha noe av det samme, men med litt bedre rom, skarpere styring, hardere fjæring og noe som noe med mer bunn og mer «outgoing» for å si det slik. Fint om de kan spille godt på lavt volum.

    Ut fra mine egne «notater» er disse (uten å ha hørt noen) de mest aktuelle:
    - Audiovector R3 Arrete
    - Aerial Acoustics 7T
    - Audio Physics Codex
    - Dali Epicon 6
    Regner med at dere, ut fra disse skjønner hva slags type høyttaler jeg er ute etter og er takknemlig for tips om andre jeg bør vurdere. :)
    Jeg har veldig sans for Audiovector, også basert på det du og jeg har diskutert på PM. I ditt sted ville jeg definitivt heller gått til SR6 Signature, da jeg opplever at domene over tid er lettere å integrere i et normalt rom, og, selv om de ikke er like oppløst, har de en mer ørevennlig natur. Dessuten får du en større høyttaler, så selv om dataene fra Audiovector viser at R3 går dypere, tror jeg nok opplevelsen av det er motsatt. Dessuten er SR6 en mer effektiv høyttaler, noe som normalt sett gir et større headroom og større "frihet" i gjengivelsen. Verdt å fundere over, i det minste.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Du nevner Aerial 7t i åpningsinnlegget, og de burde du sørge for å få hørt. Jeg synes de er alt du spør etter, men er usikker på hva de krever av forsterkere. Har kun hørt dem med Theta Prometheus (kl. D) og det var meget overbevisende. Behagelig, dynamisk, spretten lyd.

    Støtter også Focal Sopra 2, og aller helst Sopra 3. Jeg opplever disse som relativt lettdrevne, veldig sprettne og altetende hva gjelder musikk. Synes også de har et utseende "to die for" Sopra 3 oppleves å ha en del mer bass enn 2.

    Så anbefaler jeg deg på det sterkeste å sjekke ut Piega Coax 511/711, og også Classic 60.2 hos Duet. De er litt over budsjett og sjeldent på bruktmarkedet, men helt fantastiske høyttalere som til og med fikser rock og metal på en glimrende måte. Selv har jeg 80.2. Den er noe stor, men om man har plass til den er den en fantastisk allrounder.

    Så et tips, men ikke en anbefaling da jeg ikke har hørt dem selv ennå: Fyne 7-serien er på radaren, F703 er nøyaktig på budsjett. For de som liker Tannoy DC10-serien, ser dette ut som en videreføring av en meget populær høyttalerserie. Lettdreven, point-source. Lekkert utseende etter min smak.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Hvis jeg havde 100kkr og et rum på 30m2 eller derover, ville jeg havde valgt vienna acoustics the music.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    De nye Prestige 3 fra svenske QLN får jo strålende kritikker og ligger på rett under 100k i pris. Jeg ha ikke hørt de, men de kunne vel være verdt å sjekke ut.

    De har jeg ikke vært oppmerksom på. Takk!
    Det er en Prestige 5 på vei også. Audioaktøren skulle vel få disse inn også. De skal jeg bort og høre på.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Mye bra her

    Etter en "hifi-lytterunde" i fjor sto imidlertid KiiThree fram som den mest imponerende for meg, ville også ha lyttet til Dutch & Dutch 8 samt Grimm LS1. Dette er en ny generasjon høyttalere med forsterkere og DAC som er faselineære og de har spredningskontroll.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du vil få mange gode råd her. Siste taler nevner noe mer "framtidsrettet" og smart i så henseende.
    Revel ville jeg også lagt til listen din for å gjøre det enda mer vanskelig :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Grimm LS1. Dette er en ny generasjon høyttalere med forsterkere og DAC som er faselineære og de har spredningskontroll.
    Har så vidt hørt de - de er bra. Men, vedr. spredningskontroll - en "stor" åttetommer bass til diskant - er det mulig?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Grimm LS1. Dette er en ny generasjon høyttalere med forsterkere og DAC som er faselineære og de har spredningskontroll.
    Har så vidt hørt de - de er bra. Men, vedr. spredningskontroll - en "stor" åttetommer bass til diskant - er det mulig?
    De har ganske god kontroll ved å legge crossover på ca. 1500 hz mot Seas DXT diskant som har linse. Dutch & Dutch har også 8", her legger de seg enda lavere ned mot 1250 hz om jeg ikke tar feil for å ivareta brukbar spredning.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    ^ Jeg har tolket trådstarter som at han ønsker og behøver lett last, er ikke dette lengre et kriterie?

    Videre er det vel et poeng å ha litt "snill" klangstruktur, slik at diskant ikke stikker seg ut?

    Kan du si litt om rom (størrelse, hardhet, møblement etc...) og kilde / forsterker?
    Ja, det er korrekt, Håkon. Jeg ønsker primært noe som er en noenlunde lett last og som ikke trenger mye kraft og forsterkeri for å våkne. Noe som er litt enkelt å ha med å gjøre og homogen. Derfor også mine egne forslag og er ute etter tips til noe àla disse, nytt eller brukt. (B&W 800-serien synes jeg f.eks. - av det jeg har hørt - lett tenderer til å bli for hissige i toppen og pågående på en del musikk).

    Pt har jeg en Moon Neo Ace, som ble kjøpt brukt og for test, men som i utgangspunktet har alt jeg trenger foreløpig. I stedet for å spre pengene på høyttaler, streamer og forsterker, tenkte jeg heller å klare meg med Ace i første omgang - selv om den kan bli litt liten - og heller legge pengene i en god høyttaler, da det fremtrer som det mest fornuftige nå. Så har jeg et godt siste ledd og et godt grunnlag å bygge videre på.

    Rommet - dvs stua - er ca 40 m2, ca. 4.5 meter på tvers, slik at lytteavstanden blir omlag 4 meter. Rommet er lite dempet. Jeg spiller svært sjeldent rock/pop, hardere saker, eller høyt. Hvor mange dB høyttaleren kan trykke ut er derfor mer av akademisk interesse. Viktigere at den kan spille balansert på normale lyttevolum. Ut fra romstørrelse kan ofte enklere toveis bli litt spede (har prøvd)

    Min musikksmak er vel som "Radio Paradise". Kan vel ikke si det mer nøyaktig enn det. I tillegg hører jeg på en god del musikk hvor dybde, "lydlandskap" og finesse er et poeng, f.eks. er David Sylvian en av mine helter og dermed også Rain Tree Crow, Nine Horses, Richard Barbieri, osv. Olafur Arnalds - og hans like - spiller jeg også ofte.

    Jeg kan i samme slengen si litt om hva jeg legger i "musikalsk" og "elegant". Jeg har hatt mye utstyr som er meget gode på timing, entusiasme og PRaT, noe som ofte trengs på rock og up-tempo musikk, men som blir litt "flate", up-front og grove - etter min smak - på litt mer sart og stillferdig musikk. Her er det - etter min mening - noe avstand, differensiering, flyt og romgjengivelse som ofte trengs. Man kan sjeldent få alt, men skal jeg velge, prioriterer jeg eleganse, foran trøkk og entusiasme, for å si det slik. (Hvis man f.eks. hører på introen på "re:member" av Olafur Arnalds, så skjønner man kanskje hva jeg mener at "elegant" utstyr bør kunne gjengi godt.)

    I og for seg kunne vel elektrostater vært et poeng, men det skal stå i stua og så er det noe med å stå litt friere mtp forsterkervalg. Håper dette er litt klargjørende.

     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    I den prisklassene bør man ha med KEF og Revel og Ductch&Dutch 8c på listen. (Og det kan hende en R5 eller R7 fra KEF er godt nok.. hvor stort er rommet?) Focal imponerer alltid..og Kanta 2 som nevnt er lettdrevne...

    Lurte en stund på Audiovector selv da de imponerte stort ved første inntrykket,men diskanten passet ikke meg ved lengre lytting,og bassen ble for sped i rommet der den ble brukt. Dali har Epicon kan også oppleves å ha en litt hissig diskant .iflg anmeldere, men tro ikke det du leser,,, hør selv.

    1prioritet, spesielt ved så høy pris er å prøve høytalerne hjemme. Jeg fikk prøve min hjemme i over en uke av en velvillig selger, da er det lettere å ta et sikkert valg.

    Uifra hva du svarte Håkon nettopp hørest det ut som du trenger mine gamle høyttalere Audio Physic Virgo II...:rolleyes: Men jeg syns ikke AP har kommet opp med noe nytt som matcher dem...
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg har tolket trådstarter som at han ønsker og behøver lett last, er ikke dette lengre et kriterie?

    Videre er det vel et poeng å ha litt "snill" klangstruktur, slik at diskant ikke stikker seg ut?

    Kan du si litt om rom (størrelse, hardhet, møblement etc...) og kilde / forsterker?
    Ja, det er korrekt, Håkon. Jeg ønsker primært noe som er en noenlunde lett last og som ikke trenger mye kraft og forsterkeri for å våkne. Noe som er litt enkelt å ha med å gjøre og homogen. Derfor også mine egne forslag og er ute etter tips til noe àla disse, nytt eller brukt. (B&W 800-serien synes jeg f.eks. - av det jeg har hørt - lett tenderer til å bli for hissige i toppen og pågående på en del musikk).

    Pt har jeg en Moon Neo Ace, som ble kjøpt brukt og for test, men som i utgangspunktet har alt jeg trenger foreløpig. I stedet for å spre pengene på høyttaler, streamer og forsterker, tenkte jeg heller å klare meg med Ace i første omgang - selv om den kan bli litt liten - og heller legge pengene i en god høyttaler, da det fremtrer som det mest fornuftige nå. Så har jeg et godt siste ledd og et godt grunnlag å bygge videre på.

    Rommet - dvs stua - er ca 40 m2, ca. 4.5 meter på tvers, slik at lytteavstanden blir omlag 4 meter. Rommet er lite dempet. Jeg spiller svært sjeldent rock/pop, hardere saker, eller høyt. Hvor mange dB høyttaleren kan trykke ut er derfor mer av akademisk interesse. Viktigere at den kan spille balansert på normale lyttevolum. Ut fra romstørrelse kan ofte enklere toveis bli litt spede (har prøvd)

    Min musikksmak er vel som "Radio Paradise". Kan vel ikke si det mer nøyaktig enn det. I tillegg hører jeg på en god del musikk hvor dybde, "lydlandskap" og finesse er et poeng, f.eks. er David Sylvian en av mine helter og dermed også Rain Tree Crow, Nine Horses, Richard Barbieri, osv. Olafur Arnalds - og hans like - spiller jeg også ofte.

    Jeg kan i samme slengen si litt om hva jeg legger i "musikalsk" og "elegant". Jeg har hatt mye utstyr som er meget gode på timing, entusiasme og PRaT, noe som ofte trengs på rock og up-tempo musikk, men som blir litt "flate", up-front og grove - etter min smak - på litt mer sart og stillferdig musikk. Her er det - etter min mening - noe avstand, differensiering, flyt og romgjengivelse som ofte trengs. Man kan sjeldent få alt, men skal jeg velge, prioriterer jeg eleganse, foran trøkk og entusiasme, for å si det slik. (Hvis man f.eks. hører på introen på "re:member" av Olafur Arnalds, så skjønner man kanskje hva jeg mener at "elegant" utstyr bør kunne gjengi godt.)

    I og for seg kunne vel elektrostater vært et poeng, men det skal stå i stua og så er det noe med å stå litt friere mtp forsterkervalg. Håper dette er litt klargjørende.
    Jo, dette var oppklarende.

    Moon Neo Ace er en flott alt-i-ett-maskin, godt motorisert til å være en 50-Watter. Uansett vil jeg (som nesten alltid) foreslå lett last, da jeg stort sett finner den typen høyttalere mer levende og ærlige, på et vis. Få, men gode elementer, enkle delefiltre, høy virkningsgrad.

    Rommet er og blir viktigste påvirker av lyden. Har du lite demping, spesielt i førsterefleksjonspunktene (nærmeste gulv, vegg, tak), vil lyden bli hard, særlig på litt volum. Gode gulvtepper og tjukke gardiner er alltid flott for lyden.

    Det hjelper også med god spredningskontroll, slik at førsterefleksjon treffer bak lytteposisjon. Sagt på en annen måte: horn eller wave guide. Med dine preferanser og beskrivelser står vel Tannoy og/ eller Fyne høyt oppe på lista, vil jeg si. Ø ønsker seg nok mer brutal strømforsyning, mens andre hornløsninger ofte favoriserer SET-forsterkere og denslags. Vi har ellers vært inne på Doxa, deres 8.2 vil også være en fornuftig innfallsvinkel her.

    Så mine forslag er dermed:
    Tannoy DC 10A eventuelt DC10 Ti
    Tannoy Prestige-serien (ligger et par Turnberry på Finn til 39 000,- f.eks.)
    Fyne F703 (dette er vel i grunn en viderutvikling av Tanoy DC 10 Ti)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    I den prisklassene bør man ha med KEF og Revel og Ductch&Dutch 8c på listen. (Og det kan hende en R5 eller R7 fra KEF er godt nok.. hvor stort er rommet?) Focal imponerer alltid..og Kanta 2 som nevnt er lettdrevne...

    Lurte en stund på Audiovector selv da de imponerte stort ved første inntrykket,men diskanten passet ikke meg ved lengre lytting,og bassen ble for sped i rommet der den ble brukt. Dali har Epicon kan også oppleves å ha en litt hissig diskant .iflg anmeldere, men tro ikke det du leser,,, hør selv.

    1prioritet, spesielt ved så høy pris er å prøve høytalerne hjemme. Jeg fikk prøve min hjemme i over en uke av en velvillig selger, da er det lettere å ta et sikkert valg.

    Uifra hva du svarte Håkon nettopp hørest det ut som du trenger mine gamle høyttalere Audio Physic Virgo II...:rolleyes: Men jeg syns ikke AP har kommet opp med noe nytt som matcher dem...
    Ja, helt enig at hjemlån er det ideelle, men ofte vanskelig å få til rent praktisk med frakt, deponering, osv.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Kan man ikke lytte hjemme er alternativet å sile vekk høyttaler med sær frekvensgang og sjekke målingene i Stereophile. Det garanterer ikke god lyd , men eliminerer de med sære frekvensganger som Zu,Klipsch,B&W, AudioNote o.a. og da sitter man gjerne igjen med KEF,Revel, Focal, osv. Ikke alltid de passer ens eget lynne (Ref Rognlien) eller match med rommet,men sjangsen er større.

    feks denne er bra måling,
    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/dali-opticon-6-reviewed-and-measured.10214/
    http://www.sound-pixel.com/files/product_pdf/Stereo%20Magazine.%20Opticon%208.pdf
    og denne
    https://www.stereophile.com/content/revel-performa-f228be-loudspeaker-measurements
    og denne'
    https://www.stereophile.com/content/focal-kanta-no2-loudspeaker-measurements

    om rommet ditt er for stort for disse vet jeg ikke
    https://www.stereophile.com/content/dutch-dutch-8c-active-loudspeaker-system-measurements


    '
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kan man ikke lytte hjemme er alternativet å sile vekk høyttaler med sær frekvensgang og sjekke målingene i Stereophile. Det garanterer ikke god lyd , men eliminerer de med sære frekvensganger som Zu,Klipsch,B&W, o.a. og da sitter man gjerne igjen med KEF,Revel, Focal, osv. Ikke alltid de passer ens eget lynne (Ref Rognlien) eller match med rommet,men sjangsen er større.
    Kef, Revel og Focal bør vel på lista....
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Man bør vel også være oppmerksom på at en del høyttalere i såpass høy prisklasse kan ha en tendens til å favorisere gode innspillinger. Spesielt hvis kilde og forsterker ikke er optimalisert for å spille sammen med høyttalere av høy kvalitet. En viss tilgivende karakter er da kanskje å foretrekke fra de høyttalerne man velger.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som en bortforklaring som kan passe når dyre høyttaler ikke låter godt,:rolleyes: Men du har et poeng at dyre høyttaler i mega klassen ofte er tungdreve og krever kraftige og dermed dyre forsterkere...Heldigvis finnes det kvalitethøyttalerer med gode følsomheter på 89-91db blant de som er nevnt.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Man bør vel også være oppmerksom på at en del høyttalere i såpass høy prisklasse kan ha en tendens til å favorisere gode innspillinger. Spesielt hvis kilde og forsterker ikke er optimalisert for å spille sammen med høyttalere av høy kvalitet. En viss tilgivende karakter er da kanskje å foretrekke fra de høyttalerne man velger.
    Ja, enig i det, prøver å styre unna "nådeløst avslørende" høyttalere og utstyr, vil ha noe som fungerer også med normale innspillinger. Særlig vàr for sibilanser og skarphet, noe jeg rett og slett ikke takler. Mye musikk som trigger slikt og har derfor noen spor som jeg bruker som en liten lakmustest i forhold til dette. Ikke at de skal bli helt borte, men noen glatter de ut til et hørbart nivå.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Adyton Imagic 2.0 eller 1.6 godt satt opp med bra subber. Jeg har også hørt Audiovector R3 Arrete og Audio Physic Codex. Begge er veldig bra, men jeg mener Adyton Imagic er i en helt annen klasse.


    Jeg har rotet mye rundt, men har solgt ut, ryddet reolen og ønsker nå å begynne i høyttalerenden for å bygge meg opp.

    Jeg er ute etter tips til en høyttaler i +- 100.000,-, nytt eller brukt.... Absolutt ikke et poeng å betale så mye som mulig, men har hatt høyttaler i samme prisklasse og det setter en viss standard.

    Ikke opptatt av «a wall of sound», trøkk eller stor entusiasme, så JBL, Klipsch, osv er ikke et poeng for meg. Svinger innom hardere sjangere av og til, men spiller generelt lite hardere musikk. Jeg er ute etter noe som er litt altetende ellers. Er viktig at de kan spille elegant når det trengs (her svikter en del), romlig dypt og presist og med god «musikalitet». Har hatt SF Olympica 3 og vil ha noe av det samme, men med litt bedre rom, skarpere styring, hardere fjæring og noe som noe med mer bunn og mer «outgoing» for å si det slik. Fint om de kan spille godt på lavt volum.

    Ut fra mine egne «notater» er disse (uten å ha hørt noen) de mest aktuelle:
    - Audiovector R3 Arrete
    - Aerial Acoustics 7T
    - Audio Physics Codex
    - Dali Epicon 6
    Regner med at dere, ut fra disse skjønner hva slags type høyttaler jeg er ute etter og er takknemlig for tips om andre jeg bør vurdere. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Adyton Imagic 2.0 eller 1.6 godt satt opp med bra subber. Jeg har også hørt Audiovector R3 Arrete og Audio Physic Codex. Begge er veldig bra, men jeg mener Adyton Imagic er i en helt annen klasse.


    Jeg har rotet mye rundt, men har solgt ut, ryddet reolen og ønsker nå å begynne i høyttalerenden for å bygge meg opp.

    Jeg er ute etter tips til en høyttaler i +- 100.000,-, nytt eller brukt.... Absolutt ikke et poeng å betale så mye som mulig, men har hatt høyttaler i samme prisklasse og det setter en viss standard.

    Ikke opptatt av «a wall of sound», trøkk eller stor entusiasme, så JBL, Klipsch, osv er ikke et poeng for meg. Svinger innom hardere sjangere av og til, men spiller generelt lite hardere musikk. Jeg er ute etter noe som er litt altetende ellers. Er viktig at de kan spille elegant når det trengs (her svikter en del), romlig dypt og presist og med god «musikalitet». Har hatt SF Olympica 3 og vil ha noe av det samme, men med litt bedre rom, skarpere styring, hardere fjæring og noe som noe med mer bunn og mer «outgoing» for å si det slik. Fint om de kan spille godt på lavt volum.

    Ut fra mine egne «notater» er disse (uten å ha hørt noen) de mest aktuelle:
    - Audiovector R3 Arrete
    - Aerial Acoustics 7T
    - Audio Physics Codex
    - Dali Epicon 6
    Regner med at dere, ut fra disse skjønner hva slags type høyttaler jeg er ute etter og er takknemlig for tips om andre jeg bør vurdere. :)
    Adyton med et par bra sub'er blir vel et karslig steg utenfor budsjett, eller?
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    260
    Antall liker
    345
    Torget vurderinger
    1
    Piega Classic 60.2 bør du lytte på. Har selv 80.2 som også er veldig bra.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Adyton Imagic 2.0 eller 1.6 godt satt opp med bra subber. Jeg har også hørt Audiovector R3 Arrete og Audio Physic Codex. Begge er veldig bra, men jeg mener Adyton Imagic er i en helt annen klasse.


    Jeg har rotet mye rundt, men har solgt ut, ryddet reolen og ønsker nå å begynne i høyttalerenden for å bygge meg opp.

    Jeg er ute etter tips til en høyttaler i +- 100.000,-, nytt eller brukt.... Absolutt ikke et poeng å betale så mye som mulig, men har hatt høyttaler i samme prisklasse og det setter en viss standard.

    Ikke opptatt av «a wall of sound», trøkk eller stor entusiasme, så JBL, Klipsch, osv er ikke et poeng for meg. Svinger innom hardere sjangere av og til, men spiller generelt lite hardere musikk. Jeg er ute etter noe som er litt altetende ellers. Er viktig at de kan spille elegant når det trengs (her svikter en del), romlig dypt og presist og med god «musikalitet». Har hatt SF Olympica 3 og vil ha noe av det samme, men med litt bedre rom, skarpere styring, hardere fjæring og noe som noe med mer bunn og mer «outgoing» for å si det slik. Fint om de kan spille godt på lavt volum.

    Ut fra mine egne «notater» er disse (uten å ha hørt noen) de mest aktuelle:
    - Audiovector R3 Arrete
    - Aerial Acoustics 7T
    - Audio Physics Codex
    - Dali Epicon 6
    Regner med at dere, ut fra disse skjønner hva slags type høyttaler jeg er ute etter og er takknemlig for tips om andre jeg bør vurdere. :)
    Adyton med et par bra sub'er blir vel et karslig steg utenfor budsjett, eller?
    Nytt ja, men ikke på bruktmarkedet.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Ikke glem Focal. Berylliumdiskanten deres er uslåelig. Akkurat nå har Duet.no tilbd på Kanta 2 og Sopra 2, begge ligger i ditt prisnivå. Jeg fikk et par Kanta 2 inn døra i går og til 68K på tilbud er det veldig vanskelig å finne konkurenter.
    Takk for tips, og er vel Sopra 2 som tiltaler mest, men har de eleganse og rom? Spør mer av nysgjerrighet, siden de ofte kombineres med Naim.
    Hadde både Kanta 2 og Sopra 2 innom her da jeg var ute etter hter i dette segmentet, og jeg spiller på Naim. Kanta er morsom, men tror ikke de er det du er ute etter utfra beskrivelsen. Sopra 2 er fantastisk i bunn, men ble for spiss i toppen for meg. Jeg endte til slutt på Piega.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn