Høyttalere Høyttalere som spiller bra utenom sweetspot:

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Jeg liker høyttalere som spiller bra utenfor sweetspot, da jeg sjeldnere sitter der når jeg spiler musikk.

Fra egenerfaring liker jeg godt Audio Note AN-E, og Quad 989.

Regner med at det har noe med måten ht sprer lyd og lader rommet på.

Andre erfaringer?
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.104
Antall liker
1.329
Hvis vi kunne få en liten presisjon. Er det viktig at de spiller bra (stereoperspektiv) både i sweetspot og utenfor? Det er vel kombinasjonen av disse som kan være tricky. Løsninger som skal ta hensyn til alle sitteplasser i stuen, kan være årsak til at sweetspotten forsvinner. Generelt kan man si at de høyttalere som sender lyd ut i litt diffuse retninger, vil avhjelpe din søken.
Steen
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
He-he, ikke så opptatt av stereoperspektivet i seg selv, men at musikken er realistisk gjengitt godt utenfor sweetspot, uten at noen deler av frekvensområdet stikker seg voldsomt ut, f.eks. bassen.
Med adre ord, at når jeg står i vindfanget, så hører jeg at det er bra lyd stua.
Er ikke selv på utkikk, da jeg fortsatt har mine AN-E.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Vet ikke hvilken prisklasse du ser etter, men har ved flere anledninger hørt rundstråle høyttalere fra German Physiks og Mbl som låter bra utenfor sweetpot. Ellers går det an å teste ut Magnepan og Martin Logan.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.173
Torget vurderinger
2
Det er ofte høyttalere som enten er, eller som oppfører seg som såkalt "single point source". Kef Uni-Q og Tannoy Dual Concentric er gode eksempler. Det finnes også andre gode eksempler på høyttalere som ikke er så kilne på sweetspot; de er ofte toveis, og har førsteordens filter mot toppen. Kudos, Audio Note og enkelte Spendor-modeller er eksempler på dette. Og selvsagt er jo gode, gamle Carlsson også noe for seg, kanskje en av de mest demokratiske høyttalere som noen gang er laget! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg synes at høyttalere med liten sweetspot ofte låter bedre enn høyttalere med stor sweetspot. I sweetspot vel og merke. Det har sikkert med spredning å gjøre?
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Høyttalere med D'Appolito config (MTM) og faselinært delefilter forbedrer offaxis responsen. Man slipper også å fasevende elementene også. Noe som påvirker spredningen horisontalt. Jeg sitter mere offaxis enn i sweetspot:) mvh. Guit
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Jeg liker høyttalere som spiller bra utenfor sweetspot, da jeg sjeldnere sitter der når jeg spiler musikk.

Fra egenerfaring liker jeg godt Audio Note AN-E, og Quad 989.

Regner med at det har noe med måten ht sprer lyd og lader rommet på.

Andre erfaringer?
Hei
Som Håkon skriver ,,,,2veis enkle delefilterer ,,har også 2,5 veis audiovector 3x,2 veisKlipsch gml type m dempet horn (den beste ,det nye er bare ræl),2veis Doxa 8-1 Sig,3 veis JMLab utopia, å masse annet her, dette spiller som du ønsker med rør i pre og eff,,,/doxa/eff har også samme god lyden påkoblet rør pre, dette er singel ended forsterkere som lager den opplevde lyden som du beskriver og ønsker .
Har masse andre forsterkere her men disse lager ikke den beskrevne lyden som du ønsker.
best er 2 veis på singel ended rør combo. da flyter lyden i hele rommet.
Mvh Roy
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg hadde en gang Mirage M3, synes de låt veldig bra over hele rommet, hvor enn jeg befant meg. Selv fra kjøkkenet kunne jeg nyte musikken.
De hadde elementer både foran og bak. Er det bibolare høyttalere det heter?
Dette er ganske lenge siden, men jeg tror det er en av mine bedre minner fra ca 100 ht. par jeg har hatt opp gjennom åra.
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg mener en godt konstruert høyttaler spiller nesten like bra om man går rundt i rommet forn dem som å finne "millimeter-punktet" av lytteposisjon. Første gangen jeg reagerte på dette, var noen år siden på Dynaudio Twenty-Five (forøvrig med filtere slik Håkon nevner lenger opp).

Mine nåværende aktive Evet Opal er av samme slaget, omtrent så man har like god lyd i gangen opp utsiden av rommet. Bergfinn kan sikkert bekrefte det samme, med samme høyttalere som meg.

Motsatt mener jeg en høyttaler er feilkonstruert dersom man ma han en viss foran den for å få det til å henge på greip.

Jeg tror også at viktigheten av å ha bass (eller sub) plassert på samme sted som resten av frekvensområdet gjengis, er undervurdert. Samme med sidemonterte elementer, tror ikke det er bra, selv om frekvenskurver & sånt måtte vise at de ikke er retningsbestemte.

I samme sleng; tror også på best mulig lyd gjengitt av stort elementareal. Med skikkelige forsterkerier bak :) Samt høyttalerkabinetter som avgir minst mylig lyd.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.402
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Bose 901 fikser den saken glatt. Har selv mk3 og nå har de kommet til mk6 og prisen er under 25K pr stk.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
sitter nå i en godstol til høyre for oppsettet mitt med JBL M2 kloner. Tror steike meg det låter bedre utenfor sweetspot en i ???

Spredningskontroll er kluet, og JBL har noen triks i ermet når det kommer til waveguide konstruksjoner. opplever det samme med lsr308 i TV stua med et meget bredt lyttevindu
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.343
Torget vurderinger
23
Hele rommet hos meg er sweetspot - musikerne kan beskues der de befinner seg, fra ethvert punkt i rommet inkl. BAK anlegget.
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Skal du i nær sagt hvilket som helst rom ha best mulig lyd i hele rommet er du jo nødvendigvis avhengig av en høyttaler som har en jevn spredningsrespons. Da snakker vi i praksis om rundtstrålere, dipoler eller veldig omfattende horn/kardioid/dsp løsninger. Alt annet blir subjektive opplevelser i rom som ikke er som ditt...
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.253
Antall liker
9.040
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
System audio skryter jo av å ha denne egenskapen... og de 2 modellene jeg har hatt derfra bekrefter at de har noe å skryte av..
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Det er ofte høyttalere som enten er, eller som oppfører seg som såkalt "single point source". Kef Uni-Q og Tannoy Dual Concentric er gode eksempler. Det finnes også andre gode eksempler på høyttalere som ikke er så kilne på sweetspot; de er ofte toveis, og har førsteordens filter mot toppen. Kudos, Audio Note og enkelte Spendor-modeller er eksempler på dette. Og selvsagt er jo gode, gamle Carlsson også noe for seg, kanskje en av de mest demokratiske høyttalere som noen gang er laget! :)

Mvh
Håkon Rognlien
TECH INFO


et forslag
 
M

MusicBear

Gjest
Lytt til German Physiks dersom du har mulighet.


Hørt å disse på messer schimmel. Låter storslagent - og så luftig!

Samtidig som jeg har tekt; burde jo bli noe av det samme om man laget en høyttaler som sekskant, med elementer på alle seks flater, fra mellombassen og helt opp?!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det korte svaret på dette er en høyttaler som har konstant spredning i de ulike frekvensene og samtidig bred nok til å dekke område utenfor sweetspot.
Kommersielt er det veldig få som virkelig er god på dette. Men Beolab 90 er en ja, dog til en stiv pris.

Noe av utfordringen dersom høyttaleren har veldig bred spredning (f.eks rundstrålende) er at da også vil skape langt større romproblemer. Selv om en uniform spredning gjør at den reflekterende lyden vil ligne mer på direktelyden, så kan det vippe over til at lyden blir bokstavelig talt for diffus og uklar også.

En stor og godt konstruert hornhøyttaler har både en veldig jevn spredning i de ulike frekvensene og samtidig minimerer den romproblemene. Klarer den å bevare f.eks en 90 graders spredning horisontalt både langt opp i frekvens og tilstrekkelig nedover, så vil den med riktig plassering fylle de fleste stuer med god lyd overalt. Ulempen er åpenbart størrelsen. Vi snakker da om horn som er mye større enn typiske kommersielle hifi hornhøyttalere.

Men det finnes andre måter å løse dette også på enn horn. De ulike konseptene her har fordeler og ulemper. Det som er litt snodig er at det svært få kommersielle høyttalermerker som fokuserer på dette i særlig grad. Trolig fordi det innebærer litt sære utforminger og størrelser som er lite WAF vennnlig, samt at det krever mer ingeniør kunst.
Men det finnes noen som satser på dette.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
AR LST/LST-2 og MST skal ha et bredt lydbilde. Man kan sikkert ikke unngå å få refleksjoner på enkelt frekvenser. Man kan jo dempet med gardiner eller andre tiltak. Jeg har ikke brydd meg.
807440-ar-mst-acoustic-research.jpg

Her er AR MST monitoren som trolig var produsert rundt 1973/74. Jeg kjøpte mine i 1974 og har de fortsatt stående i kjelleren:)
Denne er faselinær, og har kun en 6 mF kondensator for diskantene!
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.343
Torget vurderinger
23
Jeg hadde et par slike en kort stund på syttitallet, skrudde de fast i veggen på garderobeskapene. Tungdrevne som fy, husker ikke lenger noe inntrykk av lyden.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
musikken er realistisk gjengitt godt utenfor sweetspot, uten at noen deler av frekvensområdet stikker seg voldsomt ut, f.eks. bassen.
Det har vel mer med rommet enn bare høyttaleren å gjøre?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg husker Snell E2 spilte bra nesten uansett hvor man satt eller stod. Samme med Mirage M-serien.
Synes også Tannoy Dual Concentric også er veldig god på dette.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Noenlunde balansert frekvensrespons off axis. Det begynner nok å hjelpe brukbart bare med sånne enkle ting som Linkwitz-Riley filtre og spredningskontroll fra en liten waveguide på diskanten, gjerne i form av mellomtonemembranet på en coax (jeg tror ikke 'all lyd fra samme punkt' er det viktige poenget her). Kanskje relativt lave delefrekvenser som bl.a. PSB begynte med for mange år siden, selv om det naturligvis ikke er optimalt med tanke på lydtrykkskapasitet.

Men for at det skal monne skikkelig? Da begynner utvalget i markedet å bli lite.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.150
Antall liker
2.074
Med sweetspot mener innsenderen her mer klangbalanse enn fokus eller stereoperspektiv. Dette er viktig å presisere. Mange forskjellige høyttalere er nevnt, og alle unntatt rundstrålere har store problemer og komprimdet) isser i så måte. Desto mer "vanlige", "tidstypiske" eller "stuevennlige" de er, desto større problemer får de gjerne. Til en viss grad har punktstrålere fordeler (homogen spredning ut til omtrent 30 grader, men oftest kollaps ut over det), samme kan store panelhøyttalere av dipoltype ha (de store elementene virker ikke så "trange" og begrensede i lydformidlingen og de spiller nesten like godt bakover som forover, men veldig lite til sidene). Carlson var ikke så dum, men fordrer avstand til lytteren hvis man ikke synes det er kult å få lyden rett i knærne. Toveis høyttalere med første ordens filtre har veldig liten spredning i øverste delen av basselementets virkeområde, men får hjelp av diskanten et stykke nedover. Verst må tradisjonelle kassehøyttalere med få og store elementer være. Da må det bli svært ujevn spredning. Best av kassehøyttalere må være smale og høye kabinetter med små elementer, gjerne av treveis eller fireveis type.
BragiOff.jpg
Dette må være en av markedets beste tradisjonelle kassekonstruksjoner; Seas Bragi, og årsaken er den geniale DXT diskantdomen. Se den jevnt og forsiktig fallende off aksis responsen her da! Gode klangegenskaper kan forventes ut til 60 grader off aksis, og lettere tilpasning til forskjellige lytterom blir ekstra bonus. DXT gir hornets spredningskontroll nedover og den spesielle DXT-linsen medfører at elementet ikke blir så "smalsporet" oppover.
 

Vedlegg

Sist redigert:

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Jeg har hatt Larsen 4 og Larsen 6. De spiller veldig bra også utenfor sweetspot.
Lasse.
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
En nær optimal dipol skaper betydelig mindre energioppbygning i romnodene, pluss at forholdet mellom direkte or reflektert lyd er betydelig bedre enn rundtstrålere og mer tradisjonelle høyttalere.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Arendal 1723 Tower fungerer glimrende i stuen på trods af halvdårlig akustik. Som praktisk reference har jeg SA Explorer, som Tower er fuldt på højde med.
Arendal har disse kurver, som ikke siger mig så meget men som de er ganske stolte af :)

image.jpg
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Med 2 kanaler er det begrenset hva som er mulig å få til utenfor posisjonen midt mellom høyttalerene.
Men det tonale og "grei lyd" er mulig å få til, over stort sett hele rommet.

Spredning som dekker hele det aktuelle området med JEVN frekvensrespons er en start.
Hvis en samtidig greier å begrense lyden utenfor dette området, så blir det god lyd også.

wg_lp.jpg
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.150
Antall liker
2.074
Arendal 1723 Tower fungerer glimrende i stuen på trods af halvdårlig akustik. Som praktisk reference har jeg SA Explorer, som Tower er fuldt på højde med.
Arendal har disse kurver, som ikke siger mig så meget men som de er ganske stolte af :)

Vis vedlegget 376358
Det er tydeligvis noen i Arendal som fikser det. Flott respons! God og forutsigbar klang er hva man bør vente seg av slike målinger.
Dette med høyttalere burde være et sårt punkt for subjektivistene. Alt av betydning kan måles. En off aksis måling som dette sier mye om sluttresultatet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.173
Torget vurderinger
2
Todani (min gamle, dyktige skribentkollega) og undertegnede har så å si alltid vært uenige i det meste! :) Og vi er det fortsatt, kan det se ut til. Men egentlig er det ikke så vanskelig. Sett deg godt utenfor sweetspot og hør om du får et fornuftig lydbilde. Gjør du det, så har høyttalerne egenskaper som gjør det mulig. Mine Aurum Vulkan er ikke gode på det. I skrivende stund spiller jeg på Spendor A6R, de er veldig gode på lybilder langt utenfor sweetspot. (1.-ordens filter, som jeg vet Todani ikke er særlig fan av). Mine tidligere Tannoy DC10T var også eksepsjonelle på det samme fenomen, flotte lydbilder langt utenfor senter. Igjen 1.-ordens + tilnærmet single point source. Har en lang rekke tilsvarende erfaringer. Så når Todani endrer trådstarters definisjon av sweetspot fra plassering av lydkulisser selv når lytteposisjon er utenfor sentrum, til et spørsmål om klangbalanse, bør vi vel heller spørre trådstarteren om han snakker om balansen gjennom frekvensområdet, eller om vi snakker om å "se" instrumentplassering også selv om lytteren sitter et annet sted enn midt mellom høyttalerne.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.173
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt Larsen 4 og Larsen 6. De spiller veldig bra også utenfor sweetspot.
Lasse.
Disse er jo i utgangspunktet Carlson som har fulgt med utviklingen fram til i dag. Demokratiske høyttalere, kan man trygt fastslå.

Mvh
Håkon Rognlien
 

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
67
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Svoger hadde Sonab OA-116 også Carlson produkt.
Spilte vakkert uansett hvor du befant deg i rommet.

Runar

Jeg har hatt Larsen 4 og Larsen 6. De spiller veldig bra også utenfor sweetspot.
Lasse.
Disse er jo i utgangspunktet Carlson som har fulgt med utviklingen fram til i dag. Demokratiske høyttalere, kan man trygt fastslå.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Topp Bunn