Høyttalere på bad?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Har pusset opp badet og skal ha noen høyttaler på det.
Har noen små electrovoice (6,5"+disk) høyttalere,men er usikker på om disse tåler fuktigheten på et bad
(det blir en del damp)
Er det noen som har erfaring/er med vanlige høyttalere på bad?
Tenker da først og fremst på det elektriske
Mvh Jan I

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Dette har jeg tenkt på selv, men kommet frem til at det sannsynligvis er en dårlig ide. Uansett om høyttalerne er produsert for å tåle fuktighet, tror jeg ikke det er lurt å lage hull i veggen på denne måten.

Jeg fant vel også ut at musikkbehovet på et bad sannsynligvis blir fullt ut dekket av å ha feks en Tivoli PAL eller lignende lett tilgjengelig.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Greven skrev:
Dette har jeg tenkt på selv, men kommet frem til at det sannsynligvis er en dårlig ide. Uansett om høyttalerne er produsert for å tåle fuktighet, tror jeg ikke det er lurt å lage hull i veggen på denne måten.

Jeg fant vel også ut at musikkbehovet på et bad sannsynligvis blir fullt ut dekket av å ha feks en Tivoli PAL eller lignende lett tilgjengelig.
Det er derfor jeg også er litt skeptisk til innfellingshøyttalere på bad.
Skal bare ha et lite hull for høyttalerledningene (som fuges tett) og forsterker/radio/cd blir i et nærliggende rom
Mvh Jan I

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg tenkte kun på infellingshøyttalere.... Trekke kabler inn og montere "vanlige" høyttalere bør ikke være noe problem nei :)

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Jan_I skrev:
Greven skrev:

Det er derfor jeg også er litt skeptisk til innfellingshøyttalere på bad.
Skal bare ha et lite hull for høyttalerledningene (som fuges tett) og forsterker/radio/cd blir i et nærliggende rom
Mvh Jan I
Hei,

Selv hadde jeg ikke vert så skeptisk på og felle inn, hva med tak, kan ikke dette brukes?, man feller jo inn spotter så en ht bør ikke være noe problem.
Kjøp et sett med marine ht, de tåler fuktighet og er pene å se på, eksempelvis sony marine som selges på el-price. (hvite ht og passer godt i et vanlig hvitt tak)
Selv har jeg kun kjøpt en tivoli radio som jeg har på badet, det er mer en greit nok for meg.
Vedrørende fuktighet, er det så mye "damp"?, selv satte jeg inn en god vifte som styres av fuktighet når jeg pusset opp badet og syntes at den gjorde denne jobben bra.

Mvh
Geir

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
596
Torget vurderinger
2
Har hatt disse på mitt bad i 4år http://www.mamut.net/dynabel/subdet162.htm Spiller helt topp,et varp spør du mæ ;D Trur ikkje man skal være så nervøs ang fukt,tenk på ka en høyttaler montert i ei bildør utsettes førr,de står virkelig på en ugunstig plass  :p Og det kan ikkje være noe krav ang våtromsgodkjenning heller,er jo "lavspenning"  ::) Men kjøper du disse;Vær klar over at målene stemmer ikkje :eek: De dekker ei 20x25flis,dvs de er noe høyere,må skjæres i høyden men ikkje i bredden,huske ikkje målene men det kan sjekkes :) Og ja,ei god badromsvifte e tingen,kjøpte ei fra PAX,hadde først ei standard Flexit,den lagde kun mass lyd,null effekt..

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
3
GFE skrev:
..man feller jo inn spotter så en ht bør ikke være noe problem.
..
Infelte spotter i baderomstak gjøres ofte feil og er uansett en elendig ide bygningsfysisk.
Det er rapportert om mye råteskader der man ikke har tatt hensyn til dampsperre og duggpunkt. ( Brann har også forekommet )
Ikke blir det no fint lys av det heller, det tar seg best ut på bildene i bonytt...

Høyttalere produserer ikke like mye varme, men i prinsippet blir problemene de samme.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
596
Torget vurderinger
2
superhkm skrev:
GFE skrev:
..man feller jo inn spotter så en ht bør ikke være noe problem.
..
Infelte spotter i baderomstak gjøres ofte feil og er uansett en elendig ide bygningsfysisk.
Det er rapportert om mye råteskader der man ikke har tatt hensyn til dampsperre og duggpunkt. ( Brann har også forekommet )
Ikke blir det no fint lys av det heller, det tar seg best ut på bildene i bonytt...

Høyttalere produserer ikke like mye varme, men i prinsippet blir problemene de samme.
Er helt enig sånn sett,har dusj innerst til høyre, boblekar innerst til venstre,toalett ytterst til høyre og vask ytterst til venstre,dette sett i forhold til dør,høyttalerne står på hver sin side av døra,vifta midt i mellom vask og boblekaret,har laget luftspalte under dør og vifta er fuktstyrt,litt igjennomtenkt bør det være ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Det er akkurat p.g.a. råteskader jeg er skeptisk til innfelling på bad.
Får prøve å sette opp høyttalere og se om disse tåler dette
Mvh Jan I

Topp Bunn