Ønsker anbefaling Høyttalere med tilbakelent øvre mellomtone

P

parafinoksen

Gjest
Skal selge en mindre rørforsterker som er litt frempå i øvre mellomtone-området. En kar fikk den med seg hjem og testet den på Klipsch Cornwall og Heresy, og det klaffet ikke, for å si det mildt. Jeg lot han returnere forsterkeren og ga ham pengene tilbake.

Så - for å unngå mer av det ønsker jeg å understreke i annonsen at den bør matches godt, og eventuelt at EQ kan være nødvendig. Har dere noen tips til lettdrevne høyttalerkandidater som på ingen måte skriker?

Edit: Forsterker med 1 stk. 12AX7 inngangsrør, 4 stk. EL84 utgangsrør. Den er en single ended push-pull-konstruksjon med to ringkjernetrafoer (koblet i parallell? Usikker.) per kanal. Stor ringkjerne nettrafo. Effekt i området 15-20 W.
 
Sist redigert av en moderator:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Hvilken rørforsterker er dette . Er intr.da jeg har lettdrevne åpen baffelhøyt.med bånddiskanter og masse fulltoner. 93-94 db.følsomhet. Send meg PM om du vil.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Er dette KT-88 / 6550 rør?
Blir litt upraktisk om du ikke sier mer om forsterkeren, umulig å gi noen helt generelle råd ut fra de sparsomme opplysningene.
 
P

parafinoksen

Gjest
Er dette KT-88 / 6550 rør?
Blir litt upraktisk om du ikke sier mer om forsterkeren, umulig å gi noen helt generelle råd ut fra de sparsomme opplysningene.
Beklager, Håkon. Har lagt til flere opplysninger i åpningsinnlegget.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Her ser det ut til at noe har gått galt med valgene de har gjort på denne prototypen, egentlig, ettersom noe av det snilleste og mest elegante røret i stemmeleiet og mellomtonen generelt, er nettopp EL 84. Jeg gjetter på valg av kondensatorer kan bidra til at det blir for hardt der det skal være mykt.

Bortsett fra det, kan jeg anbefale å prøve den på høyttalere fra MonoPulse, da disse er ganske tilbakelente i dette området.
 
P

parafinoksen

Gjest
Her ser det ut til at noe har gått galt med valgene de har gjort på denne prototypen, egentlig, ettersom noe av det snilleste og mest elegante røret i stemmeleiet og mellomtonen generelt, er nettopp EL 84. Jeg gjetter på valg av kondensatorer kan bidra til at det blir for hardt der det skal være mykt.

Bortsett fra det, kan jeg anbefale å prøve den på høyttalere fra MonoPulse, da disse er ganske tilbakelente i dette området.
Det er mulig jeg sender den inn til et verksted i Warszawa (jeg bor i Polen), da de tilbyr gratis diagnostikk. Det er en ganske enkel point-to-point-konstruksjon, så det burde være en smal sak å bytte komponenter.

Takk for innspill om høyttaler.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Mine Buchardt S-400 er veldig godt balanserte i mellomtonen, og tåler fint litt frempå utstyr uten at man løper ut med brann i øregangene. Men 15-20wpc er kanskje litt snaut + 4 ohm.
 
P

parafinoksen

Gjest
Tok en måling (med mobilapp), og frekvenskurven viser en boost i området 1,5 til 2,5 kHz. Jeg dro de ned nå på equalizeren på PC-en (1,5 kHz -3 dB, 2 kHz -6 dB og 2,5 kHz - 3 dB), og det gjorde susen.
 
Topp Bunn