høyttalere av kloakkrør

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
Jeg har lyst til å bygge en liten/mellomstor høyttaler etterhvert, i utgangspunktet en 3-veiskonstruksjon med hvert element i hvert sitt lukkede, rørformede kammer. Jeg ser for meg tre liggende rør, 30 cm 4" for diskanten øverst, 45 cm 6" for mellomtonen i midten og 60 cm 9" for bassen nederst. Alle deling og korreksjon skal gjøre digitalt og hvert element må rim eligvisdrives for seg.
Jeg har lyst til å prøve bånddiskant (Mundorf AMT?).
Diskant og mellomtone skal drives av 75 McIntosh rørwatt.
Bass skal drives av transistorer.
Høyttaleren skal bli pen og harmonisk å se på, dvs økende diameter og lengde på rørene nedover.
Klang fra akustiske instrumenter er viktigst.
Høyttaleren trenger ikke spille svært dypt da jeg har 2 suber om skaal ta seg av bunnen.
Kan en 2-veis høyttaler med 2 bassmellomtoner i paralell være en vel så god ide?
Elementene skal være gode, men elementkostnaden bør holdes under 15000, hvilket ikke bør være noen stor begrensning(?)

Blir dette bare tull?
I tilfelle ikke; forslag til elementer og tilhørende kasseevolumer?
Forslag til kloakkrør eller andre typer rør?
 

TT.

Æresmedlem
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
23.316
Antall liker
21.830
Sted
X
Torget vurderinger
76
Danske Dantax lagde vel noen høyttalere på sent 70 eller tidlig 80-tallet av PVC rør. Har desverre ikke noe bilde av dem.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.631
Antall liker
1.123
Torget vurderinger
7
En kompis har bygd ett sett høyttalere basert på lyric 302 i rør. Fungerer veldig bra.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Man må være obs på at det å sette elementet sentrert i enden av et rør er desidert det værste senario mtp baffeldiffraksjon. (Det beste er en kule)
Jeg antar du ikke vil ha noe frontbaffel fremfor rørene?
Uten baffel vil også baffelstep havne høyt opp i frekvens, noe som er greit å ha vurdert på forhånd.

Så spørsmålet er hvor delefrekvensene kommer ifht til diameter på rørene, og hvor mye kompensering du ønsker å tukle med.
Diffraksjon er ofte ikke så hørbart som målinger skulle tilsi, men gjør det langt vanskeligere å få til et godt delefilter.

Edge kan være et godt hjelpemiddel for å se litt på effekten av dette:
http://www.tolvan.com/edge/help.htm
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
norcad skrev:
Man må være obs på at det å sette elementet sentrert i enden av et rør er desidert det værste senario mtp baffeldiffraksjon. (Det beste er en kule)
Jeg antar du ikke vil ha noe frontbaffel fremfor rørene?
Uten baffel vil også baffelstep havne høyt opp i frekvens, noe som er greit å ha vurdert på forhånd.

Så spørsmålet er hvor delefrekvensene kommer ifht til diameter på rørene, og hvor mye kompensering du ønsker å tukle med.
Diffraksjon er ofte ikke så hørbart som målinger skulle tilsi, men gjør det langt vanskeligere å få til et godt delefilter.

Edge kan være et godt hjelpemiddel for å se litt på effekten av dette:
http://www.tolvan.com/edge/help.htm
Baffeldifraksjon vet jeg lite om hva egentlig er...
Digital Kompensering gjør jeg uansett med filtre fra Audiolense, så så lenge resultatet blir bra har jeg ingen grense for hvor mye korrigerings som skal gjøres.
Delefekvenser og elementvalg er helt fleksibelt og skal velges for å passe konstruksjonen.
Noen forslag?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
Det er ikke uaktuelt å montere en baffel i gennomsiktig akryl e.l. foran rørene. Størrelse og form på denne er fritt fram
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
totte skrev:
Det er ikke uaktuelt å montere en baffel i gennomsiktig akryl e.l. foran rørene. Størrelse og form på denne er fritt fram
Faktisk kan jeg godt tenke meg en transparent baffel. Så lenge denne skjuler rørmunningene kan bredden og høyden være "hva som helst". Jeg kan godt tenke meg å bygge diskantkammeret som en transparent boks i stedet for i PVC-rør.
Igjen, et 2-veissystem som ikke spiller særlig dypt (60-70Hz) med flere identiske bassmellomtoner i paralell i separate rørkamre er også aktuelt.
Med utgangspunkt i indre diametre på rørene på 15 cm og lengde 60 cm så er bør hvert element trives med kammere på under 12 L.
 

Hornlyd

Æresmedlem
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
15.070
Antall liker
4.171
Torget vurderinger
9
kloakkrør?.......var det det konkurrentene til ståle krapyl hadde? "alt annet låter b..." ;D
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
hel skrev:
minner litt om avantgarde ;)
Et par pålimte plasttuter og de kan selges som "Avantgard diet"

Edit: Jeg har voldsomt sans for Avantgard, men dette blir nok noe annet. Ideen med disse rørene er at jeg tror det er en veldig fin måte å få et helt dødt kabinett på. Sylinderformen sammen med 25 mm godstykkelse bør motvirke ethvert tilløp til kassesang. Dessuten blir det få skjøter som skal gjøre pene og en eventuell fineringsjobb blir svært enkel (hvis de ikke sprøytelakkeres).
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Ser interessant det der. Ville nok latt bassrefleksrøret vært helt rakt og pekt bakover (minst synlig) dersom man satser på en gjennomsiktig frontplate.

Seas sin DXT diskant bør være med av alternativene som vurderes.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.025
Antall liker
2.024
Torget vurderinger
1
Hei
Dette blir stilig tror jeg :)
Du kan jo bruke ett tynt inner rør i papp eller plast å så støpe
med glassfiber uten på i flere lag.
det brukes jo mye i bilstereo verden til sub kasser å bør være stivt nok.
Da kan du jo i tilegg klare å lage en bue i enden for å få litt av den kuleformen som ble nevnt
lengre oppe i tråden :)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
frans skrev:
Ser interessant det der. Ville nok latt bassrefleksrøret vært helt rakt og pekt bakover (minst synlig) dersom man satser på en gjennomsiktig frontplate.

Seas sin DXT diskant bør være med av alternativene som vurderes.
Å la bassrøret ligge inni kassen og peke bakover vil gjøre det mulig å trimme lengden på det. Med den skisserte løsningen blir det låst til lengden man velger. DXTen ser artig ut - og billg. God erfaring med den? Prisen jeg skisserte for elementer innledningsvis var ment som en øvre grense og jeg er overhodet ikke låst til å bruke dyre hi-techelementer.
Noe synspunkt på den foreslåtte 6.5"?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
Nikko03 skrev:
Hei
Dette blir stilig tror jeg :)
Du kan jo bruke ett tynt inner rør i papp eller plast å så støpe
med glassfiber uten på i flere lag.
det brukes jo mye i bilstereo verden til sub kasser å bør være stivt nok.
Da kan du jo i tilegg klare å lage en bue i enden for å få litt av den kuleformen som ble nevnt
lengre oppe i tråden :)
Hei og takk for det.

Jeg får prisliste fra Plastkomaniet i morgen, og de har alt av rør og plater i ulike dimensjoner, godstykkelser og materialer. Dersom dette ikke blir for dyrt er det nok enkleste løsning, både med tanke på arbeidstid og å få det pent. Støping gir litt assosiasjoner til båtbygging og er stas.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.025
Antall liker
2.024
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Nikko03 skrev:
Hei
Dette blir stilig tror jeg :)
Du kan jo bruke ett tynt inner rør i papp eller plast å så støpe
med glassfiber uten på i flere lag.
det brukes jo mye i bilstereo verden til sub kasser å bør være stivt nok.
Da kan du jo i tilegg klare å lage en bue i enden for å få litt av den kuleformen som ble nevnt
lengre oppe i tråden :)
Hei og takk for det.

Jeg får prisliste fra Plastkomaniet i morgen, og de har alt av rør og plater i ulike dimensjoner, godstykkelser og materialer. Dersom dette ikke blir for dyrt er det nok enkleste løsning, både med tanke på arbeidstid og å få det pent. Støping gir litt assosiasjoner til båtbygging og er stas.

Enig med deg der ,det er mye enklere å få det ferdig :)
Særlig når du får tak i ulike dimensjoner.
Men det blir vel noen bilder når det tar form ,trur detta blir stilig ;D
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
NÅR det bli ferdig, ja....

Men før jeg en gang setter i gang: Er rørformen så egnet som jeg tror? Siden diameteren er den samme i hele lengden og alle retninger, kan man få noen kraftige stående bølger?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.025
Antall liker
2.024
Torget vurderinger
1
Nå er ikke jeg noen ekspert på det her ,men rør bass blir jo endel brukt.
Jeg har hørt rør sub til bil å vanlig kasse med skrå vegg samme element og volum for begge kasser.
Ikke mulig for meg å høre noen svakheter med rørbassen.
men røret hadde buet endestykke det tror jeg kan være lurt :)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
En baffel i Akryl høres kult ut, men den må ha litt tykkelse da så den ikke bare vibrerer og lager ugang.

Har du excel kan du laste ned og leke litt med "Baffle diffraction simulator", det kan være til stor hjelp for å finne en fornuftig utforming av baffelen, og elementplassering.

ER18 er ikke noe dumt valg.

Har ikke særlig erfaring med rør, annet enn at jeg har testet det litt som mellomtonekammer.
Jeg antar det vil være "nødvendig" med kraftig demping i enden av røret, for å unngå stående bølger og problemer med uønskede påvirkninger av membranen fra baksiden.
Bruker du en diskant med bakkammer vil jo røret kuin være en designsak uten praktisk betydning (såfremt du benytter baffel).
I mellomtonen er det vel et rør med minkende diameter og innvendig demping med økende tetthet bakover som ofte blir betraktet som det beste, og da kanskje med åpen bakende i tillegg.
En skråavsluttning på røret kan jo også hjelpe på, evnt en innvendig kon, med spissen mot elementet.
Alle triks som fjerner paralelle flater er til det bedre.

Med 60cm lange rør vil de første/største(?) problemene evnt dukke opp ved ca 570hz.

Med et så romslig budsjett ville jeg startet med å investere i måleutstyr, om du ikke allerede har. Og har du ikke konstruert noe fra scratch før, bør du vurdere sterkt å begynne med en toveis med enkel bassmellomtone, evnt vurdere 2,5 veis, hvor du bruker det andre elementet til baffel step kompensasjon.
Om du ikke har tenkt å benytte måleutstyr og simulere delefiltere, er teoretisk utregnede filtere (tabellfiltere) årsaken til mer ugang en kasseutformingen IMO.

En god start er å lese litt om baffel step og baffel diffraksjon.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
Takk for tips. Jeg har Audiolense med målekit, så det trenger jeg ikke kjøpe. Når det gjelder budsjettet så legger jeg ved nærmere ettertanke gjerne det langt under det jeg skisserte.

Hvis jeg går for det foreslåtte elementet blir nok kassen noe grunnere, hvilket jo vil gi en problemfrekvens høyere opp.

Er det noe å tape på å montere diskanten uten bakkammer?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
Da har jeg fått prisliste fra Plastkompaniet og det viser seg at 4 stk 60 cm lange rør med indre/ytre diameter på 200/250 mm er ca kr 17500,-

Altså blir det en telefon til en rørlegger for å finne ut hva som finnes av kloakkrør allikevel. Når det gjelder selvstøp har jeg tro på å gjøre det som når man støper et båtskrog: Begynne med et (vokset?) rør med indre diameter tilsvarende ytre diameter på røret man skal støpe og så først legge i et lag gelcoat med ønsket farge før man fortsetter med å bygge opp laminat av glassfiber og polyester (eller epoxy).
Selvstøp gir også mulighet for å lage røret kont på innsiden.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
totte skrev:
Takk for tips. Jeg har Audiolense med målekit, så det trenger jeg ikke kjøpe. Når det gjelder budsjettet så legger jeg ved nærmere ettertanke gjerne det langt under det jeg skisserte.

Hvis jeg går for det foreslåtte elementet blir nok kassen noe grunnere, hvilket jo vil gi en problemfrekvens høyere opp.

Er det noe å tape på å montere diskanten uten bakkammer?
Det jeg siktet til er ikke kammeret (kassen/røret) bak diskanten, men om diskanten er laget med bakkammer.
Det er altså hvordan diskanten er konstruert/designet, for Seas sin del vil det si diskanter med "C" i modellbetegnelsen. "F" betyr at den i tillegg har ferrofluid.
Når diskanten har eget bakkammer påmontert, er dette lukket og hva som da er bak elementet vil ikke kunne påvirke frekvensrespons eller impedans.
Om bakkammer og ferrofluid er posistivt kan antagelig diskuteres like lenge som kobber vs sølv i kabler, metalldome vs softdome, ringradiator vs dome osv osv.
Men det betyr ihvertfall en lavere FS og en lavere impedanstopp, noe som fort kan gjøre saker og ting enklere for oss amatører når delefilteret skal konstrueres. Og som nevnt kan man droppe å bygge eget kammer til diskanten, noe som kan forenkle kabinettjobben.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
norcad skrev:
totte skrev:
Takk for tips. Jeg har Audiolense med målekit, så det trenger jeg ikke kjøpe. Når det gjelder budsjettet så legger jeg ved nærmere ettertanke gjerne det langt under det jeg skisserte.

Hvis jeg går for det foreslåtte elementet blir nok kassen noe grunnere, hvilket jo vil gi en problemfrekvens høyere opp.

Er det noe å tape på å montere diskanten uten bakkammer?
Det jeg siktet til er ikke kammeret (kassen/røret) bak diskanten, men om diskanten er laget med bakkammer.
Det er altså hvordan diskanten er konstruert/designet, for Seas sin del vil det si diskanter med "C" i modellbetegnelsen. "F" betyr at den i tillegg har ferrofluid.
Når diskanten har eget bakkammer påmontert, er dette lukket og hva som da er bak elementet vil ikke kunne påvirke frekvensrespons eller impedans.
Om bakkammer og ferrofluid er posistivt kan antagelig diskuteres like lenge som kobber vs sølv i kabler, metalldome vs softdome, ringradiator vs dome osv osv.
Men det betyr ihvertfall en lavere FS og en lavere impedanstopp, noe som fort kan gjøre saker og ting enklere for oss amatører når delefilteret skal konstrueres. Og som nevnt kan man droppe å bygge eget kammer til diskanten, noe som kan forenkle kabinettjobben.
Da skjønner jeg.

Jeg skal som nevnt dele digitalt og vil helst kjøre høyttalerkabelen rett fra effekttrinn til elementet, uten noen passive komponenter i mellom. Hvordan vil dette påvirke valget av diskant?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
Det ser ut til at jeg får tak i kapp av sorte trykkrør, godstykkelse ca 10 mm. Jeg tror jeg kommer til å bruke et rør med D=ca 200 mm inni et med D=ca 250 mm og fylle sand eller betong i mellom (ca 5.5 L). Dette vil gi hvert rør en ekstra vekt på ca 10 kg (mener å huske at betong har en tetthet på i underkant av 2). Hva vil gi mest demping og det dødeste kabinettet, sand eller betong?
 

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
119
Sted
Bergen
totte skrev:
Det ser ut til at jeg får tak i kapp av sorte trykkrør, godstykkelse ca 10 mm. Jeg tror jeg kommer til å bruke et rør med D=ca 200 mm inni et med D=ca 250 mm og fylle sand eller betong i mellom (ca 5.5 L). Dette vil gi hvert rør en ekstra vekt på ca 10 kg (mener å huske at betong har en tetthet på i underkant av 2). Hva vil gi mest demping og det dødeste kabinettet, sand eller betong?
Hei Totte

Først drar du hjem to digre suber og nå skal du lage høytalere av kloakkrør. Hvis du får lov til dette så må din kone ha løyet for deg når hun sa hun ikke likte et par med Avantgarde.

Elektron
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
Elektron skrev:
totte skrev:
Det ser ut til at jeg får tak i kapp av sorte trykkrør, godstykkelse ca 10 mm. Jeg tror jeg kommer til å bruke et rør med D=ca 200 mm inni et med D=ca 250 mm og fylle sand eller betong i mellom (ca 5.5 L). Dette vil gi hvert rør en ekstra vekt på ca 10 kg (mener å huske at betong har en tetthet på i underkant av 2). Hva vil gi mest demping og det dødeste kabinettet, sand eller betong?
Hei Totte

Først drar du hjem to digre suber og nå skal du lage høytalere av kloakkrør. Hvis du får lov til dette så må din kone ha løyet for deg når hun sa hun ikke likte et par med Avantgarde.

Elektron
Subene gjennomgår en "bli ny"-behandling nå. Skulpturelle blir de aldri, men diskrete allikevel ::). Problemet med Trio (utover prisen) var ikke at utseendet i seg selv, men heller at det blir for voldsomt og plasskrevende, syntes visst noen. Men, når jeg ser hvordan subene mine ser ut så er jeg også overrasket over hvor greit det gikk å få velsignelse. Sjebnen til kloakkrørene når de engang er klare er ikke gitt. Det er mulig de forvises til kjelleren. Målet er å få finishen så pen (ingen ujevnheter, sprøtelakkering, polert syrefast stål og akryl) at de kan aksepteres som stilige. Nå skal det sies at de skal konkurrere med ARCene ikke bare på utseende, men lydmessig også, så det kan være at de ryker på det kriteriet også.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
119
Sted
Bergen
Vi får krysse fingrene for at det går bra. Spennende er det i alle tilfeller. Lykke til med prosjektet. :)

Elektron
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
totte skrev:
Det ser ut til at jeg får tak i kapp av sorte trykkrør, godstykkelse ca 10 mm. Jeg tror jeg kommer til å bruke et rør med D=ca 200 mm inni et med D=ca 250 mm og fylle sand eller betong i mellom (ca 5.5 L). Dette vil gi hvert rør en ekstra vekt på ca 10 kg (mener å huske at betong har en tetthet på i underkant av 2). Hva vil gi mest demping og det dødeste kabinettet, sand eller betong?
Da tenker jeg som så; hva bråker mest, slå med slegge på en betongvegg, eller på en sandhaug? :)
Det "perfekte" ville vært at yttre og indre rør ikke var mekanisk/akustisk forbundet med hverandre, i praksis er det nærmest umulig.
For noen år siden var det populært å blande sand med tykk rustbeskyttelsemasse (Biltema har noe som ofte ble brukt).
Og det funker etter hensikten, men bare for en periode frem til massen herder. Så ble det gjordt diverse forsøk på å få rommet massen lå i lufttett, men igjen kom problemet med mekanisk frikobling. Setter man på et lokk i hver ende for å holde sand eller annet dempemateriale på plass, ødelegger man samtidig det meste av gevinsten.
Det største problemet med plateresonanser vil antagelig uansett bli endelokkene, og ikke veggene i røret.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.493
norcad skrev:
totte skrev:
Det ser ut til at jeg får tak i kapp av sorte trykkrør, godstykkelse ca 10 mm. Jeg tror jeg kommer til å bruke et rør med D=ca 200 mm inni et med D=ca 250 mm og fylle sand eller betong i mellom (ca 5.5 L). Dette vil gi hvert rør en ekstra vekt på ca 10 kg (mener å huske at betong har en tetthet på i underkant av 2). Hva vil gi mest demping og det dødeste kabinettet, sand eller betong?
Da tenker jeg som så; hva bråker mest, slå med slegge på en betongvegg, eller på en sandhaug? :)
Det "perfekte" ville vært at yttre og indre rør ikke var mekanisk/akustisk forbundet med hverandre, i praksis er det nærmest umulig.
For noen år siden var det populært å blande sand med tykk rustbeskyttelsemasse (Biltema har noe som ofte ble brukt).
Og det funker etter hensikten, men bare for en periode frem til massen herder. Så ble det gjordt diverse forsøk på å få rommet massen lå i lufttett, men igjen kom problemet med mekanisk frikobling. Setter man på et lokk i hver ende for å holde sand eller annet dempemateriale på plass, ødelegger man samtidig det meste av gevinsten.
Det største problemet med plateresonanser vil antagelig uansett bli endelokkene, og ikke veggene i røret.
Hva med å lage en fleksibel kobling mellom rørene? Element og baklokk festes til kun det indre røret og det ytre røret kobles til det i ndre med en gummimansjett e.l. Det ytre røret må da være et par mm for kort.
 
Topp Bunn