Høyttaler tett på sidevegg

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har endelig fått opp et lite anlegg på hytta. Plasseringen er et kompromiss jeg må leve med;

Høyttalerne blir stående mellom pipa/peisen og en yttervegg. Det er åpning bak pipa, bassen «slipper ut», men utfordringen er avstanden mellom pipa og veggen. Her er det kun ca 2,2 meter. Avstand til frontvegg er fin, ca 1 meter. Det er altså mer enn nok dybde, men lite bredde der ht må stå. Dette blir litt «masete» lyd fra mellomtone og oppover i frekvens. Bassen oppleves som god nok.

Spørsmålet er egentlig hva slags høyttalertype som er best egnet til en sånn type plassering. Altså som har en spredningskarakteristikk som blir minst mulig masete ved plassering nær sidevegger.

Hva bør jeg tenke på her ved valg av nye høyttalere? Obs: plasseringen er avgjort.
 

schlager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2016
Innlegg
270
Antall liker
495
En waveguide på diskanten eller horn, vil give en mindre spredning af lyden. Som du selv er inde på, spredningskarateristikken er vigtig når man ikke har så mange muligheder for placering af højtalere. Det kan også hjælpe med nogle absorbere, der hvor man skønner at der kan være problemer med 1. refleksioner.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.228
Antall liker
2.245
Først og fremst dipol spredning eller store horn. Begge typer blir relativt brede. Et kompromiss kan være kardiode spredning,
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Jeg forstår at spørsmålet primært var hvilke type høyttalere som egner seg for nær sidevegg plassering. Men jeg har prøvd alt mulig nær sidevegger siden jeg har hatt akkurat slike smale og lange rom, og er ikke så sikker på at det er riktig spørsmål... tradisjonelle bokser med domer eller EMT, omni, dipol, horn kan alle låte fint nær sidevegger.. har prøvd.. faktisk synes jeg ALT jeg har prøvd låter best nær sidevegg og godt ut fra frontveggen og med tilpasset toe-in...

Så prøv først med litt ekstra med toe-in, og hvis høyttalerne er tunet for å spille litt off-axis og det blir for mye diskant med 0 grader rett i ørene så prøver du en enda mer ekstrem toe-in til balansen sitter, kanskje helt til det ekstreme som Tannoy anbefaler som er omtrent -15 grader (altså at diskanten krysser litt foran nesa di :)

Ikke sikkert det er løsningen for deg og dine preferanser men det vil utvilsomt redusere tidligrefleksjoner fra sidevegger hvis det er hovedbekymringen.

PS: solid laftetømmer det der ja! Helt nydelig :cool:
 
Sist redigert:

schlager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2016
Innlegg
270
Antall liker
495
Eller vinkle dem godt ind mod LP, så skærings aksen er ca 50 cm foran LP. Det vil fjerne 1. refleksion fra side væggen ved siden af højtaleren, så venstre højtaler får sin 1. refleksion på højre væg og omvendt.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Eller vinkle dem godt ind mod LP, så skærings aksen er ca 50 cm foran LP. Det vil fjerne 1. refleksion fra side væggen ved siden af højtaleren, så venstre højtaler får sin 1. refleksion på højre væg og omvendt.
Det synes ikke på bildet, men utfordringen med for mye toe inn blir at sideveggen på venstre side er en helvegg som følger hele rommets lengde, mens den andre sideveggen er en peis/pipe. Faktisk opplever jeg at lyden bedres ved å flytte dem nærmere frontvegg. Muligens fordi førsterefleksjonen blir mer symmetrisk(?)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg forstår at spørsmålet primært var hvilke type høyttalere som egner seg for nær sidevegg plassering. Men jeg har prøvd alt mulig nær sidevegger siden jeg har hatt akkurat slike smale og lange rom, og er ikke så sikker på at det er riktig spørsmål... tradisjonelle bokser med domer eller EMT, omni, dipol, horn kan alle låte fint nær sidevegger.. har prøvd.. faktisk synes jeg ALT jeg har prøvd låter best nær sidevegg og godt ut fra frontveggen og med tilpasset toe-in...

Så prøv først med litt ekstra med toe-in, og hvis høyttalerne er tunet for å spille litt off-axis og det blir for mye diskant med 0 grader rett i ørene så prøver du en enda mer ekstrem toe-in til balansen sitter, kanskje helt til det ekstreme som Tannoy anbefaler som er omtrent -15 grader (altså at diskanten krysser litt foran nesa di :)

Ikke sikkert det er løsningen for deg og dine preferanser men det vil utvilsomt redusere tidligrefleksjoner fra sidevegger hvis det er hovedbekymringen.
Skal teste. Det er nå ca 180cm mellom diskantene, men nesten 300cm til lytteposisjon. Langt fra ideelt, jeg vet. Men det er ikke på hytta jeg bedriver finlytting. Men ønskelig å kunne spille 85Db uten at det blir slitsomt/masete.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Lag et bilde fra lytteplassen, rett frem. Uten tvil kan du ha mye mer toe-in, du kan også ha de ganske mye tettere sammen, da vil det likne mer en Cardas anbefalt plasering men å plassere de nermere frontveggen dikteres vel av bassen.
 

schlager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2016
Innlegg
270
Antall liker
495
Asymmetriske rum vil altid udfordre med forskelligt refleksionsmønster. Her må 10-15 cm tykke absorbere til for at prøve at rette op på asymmetrien.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Skal teste. Det er nå ca 180cm mellom diskantene, men nesten 300cm til lytteposisjon. Langt fra ideelt, jeg vet. Men det er ikke på hytta jeg bedriver finlytting. Men ønskelig å kunne spille 85Db uten at det blir slitsomt/masete.
Ja da blir det jo fryktelig smalt kanskje i forhold til lengden.. Hmm. Og som du sier, symmetrien er ikke helt perfekt, og jeg synes vel toe-in fungerer best når det er god symmetri (slik at de "sene" refleksjonene låter balansert, ellers kan lyden fort tilte litt til venstre eller høyre). Så ja kanskje noen hønn er tingen her :cool:
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.228
Antall liker
2.245
Problemet med kun horn i toppen som blir nevnt er at spredningen blir ujevn og starter og bli bred allerede høyt i frekvens. Dette er IMO meget uheldig fordi den reflekterte lyden blir sterkt farget sammenlignet med direktelyden. Da mener jeg at en høyttaler som sprer bredt og uniformt egentlig er mye bedre. Uniformitet er ofte viktigere enn graden av spredning.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kanskje en Ø Icon hadde vært noe?
Jeg tenkte mer i retning Devialet Phantom Silver/Gold da man plutselig får mye større frihet til plassering. Men er du avhengig av ekte stereo? Kunne du ikke brukt en god vegghengt planke med evnt noen tilhørende surroundsaker plassert fornuftig for jevnere lyd i hele rommet?
Med mindre man hører sinnsykt med musikk i kritisk lyttemodus på hytten tenker jeg dyre saker som uansett er låst på plassering og akustikk-muligheter bare er bortkastede penger.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg tenkte mer i retning Devialet Phantom Silver/Gold da man plutselig får mye større frihet til plassering. Men er du avhengig av ekte stereo? Kunne du ikke brukt en god vegghengt planke med evnt noen tilhørende surroundsaker plassert fornuftig for jevnere lyd i hele rommet?
Med mindre man hører sinnsykt med musikk i kritisk lyttemodus på hytten tenker jeg dyre saker som uansett er låst på plassering og akustikk-muligheter bare er bortkastede penger.
Jeg har hatt både en Klipsch Stadium og en Naim Muso der tidligere. Tross alt spiller dagens kombo av Naim Atom/Krix Phoenix i en helt annen liga. Dessuten litt artig å « plukke med»😉
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Problemet med kun horn i toppen som blir nevnt er at spredningen blir ujevn og starter og bli bred allerede høyt i frekvens. Dette er IMO meget uheldig fordi den reflekterte lyden blir sterkt farget sammenlignet med direktelyden. Da mener jeg at en høyttaler som sprer bredt og uniformt egentlig er mye bedre. Uniformitet er ofte viktigere enn graden av spredning.
Akkurat.. blir det samme utfordringmed coax ala KEF, Fyne, Piega o.l ?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt både en Klipsch Stadium og en Naim Muso der tidligere. Tross alt spiller dagens kombo av Naim Atom/Krix Phoenix i en helt annen liga. Dessuten litt artig å « plukke med»😉
Aha, skjønner. Vel, jeg fant målinger av det jeg antar er høyttalerne dine.

On-axis, 15 grader og 30 grader off-axis;
1677445029786.png




Tror du kommer lengre med EQ enn noe annet.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952
sjeldent jeg har fått "masete" lyd med mindre der er et problem i høyttalerene fra før av.

SL:
"The room is rarely at fault. If it is comfortable for conversation and living in it, then it is also suited for sound reproduction.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
sjeldent jeg har fått "masete" lyd med mindre der er et problem i høyttalerene fra før av.

SL:
"The room is rarely at fault. If it is comfortable for conversation and living in it, then it is also suited for sound reproduction.
Jeg er jo i prinsippet helt enig i det. Utfordringen her er som nevnt at høyttalerne blir stående svært nær sideveggene, og selv om vi snakker laftet tømmer, ikke gips, så blir dette likevel en liten utfordring, vel og merke når volumet skrus opp i området 85db.

Det sagt så forteller jo omtalen som @coolio linker til over, at denne høyttaleren muligens er litt heftig i diskanten når man drar på litt, samtidig som at mellomtonen er litt lukket e.l. Omtalen forteller i tillegg at man faktisk MÅ dra på litt for å få denne høyttaleren til å våkne, noe som er helt "spot on" ift egen opplevelse. Jeg opplever at omtalen på alle områder treffer bra med mine egne opplevelser. Dermed er trolig ikke denne høyttaleren helt ideell mht hvor, og på hvilken måte, den skal brukes.

Jeg må søke etter en høyttaler som
1) spiller så man kan få fot selv på lavt volum.
2) har en mer konstant/direkte spredning som gjør opplevelsen mindre masete når volumet skrus litt opp. Spørsmålet her er om det er type elementer som helst bør unngås? Vanlige domer sprer kanskje for mye, sånn i prinsippet. Bedre med coax eller amt-typer?

I tillegg bør jeg nok legge et litt tykt teppe på skiferen foran høyttalerne...det er ikke aktuelt med tykke absorbenter i hytta, og det er ikke sånn at jeg ikke kan leve med det slik det er i dag, men regner sterkt med det er mulig å løfte dette et hakk, enten med EQ eller med andre høyttalere.

Hva er forresten enkleste vei til EQ når man bruker en integrert forsterker, uten tonekontroller?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952
når det gjelder fot på lavt volum er muligens større høyttalere noe bedre på det, men det beste er en loudness funksjon i signalveien. de fleste høyttalere som måler noenlunde jevnt kan ofte låte kjedelig på lavt volum.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Hva er forresten enkleste vei til EQ når man bruker en integrert forsterker, uten tonekontroller?
Vet ikke hva slags kilder du skal bruke men hvis du streamer så er det jo flere løsninger som har EQ-muligheter (opptil svært avanserte løsninger faktisk). Nevner for eksempel Roon, Audirvana. I Roon kan du jo faktisk implementere svært avansert romkorreksjon (inkludert egne filtre fra REW, Audiolense, mm) vha innebygd konvolver selv om du også kan gjøre enklere "EQ". Audirvana har også masse innebygd i tillegg til å støtte (tusenvis av gratis og betalbare) plugins med tilnærmet uendelige muligheter. Har prøvd mange morsomme ting der... Finnes jo også mye annet men disse er gode kandidater hvis du ikke skal inn med fysiske bokser i signalkjeden.
 
Sist redigert:

Entropy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
491
Antall liker
922
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
PMC fremstår enkle å få til.
Audio-note sine er vel konstruert for å stå i hjørner?
 
Topp Bunn