Høyttaler plassering.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hvordan var den regelen for plassering av høyttaler i henhold til bakvegg og sidevegger?
Mener det var noe med 2/3.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
argh skrev:
Vidar P skrev:
Det er 1:1.33

Mvh Vidar P
Jeg er ingen rakettforsker, kan du utdype litt?
Du spør om plassering av høyttalere, avstand fra hhv bakvegg og sidevegg?
Der er det en god og generell tommelfingerregel som sier at; avstanden fra høyttaler til de to veggene bør være forskjellig, helst minst i forholdet 1 til 1,33 altså 1:1,33.

Et regneeksempel; om din høyttaler står 1 meter fra bakvegg, så bør den ikke stå innenfor 0.75-1.33 meter fra sidevegg (0.75 er 1/1.33); dvs forholdet mellom bakvegg og sidevegg bør være minst 1:1,33 uansett fra hvilken side du ser det. Men det er bare en guidance-regel, ingen naturlov :)

Mvh Vidar P
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Vidar P skrev:
argh skrev:
Vidar P skrev:
Det er 1:1.33

Mvh Vidar P
Jeg er ingen rakettforsker, kan du utdype litt?
Du spør om plassering av høyttalere, avstand fra hhv bakvegg og sidevegg?
Der er det en god og generell tommelfingerregel som sier at; avstanden fra høyttaler til de to veggene bør være forskjellig, helst minst i forholdet 1 til 1,33 altså 1:1,33.

Et regneeksempel; om din høyttaler står 1 meter fra bakvegg, så bør den ikke stå innenfor 0.75-1.33 meter fra sidevegg (0.75 er 1/1.33); dvs forholdet mellom bakvegg og sidevegg bør være minst 1:1,33 uansett fra hvilken side du ser det. Men det er bare en guidance-regel, ingen naturlov :)

Mvh Vidar P
Takker for utdypingen.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Dette er basert på rektangulære eller firkantete rom ikke sant? Hvis man benytter disse reglene kan man forsterke feks bassproblemer som stående bølger i enkelte rom? Har selv en L-formet stue hvor den ene delen har 2 murvegger under jord som side og bakvegg for HT. Hadde først en "firkantet" plassering. Slet litt med udefinert bass og prøvde mye forskjeliige plasseringer. Tilslutt endte jeg opp med en asymetrisk plassering med ht spillende på skrå ut av min hifistuedel. Mye bedre i bassen.
 

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Hva legger du i firkantet plassering av høyttalere? Normalt snakker man om trekanter av ulike slag.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det var et dårlig valg av ord, mener symmetrisk. Det er lik avst til bakvegg for begge Ht og lik avstand til sidevegg for begge HT.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.536
Antall liker
3.079
Torget vurderinger
0
oyvjorge skrev:
Tilslutt endte jeg opp med en asymetrisk plassering med ht spillende på skrå ut av min hifistuedel. Mye bedre i bassen.
Om dette oppsettet fungerer bedre i bassen, bør du sjekke om InPhase, OutPhase og 7DrumHit sitter som det skal.

Basert på erfaring - har du en plassering som ikke kan anbefales - for å oppnå en best mulig stereoopplevelse.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Disse uttrykkene er gresk for meg.

Kan legge til at jeg har en pipe med ovn til venstre for lyttepos og foran V HT. I hjørnet der har jeg en plate som illuderer vegg.

Har et flott stereoperspektiv slik HT står nå.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.536
Antall liker
3.079
Torget vurderinger
0
oyvjorge skrev:
Disse uttrykkene er gresk for meg.
Dette er lyd-spor som blir benyttet for å kalibrere/optimalisere lydopplevelsen i et stereo-oppsett.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvor får man tak i disse ? (håper dette kan være relevant for trådstarter også)
 
Topp Bunn