Høyttaler kabler med sikkelig varm klang signatur.

T

tce-teams

Gjest
Hei folk her på hfs jeg lurer på og skifte ut nordost kablene mine , til meire varmere klang signatur er ikke det at jeg er missfornøyd med di jeg har , men er kjekt og prøve noe nytt. Prøv og la være nå og begynne og diskutere innpå her , og for ein gang skyld holder ein kabel tråd uten krangel. max pris for et sett 5000 kr , di må ikke koste 5000 kr koster di mindre så er det heilt ok. Så lenge di er bra , og jeg vil ha helst ferdig terminerte kabler. Vist jeg hiver på denne teksten og da disse er ment for andre genrasjon klipsch rf serien.
 
Sist redigert:

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Om det ikke er noe helt teknisk galt med kablen finnes den ingen kabel som med noe kvalitet over seg som gir en "skikklig varm" klang. Nordost låter dog ofte litt lysere og tynt, men der finnes det vel noen tekniske grunner til å forsvare den retnng i klang.

Personlig hadde jeg startet med noen standard 4 eller 6kvm høytallerkabel fra Biltema eller Claes. Det er ikke umulig du blir overasket.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Dette blir nok gøy! :) :)
Kabler leder strøm,noen leder den på en annen måte(bedre)enn andre. Hvordan den kan ledes "varmere" skal bli gøy og lese ;)

O
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Du kan prøve f.eks. Monster eller Van den Huul, eller Transparent Audio. De sies ofte å ha litt varmtklingende kabler. Både multistrandkabler med mange tynne kordeller og solidcore kabler har rykte på seg for å låte litt varmt.
 
C

Cyber

Gjest
Ohoi. Du er ute etter en feilkonstruert kabel med andre ord?

Dønn seriøst: Jeg trodde du var ute etter Klipsch Reference? Er det ikke mye lurere å istedet bruke de 5000 på en bedre høyttaler enn Synergy-serien?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Soundstring heller litt over mot det varme. Imidlertid er Chord Signature kvalitetsmessig en bedre kabel, men muligens mer nøytral. Sistnevnte vil jeg anbefale, mulig det også gis en del rabatt på disse slik at de sniker seg ned mot budsjettgrensen din.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Ohoi. Du er ute etter en feilkonstruert kabel med andre ord?

Dønn seriøst: Jeg trodde du var ute etter Klipsch Reference? Er det ikke mye lurere å istedet bruke de 5000 på en bedre høyttaler enn Synergy-serien?
Du har et meget godt poeng Cyber.
Siste gen Ref serie vil sannsynligvis gjøre akkurrat det trådstarter er ute etter.
Mye bedre en å hive penger ut av vindu med kabel vodoo...
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.938
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hehe merkelig fenomen,med en gang det kommer en kabel tråd hiver folk seg på ;)

sorry tce,måtte bare

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
T

tce-teams

Gjest
Og di som lurer på når jeg skal skifte til rf serien det kommer , det er pokkeren meg ikke så stor forskjell på rf 62 mk2 og synergy f 20. Som sagt før har jeg hadt di side om side og rf 62 mk2 gikk litt dypere og tightere i bassen enn synergy f20.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Og di som lurer på når jeg skal skifte til rf serien det kommer , det er pokkeren meg ikke så stor forskjell på rf 62 mk2 og synergy f 20. Som sagt før har jeg hadt di side om side og rf 62 mk2 gikk litt dypere og tightere i bassen enn synergy f20.
Er det ikke bedre å heller vente til du har spenn til å kjøpe noe som er en tydelig oppgradering? Fem tusen på kabler her, og seks tusen på høyttalere der... Det blir fort penger av det.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Uansett om man synes kabler er veien å gå eller vodoo bullshit, så er høytralerkabler som koster det samme som høyttalerene ikke helt balansert og fornuftig imo.
Ref serien er endel bedre en Synergi serien. Synergi låter røffere og mere urafinert i øvre mellomtone og diskant.
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Og di som lurer på når jeg skal skifte til rf serien det kommer , det er pokkeren meg ikke så stor forskjell på rf 62 mk2 og synergy f 20. Som sagt før har jeg hadt di side om side og rf 62 mk2 gikk litt dypere og tightere i bassen enn synergy f20.
Er det ikke bedre å heller vente til du har spenn til å kjøpe noe som er en tydelig oppgradering? Fem tusen på kabler her, og seks tusen på høyttalere der... Det blir fort penger av det.
Synergy høyttalerene mine har jeg allerede ein kjøper på , og det er min lillebror som skal ha di. Så om jeg kjøper kabler nå har ikke så mye og si , jeg var innom rune falks sin side på avforum , og han kjører samme effektforsterker som meg , og har klipsch rf mk 2 serien. Og jeg så han hadde skifte om til disse lurer på om jeg går for di jeg VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Uansett om man synes kabler er veien å gå eller vodoo bullshit, så er høytralerkabler som koster det samme som høyttalerene ikke helt balansert og fornuftig imo.
Ref serien er endel bedre en Synergi serien. Synergi låter røffere og mere urafinert i øvre mellomtone og diskant.
Hva låter røffere og meire urafinert i øvre mellomtone og diskant ja vel.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Sikkert mer enn bra nok den kabelen der, bare sørg for å terminere den skikkelig hvis du ikke har mulighet til å skru de avisolerte endene rett inn i terminalene på høyttaler og forsterker. Van den Hul lager ganske pene kabler, har litt å si for eiergleden det også syns jeg.
 
L

larkus

Gjest
Hvis det er bedre lyd du er ute etter, så krymp kabelbudsjettet med 4000 kroner og legg til det beløpet på høyttalerbudsjettet.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Van Den Hul CS122 høres mere fornuftig ut, selv om jeg personlig hadde brukt kr 300,- på Bil Tema sine 10m 2x6kv kobberkabel. Da får du også en sammenlignings grunnlag mot dyrere merkekabler.

Røff og urafinert er min oppfatelse av Synergi vs Ref mkII serien til Klipsch.
 
C

Cyber

Gjest
Og di som lurer på når jeg skal skifte til rf serien det kommer , det er pokkeren meg ikke så stor forskjell på rf 62 mk2 og synergy f 20. Som sagt før har jeg hadt di side om side og rf 62 mk2 gikk litt dypere og tightere i bassen enn synergy f20.
Du må selvsagt gjøre hva du vil, men det er ikke slike forskjeller på kabler. Du finner ikke kabler som låter "varmt" uten at de tukles voldsomt med for å forvrenge signalet eller en slags EQ. Det ønsker man ikke.

For meg virker det rart å bruke 5000,- på høyttalerkabler på en så rimelig høyttaler og en surroundreceiver som pre, men jeg har sikkert misforstått noe. Jeg mener høyttalerleddet er det fornuftige stedet å virkelig legge penger i, spesielt i denne prisklassen. Lykke til på ferden!
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ut fra alt som står i denne tråden erjeg ikke i tvil:

Behold de kablene du har. Det er gratis!

Bruk pengene på kvinner, vin og sang!
 
T

tce-teams

Gjest
Og di som lurer på når jeg skal skifte til rf serien det kommer , det er pokkeren meg ikke så stor forskjell på rf 62 mk2 og synergy f 20. Som sagt før har jeg hadt di side om side og rf 62 mk2 gikk litt dypere og tightere i bassen enn synergy f20.
Du må selvsagt gjøre hva du vil, men det er ikke slike forskjeller på kabler. Du finner ikke kabler som låter "varmt" uten at de tukles voldsomt med for å forvrenge signalet eller en slags EQ. Det ønsker man ikke.

For meg virker det rart å bruke 5000,- på høyttalerkabler på en så rimelig høyttaler og en surroundreceiver som pre, men jeg har sikkert misforstått noe. Jeg mener høyttalerleddet er det fornuftige stedet å virkelig legge penger i, spesielt i denne prisklassen. Lykke til på ferden!
Jeg skal legge penger i høyttaler leddet , som sagt over til rf serien. Men etter jeg fikk høre litt på martin logan electromotion sine høyttalere , så har jeg tenkt litt på di og. Ble usikker jeg nå , men jeg trur jeg venter til jeg har fått bestemt meg av hvilken høyttalere som skal inn i stuen min , beklager folkens vist jeg brukte noe av deres dyrbare tid.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
MIT terminator har en boks på seg som inneholder sansynligvis en motstand. Den gjør lyden svært mye mykere og varmere.
jeg har ett par liggende en plass tror jeg, du kan få kjøpe de sinnsykt billig. Send PM
 
T

tce-teams

Gjest
MIT terminator har en boks på seg som inneholder sansynligvis en motstand. Den gjør lyden svært mye mykere og varmere.
jeg har ett par liggende en plass tror jeg, du kan få kjøpe de sinnsykt billig. Send PM
Lyden hos meg er varm og fyldig , men jeg tenkte kansje at det var enda meir og hente på høyttaler kabler. Var egentlig alt dette handlet om.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hei folk her på hfs jeg lurer på og skifte ut nordost kablene mine , til meire varmere klang signatur er ikke det at jeg er missfornøyd med di jeg har , men er kjekt og prøve noe nytt. Prøv og la være nå og begynne og diskutere innpå her , og for ein gang skyld holder ein kabel tråd uten krangel. max pris for et sett 5000 kr , di må ikke koste 5000 kr koster di mindre så er det heilt ok. Så lenge di er bra , og jeg vil ha helst ferdig terminerte kabler. Vist jeg hiver på denne teksten og da disse er ment for andre genrasjon klipsch rf serien.
Kjøp kabler med gode kontakter! men det har du vel fra før. Lydmessig så vil du ikke høre forskjell...
 
T

tce-teams

Gjest
Det jeg skal bytte hos meg i 2013 er frontene og centeren min det har jeg bestemt meg for. Resten av det jeg har blir ein god stund til. har lurt på litt større dac og 3 kanals effektforsterker etterhvert.
 
T

tce-teams

Gjest
Hei folk her på hfs jeg lurer på og skifte ut nordost kablene mine , til meire varmere klang signatur er ikke det at jeg er missfornøyd med di jeg har , men er kjekt og prøve noe nytt. Prøv og la være nå og begynne og diskutere innpå her , og for ein gang skyld holder ein kabel tråd uten krangel. max pris for et sett 5000 kr , di må ikke koste 5000 kr koster di mindre så er det heilt ok. Så lenge di er bra , og jeg vil ha helst ferdig terminerte kabler. Vist jeg hiver på denne teksten og da disse er ment for andre genrasjon klipsch rf serien.
Kjøp kabler med gode kontakter! men det har du vel fra før. Lydmessig så vil du ikke høre forskjell...
Kablene mine har gode kontakter heile veien , men vist jeg ikke hører noe lydmessig av og skifte høyttaler kabler eddie1 så blir di jeg har værende. Takk for rådet.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ut fra alt som står i denne tråden erjeg ikke i tvil:

Behold de kablene du har. Det er gratis!

Bruk pengene på kvinner, vin og sang!
He he scrooge du er meg ein :) men kansje du har rett.
Det er i alle fall med kabler som med kvinner: De må prøves hjemme først. ;)


Og generelt: Begynn bakerst (nå tenker jeg på kablene). Med det mener jeg signalkablene......
 
T

tce-teams

Gjest
Signal kablene mine blir ikke skiftet ut , di har jeg jo nesten nylig kjøpt.
 
C

Cyber

Gjest
Var ikke meningen å være krass hvis det ble oppfattet slik, jeg har som kjent gått mange runder selv og ser ikke grunn til at flere skal måtte gå i de "fellene".

Å legge penger i gode høyttalere er lurt og Martin Logan EM er et godt valg. De låter veldig fint til pengene og kan drives med "normal" elektronikk. Du kan enda fortsette å bruke de kablene du har da. Sier de på butikken noe annet så er det mer at de vil ha mersalg enn at de vil gi deg god lydvaluta for pengene.

God kabler er viktig, men trenger ikke koste mye. Jeg tipser stadig om Blue Jeans sine. Der kan du få f.eks. Canare 4S11 ferdig terminert i passe lenge med meget godt tverrsnitt for under tusenlappen. Det er FORNUFTIG og den er mer enn tykk nok. Må du ha penere kabel kan du kjøpe strømpe til og terminere selv. Kabelen får du kjøpt som "bulk" enda rimeligere andre steder, men det er jo praktisk å få det ferdig produsert i god kvalitet.
 
T

tce-teams

Gjest
Var ikke meningen å være krass hvis det ble oppfattet slik, jeg har som kjent gått mange runder selv og ser ikke grunn til at flere skal måtte gå i de "fellene".

Å legge penger i gode høyttalere er lurt og Martin Logan EM er et godt valg. De låter veldig fint til pengene og kan drives med "normal" elektronikk. Du kan enda fortsette å bruke de kablene du har da. Sier de på butikken noe annet så er det mer at de vil ha mersalg enn at de vil gi deg god lydvaluta for pengene.

God kabler er viktig, men trenger ikke koste mye. Jeg tipser stadig om Blue Jeans sine. Der kan du få f.eks. Canare 4S11 ferdig terminert i passe lenge med meget godt tverrsnitt for under tusenlappen. Det er FORNUFTIG og den er mer enn tykk nok. Må du ha penere kabel kan du kjøpe strømpe til og terminere selv. Kabelen får du kjøpt som "bulk" enda rimeligere andre steder, men det er jo praktisk å få det ferdig produsert i god kvalitet.
Du var ikke krass cybervision , når jeg kjøpte frontene mine , centeren og surround høyttalerene så betalte jeg 11000 kr for dette det er vel 2-3 år siden dette nå. Av signal kabler så bruker jeg 2stk qed referenze , 1 stk inakustik referenz , supra rca , 2 stk proson y splitt , monster ultra high usb kabel , 3 stk duracell som støtter alt innen lyd og bilde i dag , av høyttaler kabler bruker jeg nordost sine. Jeg tenkte bare om det var meir og hente ut av et par varmere klang høyttaler kabler , av den varme klangen jeg har pr i dag i systemet mitt det var alt , skulle kansje postet det i tråden før jeg startet den he he.
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Men som sagt så venter jeg med høyttaler kablene , og fokuserer på høyttaler leddet som noen av dere postet førre her i tråden.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Clas olsson har flotte kabler, 10 meter på rull til under 200kr.

Alt annet er bare tøv som lettlurte folk kaster bort hundretusener på.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Clas olsson har flotte kabler, 10 meter på rull til under 200kr.

Alt annet er bare tøv som lettlurte folk kaster bort hundretusener på.
Du har nok dessverre rett. Jeg har svidd av 10 tusner før jeg "våknet" på kabler.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Om det ikke er noe helt teknisk galt med kablen finnes den ingen kabel som med noe kvalitet over seg som gir en "skikklig varm" klang. Nordost låter dog ofte litt lysere og tynt, men der finnes det vel noen tekniske grunner til å forsvare den retnng i klang.

Personlig hadde jeg startet med noen standard 4 eller 6kvm høytallerkabel fra Biltema eller Claes. Det er ikke umulig du blir overasket.
Jeg har ikke kompetanse til å si hvilke kabler som kan gi varm klangsignatur, men jeg er generelt enig med Bobby og andre her som mener at rimelige kabler kan gi overraskende resultater.

Etter at jeg med stort hell gikk over til Vivanco signalkabler som Reidar Solhaug laget til meg, fulgte jeg hans råd og prøvde installasjonskabler til høyttalerne. Og forbedringen var så stor, og så overraskende, at jeg ikke tror det er ren placebo. Og om så var, hva så? jeg opplevde iallfall et betydelig løft.

Mitt poeng er, som Bobby antyder, prøv noe rimelig. Funker det ikke, går du i det minste ikke konk! :)
 
Topp Bunn