Høyttalere Høyttaler anbefaling

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei alle!
Vil gjerne hatt noen anbefalinger til kjøp
av høyttalere. Fortrinnvis brukte
opp til maks 30.000.
Har i dag et par Monitor Audio Gold GX200.
Disse spiller alldeles nydelig, men jeg har ønske
om litt mer trykk og dynamikk samtidig som jeg
vil ivareta detaljerikdtommen jeg har nå.
Har i dag en sub som tar seg av 60hz og ned,
men ser gjerne at denne forsvinner fra oppsettet.

Stua er på ca. 35m2, mem selve "lyttedelen" er
på ca. 4x4 m. Oppsettet ellers er en Parasound P5
preamp og en NAD C275BEE.
Er litt svak for Dali, og da kanskje Rubicon 6/8. B&W er
en annen favoritt. Men er helt åpen altså.
Håper på noen innspill :)

mvh
Jørn
 
Sist redigert:

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
908
Antall liker
703
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Her på HFS: Sonus Faber Cremona 32K,,Elac FS409 33k feks.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Kanskje du kan få noen småbrukte Tannoy DC8ti til den prisen? Så tror jeg du har det
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hva med Arendal Sound Towers ?
Jeg gikk selv fra Monitor Audio PL300 og til disse , og det som skulle vært en nedgradering viste seg å bli en klar oppgradering.
Spiller med finess og "live-faktor" samtidig som dem virkelig kan trøkke til når man ønsker det !

Til prisen er disse et røverkjøp , og kan konkurere med veldig mye. Se div. tester på nett .
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Hei alle!
Vil gjerne hatt noen anbefalinger til kjøp
av høyttalere. Fortrinnvis brukte
opp til maks 30.000.
Har i dag et par Monitor Audio Gold GX200.
Disse spiller alldeles nydelig, men jeg har ønske
om litt mer trykk og dynamikk samtidig som jeg
vil ivareta detaljerikdtommen jeg har nå.
Har i dag en sub som tar seg av 60hz og ned,
men ser gjerne at denne forsvinner fra oppsettet.

Stua er på ca. 35m2, mem selve "lyttedelen" er
på ca. 4x4 m. Oppsettet ellers er en Parasound P5
preamp og en NAD C275BEE.
Er litt svak for Dali, og da kanskje Rubicon 6/8. B&W er
en annen favoritt. Men er helt åpen altså.
Håper på noen innspill :)

mvh
Jørn
Du har nok nesten gitt deg svaret selv, Dali Rubicon tror jeg nok ett meget bra valg. Ellers er kanskje ikke Elac så dumt forslag event PL serien til Monitor Audio.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hva med Arendal Sound Towers ?
Jeg gikk selv fra Monitor Audio PL300 og til disse , og det som skulle vært en nedgradering viste seg å bli en klar oppgradering.
Spiller med finess og "live-faktor" samtidig som dem virkelig kan trøkke til når man ønsker det !

Til prisen er disse et røverkjøp , og kan konkurere med veldig mye. Se div. tester på nett .
Interessant. Disse har jeg faktisk aldri hørt om. Personlig (etter bilder å bedømme) kan det synes at de har litt igjen på design.
De skal omtrent stå på utstilling i stua, så de bør "gli inn" litt samtidig som de leverer.

Elac FS 409 kunne vært et alternativ i så måte. NHT 3.3 tar nok litt for mye plass med den massive dybden på kabinettet.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei alle!
Vil gjerne hatt noen anbefalinger til kjøp
av høyttalere. Fortrinnvis brukte
opp til maks 30.000.
Har i dag et par Monitor Audio Gold GX200.
Disse spiller alldeles nydelig, men jeg har ønske
om litt mer trykk og dynamikk samtidig som jeg
vil ivareta detaljerikdtommen jeg har nå.
Har i dag en sub som tar seg av 60hz og ned,
men ser gjerne at denne forsvinner fra oppsettet.

Stua er på ca. 35m2, mem selve "lyttedelen" er
på ca. 4x4 m. Oppsettet ellers er en Parasound P5
preamp og en NAD C275BEE.
Er litt svak for Dali, og da kanskje Rubicon 6/8. B&W er
en annen favoritt. Men er helt åpen altså.
Håper på noen innspill :)

mvh
Jørn
Du har nok nesten gitt deg svaret selv, Dali Rubicon tror jeg nok ett meget bra valg. Ellers er kanskje ikke Elac så dumt forslag event PL serien til Monitor Audio.
Har sett litt på MA PL200. Liker de. Usikker på hvor stort løft det blir fra Gold serien jeg har? Ser den har 6,5" element kontra 5,5" på mine eksisterende.
Ellers har jeg har tidligere hatt et par Dali Ikon 7. Noen som har erfaring med Rubicon kontra disse?

Ellers takk for alle svar så langt! Sjekker nye innspill med stor spenning :D
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Hei alle!
Vil gjerne hatt noen anbefalinger til kjøp
av høyttalere. Fortrinnvis brukte
opp til maks 30.000.
Har i dag et par Monitor Audio Gold GX200.
Disse spiller alldeles nydelig, men jeg har ønske
om litt mer trykk og dynamikk samtidig som jeg
vil ivareta detaljerikdtommen jeg har nå.
Har i dag en sub som tar seg av 60hz og ned,
men ser gjerne at denne forsvinner fra oppsettet.

Stua er på ca. 35m2, mem selve "lyttedelen" er
på ca. 4x4 m. Oppsettet ellers er en Parasound P5
preamp og en NAD C275BEE.
Er litt svak for Dali, og da kanskje Rubicon 6/8. B&W er
en annen favoritt. Men er helt åpen altså.
Håper på noen innspill :)

mvh
Jørn
Du har nok nesten gitt deg svaret selv, Dali Rubicon tror jeg nok ett meget bra valg. Ellers er kanskje ikke Elac så dumt forslag event PL serien til Monitor Audio.
Har sett litt på MA PL200. Liker de. Usikker på hvor stort løft det blir fra Gold serien jeg har? Ser den har 6,5" element kontra 5,5" på mine eksisterende.
Ellers har jeg har tidligere hatt et par Dali Ikon 7. Noen som har erfaring med Rubicon kontra disse?

Ellers takk for alle svar så langt! Sjekker nye innspill med stor spenning :D
Savner du dynamikk og trøkk er det veldig greit med større membran areal, så 6.5 kontra 5.5 hjelper. Dali Rubicon spiller vesentlig bedre enn ikon 7 på alt, mye bedre dynamikk, bass og oppløsning. Prøv å få til hjemlån av Rubicon.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gikk selv fra gold 200 (nyeste versjon) til PL 200 i høst.
Stor forskjell i bassen spesielt, bedre artikulasjon, mer definert, strammere og gir en helt annen fysisk tyngde i bassen.

Pl 200 krever dog mer plass rundt seg og er mer krevende for forsterkeriet.
I så måte er jeg usikker på om c275bee er god nok til å la pl 200 skinne?

Liker du Gold og savner litt mer fylde og punch, så vil jeg sterkt anbefale pl 200 da det er klasseforskjell på det punktet.
Man skal selvsagt være varsom for å anbefale et produkt over et annet basert på egen erfaring, men for min del var det klasseforskjell på Dali sine rubicon/opticon og pl 200.

Dali ble rett og slett for tamt og kjedelig i forhold.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Gikk selv fra gold 200 (nyeste versjon) til PL 200 i høst.
Stor forskjell i bassen spesielt, bedre artikulasjon, mer definert, strammere og gir en helt annen fysisk tyngde i bassen.

Pl 200 krever dog mer plass rundt seg og er mer krevende for forsterkeriet.
I så måte er jeg usikker på om c275bee er god nok til å la pl 200 skinne?

Liker du Gold og savner litt mer fylde og punch, så vil jeg sterkt anbefale pl 200 da det er klasseforskjell på det punktet.
Man skal selvsagt være varsom for å anbefale et produkt over et annet basert på egen erfaring, men for min del var det klasseforskjell på Dali sine rubicon/opticon og pl 200.

Dali ble rett og slett for tamt og kjedelig i forhold.
Hei coolio, og takk for utfyllende og godt svar! Nettopp slike innspill jeg håpet på :)
Jeg får forsøke å finne ut litt om hvorvidt NAD-en kommer til kort eller ei. Den er bare noen måneder gammel, så jeg hadde jo håpet å slippe en oppgradering så umiddelbart.

Jeg er veldig glad i MA-ene jeg har i dag. De er fremfor alt formidable i sin oppløsning syns jeg. Det er glimrende klarhet og tilstedeværelse. Men det er det lille ekstra (som det bestandig er) som jeg leter etter. Jeg bruker som sagt sub-en (velodyne spl)
til å fylle på i dag. Den er musikalsk og fin. Men jeg føler den lever sitt eget liv på noen spor. Mulig det har med fase/tidsforskyving å gjøre. Vanskelig å si.
Den blir på en måte liggende litt "utenpå".
Interessant det du sier om Dali kontra MA. Er det andre som har noen formeninger om dette? MA-ene er kanskje litt mere sostifikerte både i lyd og utseende. Jeg syns det er fine møbler.

Har du noen som helst formening om hva jeg bør kunne forlange for mine GX200? Selges så godt som ingen av de brukt ser jeg.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hva med Arendal Sound Towers ?
Jeg gikk selv fra Monitor Audio PL300 og til disse , og det som skulle vært en nedgradering viste seg å bli en klar oppgradering.
Spiller med finess og "live-faktor" samtidig som dem virkelig kan trøkke til når man ønsker det !

Til prisen er disse et røverkjøp , og kan konkurere med veldig mye. Se div. tester på nett .
Interessant. Disse har jeg faktisk aldri hørt om. Personlig (etter bilder å bedømme) kan det synes at de har litt igjen på design.
De skal omtrent stå på utstilling i stua, så de bør "gli inn" litt samtidig som de leverer.

Elac FS 409 kunne vært et alternativ i så måte. NHT 3.3 tar nok litt for mye plass med den massive dybden på kabinettet.
Enig med deg ang. design - MA er rålekre , så der er det ikke så mange som slår dem :)
Jeg har hatt mange MA modeller og "gått gradene" fra RS > GS > GX > PL , og det har alltid vært en solid oppgradering for hvert sprang. Og det er nesten rart å si det , men det ble det jammen med AS Tower også , og det var overhodet ikke forventet. Men jeg ser det rundt forbi at jeg er ikke alene om å få hakeslipp av disse ht.

Så det eneste MA slår dem på er design (jeg har dog ikke testet den nye PL-serien i særlig grad).

Og du kan jo også vurdere Monitor-modellen til Arendal , den står ikke så veldig tilbake for Tower lydmessig - særlig ikke når du bruker sub. Den er jo heller ikke veldig lekker , men siden den er en del mindre så ruver den jo litt mindre i stua ..

Og med 60 dagers full returrett så er det jo ingen kjemperisiko å teste dem heller :)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Liker du Dali, så er Epicon serien meget bra. Har eid et par Epicon 2. De spilte i mine ører
med dynamikk. Hadde meget god og kvikk bass. En av de høyttalere jeg har eid der jeg
ikke har savnet noe i bassen. Spilte både kjapt og dypt. Mellomtone og diskant var åpent
og klart uten å være påtrengende. Alt avhenger jo hva de drives med til syvende og sist.
En annen overraskende høyttaler jeg har eid var System Audio Explorer Master.
Disse har jeg en anelse om ville passet deg bra med tanke på hva du ser etter.
Vær ikke bekymret for at de ikke har så store elementer. Den har mange av dem.
Og de biter fra seg for å si det slik. På mine 20 kvm ble det nesten litt mye av det gode.
Så på ditt rom med 35 kvm vil jeg tro de koser seg. Disse kan også plasseres nær
side og bakvegg uten at lyden blir ødelagt av det. De er laget for å spille bra slik og.
Disse kan fåes brukte til ca 18000 kr og er et varp mtp på lyd for pengene.
En outsider som kan være verdt en lytt til er Scansonic MB 2.5 eller 3.5.
Disse selges av Oslo Hifi Center. Etter sigende skal disse også inneha de kvaliteter
du leter etter.
Ligger forresten et par Dali Rubicon 6 for salg på Finn. Da Epicon 6 er noe over budsjett.
Mvh Øyvind
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hei coolio, og takk for utfyllende og godt svar! Nettopp slike innspill jeg håpet på :)
Jeg får forsøke å finne ut litt om hvorvidt NAD-en kommer til kort eller ei. Den er bare noen måneder gammel, så jeg hadde jo håpet å slippe en oppgradering så umiddelbart.

Jeg er veldig glad i MA-ene jeg har i dag. De er fremfor alt formidable i sin oppløsning syns jeg. Det er glimrende klarhet og tilstedeværelse. Men det er det lille ekstra (som det bestandig er) som jeg leter etter. Jeg bruker som sagt sub-en (velodyne spl)
til å fylle på i dag. Den er musikalsk og fin. Men jeg føler den lever sitt eget liv på noen spor. Mulig det har med fase/tidsforskyving å gjøre. Vanskelig å si.
Den blir på en måte liggende litt "utenpå".
Interessant det du sier om Dali kontra MA. Er det andre som har noen formeninger om dette? MA-ene er kanskje litt mere sostifikerte både i lyd og utseende. Jeg syns det er fine møbler.

Har du noen som helst formening om hva jeg bør kunne forlange for mine GX200? Selges så godt som ingen av de brukt ser jeg.
Jeg solgte mine Gold 200 for 18 000 tror jeg, disse var da av den nye typen og 8 mnd gamle. Den gamle typen var både billigere og var på markedet fra 2011 tror jeg, så et sted mellom 10-12 000 alt ettersom?

Målinger viser at pl 200 (i likhet med Gold 200) ikke er helt nøytral i bassen. De er tunet med en liten moro-faktor slik at man får litt ekstra trøkk, men uten å virke unaturlig. De beskrives som nøytrale og spenstige, kanskje det er denne tuningen som gjør at de virker litt mer spenstig enn Dali?

Uansett må det sies at pl 200 er i særklasse god når det kommer til å låte bra på lave volum. Det spiller utrolig bra også på veldig lave volum, noe mange anmeldelser har påpekt også. For noen ubetydelig, for min del som bor I blokk og spiller mye musikk på kveldstid er dette pl 200 sin største styrke.

Det negative er begrenset spredning fra bånddiskanten og kravstor i forhold til plassering. De er klassifisert som 4 ohm og krever sitt av forsterkeren.

Om c275bee er god nok kan jeg ikke svare på, men det er en rimelig konstruksjon sett I forhold til kreftene og ikke minst klassen på høyttalerne, så det er verdt å ta med i betraktningen.
Forøvrig er det fornuftig å finne høyttalere du liker før du tenker så mye videre på forsterkeren.

Til 25 000kr vil jeg egentlig tipse om disse adam audio column mk3 aktive sakene som ligger på torget. Hvis de ikke er for stor og stygg er jeg villig til å vedde at du ikke finner bedre system til under 30k uansett hvor du leter, inkludert pl 200 med c275bee som drivkilde.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Takk igjen for innspill :) Begynner å bli litt å vurdere nå. Har lest på forumet om adam audio column mk3. Slik jeg skjønner det kan de være litt utfordrende mtp å få de til å yte sitt maksimale potensiale. Men de som har funnet sine innstillinger kan nesten virke nyfrelste.
Jeg har lagt ut mine MA på finn for å lufte interessen, så får jeg se.
Det ligger et par 3 år gamle Audio Physic scorpio 2 til 20.000 på finn nå. Leser mye fint om disse. Samtidig vil jeg tro at disse er avhengige av litt luft rundt seg. Jeg har sidevegger på henholdsvis 1m og 1/2m fra høyttalerene. Mtp at disse har sidemonterte bass elementer kan det muligens bli i snauseste laget? Men fint design på de. Dog litt ruvende.
 

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
67
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Takk igjen for innspill :) Begynner å bli litt å vurdere nå. Har lest på forumet om adam audio column mk3. Slik jeg skjønner det kan de være litt utfordrende mtp å få de til å yte sitt maksimale potensiale. Men de som har funnet sine innstillinger kan nesten virke nyfrelste.
Jeg har lagt ut mine MA på finn for å lufte interessen, så får jeg se.
Det ligger et par 3 år gamle Audio Physic scorpio 2 til 20.000 på finn nå. Leser mye fint om disse. Samtidig vil jeg tro at disse er avhengige av litt luft rundt seg. Jeg har sidevegger på henholdsvis 1m og 1/2m fra høyttalerene. Mtp at disse har sidemonterte bass elementer kan det muligens bli i snauseste laget? Men fint design på de. Dog litt ruvende.
Har hatt Scorpio II, en super høyttaler med mye morofaktor og stort trøkk ikke så "kliniske" som dyrere AP høytalere. Hadde de med en Krell KAV400XI og det spilte formidabelt. Hadde ikke problemer med sidemonterte basser. Den ene sto ca en halv meter fra sidevegg uten problem. Nå har vel de fleste av Scorpio II trillet ut av Oslo HiFi Center for rett i overkant av 20k på vår/høstpuls. Jeg solgte mine i mint condition for 15k. Ligger et annet par på Finn også
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skjønner at det blir mye å tenke på når man får dusinvis av forslag og innspill, men viktig å være bevisst på at andres smak, behov og behag neppe er det samme som ens eget...

Dersom du liker lyden av Gold vil jeg si at det tryggeste og mest nærliggende vil være å få hørt på platinum serien.
Hvis du er fornøyd med størrelsen på gx 200 vil jeg anbefale pl 200 da den ikke er noe spesielt større.
Legger ved direkte sammenlignet med Gold 200;

20161002_121956.jpg
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
SA master explorer er en bra høyttaler jeg kan anbefale, har de selv på en stue på ca 35m2.... Lette å plassere og synes de ser bra ut i stuen :) skal du ha dali, burde du vel gå opp til epicon. Har veldig lyst på et par epicon 6 selv :)
den nye bw 800 serien d3 låter jo selvsagt veldig bra, men da begynner det å bli mye kronasjer!
Har tenkt lenge på å ta turen til lsound i arendal og høre de arendalsound høyttalerene, ser det er mange som skryter :) ikke avskrekkende pris heller :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Min erfaring med Dali er at de liker gjerne kraftig forsterker, med gjerne litt varme i lyden for å få ønsket dynamikk. Hørte Dali Epicon med en av de rimeligste Nad effekt forsterkerne, og det hørtes ut som den slet litt egentlig. Utrolig tamt lydbilde, men så ble det koblet på en Lyngdorf SDA2400 og høyttalerne var ikke å kjenne igjen. De nærmest åpnet seg og fikk dynamikk hele veien. Når det kommer til Rubicon så er jeg usikker på de, kan vøre at jeg ikke har hørt de ferdig innspillt. For min del så synes jeg Mentor høres bedre ut enn Rubicon av det jeg har hørt. Nå kan det tenkes MA har det samme, at de kanskje ønsker seg litt mer effekt enn hva de får med Naden du har for å åpne seg litt mer på bunn? Har lite erfaring med MA selv dessverre.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Effekt som kriterie er sterkt overvurdert, også i bassområdet. Det er kvaliteten på forsterkeren som er vesentlig, i langt større grad enn effekt.
Uansett effekttrinn er det høyttalernes interaksjon i rommet som er den viktigste faktoren for bass. Det er ikke usannsynlig at Trådstarter sitter i et kanselleringspunkt i lytteposisjon og derfor føler det mangler bass.

Først og fremst vil jeg anbefale å få målt rommet med feks umik-1 (1100kr) og gratisprogrammet rew på pc. Dette vil sannsynligvis fortelle at man har mye å gå på med plassering av høyttalere og lytteposisjon, samt om det er behov for større høyttalere eller akustikktiltak.

Man vil selvsagt få mer puff med større høyttalere, men plassert på samme sted vil man få mer eller mindre samme bølger og daler i frekvensresponsen som man allerede har.

Selv synes jeg en stor dipp rundt 70hz (høyttalere plassert ca 40-50cm fra frontvegg, altså vegg bak høyttalerne og lytteposisjon ca 3m fra høyttaler/40 cm fra vegg bak sofa) er verst da all trøkk og fart i musikken dør ut.
Dette er utelukkende romrelatert og vil aldri bli bedre med mindre man flytter talere, posisjon eller får på plass bassfeller.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Hei Deng!jeg har Dali Helicon 400mk2 på omtrent samme stuestrls som deg,her spiller det godt med med trøkk å dynamikk å detaljer,liker spesielt bånddiskanten på dali da de gir en slags 360 følelse,her er det mye av det gode uavhengig hvor jeg befinner meg på stua.

Magnus
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Hei alle!
Vil gjerne hatt noen anbefalinger til kjøp
av høyttalere. Fortrinnvis brukte
opp til maks 30.000.
Har i dag et par Monitor Audio Gold GX200.
Disse spiller alldeles nydelig, men jeg har ønske
om litt mer trykk og dynamikk samtidig som jeg
vil ivareta detaljerikdtommen jeg har nå.
Har i dag en sub som tar seg av 60hz og ned,
men ser gjerne at denne forsvinner fra oppsettet.

Stua er på ca. 35m2, mem selve "lyttedelen" er
på ca. 4x4 m. Oppsettet ellers er en Parasound P5
preamp og en NAD C275BEE.
Er litt svak for Dali, og da kanskje Rubicon 6/8. B&W er
en annen favoritt. Men er helt åpen altså.
Håper på noen innspill :)

mvh
Jørn
Tenker at lyttedelen din ikke er så stor, 4x4m, riktignok del av stue, men størrelse på HT blir et tema.
Kritikk av høyttalerne dine i magasiner går jo akkurat på det du savner - de er litt beherskede, kanskje litt lite livlige. (Jeg har forresten nylig lytta til MA Platinum 100, og de var kanskje også litt "polerte", men der satt pre og power fra Electrocompaniet foran, så forbehold der altså.)
NAD'en din får omtaler som også får betydning her - den mangler kanskje litt oppløsning.
Du har jo en sub også.
Det kan hende summen av dette blir en litt "saggete" lyd, litt for stor og fet i lytterommet(?)

Kanskje er det riktig å bytte HT, men når man ser på kritikkene NADen har fått er det likevel ikke sikkert du får det er ute etter. Men DALI er jo en kjent makker til NAD, så det skulle vel passe ja.

Men et alternativ er likevel å bytte amp, det skulle finnes masse greier til 30 lapper. Budsjettet skulle dekke en Hegel eller et brukt effektmonster. Mer muskler kan sparke liv i de MA'ene dine.
Så det kan jo være noe å grunne på i helga :)
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei alle!
Vil gjerne hatt noen anbefalinger til kjøp
av høyttalere. Fortrinnvis brukte
opp til maks 30.000.
Har i dag et par Monitor Audio Gold GX200.
Disse spiller alldeles nydelig, men jeg har ønske
om litt mer trykk og dynamikk samtidig som jeg
vil ivareta detaljerikdtommen jeg har nå.
Har i dag en sub som tar seg av 60hz og ned,
men ser gjerne at denne forsvinner fra oppsettet.

Stua er på ca. 35m2, mem selve "lyttedelen" er
på ca. 4x4 m. Oppsettet ellers er en Parasound P5
preamp og en NAD C275BEE.
Er litt svak for Dali, og da kanskje Rubicon 6/8. B&W er
en annen favoritt. Men er helt åpen altså.
Håper på noen innspill :)

mvh
Jørn
Tenker at lyttedelen din ikke er så stor, 4x4m, riktignok del av stue, men størrelse på HT blir et tema.
Kritikk av høyttalerne dine i magasiner går jo akkurat på det du savner - de er litt beherskede, kanskje litt lite livlige. (Jeg har forresten nylig lytta til MA Platinum 100, og de var kanskje også litt "polerte", men der satt pre og power fra Electrocompaniet foran, så forbehold der altså.)
NAD'en din får omtaler som også får betydning her - den mangler kanskje litt oppløsning.
Du har jo en sub også.
Det kan hende summen av dette blir en litt "saggete" lyd, litt for stor og fet i lytterommet(?)

Kanskje er det riktig å bytte HT, men når man ser på kritikkene NADen har fått er det likevel ikke sikkert du får det er ute etter. Men DALI er jo en kjent makker til NAD, så det skulle vel passe ja.

Men et alternativ er likevel å bytte amp, det skulle finnes masse greier til 30 lapper. Budsjettet skulle dekke en Hegel eller et brukt effektmonster. Mer muskler kan sparke liv i de MA'ene dine.
Så det kan jo være noe å grunne på i helga :)
En ting jeg ikke nevnte er høyden på taket i stuen. Den er på over 5 meter på de høyeste (skråvegger). Så det er masse av luft i rommet.

Det ut som om det blir et par brukte Monitor Audio PL-300 (MK1) på meg. Litt mere enn jeg hadde tenkt meg, men men :)
Dette blir en såpass stor investering slik at jeg blir nødt å holde hardt i tøylene en stund fremover. Som tidligere nevt har jeg en
Parasound P5 pre-amp og en NAD c275bee effektdel som enda ikke er innspilt. Jeg er ikke så bekymret over kreftene til NAD-en, men den yter muligens ikke disse
høyttalerne rettferdighet? Eller gjør den det?
Kunne godt tenkt meg noen innspill her. Gjerne med begrunnelse slik at jeg lærer noe.
Nå ser jeg mange mener denne NAD-en er high-end til en low-end pris.
Hva ville folket anbefalt av en edruelig effekt del til disse høyttalerne? Gjerne brukt. Men ikke slik at jeg blir sittende å spise stekte poteter og knekkebrød med grillkrydder de neste åra.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tror nok det skorter litt på oppløsning og transparens til å kalles high end til lavkost, men den kan likevel være en adekvat forsterker for krefter har den i alle fall. Det blir neppe slik at du føler at høyttalerne avslører den som undermåls på noen som helst måte. Spill på den og gled deg over nye høyttalere en stund, du kan alltids hente ut det siste av oppløsning og innsikt når høyttalerne er skikkelig innspilt i ditt lytterom, hvis du skjønner hva jeg mener. :)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.618
Antall liker
4.248
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei alle!
Vil gjerne hatt noen anbefalinger til kjøp
av høyttalere. Fortrinnvis brukte
opp til maks 30.000.
Har i dag et par Monitor Audio Gold GX200.
Disse spiller alldeles nydelig, men jeg har ønske
om litt mer trykk og dynamikk samtidig som jeg
vil ivareta detaljerikdtommen jeg har nå.
Har i dag en sub som tar seg av 60hz og ned,
men ser gjerne at denne forsvinner fra oppsettet.

Stua er på ca. 35m2, mem selve "lyttedelen" er
på ca. 4x4 m. Oppsettet ellers er en Parasound P5
preamp og en NAD C275BEE.
Er litt svak for Dali, og da kanskje Rubicon 6/8. B&W er
en annen favoritt. Men er helt åpen altså.
Håper på noen innspill :)

mvh
Jørn
Tenker at lyttedelen din ikke er så stor, 4x4m, riktignok del av stue, men størrelse på HT blir et tema.
Kritikk av høyttalerne dine i magasiner går jo akkurat på det du savner - de er litt beherskede, kanskje litt lite livlige. (Jeg har forresten nylig lytta til MA Platinum 100, og de var kanskje også litt "polerte", men der satt pre og power fra Electrocompaniet foran, så forbehold der altså.)
NAD'en din får omtaler som også får betydning her - den mangler kanskje litt oppløsning.
Du har jo en sub også.
Det kan hende summen av dette blir en litt "saggete" lyd, litt for stor og fet i lytterommet(?)

Kanskje er det riktig å bytte HT, men når man ser på kritikkene NADen har fått er det likevel ikke sikkert du får det er ute etter. Men DALI er jo en kjent makker til NAD, så det skulle vel passe ja.

Men et alternativ er likevel å bytte amp, det skulle finnes masse greier til 30 lapper. Budsjettet skulle dekke en Hegel eller et brukt effektmonster. Mer muskler kan sparke liv i de MA'ene dine.
Så det kan jo være noe å grunne på i helga :)
En ting jeg ikke nevnte er høyden på taket i stuen. Den er på over 5 meter på de høyeste (skråvegger). Så det er masse av luft i rommet.

Det ut som om det blir et par brukte Monitor Audio PL-300 (MK1) på meg. Litt mere enn jeg hadde tenkt meg, men men :)
Dette blir en såpass stor investering slik at jeg blir nødt å holde hardt i tøylene en stund fremover. Som tidligere nevt har jeg en
Parasound P5 pre-amp og en NAD c275bee effektdel som enda ikke er innspilt. Jeg er ikke så bekymret over kreftene til NAD-en, men den yter muligens ikke disse
høyttalerne rettferdighet? Eller gjør den det?
Kunne godt tenkt meg noen innspill her. Gjerne med begrunnelse slik at jeg lærer noe.
Nå ser jeg mange mener denne NAD-en er high-end til en low-end pris.
Hva ville folket anbefalt av en edruelig effekt del til disse høyttalerne? Gjerne brukt. Men ikke slik at jeg blir sittende å spise stekte poteter og knekkebrød med grillkrydder de neste åra.
Du får ikke ut alt potensialet ved å kjøre dyre høyttalere på en medioker forsterker..
Det er ofte lurt å spandere vel så mye på forsterker som på høyttalere. Rimelig effektforster på highend høyttalere blir litt som å kjøre Porsche med en Kia 1.5 bensinmotor..

M
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Tror nok det skorter litt på oppløsning og transparens til å kalles high end til lavkost, men den kan likevel være en adekvat forsterker for krefter har den i alle fall. Det blir neppe slik at du føler at høyttalerne avslører den som undermåls på noen som helst måte. Spill på den og gled deg over nye høyttalere en stund, du kan alltids hente ut det siste av oppløsning og innsikt når høyttalerne er skikkelig innspilt i ditt lytterom, hvis du skjønner hva jeg mener. :)
Jada, og samtidig et svar som jeg egentlig håpet på å få :) Akkurat nå gleder jeg meg som et barn til å få de nye kassene i hus. Så får jeg ta det derfra. Det blir naturligvis vanskelig å avgjøre hvor mye jeg kan klare å få ut av høyttalerne all den tid jeg ikke får kjørt A-B tester. Sånn sett er det bestandig fint å få saklige innspill og begrunnelser for hvorfor velge det ene fremfor det andre.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Hei alle!
Vil gjerne hatt noen anbefalinger til kjøp
av høyttalere. Fortrinnvis brukte
opp til maks 30.000.
Har i dag et par Monitor Audio Gold GX200.
Disse spiller alldeles nydelig, men jeg har ønske
om litt mer trykk og dynamikk samtidig som jeg
vil ivareta detaljerikdtommen jeg har nå.
Har i dag en sub som tar seg av 60hz og ned,
men ser gjerne at denne forsvinner fra oppsettet.

Stua er på ca. 35m2, mem selve "lyttedelen" er
på ca. 4x4 m. Oppsettet ellers er en Parasound P5
preamp og en NAD C275BEE.
Er litt svak for Dali, og da kanskje Rubicon 6/8. B&W er
en annen favoritt. Men er helt åpen altså.
Håper på noen innspill :)

mvh
Jørn
Tenker at lyttedelen din ikke er så stor, 4x4m, riktignok del av stue, men størrelse på HT blir et tema.
Kritikk av høyttalerne dine i magasiner går jo akkurat på det du savner - de er litt beherskede, kanskje litt lite livlige. (Jeg har forresten nylig lytta til MA Platinum 100, og de var kanskje også litt "polerte", men der satt pre og power fra Electrocompaniet foran, så forbehold der altså.)
NAD'en din får omtaler som også får betydning her - den mangler kanskje litt oppløsning.
Du har jo en sub også.
Det kan hende summen av dette blir en litt "saggete" lyd, litt for stor og fet i lytterommet(?)

Kanskje er det riktig å bytte HT, men når man ser på kritikkene NADen har fått er det likevel ikke sikkert du får det er ute etter. Men DALI er jo en kjent makker til NAD, så det skulle vel passe ja.

Men et alternativ er likevel å bytte amp, det skulle finnes masse greier til 30 lapper. Budsjettet skulle dekke en Hegel eller et brukt effektmonster. Mer muskler kan sparke liv i de MA'ene dine.
Så det kan jo være noe å grunne på i helga :)
En ting jeg ikke nevnte er høyden på taket i stuen. Den er på over 5 meter på de høyeste (skråvegger). Så det er masse av luft i rommet.

Det ut som om det blir et par brukte Monitor Audio PL-300 (MK1) på meg. Litt mere enn jeg hadde tenkt meg, men men :)
Dette blir en såpass stor investering slik at jeg blir nødt å holde hardt i tøylene en stund fremover. Som tidligere nevt har jeg en
Parasound P5 pre-amp og en NAD c275bee effektdel som enda ikke er innspilt. Jeg er ikke så bekymret over kreftene til NAD-en, men den yter muligens ikke disse
høyttalerne rettferdighet? Eller gjør den det?
Kunne godt tenkt meg noen innspill her. Gjerne med begrunnelse slik at jeg lærer noe.
Nå ser jeg mange mener denne NAD-en er high-end til en low-end pris.
Hva ville folket anbefalt av en edruelig effekt del til disse høyttalerne? Gjerne brukt. Men ikke slik at jeg blir sittende å spise stekte poteter og knekkebrød med grillkrydder de neste åra.
Jeg har spilt endel på Monitor audio pl300 selv og en forsterker med god fast basskontroll er en veldig fordel på de, det kan fort bli veldig mye bass, samt att det kan være en fordel med en forsterker som ikke er for bra/nøytral, da jeg synes de kunne bli litt slitsomme å høre på i lengden. Svakheten til Naden din er kjapphet og stålkontroll i bassen og oppløsning. men oppløsning kan som sagt muligens være en fordel da de kanskje kan få litt varme opp i registret. Så hvis du klarer å få nok kontroll på bassen kan det bli riktig så bra.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Hvis forsterkeren ikke er innspilt kommer det til å skje mye når det tørker opp. Det vil absolutt bli livligere. Kos deg med nye høyttalere, og så er det sikkert lurt å vente med flere tiltak til det "setter seg". Inntil da er det bare å lufte Chambolle-Musignyen og la den ene plata etter den andre snurre :)
Noe må man jo slå ihjel ventetida med!!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er viktig å stoppe opp og lytte litt underveis. Jeg bytter aldri to kritiske komponenter samtidig hvis det ikke er slik at jeg får to gode tilbud samtidig. Jeg liker å bli bedre kjent med en ny komponent for så å glede meg over å oppgradere et annet sted i riggen etter litt tid. Å fordele gledene litt utover vinteren er jo ikke så dumt.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hadde god hell med hegel h20 på gold 200, varm og oppløst i klangen. Kjøpte brukt for 12 000, så ved salg av nad til rundt 6k er det ikke allverden.

Uansett tror jeg ikke du skal tenke for mye på det, det vil låte bra med nad også!
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Mye bra å få tak i brukt, men hvis du skal kjøpe nytt anbefaler jeg denne XTZ ( XTZ Divine 100.49 Gulvstående Høyttaler - Valnøtt - Gulvstående høyttaler - Høyttaler)
Har eid PL300 før, men ble aldri helt fortrolig med den, oppskrytt etter min mening. XTZ er kanskje mer enn du hadde tenkt å bruke, men til den prisen nytt er de et eksepsjonelt godt kjøp, med utrolige elementer som Accuton, nydelig finish og leverer etter min mening en langt høyere ytelse enn PL300 er istand til
( se en test her fra side 20 http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/49_hele.pdf )
 

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Gikk selv fra gold 200 (nyeste versjon) til PL 200 i høst.
Stor forskjell i bassen spesielt, bedre artikulasjon, mer definert, strammere og gir en helt annen fysisk tyngde i bassen.

Pl 200 krever dog mer plass rundt seg og er mer krevende for forsterkeriet.
I så måte er jeg usikker på om c275bee er god nok til å la pl 200 skinne?

Liker du Gold og savner litt mer fylde og punch, så vil jeg sterkt anbefale pl 200 da det er klasseforskjell på det punktet.
Man skal selvsagt være varsom for å anbefale et produkt over et annet basert på egen erfaring, men for min del var det klasseforskjell på Dali sine rubicon/opticon og pl 200.

Dali ble rett og slett for tamt og kjedelig i forhold.


Hei.
Beklager om jeg oppleves som kuppende i denne tråden.
Vurderer sterkt å oppgradere til pl200. Bruker i dag en Yamaha rx-a 2050 på MA silver 6.
Tror du/dere Yamaha`en har nok å rutte med til å kunne drifte pl200?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei.
Beklager om jeg oppleves som kuppende i denne tråden.
Vurderer sterkt å oppgradere til pl200. Bruker i dag en Yamaha rx-a 2050 på MA silver 6.
Tror du/dere Yamaha`en har nok å rutte med til å kunne drifte pl200?
Den vil nok klare å drive dem , men henter langt ifra potensialet i dem med en slik receiver.
 

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Ok. Takk for svar.

Så et effektledd eller to vil trolig kunne hjelpe?
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei.
Beklager om jeg oppleves som kuppende i denne tråden.
Vurderer sterkt å oppgradere til pl200. Bruker i dag en Yamaha rx-a 2050 på MA silver 6.
Tror du/dere Yamaha`en har nok å rutte med til å kunne drifte pl200?
Kupper på ingen måte tråden :) Den er 3 år gammel, og det har vært mange par høyttalere inn og ut av huset siden den gang 🤣
Jeg benyttet selv en 140 watts Maranz effektforsterker til et par PL300. Det funka fint det, men har nok ikke vondt av litt mere krefter. Vil kanskje anbefale deg å bruke en dedikert effekt på frontene. Yamaha'en din yter 140W 2 ch driven.Du får nok betraktelig mindre effekt når du kjører full surround. Men kun brukt i stereo bør det funke. Prøv, å se hva du syns selv. Så kan du jo eventuelt supplere med en 2 kanals effektforsterker. Mye fint brukt til en billig penge :)
 

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Tusen takk for info.
Vil nok benyttes til stereo. Beveger meg litt vekk fra kringlyd for tiden. Tenker å bi-ampe de i håp om at det vil hjelpe.
 
Topp Bunn