Høytaller bygging.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Hvor vanskelig er det? Har veldig lyst til og starte med et litt prosjekt!! Er mer eller mindre helt blank på området! Blir litt "syk" når jeg ser alle disse finne bygge trådene på diverse forum. Kunne tenkt meg og kjøpe inn noen elementer litt etter vert.

Noen som kan komme med tips om bøker eller sider på nettet med bra lese stoff rundt temaet?

Det er vel når det kommer til utregning av kasse volum, og delefilter det stopper seg.

Er dette særdeles vanskelig og få til, eller kan en grønnskoling som meg få det til?....

mvh
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Hvor vanskelig er det? Har veldig lyst til og starte med et litt prosjekt!! Er mer eller mindre helt blank på området! Blir litt "syk" når jeg ser alle disse finne bygge trådene på diverse forum. Kunne tenkt meg og kjøpe inn noen elementer litt etter vert.

Noen som kan komme med tips om bøker eller sider på nettet med bra lese stoff rundt temaet?

Det er vel når det kommer til utregning av kasse volum, og delefilter det stopper seg.

Er dette særdeles vanskelig og få til, eller kan en grønnskoling som meg få det til?....

mvh

På den håndtverksmessige siden, så går det relativt greit med vanlig sag, stø hånd og pussemaskin på små høyttalere. På gulvstående bør man ha skikkelig presis sirkelsag for å få gode resultater.

Lodding og montasje er enkelt.

Skal man gjøre det skikkelig, så bør man enten finne et velfungerende design eller kit (a la HFLS1) - ellers så må man gjøre en grundig hjemmelekse.

Litteratur:

1) Martin Collums: Loud Speaker Design Coock Book
2) Vance Dickason: Advanced Loud Speaker ...
3) Det man kommer over av DIY-beskrivelser og høyttalerreviewer på internett.

Man må ha troverdige målinger for de elementene man skal bruke.

Så må man bruke simuleringsprogrammer for å få en ide om hvordan elementene oppfører seg i kabinetter. Unibox- basert på excel er bra.

Og så trenger man simulering av impedans og fase:
Lspcad tror jeg det er som man kan bruke her.

Og så må man ha et program for å beregne og simulere delefiltere. Jeg har gjort dette i excel og det er en ganske komplisert jobb. Men det finnes programmer her og.

Man bør ha måleutstyr også - for det blir aldri helt som i teorien - det viktigste er dog at man har kontroll på årsaks-sammenhengene.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei
Begynn i det små,gjerne med en fulltone eller to veis høyttaler med et enkelt delefilter.
Høyttalerbygging blir morsomere og morsomere dess lengere en holder på med dette.
OBS: det kan også bli mange frustrasjoner.
Kjøp inn utstyr ettersom en trenger dette.
Med et ferdig kit, så er en relativt sikker på å komme brukbart i land.
Her ligger en gratis bok for nedlasting fra ELTEK:
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//subdet280.htm
Mvh Jan I
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det skal mye til for at en høyttaler låter skikkelig dritt, men det skal mere til for å få den til å låte bra.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Litteratur:

1) Martin Collums: Loud Speaker Design Coock Book
2) Vance Dickason: Advanced Loud Speaker ...
3) Det man kommer over av DIY-beskrivelser og høyttalerreviewer på internett.
Litt flisespikking, men blander du ikke forfattere og titler litt her?
Tror det skal være Vance Dickason: Loudspeaker Design Cookbook, ihvertfall...
 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
du kan jo bygge ett kitt til å starte med, det er nok det enkleste, for der har folk allerede regnet å testet ting ut for deg. BEL er jo ett kitt som har fått mye skryt, har tenkt til å starte med dette selv snart. Det er ikke så vanskelig å bygge noe som andre har laget. skal du begynne å regne ut ting selv, ville jeg kankjse starta med en sub. det er ikke spesielt vanskelig.
Det er ikke så mye verktøy du trenger heller. en stikksag for å skjære rundinger og korte plater. skal du skjære lengre plater anbefaler jeg sirkelsag. har du lyst på enda penere rundinger og nedsenking av elemente osv, trenger du en overhånds fres. dette kan du kjøpe på clas ohlson hvis du ikke har fra før. funker absolutt bra. Tvinger trenger du også når du skal lime ting sammen.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Aktiv subwoofer er det enkleste man kan starte med.  Grunnen er at man får ganske gode resultater med enkle kasseberegningsprogrammer, og man slipper den vanskelige delefiltertuningen.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Litt flisespikking, men blander du ikke forfattere og titler litt her?
Tror det skal være Vance Dickason: Loudspeaker Design Cookbook, ihvertfall...
Bagateller

;D ;D ;D

Man må ha begge åkke som.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Takk for tilbake meldinger! Blir vel og prøve et kit tror jeg. Er vel enkel og grei løsning. Et par suber kunne ha vært noe. Noen som vet av noen passive kit med delefilter?

mvh
 
Topp Bunn