Høytalere, hva har mest å si for belastning?

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Mye vakkert som selges av forsterkere i dag og ofte har disse begrenset med effekt. Fra blant annet Japan ser man flere som er konstruert som klasse A, med effekt på 15-20 watt og oppover. Så, til det jeg egentlig er nysgjerrig på:
Hva har mest å si med tanke på matching? Vil en høyttalerkonstruksjon på eksempelvis 85db/1W, men en snill impedanskurve som kanskje aldri bikker under 6 ohm være en enklere last enn en høyttaler med følsomhet på 92db/1W, men litt mer kranglete impedanskurve som eksempelvis graver ned mot 2.5ohm.
Eller er dette helt umulig å forutse?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Det er ikke umulig å forutsi nei. Dette handler også om utgangsimpedans. Finnes side opp og ned på nettet og på HFS om dette
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Ikke så lett, når kunnskapsnivået er så lavt at man er usikker på hva man skal google.
Av det jeg kan se så virker det som snill impedanskurve, gjerne 8ohm nominell.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Når jeg leser eller ser videoanmeldelser av høyttalere for tiden, er det veldig få aktive som er omtalt. Det er stort sett KEF og noen Klipsch innimellom, men ingen av de er sånn at jeg får lyst på dem uansett. Utvalget treffer ikke meg helt iallfall.
 
M

MarkusH

Gjest
Har hørt disse. Spiller greit, men langt fra fantastisk.
Kjenner at det er enkelte ting jeg gjerne skulle hørt, selv om jeg aldri kommer til å kjøpe det. Kii Three/BXT er vel en av de tingene antar jeg ....
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.254
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hva med Sigberg Audio SBS.1 da? Det må da være bra saker?
Enig. Flott system og kanskje særlig i mange mindre stuer som mange har som vil få mye mer ut av dette enn mye annet.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
^ Jeg har ennå ikke hørt SBS.1, men må innrømme at de frister veldig. Har dog ikke 90 frognertiere liggende å slenge, så det må i så fall spares opp en del grunker først ;)
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Når man ser på tempoet og voldsomheten i avsporingen havner nok tråden uansett i avdelingen for «shitty questions» 🤘🏻
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tech hjørnet:
Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her
Takk for spørsmålet ditt.
Synd det spores så lett av.
 
S

Syncrolux

Gjest
Mye vakkert som selges av forsterkere i dag og ofte har disse begrenset med effekt. Fra blant annet Japan ser man flere som er konstruert som klasse A, med effekt på 15-20 watt og oppover. Så, til det jeg egentlig er nysgjerrig på:
Hva har mest å si med tanke på matching? Vil en høyttalerkonstruksjon på eksempelvis 85db/1W, men en snill impedanskurve som kanskje aldri bikker under 6 ohm være en enklere last enn en høyttaler med følsomhet på 92db/1W, men litt mer kranglete impedanskurve som eksempelvis graver ned mot 2.5ohm.
Eller er dette helt umulig å forutse?
Litt vanskelig å svare generelt på dette. Uansett bør man ta noen vurderinger rundt behov for effekt. 15W på 85dB høyttalere er neppe noen god ide. 15W er snaut selv på 92dB høyttalere.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.396
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
86 dB/W/m (der W er oppgitt for 8 Ohm) vil kreve dobbelt så stort spenningssving som en høyttaler som gir 92 dB/W/m. Så den lettdrevne høyttaleren vil kanskje klare seg riktig fint med 20W (hva spiller du, hvor høyt, hvor langt unna lytter du?) mens den tungdrevne bør ha tigangern alt annet likt. Men det er det sjelden.
Moderne godt konstruerte forsterkere skal normalt klare fullt spenningssving ned til 3 Ohm. Sånn omtrent.


Beklager til alle for avsporingen. Jeg hadde ikke fått med meg at vi var på Tech. Selvlankesmekk.
 
Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
912
Med snill impedanskurve, lav forsterkereffekt og lav følsomhet vil jeg si at man må ha mer power for å spille nogenlunde høyt og med kontroll.

Mine Infinity IRS Epsilon har oppgitt følsomhet på 85dB og en veldig snill impedanskurve, særlig basskurven utmerker seg.
Allikevel svelger de unna store mengder, og med "høy" impedans må det litt effekt til for å få noe sving på sakene.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.157
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Fra blant annet Japan ser man flere som er konstruert som klasse A, med effekt på 15-20 watt og oppover.
Japser og urbane hipstere trenger hverken store flotte biler eller kraftige forsterkere. De bor som sild i tønne og får kjøpt tofu og latte med soyamelk bare tre skritt unna kottet de bor i og må viske etter klokken 20 for ikke å plage rotta i naboburet.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Å holde seg til tema virker for enkelte å være umulig, de har jo funnet fasit på hobbyen for alle oss.
Det er vel knapt noen av oss som klarer å holde tråden uansett tema. Forslaget om aktive høytalere er både relevant og ikke minst interessant. Ville bare lede oss tilbake på den smale sti uten å ta en diskusjon om diskusjonen. 🤗
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Japser og urbane hipstere trenger hverken store flotte biler eller kraftige forsterkere. De bor som sild i tønne og får kjøpt tofu og latte med soyamelk bare tre skritt unna kottet de bor i og må viske etter klokken 20 for ikke å plage rotta i naboburet.
Godt å få litt utløp for Napolen-komplekset før helga blir tredd nedover hodene våre🥰
 

andiha

Medlem
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
10
Antall liker
1
Hva har mest å si med tanke på matching? Vil en høyttalerkonstruksjon på eksempelvis 85db/1W, men en snill impedanskurve som kanskje aldri bikker under 6 ohm være en enklere last enn en høyttaler med følsomhet på 92db/1W, men litt mer kranglete impedanskurve som eksempelvis graver ned mot 2.5ohm.
Eller er dette helt umulig å forutse?
Har du en klasse A forsterker på 5 W og en høyttaler med følsomhet på 92 dB/1 W, vil dette være å foretrekke fremfor en høyttaler med følsomhet på 85 dB/1 W. Høyttalere med høy følsomhet har vanligvis også en "snill" impedanskurve.

(Aktive høyttalere har vanligvis en klasse A/B eller klasse D forsterker med forholdsvis høy utgangseffekt og har vel ingenting med det opprinnelige spørsmålet å gjøre.)
 
M

MusicBear

Gjest
Apropos aktive så har jeg litt trua på Grimm Audio. Fin omtale i Stereopluss også.

https://www.stereopluss.no/grimm-ls1-som-aa-vaere-i-opptaksrommet.5911336-355425.html
Hørte disse i Horten et år og tenkte den gangen; de som får til Seas Excell & de som får til 8-tommer opp mot diskant i en to-veis konfigurasjon & de som får til aktive høyttalere - sikkert derfor det låter så bra - slik jeg opplevde det som den gangen (i et lite uegnet hotellrom stappfullt av folk).
Tenkte også at basskabinettet med trolig med fordel kunne vært litt større for eventuell mindre bruk av EQ.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Mye vakkert som selges av forsterkere i dag og ofte har disse begrenset med effekt. Fra blant annet Japan ser man flere som er konstruert som klasse A, med effekt på 15-20 watt og oppover. Så, til det jeg egentlig er nysgjerrig på:
Hva har mest å si med tanke på matching? Vil en høyttalerkonstruksjon på eksempelvis 85db/1W, men en snill impedanskurve som kanskje aldri bikker under 6 ohm være en enklere last enn en høyttaler med følsomhet på 92db/1W, men litt mer kranglete impedanskurve som eksempelvis graver ned mot 2.5ohm.
Eller er dette helt umulig å forutse?
For å prøve å svare på det du spør om :)
Om du sammenligner to bokhyllehøyttalere som har like store basser, den ene har oppgitt 87dB følsomhet, den andre 92dB og samme frekvensområde.
Så kan du anta at disse to høyttalerne er veldig like når det kommer til følsomhet.
En veit gjerne ikke med sikkerhet hvordan produsentene måler og oppgir følsomheten.
Skulle den ene likevel være litt mer følsom, så kan en anta høyere frekvens tuning av bassrefleks og gjerne litt mer motorsterke drivere.
Men da vil en relativt sett ha litt mindre bass.

Skal det virkelig bli lettdrevent så kommer en ikke unna at høyttalere blir store.
Desto større, flere og store drivere med kraftige magneter, desto mer lettdrevent blir det.
Eksempler er horn høyttalere og linjekilder.

Her står det litt om effektivitet som du kan se på:

En stk 15" driver med lav masse, kraftig motor og diger kasse (gjerne flere hundre liter) kan spille rimelig høyt med selv 20w forsterker.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Så om forsterkeren er greit konstruert, høyttalerene har samme bestykning med elementer og følsomhet vil det ha lite å si om de er 4ohm nom. eller 8ohm nom.?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Effektfølsomheten endres ikke om en høyttaler er 4 eller 8ohm.
Men det som ofte er tilfelle er at forsterkeren har mer effekt ut med 4ohm enn 8ohm.
Så en kan dermed spille litt høyere.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Følsomhet sier jo egentlig ikke mer enn hvor høyt (db) man kan spille med en gitt tilført effekt, mål ved en spesifikk avstand. Ofte ved 1w/1m.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.396
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man ser ofte følsomheten oppgitt ved 2,83 V/m som er det samme som W/m i 8 Ohm. Praktisk!
 
Topp Bunn