Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs..

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Hei! Jeg fikk i dag min første rørforsterker i posten fra hong kong  :)
Har hatt lyst på en rørforsterker veldig lenge og fant en til en grei pris nå så da slo jeg til.. Den er på 2*9,5w og problemet mitt er at de høytalerene jeg har fra før av er veldig tungdrevne (noen monitorer med følsomhet på 84db/1w) Jeg har derfor tenkt på å skaffe meg noen nye høytalere, men er veldig usikker på hva.. ser mest etter et par jeg kan få brukt for mellom 3000 og 6000 kr og som er litt plasseringsvennlige.. Er glad i mye forskjellig musikk og litt volum iblant så jeg trenger en allsidig høytaler..

Noen gode forslag?? Evt noen tips til hva jeg bør se etter som for eksempel det er lurere med en 4ohms høytaler enn 8ohm eller hva minste følsomheten på høytaleren bør være(selger sa 87db/1w)?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Re: Trenger forslag til høtalere til "svak&qu

Hei, og gratulerer med ny forsterker.

Har hørt mye fint om Klipsch sammen med slikt utstyr.

Mvh.
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Om du ikke liker Klipsch, kan du jo se etter Snell Type E (brukt). Lettdrevne, ser ganske ordinære ut, koster ikke allverden og kan spille som en drøm. Når det er sagt har jeg ikke kjennskap til forsterkeren din og dens lydmessige signatur, men at du trenger noe relativt lettdrevent er det vel ikke tvil om. Ellers kan det være en ide å sjekke ut Triangle, de får mye skryt om dagen, og spiller fint med endel rørforsterkere.
Lykke til!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Jeg og Impulse er enige som alltid. Du har nok ikke all verdens med valgmuligheter her, men disse høres ut som gode valg. Velg gjerne noe med så flat impedansekurve som mulig.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Jeg vil anbefale deg å ta en lytt til Audio Note høyttalere. Ikke verdens peneste, men flott dynamikk og brukbar bass. Problemet er kanskje å få tak i et par? De som eier dem er alt for fornøyd?
Eller er du fingernem? Gjør som meg, lag dine egne. Det er nok det som gir best lyd pr.krone. Evt med Fostex elementer. Eller Hvis du øker budsjettet litt, Lowther.
Det finnes også en del franske elementer (som jeg ikke husker navnet på akkurat nå) som visstnok skal være bra.

Lykke til i din søken!

Mvh
Lars
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Velg gjerne noe med så flat impedansekurve som mulig.
Monopulse model 42A :)
Noe over budsjett, men sparegrisen legger på seg mens du venter.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.560
Antall liker
7.087
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Hei! Jeg fikk i dag min første rørforsterker i posten fra hong kong  :)
Har hatt lyst på en rørforsterker veldig lenge og fant en til en grei pris nå så da slo jeg til.. Den er på 2*9,5w og problemet mitt er at de høytalerene jeg har fra før av er veldig tungdrevne (noen monitorer med følsomhet på 84db/1w) Jeg har derfor tenkt på å skaffe meg noen nye høytalere, men er veldig usikker på hva.. ser mest etter et par jeg kan få brukt for mellom 3000 og 6000 kr og som er litt plasseringsvennlige.. Er glad i mye forskjellig musikk og litt volum iblant så jeg trenger en allsidig høytaler..

Noen gode forslag?? Evt noen tips til hva jeg bør se etter som for eksempel det er lurere med en 4ohms høytaler enn 8ohm eller hva minste følsomheten på høytaleren bør være(selger sa 87db/1w)?
Jeg hører du har reservasjoner mot utseendet til Klipsch, men vil allikevel anbefale deg en lytt. En kompis hadde tidligere en rørforsterker med noenlunde tilsvarende spesifikasjoner som din, og brukte denne til å drive ett par Klipsch SP-1. SP-1 har, i denne sammenheng, den fordel at den har mer enn kurant aktiv bassforsterkeri. Riktig parret, så tror jeg ikke du vil finne så mange bedre alternativer i denne prisklassen som spiller like bra på alt av sjangre og volum, går like dypt, og er like plasseringsvennlige.

mvh

noruego
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

flere spennende tips her ja.. Må si at den Monopulse høytaleren virket veldig spennende..søkte den opp på nettet og las litt om den..litt store kanskje..og synd prisen er litt høy for min del..hva slags pris kan man få tak i de for i Norge?

..ellers setter jeg veldig pris på flere tips! :) og er det noen som tilfeldigvis kommer over en annonse med noe spennende så send meg gjerne en link.. tusen takk!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Det ligger både et par Carlsson OA 58, flere Snell Type E og flere Triangle-modeller på Bruktbørsen. så mulighetene er mange. Lykke til nok engang!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Eller er du fingernem? Gjør som meg, lag dine egne. Det er nok det som gir best lyd pr.krone. Evt med Fostex elementer. Eller Hvis du øker budsjettet litt, Lowther.
Det finnes også en del franske elementer (som jeg ikke husker navnet på akkurat nå) som visstnok skal være bra.
Du tenker kanskje på Supravox og Fertin?
Forøvrig er det mange spennende fulltoneløsninger her: http://spectrumaudio.de/
 

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
86
Antall liker
0
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Fin forsterker det der.
En kjenning av meg bruker akkurat den der (lett modifisert) med noen Souns Faber Concertino Domus. Det låter meeeget bra. De ligger litt over ditt budsjet, men det bør vel gå an å få tak på noen brukte.
Ellers har jeg hørt den ampen med Aurum Cantus Leisure 2SE. De var ikke innspilt enda, men det låt faktisk ganske så bra.
Ellers så kan det lønne seg å at en titt på klipsch.. 300b og klipsch synes jeg er en meget god match.
Lykke til!
 

stinz

Medlem
Ble medlem
08.02.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Hørning one er som skapt for den type forsterker få watt og gode rør
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Jeg vil anbefale deg å ta en lytt til Audio Note høyttalere. Ikke verdens peneste, men flott dynamikk og brukbar bass. Problemet er kanskje å få tak i et par? De som eier dem er alt for fornøyd?
Eller er du fingernem? Gjør som meg, lag dine egne. Det er nok det som gir best lyd pr.krone. Evt med Fostex elementer. Eller Hvis du øker budsjettet litt, Lowther.
Det finnes også en del franske elementer (som jeg ikke husker navnet på akkurat nå) som visstnok skal være bra.

Lykke til i din søken!

Mvh
Lars
Du bør nok helst lytte til Audionote før du kjøper slike, og ikke "kjøpe på spec". Stereophile testet dem og følsomheten lå laaangt under det spesifiserte, dvs de er slett ikke så lettdrevne som AN selv oppgir.. .....

mvh
Sleiven
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Fin forsterker!

Kjøpte du den gjennom http://hi-end.on9mart.com/ ?
Erfaringer med dette i så tilfelle? Total pris inn til Norge?
 

Horn

Medlem
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
28
Antall liker
0
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Gratulerer med forsterkeren.

Du burde prøvd Klipsch R.F 62 ,den er rimlig lettdreven (97 db )og med 6.5 tomms
basser.
Brukar sjølv triodeforsterkar på 2X 25w på La scala og er svært fornøyd.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Likte designet på forsterkeren veldig godt! Jeg vil mest av alt anbefale deg Triangle (da med tanke på om forsterkeren din har såkalt "rørlyd"?).

Jeg har desverre ikke sett noen på bruktbørser til din pris (har lett endel).
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Ang. følsomhet, så kan jeg komplementere med at jeg hørte en 300b forsterker på 9 watt i dag (classic 16.2) på aurum cantus leisure 5 høytallere på 88 db. Det spilte veldig fint, mye mer trøkk en jeg trodde på 88db høyttalere. Hadde volumet på ca 8 og da var det et godt lyttevolum. Dette låt veldig bra. jeg har selv disse høyttallerene og kunne nesten tenkt meg en slik forsterker. Er i Shanghai nå, og her er det masse butikker med alt det utstyret man ser bilder av på nettet. Og prisene er lave.
hilsen Steinar
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

flere spennende tips her ja.. Må si at den Monopulse høytaleren virket veldig spennende..søkte den opp på nettet og las litt om den..litt store kanskje..og synd prisen er litt høy for min del..hva slags pris kan man få tak i de for i Norge?

..ellers setter jeg veldig pris på flere tips! :) og er det noen som tilfeldigvis kommer over en annonse med noe spennende så send meg gjerne en link.. tusen takk!
Nå har jeg bare såvidt hørt Hammer Dynamics selv, men det er jo lettdrevne høyttalere som skal låte bra til prisen.
Selvbygg riktignok, men hvis du ikke har 10 tommeltotter så er det bare å sette i sving. ;D

http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/super_12

Støtter forøvrig forslagene om Klipsch, utrolig morsom høyttaler (drit i utseende).
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Re: Høytaleranbefalinger til rørforsterker trengs.

Mulig det,har ikke hørt E4.
Det var bare noen eksempel på noe av det som ligger på børsen her :)

Tjottolf:
Brukt Klipsch KG 5.5 og bruker pr i dag Klipsch Forte II på en 2A3 amp (3W) og det svinger ;)

/jan
 
Topp Bunn