Høytaler imp, Singel VS Bi-amp...

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
142
Litt nysjerrig på dette. Bi-amping..

Når man fjerner broen/lasken på høytalerterminalene, som kobler bass, og diskant/mellomtone sammen, skjer det noe med oppgitte impedanser da?? Brokobler man 2 ht så vil impedansen halveres. men ved bi-amp er det jo litt mere delefilter osv som spiller inn. Vil imp. bli høyere. og hva med laveste imp. en høytaler går til under spilling, forander den seg??

Og når en bi-amper, hva skjer med følsomheten til høytaleren, forblir den helt lik??
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Triangle VS Atoll skrev:
Litt nysjerrig på dette. Bi-amping..

Når man fjerner broen/lasken på høytalerterminalene, som kobler bass, og diskant/mellomtone sammen, skjer det noe med oppgitte impedanser da?? Brokobler man 2 ht så vil impedansen halveres. men ved bi-amp er det jo litt mere delefilter osv som spiller inn. Vil imp. bli høyere. og hva med laveste imp. en høytaler går til under spilling, forander den seg??

Og når en bi-amper, hva skjer med følsomheten til høytaleren, forblir den helt lik??
Hei,

Dette skulle vel ikke gi noen forandring på impedansen slik jeg har forstått dette, følsomheten er vel også hel lik.
Det er imidlertid som du riktig nevner forskjell på ht i mer eller mindre grad på impedans under spilling, men har jeg forstått det riktig så er dette vel stort sett noe som kommer med høy last, og slik sett en større fare for at din forsterker mister "taket/kontroll", slik sett så hevdes det vel med biamping at man klarer å holde kontrollen bedre, man har vel da ofte også identiske forsterkere.
Mulig at jeg er litt på viddene her, men det er nå ihvertfall det jeg tror i skrivende stund.

Mvh "en noe usikker"
Geir
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor enkelte høyttalere oppgis som BI-WIRE kompatible men IKKE BI-AMP????

Sånn er det f.eks med ELAC'ene mine. Oppgitt som bi-wire men ikke bi-amp. Tenkte kanskje det var noe internkobling mellom delefiltrene i høyttalerne som gjorde at 2 sett tilkoblede effektforsterkere (bi-amp) ville ødelegge enten forsterkere eller høyttalere. Men så målte jeg litt her nå, og det er ingen elektrisk forbindelse mellom terminaler for diskant og bass. Selvsagt er da lasker og kabler koblet av. Testet også med å ta ut bass eller diskant pluggene på bi-wire kabelen min, og ganske riktig ble tilhørende element helt stille.
Ser også at folk bi-amper Triangle høyttalere som er spesifisert med bare bi-wire på web sidene til Triangle.

Så! Vil dette si bi-wire = bi-amp? I så fall må jeg utvide lete kriteriene mine kraftig i mitt søk etter nye høyttalere som jeg helst vil at skal være bi-amp bare. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vanlige høyttalere med biwire-terminaler kan biampes alle som en, med mindre det er spesifikt opplyst fra produsent at de ikke kan det (noe jeg aldri har sett forresten).

Om man biwirer eller singlewirer en høyttaler forandrer ikke det fnugg på det samlede impedanseforløpet i høyttaleren, den vil ha samme impedans ved enhver frekvens uansett hvilken kabelkonfigurasjon man kobler de opp med, og forsterkeren vil se samme impedans ved alle frekvenser (med en ørliten justering for litt endret kabelimpedans når man bruker to parallelle strekk).

Mvh Vidar P
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Vidar P skrev:
Om man biwirer eller singlewirer en høyttaler forandrer ikke det fnugg på det samlede impedanseforløpet i høyttaleren, den vil ha samme impedans ved enhver frekvens uansett hvilken kabelkonfigurasjon man kobler de opp med, og forsterkeren vil se samme impedans ved alle frekvenser (med en ørliten justering for litt endret kabelimpedans når man bruker to parallelle strekk).

Mvh Vidar P
Rent teknisk er det vel kun ved filterets delefrekvens begge kablene vil føre signal med likt nivå? Ergo gir biwiring noe lavere impedanse for forsterkeren ved delefrekvenen, som igjen fører til litt mer output i dette frekvensområdet. Det var kanskje dette du også tenkte på, Vidar P?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette må vel være ørsmå ting vel? Gitt at en f.eks toveis høyttaler har biwiringsterminaler, og de to filtrene (high- og lowpass) jo står i parallell med hverandre, så har det vel fint lite å si i praksis for hvilken impedans forsterkeren ser om de kobles sammen før eller etter høyttalerkabelen. Det er vel kun impedansen i kabeltrekket som endres?

Det Triangle spør om, slik jeg oppfatter ham, er om en 8 ohms diskant og en 8 ohms bass sees i parallell av forsterkeren når det biwires, slik at det blir en 4 ohms last? Det gjør de jo forsåvidt hadde det ikke vært for delefilteret, det er bare det at etter sine respektive delefrekvenser så skyter jo impedansen i filteret til himmels slik at elementet i praksis ikke lengre er en 8 ohms last. Om man biwirer eller ei spiller i praksis ingen rolle for den impedansen forsterkeren ser, grovt sett.

Mvh Vidar P
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Triangle VS Atoll skrev:
...
Og når en bi-amper, hva skjer med følsomheten til høytaleren, forblir den helt lik??
Vidar P mfl. har kvitert ut hva som skjer ved dobble HT-kabler.

Med dobble effekttrin oppnår man en frekvensavhengig deling av strømmen mellom de to effekttrinnene. Følsommehten på HT endres ikke. Med like effekttrinn endres heller ikke maksimalt oppnåelig lydtrykk. Unntaket er for situasjonen med ett effekttrinn hvor det er en strømbegrensning med signaler med «stor» båndbredde (dvs signaler med vesentlige frekvenskomponenter på hver side av delefrekvensen); arbeidsbetingelsene for dobble effekttrinn kan bli litt «lettere» enn for ett. For enkeltfrekvenser/toner oppnår man ingen endring i oppnåelig lydtrykk eller forvregning. Fordelen med dobble effekttrinn kan dermed avgrenses til at man får redusert strømavhengig forvregning i utgangstrinnet på effekttrinnene for signaler med vesentlige frekvenskomponenter på hver side av delefrekvensen, sammenliknet med ett effekttrinn. Fordelen er størst med effekttrinn som er «marginalt» dimensjonert til HT, og på HT som har et skift i belastningen ved delefrekvensen - dette kan f.eks. være en HT med dobble bassenheter som gir 4 ohms nominell last mens mellomtone/diskant har en nominell last på f.eks. 8 ohm. I tilfelle marginalt dimensjonerte effekttrinn kan det kanskje være mer fordelaktig å bytte til et effekttrinn som er bedre egenet til jobben i stedet for å kjøpe et ekstra effekttrinn som også har pusteproblemer.

mvh
KJ
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg stolte på Vidar P og bi-ampet mine Elac høyttalere som jeg trodde ikke kunne bi-wires. Funka som snus. :) Riktig nok brukte jeg bare "lampettledning" fra Elkjøp på diskantene for å teste prinsippet, så lyden ble selvsagt dårligere. Men med ett greit bi-amp kabel sett tror jeg dette kan funke ganske så bra.
 
Topp Bunn