Høyt utgangssignal fra riaa

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Jeg har litt problemer med et noe høyt utgangssignal fra riaa'n. kan noen forklare meg hvordan man regner
ut utgangsspennigen? Enkelte preamper får problemer når signalet overstiger 2 volt.
Pickupen har en utgangsspenning på 0,8 volt og riaa'n forsterker med 70 db.
Jeg sparer til ny Benz med lavere utgangsspenning ...

Takk for at det er så mange meget teknisk kompetente mennesker der ute!

Andreas
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hm,skal ikkje komme med tekniske utredninger men med 70dB bør du nok ikke ha mer en 0,3mV ut fra PU. Har det i min Denon103R og da blei nivået høyere enn cd f.eks. Valgte å dempe nivået noe,usikkert hvor mye,er trinnløs gain på min riia.Har testet min riia på en PU med kun 0,12mV,det ble faktisk nok nivå det og...kanskje dette gir dæ en pekepinn over hvilken PU du skal velge ::)
mvh Filip
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
F.E. skrev:
Hm,skal ikkje komme med tekniske utredninger men med 70dB bør du nok ikke ha mer en 0,3mV ut fra PU. Har det i min Denon103R og da blei nivået høyere enn cd f.eks. Valgte å dempe nivået noe,usikkert hvor mye,er trinnløs gain på min riia.Har testet min riia på en PU med kun 0,12mV,det ble faktisk nok nivå det og...kanskje dette gir dæ en pekepinn over hvilken PU du skal velge ::)
mvh Filip
Ikke nødvendigvis enig. Selv bruker jeg 0,3 mV pu og har 46 + 26 dB i riaa + step-up. Dette vil vel avhenge helt av forforsterker etc? Funker fint her, men jeg har noe høyere nivå på platespiller enn cd.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Jo,enig i det,er nok mye avhengig av hva preamp takler av nivå på inngang. Mente bare at med 70dB vil PUer med nivå rundt 0,3 og ned fungere greit og være nok nivå,vi er jo skjønt enig i at det faktisk blir høyere en selv cd og da må det vel være nok nivå,ikkje sant ;) Justerte min egentlig ned for å få lavere støy muligens og for å treffe bedre nivåmessig mot cd(gjorde det "on-the-fly" med samme plate på begge medier)
mvh Filip
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
F.E. skrev:
Jo,enig i det,er nok mye avhengig av hva preamp takler av nivå på inngang. Mente bare at med 70dB vil PUer med nivå rundt 0,3 og ned fungere greit og være nok nivå,vi er jo skjønt enig i at det faktisk blir høyere en selv cd og da må det vel være nok nivå,ikkje sant ;) Justerte min egentlig ned for å få lavere støy muligens og for å treffe bedre nivåmessig mot cd(gjorde det "on-the-fly" med samme plate på begge medier)
mvh Filip
Ja, planen er kjøpe en Benz eller Dynavector med ca 0,3 mv etterhvert. Har bare en midletidig løsning nå. Men kan noen forklare hvordan man regner ut 70 db forsterknig i antall ganger forsterkning?
 
Topp Bunn