HøstPuls 2019 reportasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    0536223d89057425afeea007eb952f47.jpg


    Høstpuls 2019 er over for i år, og vi har laget en reportasje som viser bilder og litt informasjon om hva som ble presentert av produkter denne helgen. Høstpuls konseptet tilhører Oslo Hi-Fi Center, men ettersom det ikke har vært noen dedikert messe i Oslo de senere år, så har flere av de andre forretningene kastet seg på bølgen, og Hifisentralen stilte mannesterke, og var innom alle butikkene for å se på høstens nyheter.


    Ps: husk og trykk på den blå pilen til høyre for å skjule høyreraden slik at størrelsen på bildene øker til full bredde.

    Oslo Hi-Fi Center
    7000ed437fe8b1c1568a76af5266e17a.jpg

    OHC hadde gjort klart alt fra kaffe, kaker (og vin), og som alltid så var det satt opp godt med reklamemateriell og oversikter som viste hva som foregikk i hvert av lytterommene. Vi ankom rett før åpningstid, så det var ikke så mange mennesker som hadde funnet veien til Dronning Mauds gate ennå, men det var allerede begynt å dukke opp noen gjester.

    Hodetelefoner
    05de4488a4e6a35b828279099c9205fd.jpg

    På bildet ser du Jostein Berntsen - Gründeren av Hifisentralen, og dagens fotomodell - og her koser han seg med Focal Stellia hodetelefoner. Disse er tilkoblet en McIntosh MHA-150 forsterker, og Mr J ble imponert over lyden, og det med god grunn. Focal har kommet sterkt inn i head-fi segmentet de siste årene, og har i dag en imponerende serie med hodetelefoner som mottar mye skryt fra både presse og brukere verden over.

    McIntosh hodetelefonforsterker
    11e5368c512ea8732ead2645ae033116.jpg

    Her ser du en MHA-150 forsterker, og McIntosh har valgt å kalle denne for "headphone amplifier", men dette er i praksis en alt-i-ett boks som har innebygget d/a konverter (opptil 384kHz og DSD), en stereoforsterker på 2x50 watt i 8ohm, og selvfølgelig en hodetelefonutgang med enten 250 milliwatt eller 1 watt (knapp for lav- eller høyutgang).


    The "Holy Grail"
    0ccfc8395993b0bedb97087ccc0d2728.jpg

    Vi var som nevnt nokså tidlig ute, og Geir Tømmervik og Geir Fredriksen holdt fortsatt på å tune lyden i anlegget som stod i OCH sitt største lytterom. Her ble det spilt på Adyton høytttalere og forsterker, en modifisert Wadia 7i cd-spiller, og 10 stk. REL subwoofere.

    Hver av de åtte subbene har en frontmontert 10" bass og en 12" bass som slår nedover. De to litt mindre på hver side av anlegget var satt opp for å gi litt mer trøkk i midbassen. Ingen tvil om at dette anlegget er kapabelt til å gjengi en fantastisk lydkvalitet, men det er ikke helt enkelt å få alle disse elementene til å fungere sammen, og selv om lyden var veldig bra, så tipper jeg at dette kan gå fra å være "veldig bra" til å bli "helt fantastisk" med ytterligere optimalisering av plassering og behandling av rommet.

    Hadde prislappen vært på kr. 300.000 ville jeg sagt "løp og kjøp" slik det spilte, men ettersom dette er et anlegg i millionklassen, så har en lov til å forlange perfeksjon, og det tror jeg også du kan få med dette oppsettet. Jostein satt bare og gliste, og han hørte nok det samme potensialet som jeg gjorde, og hadde ingen nevnt prislappen, så hadde dette blitt en enkel "terningkast 6".

    Følelsen av rommet
    79d2a84e5ed004f20a534620d520daa3.jpg

    Når en skal vise frem noe som er kostbart, så har presentasjonen mye å si. Det gir en litt spesiell følelse av å komme inn i "The Holy Grail", og selv om rommet er nokså enkelt, så er det høyt under taket og veldig stort, samtidig godt dempet, og det fremstår veldig luksuriøst, og du får en veldig lun følelse når du går rundt i rommet. Det finnes mange flotte lytterom rundt omkring, men jeg får alltid litt ståpels på armen når jeg åpner døra, går ned trappen og kjenner føttene synke litt ned i det myke teppet som går vegg-til-vegg. Bildene gir et inntrykk, men et besøk gir en helt annen opplevelse.

    Oppe på døra er det kodelås, og en får umiddelbart følelsen av at ikke hvem som helst slipper inn her, og alle de små detaljene som en kanskje ikke tenker på, gjør at en faktisk føler seg litt spesiell når en får adgang til dette rommet, og jeg tipper at enkelte kjenner seg litt igjen i hva jeg sier uavhengig av hva en måtte mene om OHC. Når en skal presentere produkter i høy prisklasse, så er dette en smart og stilfull måte å gjøre det på.

    REL subwoofere
    4720a13554d12db5b4609b24974bf94c.jpg

    REL Acoustics er nok velkjent for de fleste, og de har i en årrekke vært kjent for å lage subwoofere som leverer høy ytelse i relativt beskjeden innpakning. Den nye S/510 serien som kan leveres som enkeltmoduler eller i en "array" versjon med flere bokser, er deres nyeste kreasjon, og her var målet og kunne levere ennå sterkere "output" mellom 20-35Hz fra et lite kabinett. Det finnes også en større versjon som har aktiv 12" tommer og passiv 12" tommer.

    OHC valgte å bruke 8 stk. subwoofere som benytter en aktiv frontmontert 10" tommer, men på undersiden av hvert kabinett sitter det en passiv 12" tommer, og REL benytter klasse D forsterkere som leverer mer enn nok strøm. For å få litt mer tyngde i mellombassen ble det her også benyttet to litt mindre subwoofere til dette formål, og som jeg sa ovenfor - mange elementer som skal jobbe sammen her, men Geir Fredriksen (Adyton) er på hjemmebane her, og dette oppsettet gir litt muligheter for justering, og selv om jeg tror dette kan bli ennå bedre med litt ytterligere tweaking, så hang lyden svært godt sammen med tanke på at dette oppsettet mest sannsynlig er satt opp på nokså kort tid.

    Slike oppsett danner alltid grobunn for ulike diskusjoner, men personlig synes jeg det er moro å være tilstede ved slike presentasjoner, og faktisk oppleve det i virkeligheten.

    Link: REL S/510 produktside

    Acoustic Signature platespiller
    6c059391842199a9ca944ae760006704.jpg

    Acoustic Signature Ascona MK3 med en vekt på 78kg og en prislapp på nærmere kr. 330.000 stod kun på display, og personlig skulle jeg ønske denne ble benyttet som kilde i Adyton/REL oppsettet. Digital lyd er bra, men det er noe med analog lyd, mmmm, og trenger neppe å si så mye mer. Digital lyd og streaming er nok fremtiden, og jeg kan forstå at det er taktisk å bruke samme kilde i en demo som det de fleste brukere benytter i egne hjem, men analog lyd - JA TAKK :)

    Link: Ascona produktside

    Kef høyttalere
    f049f3ae9c86f73c3ebf47cfc6867a58.jpg

    OHC hadde fått Johan Coorg fra Kef på besøk, og han viste stolt frem KEF sine R11 høyttalere til kr. 54.900,- Dette er flaggskipet i R-serien, og her benyttes et Uni'Q element med en diskant som sitter innvendig et 5 tommers mellomtone element, og 4 stk. 6,5" tommers basselementer.

    Link: KEF R11 produktside

    Kef Blade 2
    68ce4d8ca294373528f90fa75084094d.jpg

    Det var moro å høre på R11, men når Blade høyttalerne står rett ved siden av, så blir det veldig vanskelig og ikke rette fokus mot disse. Det var også nokså tydelig at Mr. Coorg har en større kjærlighet til "storebror", men selv om Blade sparket bedre fra seg enn lillebror, så er det ikke vanskelig å høre likheten i lydbildet. Det var flere vi traff på som nevnte at de likte lyden i dette rommet, og med tanke på at Blade serien koster fra kr. 230-300k, så er det mange langt dyrere høyttalere som får sterk konkurranse fra KEF sitt innovative design.

    Link: KEF Blade 2 produktside

    En fornøyd Mr. Coorg
    5c961627dfc97b83c33fad3d7bf85304.jpg

    Det var hyggelig å treffe på Johan igjen, og han virket svært så fornøyd der han står med "ett barn i hver hånd".

    Gryphon rommet
    13364bd2bfcfe6d626cca9b7043e45e1.jpg

    Gryphons salgsdirektør Rune Skov viste frem firmaets nye ETHOS cd-spiller, nye ESSENCE forsterkerserie og nye MOJO S høyttalere. Med andre ord var alle produktene nyheter, og tilbakemeldingene fra kundene var nesten utelukkende positive, og det er nok ord som får Geir til å trekke på smilebåndet.

    Gryphon Ethos
    fa9238ed9df7628a2377ac52aae46c4c.jpg

    Ethos Integrert cd-spiller og d/a konverter

    Spesifikasjoner
    ? Exclusive, CD-only CD-Pro8 transport with all-metal chassis
    ? Extensive mechanical decoupling of the CD transport
    ? Dedicated ESS SABRE ES9038PRO 32-bit D/A converter for each channel
    ? Each ES9038Pro incorporates eight individual D/A converters in Dual Differential coupling for optimal performance
    ? User-selectable, 7 different PCM and 3 DSD digital roll-off filters
    ? User-selectable, asynchronous PCM sample rate conversion to 384kHz and PCM to DSD conversion to DSD128.
    ? Temperature-compensated, ultra-low jitter crystal oscillators with better than 5 parts per million accuracy
    ? USB input compatible with following audio formats via PC/MAC:
    PCM: 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192, 352.8 and 384 kHz, up to 32 bits
    DSD via USB: DSD64 (up to 3.072 MHz), DSD128 (up to 6.144 MHz), DSD256 (up to 12.288 MHz) and DSD512 (up to 24.576 MHz)

    Ethos produktside

    Gryphone Essence effektforsterker
    ec2068735e5a026c4f6059f453d14006.jpg

    Essence Stereo er en ny 2 x 50 watt ren Klasse A forsterker, og designet er av Flemming Rasmussen og elektronikken er utviklet av Tom Møller. Du kan lese mer om historien bak forsterkeren og tekniske spesifikasjoner her: Essence Stereo produktside

    Mojo S høyttalere
    442778efedc40d37bf4f67b55f45c59d.jpg

    Mojo S er en toveis høyttalere som strekker seg fra 37Hz - 40.000Hz, og benytter Duelund "konstant fase" delefilter. Det ble her også benyttet subwoofer for å gi systemet ytterligere tyngde og størrelse i lydbildet.

    Mojo S produktside



    Isotek demonstrasjon
    618ca1b5115864fc7006ba28819286ee.jpg

    Vi møtte på Keith Martin fra Isotek, og det er nok flere som har vært tilstede ved hans demonstrasjoner tidligere. Vi presenterte oss som "presse", og det er mulig Keith tok dette til etterretning når han presenterte sine produkter, for han holdt en veldig saklig presentasjon, og det var ikke noe han sa som vi oppfattet som "voodoo", selv om enkelte virker til å mene at alt som omhandler kabler og strøm bare er tull og tøys.

    Diskusjoner om kabler og strøm produkter har jo tatt helt av på internett, og her ønsker jeg ikke å åpne Pandoras boks, så jeg velger å si at her får du nesten lytte selv, og avgjøre om dette er noe som fungerer i ditt oppsett eller ikke.

    Mobile Fidelity
    ab645d0f6e5456312b70e921ef9561cb.jpg

    Til tross for at det fortsatt var nokså tidlig lørdags morgen, så var det innerste rommet i "kjelleren" fullt av mennesker, og her var det en ung herremann som demonstrerte produkter fra Mobile Fidelity. Det var litt snakk om dere egne "UltraDisc One-Step limited-edition" plater, og folk i rommet fikk også høre hvordan disse låt i forhold til mer normale lp-plater.

    MoFi Ultradeck platespiller
    8f69a3777b420195f4f325e07d14f3e5.jpg

    MOFI ULTRADECK platespiller, og denne er satt sammen og utviklet i USA. Prisen ligger på kr. 22.990,-

    Link: Mofi Ultradeck produktside

    Audiophile recordings since 1977
    cc3ef0d5f1fe9fce007339c8592d13f1.jpg

    Her ble det fortalt litt om historikken til Mobile Fidelity, og jeg tipper mange audiophile kjenner til deres plater, men kort fortalt, så har dette firmaet eksistert siden 1977, og har alltid hatt fokus på gode innspillinger.

    Du kan lese om deres historie her: Link: MoFi historikk

    Audiovector og Naim
    0857db2ddde1e68debc9eb9e347aea5a.jpg

    Multirom var som vanlig på plass, og her ble det spilt på AudioVector QR5 høyttalere (kr. 29.990) og Naim Supernait 3 - integrert forsterker på 2 x 80 watt m/innebygget MM riaa trinn (kr. 46.990).

    I forhold til prisen så var dette et svært vellydende oppsett, og både Jostein og undertegnede synes dette var det beste oppsettet med tanke på prisen. Det spilte med bra tyngde i bassen, fyldig mellomtone og en veloppløst diskant.

    Link: Audiovector QR5

    Link: Naim Supernait 3

    Isak Strand fra Multirom
    429a61685e897a78667e413ab3a44470.jpg

    Isak hadde all grunn til å smile etter at Jostein kom med sine tilbakemeldinger :) I bakgrunnen kan en se litt mindre modeller fra Audiovector, og toppmodellen Arretè har virkelig satt sine lydmessige spor nedover i de rimeligere modellene.

    Vi takker Oslo Hi-Fi Center
    83fac634ec37a6c01649ceb2e15823db.jpg

    Det var et hyggelig besøk hos "Landets ledende spesialforretning", og vi gratulerer Ståle Krapyl (Tømmervik), Øystein Hasnes (midten) og Geir Fredriksen fra Adyton (venstre) for nok et flott arrangement.

    Karl Johan uten biler og eksos
    3d51a180baccf550912cdc418c49a3d7.jpg

    Vi la til fots fra OHC, og vi passerte hovedstadens bilfrie sone på vei til neste butikk.

    Hi-Fi Klubben i Grensen
    bb025ec9196584bc3d2bb775cbd253db.jpg

    Dette inngangspartiet er nok velkjent for mange, og Hi-Fi Klubbens avdeling i Grensen var neste stopp.

    Oversiktsbilde tatt fra inngangspartiet
    3eae36078bd9b709ec964827a162306a.jpg

    Butikken er fordelt på 2 etasjer, hvorav første etasje er en åpen løsning, og nede finnes det to lytterom, hvorav det ene stort sett benyttes til tv/kinorom.

    Hodetelefoner og kompakt hi-fi
    50ccbd28f3be1bff928e07addf2fc7fe.jpg

    Til venstre når en kommer inn så er det fokus på mindre kompakte høyttalerløsninger og hodetelefoner. Butikken har et nokså bredt utvalg fra rimelig til dyrt utstyr.

    Steinway Lyngdorf Model 0
    d4bac54227add9032598e1f065a6b222.jpg

    Hi-Fi Klubben presenterte Steinway Lyngdorf sine nye Model 0 aktive høyttalere med innebygget forsterkere (400 watt) og romkorreksjon. Høyttalerne skal visstnok kunne plasseres slik som f.eks. på bildet ovenfor, og samtidig være i stand til å levere "en fullstendig naturtro musikkgjengivelse, uten at stuen din trenger å innredes som et lydstudio. Resonanser og utsmøring av lyden elimineres utrolig effektivt, slik at bare den rene lyden er igjen ? akkurat så dynamisk og detaljert som artisten har ønsket det under innspillingen."

    Steinway høyttalerne/systemet koster kr. 255.000, og her trenger du altså ikke å kjøpe forsterker i tillegg.

    Link til produktside: Steinway Lyngdorf Model 0

    Link til tekniske spesifikasjoner: Steinway Lyngdorf tech specs

    Hegel og Bowers & Wilkins
    cc5a11714b013b5f0c2ba4b10b41e221.jpg

    Hegel har inngått en samarbeidsavtale med Hi-Fi Klubben som fremover skal stå for salg av deres produkter. Dette er en nokså fersk nyhet, og som plakaten på bildet indikerer, så vil det skje i "November", så forløbig er det ikke så mange produkter å finne i butikken.

    Bowers & Wilkins har lansert deres nye trådløse Formation Duo høyttalere til kr. 39.996,-. (De hvite to-veis høyttalerne på bildet). Med Formation kan du via en app streame musikk fra nett, og få godlyd i stua med kun 2 høyttalere. Systemet kan bygges ut med flere Formation enheter for multi-rom oppsett, og her har Bowers & Wilkins laget et gjennomtenkt system som reflekterer brukernes ønsker og behov.

    Ettersom det var demonstrasjon av Lyngdorf systemet rett ved siden av, så fikk vi dessverre ikke hørt på oppsettet, men dette virker veldig interessant.

    Link: Bowers & Wilkins Formation Duo produktside

    Sennheiser HE 1
    eebe41577991f1eafa6ed5d8964d675f.jpg

    Vi tok turen ned i kjelleren, og i et mørkt ubemannet rom fant vi et lite rack med Sennheiser hodetelefoner, og her satt det en "mamma" og "pappa" og hørte på hvert sine hodetelefoner. "Mamma" hørte på HE 1, og hennes to små gutter stod og dro henne i jakken og sa mer eller mindre i kor: "Mamma, vi vil høre også, maammma....". Idet mamma tok av seg headsettet, så spurte jeg henne hva hun synes om lyden. Hun svarte: "Jeg synes de spiller veldig behagelig". Jeg spurte deretter: "Vet du hva de koster?". Hun tenkte seg om et par sekunder, og svarte: "Nei, men de er veldig fine. Hva koster de?". Jeg fortalte henne at prisen er kr. 600.000, og idet hun hadde tenkt å overlevere hodetelefonene til en av ungene, så var det ikke så vanskelig å skjønne på ansiktsutrykket at "Mamma" kjapt fikk tanker noe alà det samme som du får beskjed om når du går inn i en kinesisk bakgårdsjappe som selger vaser og lamper - "You break you buy".

    "Mamma" tok raskt den andre armen og støttet forsiktig oppunder hodetelefonene, og satte de meget pent tilbake på plass. Ungene fortsatte å mase om å få høre på de, men plutselig så hadde Mamma og Pappa noe viktig de måtte foreta seg, så de måtte gå :)

    Der stod Jostein og jeg igjen, og nå var det vår tur til å høre på det som regnes for å være "verdens beste hodetelefoner", og jeg lyver hvis jeg sier at jeg ikke var litt spent når jeg var i ferd med å sette de på hodet. De ble presentert første gang på Vårpuls hos OHC i 2017 (og fikk ikke anledning til å høre på de dengang), men de er like aktuelle i dag, og prismessig er Focal Utopia besmykket av "Tournaire" verdens dyreste (120.000 dollar), men HE 1 er fortsatt regnet som "Numero Uno" lydmessig.



    Litt teknisk om Sennheiser HE 1
    50d041694d23fb19f4349fd64c3861ae.jpg

    Sennheiser HE 1 kommer med forforsterker og d/a konverter, og dette er plassert i et kabinett med marmor utførelse. Forforsterker enheten benytter en kombinasjon av rørkretser og transistorkretser som videreføres til telefonene via kabler som inneholder 99,9% rent sølv. I selve hodetelefonene sitter det Mosfet Klasse A effektforsterkere, og tanken er minimal avstand mellom forsterker og elementene.

    Klokkene er frest ut av et stykke aluminium, er elektrostatiske, og derav en åpen løsning. Selve putene er i en kombinasjon av skinn og en myk velur/mikrofiber, og dette for å sikre at de er komfortable over lengre tids lytting. Sennheiser HE-1 skal i følge spesifikasjonene ha en frekvensgang fra 8 Hz og helt opptil 100 kHz med en forvrengning på 0.01% ved 1 kHz, 100db SPL.

    Men, nok om spec techs, hva med lyden?

    Jeg hørte på ulike spor via Tidal, og det første jeg la merke til var det store lydbildet. Det trakk seg godt utenfor hodet mitt, og her var det en dybde som var helt uvanlig å høre fra hodetelefoner. Uansett hvordan er vrir og vender på det, så er det noen begrensninger som kommer i spill når en plasserer høyttalerelementer noen cm fra øret, men her hørtes det ut som lyden strakk seg både utover, fremover, og til å være headset, så har jeg aldri hørt noe tilsvarende. Bassen var helt utrolig definert, og kontrabass fremstod med en skremmende klarhet, og på de fleste stereoanlegg, så har kontrabass ofte en tendens til å bli litt "feit" i klangen. Lyden fra Piano er kanskje ennå vanskeligere å rekonstruere, og en pianoversjon av Forrest Gump Theme (Alan Silvestri) hørtes nesten ut som et ekte velstemt Schimmel Piano stod å spilte i rommet, og alt jeg har å si er: "WOW".

    Kort oppsummert så taklet HE-1 alt jeg forsøkte på de minuttene jeg hadde tilgjengelig, men en ting kan jeg si - hvis du tenker at dette er hodetelefoner for allround bruk - tenk igjen. På dårlige innspillinger eller poplåter via Spotify, så vil alt avslørt, og du vil ikke kose deg. HE-1 er gode, men de kan ikke trylle, og dårlig lydkvalitet fra kilden gir deg umiddelbart et ønske om å bruke Stopp-knappen, men slik skal det også være. Skal du høre på HE-1 så sørg for å bruke gode innspillinger, og jeg fikk umiddelbare tanker om hvordan HE-1 ville vært på en skikkelig spolebånd spiller. Digital lyd har kommet langt, men spolebånd er etter min mening det nærmeste en kommer "Nirvana", og HE-1 er kort og greit de beste hodetelefonene jeg noensinne har lyttet til.

    Etter å ha vært i hi-fi bransjen i snart 30 år så vet jeg hvor mye du må betale for det lille ekstra, og jeg synes faktisk kr. 570.000 (som er den korrekte prisen), ikke er så galt med tanke på den lyden jeg hørte. Jeg dro opp terningen min for å se hva den ville havne på, men den har bare seks sider, og her "overkjører" jeg terningen og gir "Høvdingkast 8" :)

    Det er lenge siden jeg har hørt på et produkt og fått tanker som "må ha, må ha", men i skrivende øyeblikk vurderer jeg sterkt å begynne å hjelpe gamle damer over gata, gå til innkjøp av el-bil, og skrive et brev til julenissen om hvor snill jeg skal bli. Jeg så et program på tv om hvordan Posten hvert år mottar tusenvis av brev som er adressert til Nordpolen, men jeg tenker at Google vet hvor den gamle Nissefaren har gjemt seg, og hvis brevet mitt kommer frem - hvem vet, kanskje jeg blir den lykkelig eier av dette oppsettet.

    Jostein hørte på settet etter meg, og han satte bl.a. på noe R&B musikk som han er glad i, og han virket akkurat like begeistret som jeg ble, og han kunne ikke forstå hvordan bassen kunne være så ren, samtidig så kraftfull og dyp.






    Sennheiser var selv tilstede
    3099329dcf6313edc166bbaac46ccffc.jpg

    Jeg trodde faktisk et øyeblikk at Hi-Fi Klubben hadde satt dette oppsettet i et ubemannet rom, men Sennheiser hadde en mann på stedet, og han hadde bare vært i rommet ved siden av for å demonstrere et annet produkt som du vil se nedenfor.

    Han trengte egentlig ikke å si så mye, for her snakker lyden for seg selv. Hvis Hi-Fi Klubben skal ha dette oppsettet stående fremover, så ville jeg seriøst tatt en tur for å høre på det. Jeg skjønner at de fleste vil si at det er reinspikka galskap å betale en slik sum for noe så "lite" som et sett med hodetelefoner, men her får du d/a konverter, forsterker og klokker, og alt du trenger er en streamer og et Tidal abonnement, og du kan nyte musikk i ren "Spitzenklasse".

    Link: Sennheiser HE 1 produktside

    Sennheiser Ambeo lydplanke
    f50e2a8ce75a9c61d24fc731909a21b7.jpg

    Beklager litt dårlig bilde, men her ser du Sennheiser sin nye Ambeo lydplanke, og denne hadde jeg egentlig ingen intensjon om å høre på, men etter å ha blitt overtalt til å se på en filmsnutt, så må jeg si at dette er et produkt som overrasket meg.

    Ambeo er en lydplanke med 13 stk. elementer, og den er ment å simulere et normalt surroundoppsett, og den trenger ikke en gang en subwoofer da den strekker seg ned mot 30 Hz.

    Jeg satte meg ned, filmen startet, og lyden kom fra alle kanter, og jeg snudde meg flere ganger til sidene for å sjekke om det var noen høyttalere som hang på veggen. Den hadde bra tyngde nedover i bassen, og nokså utrolig at denne lille saken klarte å produsere slik lyd. Rommet på Klubben er nokså stort, og jeg hørte hovedsaklig lyd i 180 graders vinkel, og fikk ikke noe inntrykk av at det var noe lyd bak meg. Jeg lurer på om dette hadde endret seg hvis jeg hadde sittet ved en bakvegg , for her satt jeg midt i rommet, og jeg tipper Sennheiser bruker veggene til hjelp for å simulere effektene. Slik det ble demonstrert her, så tenkte jeg at det hadde vært ekstra moro hvis det hadde vært en lydplanke montert bak meg også, for da hadde det blir 360 grader med lyd, men den er nok ikke laget for å brukes som en Duo.

    Ambeo er jo en veldig snedig løsning for deg som ikke ønsker høyttalere rundt om i hele rommet, og til kr. 24.000 så skjønner jeg godt at denne har mottatt en "Eisa Award", for dette var "one hell of a " lydplanke, og her spørs det vel egentlig bare hva du sammenligner med. Med tanke på at en gjerne gir kr. 30-40k for en flatskjerm med bra bilde, men som leverer lyd som ikke holder mål, så er dette en svært enkel måte å få kino-følelse i stua, samtidig som en kan ha det stilrent og ryddig ved å slippe og ha masse bokser på veggen/gulvet.

    Du må nesten avgjøre selv, men jeg ble veldig imponert alt tatt i betraktning. Alle andre tilsvarende system jeg har hørt som liksom skal gi følelse av kino-lyd har falt helt sammen for min del, men dette kunne jeg levd med i stua.

    Link: Sennheiser Ambeo produktside

    Stereofil 15 år
    c917c3430e7bc43b20b71d232a353977.jpg

    Vi takket for besøket hos Hi-Fi Klubben, og trasket videre ned til Stereofil, som kun ligger noen få minutter unna Grensen. Her vil en se plakatene hvor en tydelig kjenner igjen logo og grønnfargen som går igjen i alt reklamemateriell. Jeg henger meg ofte opp i detaljer, og Jens-Magnus og Marius har nok tatt med seg litt lærdom fra sine dager i Akers Mic med tanke på markedsføring.

    Stereofil innvendig
    9c36c44bd0144589cbcd1a8c437d0045.jpg

    Her ser du et oversiktsbilde tatt fra kasseområdet, og dette er nok det første inntrykket når du kommer inn døra. Her var det full demonstrasjon på gang, og det ble spilt på de nye Sonus Faber Olympica Nova V høyttalere, Audio Research forsterkere og Aurender streamer. En ser også hvordan grønnskjæret påvirker hele butikken, og her har de klart å sette opp mange produkter på en snedig måte, samtidig som det er plass til å lytte til musikk.

    Audio Note
    25fcf1a9033b3773fa6bc2aad97df25f.jpg

    I rommet innenfor hovedavdelingen var det satt opp et Audio Note anlegg, og tilstede var også en representant fra AN. Vi kom midt i en demonstrasjon, og fikk kun lyttet litt fra siden, men fikk et godt inntrykk.

    Selve anlegget
    caeff136081974fa4804ffa8666b20fc.jpg

    Her ble det spilt på Audio Note AN-E høyttalere som ble drevet av en AN Tonmeister 300b forsterker på 2 x 8 watt. Det er noe eget ved lyden til 300b, og blir du forelsket, så er det mange som aldri går tilbake til noe annet.

    Link: Audio Note produktside

    Audio Note Tonmeister 300b
    a7937e04c34932b5ae42c52400789d68.jpg

    Forsterkeren er nokså voksen med sine 30kg, og bildet yter den ikke rettferdighet med tanke på utseendet (bildet er croppet). Den leverer kun 2 x 8 watt, men parret med riktige høyttalere så kan dette være mer enn nok, og AN-E høyttalere som her ble benyttet kan leveres i ulike utgaver fra 94-98db følsomhet.

    Link: Audio Note Tonmeister

    Link: Audio Note An-E høyttalere

    Dette er linker til Audio Note sine sider, men er altså å få kjøpt hos Stereofil.

    Graham høyttalere og MBL elektronikk
    fccf3a81c326670d84b5724636910a73.jpg

    I motsatt ende av butikken ligger lytterom nummer fire, og her var det satt opp Graham Audio LS5/5 høyttalere (kr. 129.995) med elektronikk fra MBL.

    Høyttalerne er de mest kostbare stativhøyttalerne som leveres av Graham, og det er nok enkelte som vil tenke litt på Spendor SP-100 når en ser disse. Derek Hughes fra Graham var tilstede, og han har drevet med BBC høyttalerbygging i 50 år, og han vet hva han holder på med. Jeg møtte han første gangen på messa i Tyskland, og han hadde en demonstrasjon som var svært overbevisende. Det blir litt som Audio Note, blir du forelsket, så er du "hektat", og jeg synes det er smart av Stereofil å ta inn merker som skiller seg litt ut.

    MBL monoblokker
    9c54fd147a0adf9d9645437f3eb7ce88.jpg

    På hver side ser du MBL N15 monoblokker, og disse koster kr. 149.995 pr. stk. I midten står en MBL N31 CD-DAC til kr. 119.995 med delta-sigma konvertere, og jeg mener at denne også kan brukes med Iphone/Ipad som direkte kilde, hvilket er smart. Den har et flott digitalt display som viser kilde m.m., og det kommer ikke frem av disse bildene.

    Link: MBL produkter

    Graham nærbilde
    aa0ba231e7e7b270d36f617a2235ca33.jpg

    LS5/S har en litt annerledes frontbaffel, og du ser at fronten går over mellomtone og basselement. Derek er flink til å forklare hvordan det hele fungerer, og her har alt sin hensikt for å oppnå best mulig lyd.

    Derek og Marius
    76495c78a7b4aa6c165134c92be04658.jpg

    Her ser du Derek Hughes (venstre) og Marius fra Stereofil. Takk for et hyggelig besøk, og flott presentasjon av gode produkter :)

    Soundgarden fyller 25 år
    a592090d36ce926b740d0686f2fc2a20.jpg

    Turen gikk videre til Soundgarden, og plakatene i butikken viser tydlig at de feirer 25 år

    Klipsch Premiere høyttalere
    40e427de3bd5f889a11bbd13bb114750.jpg

    Innerst i butikken var det satt opp et sett med Klipsch RP-8060FA Premiere II høyttalere til kr. 13.995 og tilhørende senterkanal. Disse er litt mer forseggjort enn tidligere, og en må nesten ta på dem for å skjønne hva jeg mener. Diskanten sitter i et horn som er dempet med silikon, og hornet er mykt å ta på.

    Du kan lese mer her: Klipsch Premiere høyttalere

    Focal hodetelefoner
    edeb3a19ba6d4df74f02921d67b94212.jpg

    Jostein fant raskt veien til hodetelefon avdelingen, og han satt og hørte på Focal for å se hvordan disse låt etter å ha hørt på Sennheiser hos Hi-Fi Klubben.

    Sonus Faber
    8be4b0f89ff21946fe19f1620bdd1bf3.jpg

    Innerst i samme rom finner du det dyreste oppsettet i butikken, og sist gang vi var her så var rommet bekledd med McIntosh utstyr, men nå var det Sonus Faber Olympica Nova V til kr. 150.000 som var utstilt, og kanskje ikke så rart med tanke på at Mono har kjøpt Soundgarden kjeden.

    SF Olympica Nova V er nylig lansert, og vises frem i ulike butikker rundt om i landet i disse dager. Sonus Faber er i mine øyne vakre høyttalere, og designet alene er nok til å vurdere å kjøpe dem. Når jeg var på messa i Tyskland i mai, så var en av høydepunktene Zensati sitt rom hvor det ble spilt på Sonus Faber Aida til en million, og disse hadde et enormtt lydbilde, og det skader ikke at høyttalerne ser ut som de gjør.

    I oppsettet hos Soundgarden ble det benyttet en Electrocompaniet ECI 6DX integrert forsterker med innebygget dac/streamer til kr. 43.890, men det var ingen lyd her, så vanskelig å si noe om lyden.

    Link: Sonus Faber Olympica Nova V

    Link: Electrocompaniet ECI 6DX

    Focal Elegia hodetelefoner
    70b2637463dbf2255863f0660a3e2308.jpg

    Focal har både åpne og lukkede løsninger, og for de som ikke henger med i svingen:

    Stellia og Elegia er lukkede løsninger, altså ingen åpning ut mot sidene.
    Utopia, Clear og Elear er åpne løsninger, og folk rundt deg kan høre hva du lytter til.

    Det er fordeler og ulemper med begge typer, og du må selv avgjøre hva du foretrekker. Skal du høre på dem i støyende miljøer, f.eks. på fly, tog osv. så er nok lukket løsning å foretrekke. Det har også betydning hva slags musikk du hører på, og lukket løsning kan ofte være litt mer slagkraftig i bassen, mens åpen løsning gir mere romfølelse.

    Du finner en grei oversikt her: Focal headphones for home use

    Electrocompaniet ECI 80D integrert forsterker
    26272f0fa8c221b1ed3d588481ab261e.jpg

    Electrocompaniet is back in business. Vel, skal sant sies, så forsvant de vel aldri, men det var jo mye snakk i media om konkurs osv., men nå er alt på plass igjen, og Electrocompaniet lever i beste velgående. Vi håper det forblir sånn fremover :)

    Teknisk sjef Volker Hunger, som har fartstid både fra Abrahamsen og EC var tilstede i butikken, og han fortalte mye om historien til EC, og litt om planer og tanker om fremtiden. I dag var det ECI 80D integrert forsterker og Tana høyttalere/streaming som var i fokus, og på bildet ser en EC sin nye entry-level forsterker til kr. 19.995,-

    Geir Nordby fra Lyd & Bilde har laget en fin reportasje som viser fabrikbesøk fra Electrocompaniet, og den gjenspeiler mye av det som Volker fortalte meg: Electrocompaniet factory tour


    ECI 80D closeup
    2bc98b3297cd827ea381d880ae6c694e.jpg

    ECI 80D er en helt ny, entry-level integrert forsterker fra Electrocompaniet. ECI 80D tilbyr 2 x 80 Watt i 8 Ohm ved hjelp av en egenutviklet Klasse A/B forsterker. Den har innebygget en egenutviklet RIAA forsterker til din platespiller (MM pickup støtte), 2-veis Bluetooth HD støtte for både strømming fra din iOS, Android, Mac eller PC, samt HD strømming til dine High-end hodetelefoner. Og selvsagt en 5-inngangs DAC (3 Toslink og 2 COAX).

    Tana system fra Electrcompaniet (EC Living)
    0a4402966f43311a9ae3839f4c2e7f3f.jpg

    TANA systemet med Tana SL-1 trådløs høyttaler, forsterker og streamer i ett produkt + Tana Sira SL-1 subwoofer. Det kan spille musikk fra ditt eget bibliotek eller fra strømmetjenester på internett. Å kontrollere systemet er enkelt, enten via en app eller en web-leser.

    Link: Tana SL-1 høyttalere


    Tana system closeup
    ae1db4f8ddfbb3afb5746e9b39d0f7d5.jpg

    SIRA L-1 subwoofer (midten) oppgraderer ditt ECliving system med mer punch, tyngde og trøkk.

    Link: Tana Sira L-1 subwoofer


    Duet Audio
    5d8095dd4298d5851783da8b4c6cb598.jpg

    Her er vi på vei inn til Duet Audio, og de holder til i Akersgata 65.

    Piega og Ayon oppsett
    658d25d98a81c24279209d98754e8a36.jpg

    Oppsettet som spilte når vi ankom bestod av Piega høyttalersystem og Ayon rørforsterker.

    Piega Master Line
    9c052504d623d89d3aa49b19a44c2b0c.jpg

    Her ser du Master Line Source serien til Piega, og dette er seriøse høyttalere som innehar et svært luftig og stort lydbilde. Prisen på høyttalere i denne serien strekker seg fra kr. 375.000 og opptil 1,9 millioner. Det er verdt å ta en tur for å høre på disse, og om du ikke ender opp med nye høyttalere så får du ihvertfall høre noe som mest sannsynlig vil imponere deg.

    Ayon rørforsterker
    3228527fdb0b8d600064e48558837ed5.jpg

    Her ser du en Ayon Triton integrert forsterker til kr. 99.900, og denne benytter KT 150 rør, og yter 2 x 120 watt i pentode modus og 2 x 70 watt i Triode modus.

    Diverse høyttalere
    17d8c1e9b71183534a2ae2cc0d21291c.jpg

    Duet har en rekke kostbare høyttalere på lager, og på bildet ser du Rockport Technologies (venstre), Piega Classic høyttalere, og den hvite modellen er Kii Three BXT (to moduler) til ca kr. 160.000. Sistnevnte har fått svært gode omtaler, og importeres av ProLyd.

    Air Tight rørforsterker
    395827f95248eb2c14fda7d0f811a550.jpg

    Her ser du en Air Tight ATM-2 effektforsterker med KT-88 eller 6550 rør som yter 2 x 80 watt.

    Store hodetelefon utvalg
    db405665173cb88d7758e073943d67c4.jpg

    Duet Audio har en rekke hodetelefoner som du kan kan lytte til, og blant perlene finner du f.eks. HiFiMAN Jade II, til 34.000 kroner, Sonoma Model One til 50.000 kroner og HiFiMAN Shangri-La Jr. til kr. 100.000 kroner!

    Link for mer info: Duet Audio hjemmeside

    HiFiMAN hodetelefonforsterkere
    7e45a8e28741504472d330d2e5dca442.jpg

    Her ser du HiFiMAN Jade II elektrostatiske hodetelefoner og forsterker (venstre), og til høyre HiFiMAN Shangri-La jr Hybrid hodetelefonforsterker. Jeg lyttet såvidt til begge settene, men det var så kraftig buldring fra demonstrasjonen som pågikk i rommet ved siden av, og det ble helt umulig å ta noen vurdering av lyden. Vi var jo litt spent på hvordan HiFiMAN ville stå seg mot f.eks. Sennheiser HE-1, men det får vi heller finne ut av en dag hvor vi kan lytte i ro og mak.

    Hodetelefoner og hodetelefonforsterkere
    cbfe583e706da0c53a6c73ff1d6184e8.jpg

    Her var det mange godsaker å lytte til, og du ser selv det store utvalget. Her finnes seriøs konkurranse til både Focal og Sennheiser som vi lyttet til tidligere på dagen, og som med alt av hi-fi utstyr, så bør du selv finne ut hva som passer din smak.

    Vi hadde håpet å få ta en titt på kinorommet til Duet, men dette var ikke klargjort når vi var tilstede. Vi var derimot en tur innom når det ble bygget, og med 32 kanaler så vil jeg anta at resultatet har blitt et imponerende rom, og vi gleder oss til å få en demonstrasjon ved senere anledning.

    Norsk Audio Teknikk
    2a25eff7d862123d0066244b552bfcc0.jpg

    Siste butikk som hadde "messeåpent" var Norsk Audio Teknikk, heretter kalt NAT, i Ullevålsveien.

    Morten i NAT
    f9f75c8796b1b909e3d2583d0a3787be.jpg

    Morten var i full gang med å presentere ulike produkter for kunder som var i butikken, og her ser du indre del av inngangsetasjen.

    Devialet høyttalere
    b781d2410158ed9d8b0607fe119ac061.jpg

    Både NAT og Stereofil har Devialet på lager, og denne helgen var det mulig å høre på de nye Devialet Phantom Reactor. Dette er morsomme høyttalere, og bassen har en slaglengde på ca 2 cm, og du blir nok litt sjokkert første gangen du hører disse futuristiske boksene. De gir fra seg langt mer lyd enn du sannsynligvis forventer å få høre, og første gang jeg selv hørte dem, så skjønte jeg ikke hvordan det var mulig. Her kan du glemme å lese tester, og dette er noe du virkelig må høre på selv. Noen elsker dem, andre ikke, og det blir litt som Sennheiser lydplanken som vi hørte på - det nytter ikke å beskrive fullt ut da det låter så annerledes enn du forventer.

    Lytterommet til NAT
    5c911d7249f8297ff0a8a5dc3eee0e95.jpg

    Vi tok turen ned i kjelleren til NAT, og her finner du lytterommet. I dag var det fokus på PMC høyttalere med transmisjonslinje, og de svarte høyttalerne er PMC Fact 8 Signature til kr. 94.000. Det ble spilt på en Cayin integrert forsterker til kr. 26.000.

    Vi hørte på en rekke sanger på dette anlegget, og jeg ble overrasket over to ting: 1. Utrolig klar og detaljert bassgjengivelse. 2. Veldig frigjort lyd fra høyttalerne, og det fikk meg til å tenke på første gangen jeg hørte på Audio Physics Virgo, selv om de låter annerledes.



    PMC Fact 8 Signature
    424ac6beb1c3f60f9202651262eaff70.jpg

    Fact 8 Signature er en slank høyttaler med et nokså forseggjort kabinett, og vanskelig å ta et godt bilde av en svart høyttaler med lys bakgrunn.

    Her en link fra produsenten som viser bedre bilder: PMC Fact 8 Signature produktside

    Høyttalerne i bakgrunnen er "storebror" PMC MB2-A SE, og her en link: PMC MB2-A SE produktside

    Sistnevnte er samme høyttalere som Roy Ervin Solstad i Stereopluss er så begeistret for, men de var ikke på demo i dag.

    Cayin CS-88A integrert forsterker
    bcc367fbef6e4df17d7b38704a670483.jpg

    Den nye Cayin Audio CS-88A rørforsterker er spesifisert til 48 watt per kanal (typsk 50W) i klasse AB Ultra-lineær modus og 27 watt per kanal i triodemodus. Med en innebygget biasmåler kan CS-88A benytte enten 4 stk. KT-88 eller 4 Stk. EL 34 rør (bryter på baksiden).

    Link: Cayin CS-88A produktside

    Morten forklarer litt om PMC
    c79f3f0808283d1e35d2af1107f4bc06.jpg

    Morten har god kunnskap om hva han driver med, og han fortalte mye om PMC og transmisjonslinje prinsippet, og PMC er jo et merke som benyttes i diverse studioer, og som bruker svært så avansert teknologi for å fremstille "perfekte" høyttalere. Det er ingen tvil om at PMC låter veldig annerledes enn f.eks. IMF eller TDL høyttalere, hvorav begge benyttet transmisjonslinje i deres høyttalere.

    Når det sitter 5 mennesker i rommet, og alle har litt forskjellige preferanser så blir det ikke så enkelt å komme til noen enighet, men det kunne virke som PMC hadde en høyttaler som ville passe til hver av oss, og det er vel hele poenget med å ha flere modeller :)


    PMC ? Twenty 5.26 høyttalere
    6c3e8620e24afbe8a636c5b6c66836b7.jpg

    Jostein hadde tidligere hørt på disse høyttalerne, og ble veldig begeistret for spesielt bassgjengivelsen, og mente at disse hadde noe mer pondus enn Fact 8 Signature.

    Twenty 5.26 koster kr. 86.500, så prisen er jo nokså tilsvarende Fact 8 Signature, og da blir det vel et valg mellom hva som passer best til din egen smak.

    Link: Twenty 5.26 produktside


    PMC Twenty 5.22 høyttalere
    82e5207491b23319f61bfe3e79ec2b11.jpg

    Morten hadde også de litt mindre Twenty 5.22 til kr. 29.990 på lager.

    Link: Twenty 5.22 produktside

    Vi takker Morten for et hyggelig besøk
    353b893119c1911eb326c6aad6f13e42.jpg

    Det å komme inn på Norsk Audio Teknikk føles litt som det var å besøke butikker i "gamle" dager. Det blir litt mer personlig, og her kan en ta seg en kaffe, snakke om alt fra bil, politikk og selvfølgelig hi-fi, og her er det ikke noe kølapp system som får deg til å føle deg som bare en i mengden. Det er nok også en faktor som gjør at Morten alltid får hyggelige tilbakemeldinger på nett med tanke på service, kundebehandling og godt humør.

    Høstpuls er over for denne gang, og denne artikkelen er kun ment å gi et inntrykk over hva som ble presentert i Oslo denne helgen, og en må ikke legge for mye i de betraktningene som ble gjort av enkelte produkter, og du må høre på det selv. Vi tok en runde som helt "vanlige kunder", og det er ingen som har betalt oss eller påvirket oss i noen grad hvis noen skulle tro det. Det er vanskelig å danne seg noen skikkelige inntrykk ved å lytte på en 5-10 sanger i et støyende butikk-miljø.

    Vi hadde en hyggelig dag, og ser frem til neste event :)

    Mvh
    Høvdingen
     
    Sist redigert:

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Han som holdt demo hos Gryphon var Rune Skov (ikke Mads), og han er ikke konstruktør, men Global Sales Director i Gryphon.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Han som holdt demo hos Gryphon var Rune Skov (ikke Mads), og han er ikke konstruktør, men Global Sales Director i Gryphon.
    Hehe, jeg så det i etterkant. Jeg har rettet på det.

    Mvh
    Høvdingen
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Litt synd dere ikke (som jeg kunne se), tok en titt på Jern sine høyttalere.
    Må si det er de som imponerte meg mest av det vi fikk hørt på.
    Spesielt siden de er laget i støpejern, og at de koster omtrent 1/10 av det meste annet som ble demonstrert :)
    I tillegg er de vel noe av de mest kone-vennlige høyttalerne jeg har sett :)
    (Tom. kona likte de og hadde ikke hatt noe i mot å ha de i stua, og hadde dere kjent kona mi, så hadde dere skjønt hvor sjeldent det er ;))

    -jannis
     

    Supersound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    100
    Antall liker
    15
    Fin rundtur dette. Observerer at Burmester glimrer med sin fraværelse. Burmester var tidligere store på Oslo Hi-Fi Center. Blir Burmester tonet ned nå som grynderen døde? Eller er det andre orsaker at utstyret ikke lengre får samme oppmerksomhet.
    Er bare nyskjerrig siden Burmester Audio slår de fleste merker ned i støvlene.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Fin rundtur dette. Observerer at Burmester glimrer med sin fraværelse. Burmester var tidligere store på Oslo Hi-Fi Center. Blir Burmester tonet ned nå som grynderen døde? Eller er det andre orsaker at utstyret ikke lengre får samme oppmerksomhet.
    Er bare nyskjerrig siden Burmester Audio slår de fleste merker ned i støvlene.
    Burmester var tilstede, og jeg ser at bildene ikke ligger i albumet her på HFS, men jeg la det ut på FB.

    ohc-burmester.jpg


    ohc-burmester1.jpg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Se her ja, jeg ser Høvdingen fikk meg i profil hos Duet. Det var vel Høvdingen og Company som kom til NAT med kamera etterpå også?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn