Hørning høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Høres ut som en bra plan Odd! Kaffien skal vere klar ;)
    Jeg må si jeg synst det er merkelig at Hørning høytalere ikke er mer kjent enn de er.Mulig de har for lite særpreg til at de er interesante for lydfreaker.........
    Har også et par selvbygg 300B SET forsterkere med Hørning utgangstrafoer på hånd,og jeg tror jeg må kjøpe en av de ;D

    Takk for det Trond! Har vel igrunnen tabbet meg ut så mange ganger nå med å tro at jeg muligens er kurert,at den fella går jeg ikke i en gang til ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hørning OPT er helt SUVERENE
    imo
    mvh
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Du er en av de som har gjort meg i overkant nyskjerrige på de Leif ;D
    Jeg var en stund redd for at de kanskje ikke er "musikalske" nok for min smak,men etter å ha hørt hva Tommy etterstreber i høytalere og at hans favoritt pick-up er Audio Note IO, så er jeg ikke så bekymret lenger for at de ikke skal levere musikk! :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    De aller fleste detter vel inn i denne hobbyen/lidenskapen via stereo spilt over vanlige høyttalere med dynamiske elementer og venner seg til den lyden. Etterhvert så klatrer man oppover kvalitetsstigen etter x antall runder med oppgraderinger, som regel fremdeles med ordinære (dog stadig mer kostbare) 2- eller treveis høyttalere som lydgiver. De fleste flater vel ut og slår seg til ro med det etterhvert, men hvis man av en eller annen grunn fremdeles føler at 'noe mangler', det er vel kanskje først da at en begynner å se etter andre ting, det være seg rør/horn, fulltoner eller elektrostater?

    Har en teori om at det er slik og at det derfor er relativt sent i karrieren at slike ting som Hørning kan bli aktuelle. For min egen del synes jeg ikke vanlige dynamiske høyttalere er så spennende lenger. Bevares, de låter bra, utstrakt og rent og pent og med bra dynamikk osv. Men ikke MAGISK. Det er der jeg tror/håper at slike ting som Hørning evt elektrostater kan gi full klaff.

    Det var det der med å finne høyttaleren i sitt liv ;D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Rune S skrev:
    Javel? ;)
    Personlig har jeg lite tro på at Hørning trafoene er noe bedre enn de rimeligste iHiB C-kjerne trafoene fra Audio Note,men det hadde vert gøy og fått sammenlignet.
    Har du hørt konstruksjoner med Hørning trafoer? Er de så bra altså?

    Mvh
    Rune
    Både Mike LaFevre (Magnequest) og Gary Dews (Borderpatrol) sier at Tommy Hørning sine Torroid trafoer er "the best there is, cost no object" ifb SE 300B løsninger!
    Jeg har ikke hørt et stort nok spekter til å uttale meg så bombastisk, men at de er usedvanlig gode, det kan jeg bekrefte!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Erland skrev:
    Både Mike LaFevre (Magnequest) og Gary Dews (Borderpatrol) sier at Tommy Hørning sine Torroid trafoer er "the best there is, cost no object" ifb SE 300B løsninger!
    Jeg har ikke hørt et stort nok spekter til å uttale meg så bombastisk, men at de er usedvanlig gode, det kan jeg bekrefte!
    Jeg må nok til å prøve et par ja ;)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Odd J skrev:
    De aller fleste detter vel inn i denne hobbyen/lidenskapen via stereo spilt over vanlige høyttalere med dynamiske elementer og venner seg til den lyden. Etterhvert så klatrer man oppover kvalitetsstigen etter x antall runder med oppgraderinger, som regel fremdeles med ordinære (dog stadig mer kostbare) 2- eller treveis høyttalere som lydgiver. De fleste flater vel ut og slår seg til ro med det etterhvert, men hvis man av en eller annen grunn fremdeles føler at 'noe mangler', det er vel kanskje først da at en begynner å se etter andre ting, det være seg rør/horn, fulltoner eller elektrostater?

    Har en teori om at det er slik og at det derfor er relativt sent i karrieren at slike ting som Hørning kan bli aktuelle. For min egen del synes jeg ikke vanlige dynamiske høyttalere er så spennende lenger. Bevares, de låter bra, utstrakt og rent og pent og med bra dynamikk osv. Men ikke MAGISK. Det er der jeg tror/håper at slike ting som Hørning evt elektrostater kan gi full klaff.

    Det var det der med å finne høyttaleren i sitt liv ;D
    Tror vel også at etterhvert som man får hørt mange forskjellige typer konstruksjoner så innser man at den perfekte høytaler ikke finnes.Ivertfall har det vert slik for min del.Tilnermet perfekt for meg tror jeg ville vere en fulltone,uten delefilter,høyest mulig følsomhet med lineer frekvensrespons og jamn spredning av alle frekvenser off-axis,og meg bekjent så finnes den ikke ;)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Rune S skrev:
    Tror vel også at etterhvert som man får hørt mange forskjellige typer konstruksjoner så innser man at den perfekte høytaler ikke finnes.Ivertfall har det vert slik for min del.Tilnermet perfekt for meg tror jeg ville vere en fulltone,uten delefilter,høyest mulig følsomhet med lineer frekvensrespons og jamn spredning av alle frekvenser off-axis,og meg bekjent så finnes den ikke ;)
    Ikke finnes? Vær ikke foe sikker på det. Nå vil reprodusert lyd aldri kunne bli helt perfekt, og dermed heller ikke høyttalerne. Men det går an å komme svært langt i retning av det perfekte 8)


    Mvh. RS
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Et stykke på veien kan man sikkert komme ja ;)

    Nå har jeg gjort avtale om kjøp av en liten 300B SE med Hørning utgangstrafoer.
    Gleder meg til å høre den,spessielt med tanke på samspillet mellom høytaler og utgangstrafoer! Blir en av flere julegaver til meg selv !! 8)
    Kjøper den av IO her på sentralen,og det er han som har bestemt kretsen til forsterkeren.Separat strømforsyning med Border Patrol lignende oppbygning,ECC81 som første rør,6SN7 som "driver" til 300B ,osv.Valgene av kretsløsninger er også utviklet på Hørning høytalere,noe som jeg føler meg sikker på gir en spessielt god match.

    Ellers ser det ut som jeg får kjøpe tilbake min gamle Voyd platespiller med Helius Orion arm,har kjøpt Dynavector sølv step-up og min Audio Note IO II pick-up ligger klar !! :)

    Viss noen har et par Alkibiades de vurderer å kvitte seg med eller vet om noen andre som har,så gi meg gjerne et tips ;)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Så dukket det opp et par brukte Alkibiades i Danmark til en bra pris,og da klarte ikke jeg å dy meg ::) 8)
    Kanskje jeg har de før jul? Det blir en voksen julegave i tilfelle ;D
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vet fortsatt ikke om dette er en DX3 eller DX4 versjon,ting virker rimelig dårlig dokumentert,og det ser ikke ut som der bruker stå noen betegnelser på de høytalerene Tommy Hørning leverer fra seg.
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Så var de på plass i stuggum :)
     

    Vedlegg

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    528
    Rune S skrev:
    Jeg vet fortsatt ikke om dette er en DX3 eller DX4 versjon,ting virker rimelig dårlig dokumentert,og det ser ikke ut som der bruker stå noen betegnelser på de høytalerene Tommy Hørning leverer fra seg.
    Jeg har selv DX-4, og de ser ikke slik ut. Hverken fasepluggen eller pappen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    staker skrev:
    Gratulerer!
    Hvordan låter det?
    Takk for det!
    De låter ikke så værst ;) Trenger litt mer tid med de.Umiddelbart låt de større,enda mer uanstrengt,mer dynamisk,klarere enn Agathonene.Foreløbig er de kanskje ikke slett så tilgivende på dårligere innspillinger som Agathon,men Lowther er visst noen merkelige dyr ;) En kompis sine DX4 i Hedlundhorn låt i perioder fryktelig styggt,mens nå er de noe av det mektigste og mest musikalske jeg har hørt.Vet ikke hvor lenge desse Hørningene har stått ubrukt,og de sier at viss Lowther står lengre perioder må de igjennom en slags innspillingsperiode igjen.Vi får se.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jaerbu skrev:
    Jeg har selv DX-4, og de ser ikke slik ut. Hverken fasepluggen eller pappen.
    Stemmer det,Hørning modifiserer de litt.Jeg tok de ut og mine er DX4er,og ifølge en mail fra Tommy Hørning så ble og blir Alkibiades alltid levert med DX4,selvom det står noe annet på hans egen hjemmeside ::)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med utrolig spennende høyttaler. Dette skulle jeg gjerne ha lyttet til. Før jeg falt for Tannoy leste jeg alt jeg kommer over om Hørning. Har dessverre aldri hørt det, men de har et godt rykte på å være musikalske (noe som ikke er en selvfølge med hifi).
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for det Oslo2 !
    Er du på denne kanten av landet så er det bare å stikke innom!
    Hørning er i mine ører meget musikalske høytalere,som i min bok betyr en høytaler med evne til å forsvinne lydmessig og vere et så rent som mulig vindu mot opptaket og musikken.Hørningene evner å dra det beste utav nesten alt av innspillinger,men foreløbig synst jeg faktisk Agathonene, som jeg solgte fredag,gjorde akkurat det enda litt bedre enn Alkibiadesene,de virket litt varmere i klangen,mykere i mellomtonen.Håper jeg ikke har gjort noe dumt ::) Foreløbig synst jeg også at Alkibiadesene låter mindre kompakt og helhetlig enn Agathon.Tror det har noe med at bassene står helt oppe på kabinettene bak og de sender veldig mye mellomtone rett i bakvegg langt over mellomtonen i front.Tror jeg skal prøve å tenke litt alternativ demping på vegg/hjørner bak.Ser også sikkert litt av dette at det er ikke alltid at en større høytaler passer bedre i et kanskje litt for lite rom,men men det er uansett ingenting katastrofe på gang ;) Dette kan fort forandre seg,kanskje det modifiserte Lowther DX4 elementet har stått ubrukt for lenge,og aner heller ikke hvor mye høytalerene har vert brukt tidligere.Syns at Alkisene ;D har åpnet seg opp i mellomtonen på de få dagene de har vert i bruk,så det ordner seg nok.
    Hører at Alkibiades har litt høyere følsomhet enn Agathon,den er mer uanstrengt og dynamisk,lettere å høre hva spessielt trommis og bassist spiller :)
    Nå venter jeg på å få en 300B forsterker med Hørningtrafoer,og er spennt på å høre hva som da skjer.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk for invitasjonen Rune S. :D Bor du på østlandet?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Er nok et stykke unna østlandet desverre,bor på Sunnmøre ;)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Synd for meg. Du får fortsette beskrivelsene av hvordan det låter. Vikarierende tilfredsstillelse ::)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    ;D
    Der finnes helt sikkert Hørning eiere på østlandet også ;)

    For øyeblikket spiller jeg på Von Schweikert VR4HSE igjen,og viss Hørning Alkibiades er en av verdens beste høytalere så er VR4HSE det også ;)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei ser dette er en eldre tråd men lurer på om noen har noen erfaring med Hørning Aristoteles?
    Hva kan de evt sammenlignes med av andre merker,tenker på bass,mellomtone ,dynamikk,høyt spilling osv
    Har selv klipsch og T+A! :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har ikke hørt Aristoteles,men har eid Alkibiades og Agathon.
    Vanskelig å beskrive en høytaler generelt,rom match osv problematikken ;)
    Men jeg var igrunnen ganske så enig med de testene du finner på nettet om for eksempel Agathon.
    Ganske så varmt,dynamisk,livlig,og fokuset ble som regel dreiet mot musikken kontra lydanalyse :)
    Alkibiades hadde en enorm bassgjengivelse,noe av det mektigste jeg har hørt noengang fra en hifi-høytaler.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Takker for svar her men noen som har testet disse! Eufrodite Ultimate Zigma
    Fått et kjempetilbud med et byttes forslag på disse,splitter nye!
     

    dado

    Medlem
    Ble medlem
    14.12.2005
    Innlegg
    30
    Antall liker
    0
    eddie1, har du lyssnar eller köpt dom? Funderar själv på Hørning Eufrodite Z eller Alkibiades Ultimate.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har Alikibiades Gold Signature. Er for min del som Rune S sier , de trekker deg imot musikken, ikke lydanalysen... Men skulle gjerne hatt noen mindre høytalere , 2 meter høye og over 90 kg er voksent... :-X
     

    dado

    Medlem
    Ble medlem
    14.12.2005
    Innlegg
    30
    Antall liker
    0
    Har du lyssnat på Eufrodite? Hur stort rum du har? Jag bor i lägenhet och rummet är ca. 25 m^2.
     

    dado

    Medlem
    Ble medlem
    14.12.2005
    Innlegg
    30
    Antall liker
    0
    Gamal tråd vaknar igen :)

    Hur bra Hörning är med dåliga inspelningar? Hur bra den är med 60tal musik?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Min erfaring med Agathon og Alkibiades er at de lar fokuset dreie over på musikken selv på det man har tenkt på som dårlige innspillinger.
    Første gang jeg satte på Beatles eller Charlie Parker på Hørning er av de øyeblikk jeg husker best i min hifi karriere.Det ble en stor musikalsk opplevelse og ikke en lydopplevelse.

    Hørnning har laget veldig mye forskjellig,og ifølge noen har balansen i høytalerene hans variert veldig mye.
    Dessuten så vil resten av utstyret og match med rom ha veldig mye å bety for totalresultatet.
    Men etter min erfaring med de 2 modellene jeg har hørt så er det en høyttaler med veldig jamn balanse,et solid fundament fra en kombinasjon av dipol og hornladet basselement,og en jamn frekvensgang videre oppover. Lite eller ingen Lowther shout i de fleste modeller siden han modifiserer elementet og bruker det mer som en bredbåndet mellomtone.
     

    dado

    Medlem
    Ble medlem
    14.12.2005
    Innlegg
    30
    Antall liker
    0
    Så, dåliga inspelningar är inga problem? Jag är inne igen på Hörning spåret ;-)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg syns ikke det nei.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn