Hører du forskjell?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har lært meg å holde meg unna kabeldebatter som omhandler lydforskjeller, da det minner meg om en tegneserie jeg leste en gang mellom to steinaldermenn som slo hverandre i hodet med hver sin treklubbe annenhver gang, men jeg har en sann historie å fortelle.

Da jeg var yngre og det var litt enklere å bygge bra anlegg i bil, hadde jeg et relativt påkostet 4-veis (3-veis + 2 subber) høyttalersystem i bilen med tilhørende passive og aktive delefiltre, og forsterkere. Alt koblet samme med Supra PlyII kabler. Når sant skal sies med tanke på kvaliteten på delene, var lyden overraskende ubehagelig. Var i lag med i jente på den tiden og vi pleide å spille mye musikk i bilen, men etter at dette ble montert, ble lyden oftest justert ned når vi var ute å kjørte. Så, en dag uten at hun visste om det, byttet jeg alle høyttalerkablene til 1,5 og 2,5 mm² vanlig enkeltleder installasjonskabel. Ingen ting ble ellers justert på, samme delefrekvenser og nivå mellom forsterkerne. Neste gang hun var med i bilen og det ble spilt musikk, utbrøt hun umiddelbart, spontant og uoppfordret; hva har du gjort med anlegget? Det låter så mye bedre...?
Jeg er ikke overrasket, en kompis som er elektriker og var negativ til kablers påvirkning av lyden hadde noen Supra Ply et eller annet på sine Monitor Audio GR20 / Electrocompaniet AW 250 kombinasjon.
En dag han kom hjem hadde han med seg noen Harmonic Tech høyttalerkabler som en HiFi pusher hadde fått overtalt ham til å teste. Han hadde motvillig gått med på det og babla en hel del om at dette hadde han ingen tro på, for han hadde kunnskaper om at slikt ikke kunne gjøre noen lydmessig forskjeller.
Da han omsider fikk kobla de opp og satt seg ned etter endt middag måtte han pent spise i seg ordene han i alle år hadde sagt om kablers påvirkning av lyden. For dette spilte jo bare så uendelig mye bedre enn med Supra.

I dag er han sjef for et elektriker firma og har ikke en eneste kabel i anlegget som ikke er vel gjennomtesta før kjøp.

Supra har han gitt navnet Djevelens kabler..
Ja da. Sånne historier finnes det tusenvis av.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har lært meg å holde meg unna kabeldebatter som omhandler lydforskjeller, da det minner meg om en tegneserie jeg leste en gang mellom to steinaldermenn som slo hverandre i hodet med hver sin treklubbe annenhver gang, men jeg har en sann historie å fortelle.

Da jeg var yngre og det var litt enklere å bygge bra anlegg i bil, hadde jeg et relativt påkostet 4-veis (3-veis + 2 subber) høyttalersystem i bilen med tilhørende passive og aktive delefiltre, og forsterkere. Alt koblet samme med Supra PlyII kabler. Når sant skal sies med tanke på kvaliteten på delene, var lyden overraskende ubehagelig. Var i lag med i jente på den tiden og vi pleide å spille mye musikk i bilen, men etter at dette ble montert, ble lyden oftest justert ned når vi var ute å kjørte. Så, en dag uten at hun visste om det, byttet jeg alle høyttalerkablene til 1,5 og 2,5 mm² vanlig enkeltleder installasjonskabel. Ingen ting ble ellers justert på, samme delefrekvenser og nivå mellom forsterkerne. Neste gang hun var med i bilen og det ble spilt musikk, utbrøt hun umiddelbart, spontant og uoppfordret; hva har du gjort med anlegget? Det låter så mye bedre...?
Jeg er ikke overrasket, en kompis som er elektriker og var negativ til kablers påvirkning av lyden hadde noen Supra Ply et eller annet på sine Monitor Audio GR20 / Electrocompaniet AW 250 kombinasjon.
En dag han kom hjem hadde han med seg noen Harmonic Tech høyttalerkabler som en HiFi pusher hadde fått overtalt ham til å teste. Han hadde motvillig gått med på det og babla en hel del om at dette hadde han ingen tro på, for han hadde kunnskaper om at slikt ikke kunne gjøre noen lydmessig forskjeller.
Da han omsider fikk kobla de opp og satt seg ned etter endt middag måtte han pent spise i seg ordene han i alle år hadde sagt om kablers påvirkning av lyden. For dette spilte jo bare så uendelig mye bedre enn med Supra.

I dag er han sjef for et elektriker firma og har ikke en eneste kabel i anlegget som ikke er vel gjennomtesta før kjøp.

Supra har han gitt navnet Djevelens kabler..
Ja da. Sånne historier finnes det tusenvis av.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
Er ikke kapasitansen skikkelig miss-match med Electrocompaniet og Abrahamsen ved bruk av Supra Ply?
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Jeg har møtt folk som forteller meg at Gud finnes, men anekdoter er ikke nok for å overbevise meg.
Jeg vet ikke om kabler gjør noen forskjell, men jeg utviser stor skepsis til de som sier de kan høre forskjell. De færreste har gjort skikkelige tester.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg har lært meg å holde meg unna kabeldebatter som omhandler lydforskjeller, da det minner meg om en tegneserie jeg leste en gang mellom to steinaldermenn som slo hverandre i hodet med hver sin treklubbe annenhver gang, men jeg har en sann historie å fortelle.

Da jeg var yngre og det var litt enklere å bygge bra anlegg i bil, hadde jeg et relativt påkostet 4-veis (3-veis + 2 subber) høyttalersystem i bilen med tilhørende passive og aktive delefiltre, og forsterkere. Alt koblet samme med Supra PlyII kabler. Når sant skal sies med tanke på kvaliteten på delene, var lyden overraskende ubehagelig. Var i lag med i jente på den tiden og vi pleide å spille mye musikk i bilen, men etter at dette ble montert, ble lyden oftest justert ned når vi var ute å kjørte. Så, en dag uten at hun visste om det, byttet jeg alle høyttalerkablene til 1,5 og 2,5 mm² vanlig enkeltleder installasjonskabel. Ingen ting ble ellers justert på, samme delefrekvenser og nivå mellom forsterkerne. Neste gang hun var med i bilen og det ble spilt musikk, utbrøt hun umiddelbart, spontant og uoppfordret; hva har du gjort med anlegget? Det låter så mye bedre...?
Jeg er ikke overrasket, en kompis som er elektriker og var negativ til kablers påvirkning av lyden hadde noen Supra Ply et eller annet på sine Monitor Audio GR20 / Electrocompaniet AW 250 kombinasjon.
En dag han kom hjem hadde han med seg noen Harmonic Tech høyttalerkabler som en HiFi pusher hadde fått overtalt ham til å teste. Han hadde motvillig gått med på det og babla en hel del om at dette hadde han ingen tro på, for han hadde kunnskaper om at slikt ikke kunne gjøre noen lydmessig forskjeller.
Da han omsider fikk kobla de opp og satt seg ned etter endt middag måtte han pent spise i seg ordene han i alle år hadde sagt om kablers påvirkning av lyden. For dette spilte jo bare så uendelig mye bedre enn med Supra.

I dag er han sjef for et elektriker firma og har ikke en eneste kabel i anlegget som ikke er vel gjennomtesta før kjøp.

Supra har han gitt navnet Djevelens kabler..
Ja da. Sånne historier finnes det tusenvis av.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
Er ikke kapasitansen skikkelig miss-match med Electrocompaniet og Abrahamsen ved bruk av Supra Ply?
Det er nok ikke bare de to som har problemer med SupraPly, de kablene må det være et eller annet vesentlig feil med. Hadde et sett i flere år etter de ble lansert og de låt ikke bra i noe oppsett.
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg har møtt folk som forteller meg at Gud finnes, men anekdoter er ikke nok for å overbevise meg.
Jeg vet ikke om kabler gjør noen forskjell, men jeg utviser stor skepsis til de som sier de kan høre forskjell. De færreste har gjort skikkelige tester.
Jeg kan nemt høre en forskel. Hvis jeg tager min cd afspiller og skifter den ud med en anden vil der være en forskel.
Om den ene er bedre end den anden kan jeg ikke sige. Jeg kan konstaterer at de er forskellige.

For et par år siden købte jeg en hunde dyr Pladespiller. Jeg er flere gange blevet spurgt hvilken der er bedst. cd afspiller eller pladespiller.Mit svar er det kan jeg ikke svare på. Men jeg kan konstatere de spiller godt på hver sin måde.... Altså de er forskellige
:)
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Optisk vs optisk er noe helt annet enn optisk vs coax. Men du mener kanskje det er forskjell på optiske kabler også?

Nej det har jeg ikke. Men på min Oppo var optiskt væsentligt bedre en med Coax. Vel at mærke ægte glasledere. Alle kunne høre det.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.633
Sted
Oslo
Kabler, og ja det er forskjell

Kjørte test med 2 sett htkabler samme prisklasse(ingen nevnt) for min datter på 19, bare vant med mp3 spillere. I mitt oppsett var hun veldig klar i sin dom; På det ene settet sa hun, " det høres ut som om musikerne har det mere gøy". Klarere kan det vel ikke sies. Og til dere som er opptatt av oppløsningen i nedre del av øvre mellom tone, behøver jeg si mer?
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Jeg har lært meg å holde meg unna kabeldebatter som omhandler lydforskjeller, da det minner meg om en tegneserie jeg leste en gang mellom to steinaldermenn som slo hverandre i hodet med hver sin treklubbe annenhver gang, men jeg har en sann historie å fortelle.

Da jeg var yngre og det var litt enklere å bygge bra anlegg i bil, hadde jeg et relativt påkostet 4-veis (3-veis + 2 subber) høyttalersystem i bilen med tilhørende passive og aktive delefiltre, og forsterkere. Alt koblet samme med Supra PlyII kabler. Når sant skal sies med tanke på kvaliteten på delene, var lyden overraskende ubehagelig. Var i lag med i jente på den tiden og vi pleide å spille mye musikk i bilen, men etter at dette ble montert, ble lyden oftest justert ned når vi var ute å kjørte. Så, en dag uten at hun visste om det, byttet jeg alle høyttalerkablene til 1,5 og 2,5 mm² vanlig enkeltleder installasjonskabel. Ingen ting ble ellers justert på, samme delefrekvenser og nivå mellom forsterkerne. Neste gang hun var med i bilen og det ble spilt musikk, utbrøt hun umiddelbart, spontant og uoppfordret; hva har du gjort med anlegget? Det låter så mye bedre...?
Jeg er ikke overrasket, en kompis som er elektriker og var negativ til kablers påvirkning av lyden hadde noen Supra Ply et eller annet på sine Monitor Audio GR20 / Electrocompaniet AW 250 kombinasjon.
En dag han kom hjem hadde han med seg noen Harmonic Tech høyttalerkabler som en HiFi pusher hadde fått overtalt ham til å teste. Han hadde motvillig gått med på det og babla en hel del om at dette hadde han ingen tro på, for han hadde kunnskaper om at slikt ikke kunne gjøre noen lydmessig forskjeller.
Da han omsider fikk kobla de opp og satt seg ned etter endt middag måtte han pent spise i seg ordene han i alle år hadde sagt om kablers påvirkning av lyden. For dette spilte jo bare så uendelig mye bedre enn med Supra.

I dag er han sjef for et elektriker firma og har ikke en eneste kabel i anlegget som ikke er vel gjennomtesta før kjøp.

Supra har han gitt navnet Djevelens kabler..
Da hadde jeg ikke stolt på det firma. Drive et elektrikker firma og i tilegg komme med slik bullshit høres ikke helt bra ut
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Forbedring av lyden ved kabelbytter kan gjerne være på grunn av de forrige kablene ikke hadde god kontakt. Kanskje lyden hadde blitt like god når man bytter tilbake til den gamle kabelen og den blir terminert på nytt?
Igjen er dette med testmetodikk viktig skal man få det rette svaret. Jeg har gått i baret selv (antakelig mer enn de fleste) og dratt konklusjoner basert på feil grunnlag når jeg gjør målinger på utstyr. Blant annet i forbindelse med terminering av kabler.
Og, ja -det er forskjell på kabler. Har det siste året gått over til sølvbelagt 3mm Belkin starquad som målekabler og ser forskjellene på måleresultatene. Dette gå imidlertid mest på støyimmunitet.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det er utrolig hvilke forskjeller jeg hører når jeg vet hva jeg hører på. Blindtester i form av A-B tester uhøytidelig utført med hjelp av madammen har flere ganger satt skapet ettertrykkelig på plass, så nå orker jeg ikke lenger å etterprøve slike ting.

En A-B test mellom en svindyr Solution-forsterker og en Rega forsterker til 7000 kr på Kef Blade 2 høyttalere ga meg en aha-opplevelse tidlig i hifi-karrieren som stoppet meg i å anta at ting vokser inn i himmelen bare det koster nok. Slike tester sparer en for mye penger, unødvendig hodebry og fører til en mer avslappet holdning ang hobbyen.

Fsf (psykolog) har skrevet en fantastisk tråd om disse tingene her inne, anbefaler å lese igjennom den.
Master i psykologi ;) I Norge skilles det mellom klinisk psykolog og master (der master fokuserer i større grad på forskning og normalpsykologi), og jeg kan faktisk ikke kalle meg "psykolog" fordi tittelen er beskyttet. Måtte bare pirke litt, hehe

Gøy å se at tråden har fått fotfeste og dukker opp her og der :D
Psykolog er vel et profesjonsstudium på lik linja med lege. Det finnes de som tror de blir psykologer ved å studere master i psykologi. Og noe karriereveiledere får skylda.

Hilsen karriereveileder
 

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Innlegg
165
Antall liker
447
Torget vurderinger
1
Kabler er åpenbart ikke av eksistensiell betydning … med mindre sterke følelser vekkes i vårt indre;-) Noen kan ha formulert noe, hevdet noe – noe som ikke er helt sant eller ufullstendig - og det må for hjertefredens skyld rettes opp i (fra et paternalt perspektiv).
Noen kabelprodusenter har åpenbart store avanser. I kabeluniverset må det antas at det eksisterer mange krefter på samme tid, slik som i all menneskelig aktivitet: Gode ideer, dårlige ideer, idealistisk holdning, grådighet, «lureri», smarthet, dumhet, kompetanse, inkompetanse, ekte undring, selvgodhet, sårbarhet, skråsikkerhet, lediggang … der det gis rom og mulighet for fortjeneste, siver det meste av menneskets vesen inn. Som mennesker forvalter vi egenskapen av å kunne forenkle, en egenskap vi trenger for å håndtere alle stimuli omkring oss. I sin mest radikale form blir den til sort eller hvitt, mot meg eller med meg, alltid og aldri. Forenklingens mekanisme fører også med seg en liten konspirasjonsteori når motsagt: Den annen part er kanskje mindre intelligent, upraktisk, mangler innsikt og erfaring, vektlegger feil, tenker feil, lytter feil, har feil utstyr eller er kanskje helt ute av stand til å forstå boklig kunnskap (eller åpenbare forskningsresultater)? Hva er det som får oss til å tro at våre egen oppfatning er den eneste riktige eller åpenbart riktige eller helt sikkert mest fornuftige oppfatning?
Selv er jeg en kabeltroende, hvis grupperingen må være enten «kabeltroende» eller «kabelskeptiker». En interessant observasjon er jo at for en kabeltroende som meg kan hele det tilbudte universet av kabler være av interesse, mens for «kabelskeptikeren» så lyder alle kabler likt så lenge kravet til god produktkvalitet er tilfredsstilt: Finner man denne kabelen er all søken og interesse for noe nytt over? For en «kabeltroende» derimot kan en ny kabel være den nye vinen. Men over tid går også de kabeltroende trett på kabeltesting, og finner sin kabel.
Som en kabeltroende ser jeg verden fra en kabeltroendes ståsted:
En observasjon er at alder spiller inn: De relativt yngre hører ofte forskjell på kabler, mange eldre i gamet ofte ikke – som et kjønnsskifte fra «kabeltroende» til «kabelskeptiker» med alder som tikker og går. Skyldes det mer innsikt eller dårligere hørsel? Eller irritasjon over at noen lar seg lure til å betale helt uanstendige beløp for en kabel? Eller at man med forankring i vitenskapen stoler mer og mer på blindtestingsregimet – og, beviselig fra dette regimet, avskriver sin hørsels mulige andre konklusjoner?
En løselig observasjon fra distanse er at (humre, dog ikke ment som en fornærmelse) at ingeniører (høy teknisk utdannelse) ofte inntar kabelskeptikerens mest avvisende holdning. Teknisk fagkunnskap er nærmest ensbetydende med kabelskeptisisme (og det er jo en viss logikk i det!) – men er det den kognitive koblingen til læreboken i hodet som viser seg helt dominant over hørselen, eller er deres lytterresultater (hørsel) faktisk helt i harmoni med teorien (eller eventuelt avvik 100% forklart ved Placebo)? Her kan det i alle fall anes et potensiale til en indre strid om sin forankring i livet om ørene ikke er på parti med måten signalføring er vitenskapelig forklart og formulert (dokumentert) – her skal man i så fall våge å gi avkall på sitt faglige jeg (og sitt omdømme) om ørene hører noe de ikke skulle!
En observasjon er at enkelte kabeltroende, og ikke minst kabelprodusenter, forklarer en kabels spesielle evner over andre kabler ved hjelp av teori de selv ikke forstår (helst noe med kvantefysikk). Når ingeniøren spør den kabeltroende om å forklare den helt unike egenskapen ved kabelen ved hjelp av tilgjengelig vitenskap og teori, da bør man ha en Nobelpris svanger i magen. Ingeniøren sier til den kabeltroende, her er min verktøykasse: Vennligst bruk mine verktøy til å forklare meg din erfaring og opplevelse! Kan du ikke, sier du, da eksisterer din opplevelse ei som noe som er relevant for andre (som en reproduktiv tilstand)! Men på et abstrakt refleksjonsnivå: bør vi forvente at lytteropplevelser/følelser fullt ut forklares ved hjelp av matematikk, teori og måleinstrumenter? Og selvsagt; hiver vi den subjektive lytteren ut av lytterommet, og kun måler lyd før den treffer lytterens øre, så forenkles sammenhengene, de gjøres mer målbare. Letes det etter forklaringsfaktorer kun der hvor det er lys for leting å finne?
Så her står da den kabeltroende: Et potensielt offer for kabelprodusenters grådighet, uten faglige bukser på, gjenstand for (varig) placebo effekt, en romantiker i kvantefysikkuniverset, men mest av alt: En utro mot vitenskapen! Og opp mot alt dette: En lytter som faktisk er villig til å tro på sine egne ørers erfaringer. Rasjonelt? Vel, en kabeltroende har vel den egenskapen at han/hun til syvende og sist stoler mest på seg selv og sin egen hørsel her i livet, fremfor hva vitenskap og andre måtte mene om hva ørene egentlig kan/bør/ikke bør høre. Og kanskje i dette ligger det også en dose romslighet; ved det at andre kan få lov til å høre akkurat det de hører, fordi det de måtte høre, er helt ufarlig for en selv og ens egen opplevelse??????
Om du er usikker på om du per tiden er en kabeltroende eller en kabelskeptiker (i polariseringens tidsnære ånd): Mål lengden på din høyttalerkabel, kjøp 1 stk lampettledning i samme lengde (usikker på farge!) og sett så denne inn til erstatning for eksisterende kabel i den ene av dine to høyttalere. Spill så av noe kjent musikk i dine kjente omgivelser, og gjerne noen større verk som tar litt tid. Er det noe forandring, noe som skaper uro i din lytteropplevelse? Lytt over noen dager. Bytt så tilbake til originalbesetning (noe som skjer med lyden? Ja, nei, tja?), eller også flytt lampeledningen over på den andre høyttaleren/kanalen. Har noe uro flyttet seg mer over på det andre øret? Min humørfylte hypotese er da således: Svaret på dette spørsmålet kan muligens si noe om din alder, din utdanning eller din kabeltilnærming??????
Hører jeg forskjell: jeg opplever å høre/ha hørt forskjell på høyttalere, forsterkere, cd-spillere, kabler, retning og også lengde på kabel, polaritet, rør (rør kan virkelig påvirke lytteopplevelsen!), demperemedier (coner vs. puter), luftfuktighet, støy på nett, opptakskvalitet/innspillinger. Noe skyldes forklarbare faktorer, andre kanskje ikke. Generelt må det sies at et lytteinntrykk er en sum av ekstremt mange faktorer som virker sammen, og man skal være ydmyk i sin tro på at man har identifisert kausalitet/årsakssammenheng. Men man prøver jo som best man kan …
mvh,
tom-a
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Det var et langt, men herlig innlegg tom-a!

En ting som slår meg er at ingen prater om blind test når man skal teste en forsterker, høyttaler eller cd spiller. Men når man tester kabler så kommer kabel politiet og vil ha en blind test for å vite om du hører riktig. Selv om det fins tekniske benevninger som kapasitans og induktans som jo endrer lydegenskapene.

Jeg tror den som har en mening om dette ikke så lett endrer mening, uansett hvor mye man diskuterer og prøver å overbevise motparten.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vet dere at en kan reise fremover i tiden?

Bevis?

Fysikken.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.814
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Det var et langt, men herlig innlegg tom-a!

En ting som slår meg er at ingen prater om blind test når man skal teste en forsterker, høyttaler eller cd spiller. Men når man tester kabler så kommer kabel politiet og vil ha en blind test for å vite om du hører riktig. Selv om det fins tekniske benevninger som kapasitans og induktans som jo endrer lydegenskapene.

Jeg tror den som har en mening om dette ikke så lett endrer mening, uansett hvor mye man diskuterer og prøver å overbevise motparten.
Fordi det allerede finnes massevis av blindtester som dokumenterer dette. Altså faktiske empiriske bevis. Grunnen til at et etterspørres så fælt i kabeldiskusjonen er at man fortsatt har tilgode å se en godt dokumentert og gjennomført test på mange ting. Det kommer massevis av påstander og anekdoter. Men lite faktisk empiri som understøtter. Ingen som betviler de andre tingene, for der kan det vises til empiri som beviser påstandene.

Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det samme igjen med alle de tingene det krangles om? Burde jo være enkelt nok, og produsentene har jo absolutt alt å tjene på det.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har lært meg å holde meg unna kabeldebatter som omhandler lydforskjeller, da det minner meg om en tegneserie jeg leste en gang mellom to steinaldermenn som slo hverandre i hodet med hver sin treklubbe annenhver gang, men jeg har en sann historie å fortelle.

Da jeg var yngre og det var litt enklere å bygge bra anlegg i bil, hadde jeg et relativt påkostet 4-veis (3-veis + 2 subber) høyttalersystem i bilen med tilhørende passive og aktive delefiltre, og forsterkere. Alt koblet samme med Supra PlyII kabler. Når sant skal sies med tanke på kvaliteten på delene, var lyden overraskende ubehagelig. Var i lag med i jente på den tiden og vi pleide å spille mye musikk i bilen, men etter at dette ble montert, ble lyden oftest justert ned når vi var ute å kjørte. Så, en dag uten at hun visste om det, byttet jeg alle høyttalerkablene til 1,5 og 2,5 mm² vanlig enkeltleder installasjonskabel. Ingen ting ble ellers justert på, samme delefrekvenser og nivå mellom forsterkerne. Neste gang hun var med i bilen og det ble spilt musikk, utbrøt hun umiddelbart, spontant og uoppfordret; hva har du gjort med anlegget? Det låter så mye bedre...?
Jeg er ikke overrasket, en kompis som er elektriker og var negativ til kablers påvirkning av lyden hadde noen Supra Ply et eller annet på sine Monitor Audio GR20 / Electrocompaniet AW 250 kombinasjon.
En dag han kom hjem hadde han med seg noen Harmonic Tech høyttalerkabler som en HiFi pusher hadde fått overtalt ham til å teste. Han hadde motvillig gått med på det og babla en hel del om at dette hadde han ingen tro på, for han hadde kunnskaper om at slikt ikke kunne gjøre noen lydmessig forskjeller.
Da han omsider fikk kobla de opp og satt seg ned etter endt middag måtte han pent spise i seg ordene han i alle år hadde sagt om kablers påvirkning av lyden. For dette spilte jo bare så uendelig mye bedre enn med Supra.

I dag er han sjef for et elektriker firma og har ikke en eneste kabel i anlegget som ikke er vel gjennomtesta før kjøp.

Supra har han gitt navnet Djevelens kabler..
Er ikke EC AW250 en av disse såkalte feilkonstruerte forsterkerne?......som går i selvsving med en viss type kabler.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Det var et langt, men herlig innlegg tom-a!

En ting som slår meg er at ingen prater om blind test når man skal teste en forsterker, høyttaler eller cd spiller. Men når man tester kabler så kommer kabel politiet og vil ha en blind test for å vite om du hører riktig. Selv om det fins tekniske benevninger som kapasitans og induktans som jo endrer lydegenskapene.

Jeg tror den som har en mening om dette ikke så lett endrer mening, uansett hvor mye man diskuterer og prøver å overbevise motparten.
Fordi det allerede finnes massevis av blindtester som dokumenterer dette. Altså faktiske empiriske bevis. Grunnen til at et etterspørres så fælt i kabeldiskusjonen er at man fortsatt har tilgode å se en godt dokumentert og gjennomført test på mange ting. Det kommer massevis av påstander og anekdoter. Men lite faktisk empiri som understøtter. Ingen som betviler de andre tingene, for der kan det vises til empiri som beviser påstandene.

Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det samme igjen med alle de tingene det krangles om? Burde jo være enkelt nok, og produsentene har jo absolutt alt å tjene på det.
Skulle gjerne vært tilstede eller deltatt i et panel som blindtester et par cd spillere i ulik prisklasse. La oss si 10 personer. Også ser vi på treffprosenten på endt resultat. Også gjør vi det med to kabelsett i ulik prisklasse på de samme 10 personene og sammenligner treffprosenten.
 

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Her er slags bevis på at kan kabler låte forskjellig ;-)

For mange år siden hadde jeg nytt anlegg og skulle prøve å tilpasse det til å låte bra.
Problemet var at jeg syntes at bassen låt for slapt med lite trøkk. Jeg hadde diger forsterker med masse stømstyrke. Jeg tenkte at dersom jeg fikk mere tverrsnitt på lederne i kabelen så ville jeg få bedre styring på bassmembranene og demed den bassen jeg forventet. Forsterkeren selv brukte kraftige messingskinner frem til høytalerterminalene.

Jeg dro på Hifiklubben og kjøpte følgende uterminerte kabel (Audioquest):

Audioquest_L.jpg
Audiquest_2_L.jpg


Som man ser så kan man terminere sammen masse ledere ette eget ønske og få mye mm2.
Jeg prøvde å bruke en hel kabel på hver pol. Det blir svært mye mm2 (overkill?).

Hva skjedde da? Jo, diskanten ble kraftig dempet og ikke akseptabel.

Impedansen i kablen var liten og den ivaretok sikkert dempefaktoren til forsterkeren bra, men kapasistansen var alt for stor.
Kabelen virket som en kondensator og dempet diskanten. Dette er et av problemene med kabeldesign.
Jeg er sikker på at dette er helt i tråd med hva fysikken forutsier.

Jeg endte opp med å bruke en helt annen kabel og diskanten ble bra.

Er det noen som tør være uenig?:mad:
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Teo... det du beskriver, har vært forklart og beskrevet her minst fjørtenhundre og syvogtrygve ganger... intet er nytt under kjolen, som det heter.
 
Topp Bunn