Høium Hi-Fi introduserer fullfrekvente elektrostater uten delefilter

Høium Hi-Fi har gleden av å presentere Soltanus Acoustics for det norske marked.

hovedbilde.jpg


Soltanus Virtuoso er en verdens første fullfrekvente multi-panel elektrostatiske høyttalere uten bruk av delefilter.

De aller fleste høyttalere benytter et delefilter for å skille frekvenser til bass, mellomtone og diskant, men det er dessverre slik at bruken av delefilter stort sett er negativt for lydkvaliteten. Bruk av aktivt delefilter er av mange high-end entusiaster ansett som en langt bedre løsning, men dette krever oppsett av flere effektforsterkere, og blir for mange en nokså kostbar affære. Hvorfor ikke droppe hele delefilteret?

Soltanus Acoustics er lokalisert i Serbia, og mannen bak firmaet, Zoltan Mikovity, har i en årrekke drevet med reparasjon av de legendariske Quad ESL-57 høyttalerne. Dette er elektrostat høyttalere som spiller særdeles frigjort og åpent, og med inspirasjon fra disse ønsket Zoltan å lage en høyttaler som lydmessig skulle overgå alle andre elektrostat konstruksjoner med tanke på dynamikk, åpenhet og detaljering.

Jeg antar at de fleste som leser dette kjenner til oppbyggingen av en elektrostat høyttaler, men for de som er ukjent med begrepet, så kan du lese mer om dette prinisppet her: Wikipedia - elektrostatic speakers


TEKNISK INFO

Soltanus Virtuoso
er resultatet av en årelang utvikling, og er en elektrostat høyttaler uten delefilter som måler 153cm i høyden, 68cm i bredden, men er kun 5 cm tykk (med unntak av bunnen som måler 33 cm i dybden). Høyttaleren benytter to ulike paneler som henholdsvis tar for seg øvre (200 Hz og oppover) og nedre register, og de har et frekvensområde på 40-20.000 Hz ± 3dB. Impedanse på 4 ohm, men dipper ned til 1,5 ohm ved 20.000 Hz, hvilket er nokså typisk for elektrostater. Følsomheten er 83 dB/2.83 volts/2 meter. Vekt 26kg pr. stk.



Virtuoso_spreda_brown1.jpg


Virtuoso krever en forsterker på minimum 25 watt som har over 25 i dempingsfaktor for å kjøre delefilterløst, og hvis du har en forsterker som har lavere dempingsfaktor enn dette, så finnes det en egen høyttalerinngang på baksiden som styrer signalet gjennom et delefilter. Det anbefales å spørre leverandør om dempingsfaktoren i din forsterker for å se hvilken inngang du skal benytte. Det oppnås best resultat med forsterkere med dempingsfaktor over 25, og som gjerne har 100 watt eller mer.

Virtuoso har en bryter på baksiden som gjør at en kan skru opp eller ned diskantnivået ved å regulere strømnivået til panelet. Det er også en bryter hvor en stiller inn dempingsfaktoren hvis den er under 25, men har du en forsterker som har over 25 i dempingsfaktor, så vil ikke denne bryteren komme i spill.


LYDEN


Hvordan spiller Virtuoso, og har Zoltan klart å gjennomføre drømmen sin?

Dette er det mange som lurer på, og det som ihvertfall er sikkert er høyttalerne har fått mye blest på kort tid, og det er mange som har stoppet opp på messer med et stort glis rundt munnen.

De fleste skjønner sikkert umiddelbart at Virtuoso har en noe begrenset dypbass med sin nedre frekvens på 40Hz, og det er veldig få (om noen) fullfrekvente elektrostater som egner seg optimalt til kraftig bass fra pop, rock eller hjemmekino. Ønsker du kjellerdyp bass må du nok supplere med en eller flere gode subwoofere.

Virtuoso er med andre ord ikke en høyttaler for alle, men for de som liker elektrostater, magnetostater eller enkelte dipolkontruksjoner, så vil nok dette være en høyttaler du kan ende opp med å bli totalt forelsket i. Åpenheten, klarheten og tilstedeværelsen er i henhold til mange til å "dø for", og Soltanus er nok et navn som du vil høre mye om fremover.


TESTER


Soltanus stilte på Son Salon & Image messen i Canada, og overrasket veldig mange blant de besøkende. De mottok også pris for en av de beste oppsettene, og du kan lese selv på denne siden: Soundstage - Best of Son Salon & Image

Robert Deutsch fra Stereophile ble også voldsomt imponert over lyden, og du finner hans kommentarer her: Stereophile kommentar

Virtuoso har også blitt testet av følgende magasin:

6moons test

Audio Test - mars 2016

Stereopluss i Norge kommer forhåpentligvis med en test på senhøsten.


MODELLER

Soltanus har flere modeller på hjemmesiden sin, men det er kun Virtuoso som er i salg nå. De kommer med to nye hybrid modeller i løpet av en til to måneder, og dette er modeller som benytter dynamisk basselementer og elektrostat paneler til mellomtone og diskant. Det kommer en stativhøyttaler, og en gulvstående modell. Begge modeller ligner litt på tradisjonelle dynamiske høyttalere, og vil ta langt mindre plass en Virtuoso. Mer info om disse modellene kommer etterhvert. Phoenix og Cricket er utgått modeller.


PRISER

Virtuoso har en veiledende pris på 9500 euro, og dette tilsvarer kr. 89.000 ink. norsk mva.


Frem til 1. desember 2016 kjører vi en introduksjonspris på kun kr. 64.000 ink. mva.


Høyttalerne leveres i trekasser, og normal fraktkostnad vil nok ligge i størrelseorden kr. 2000-3000, men i intro-tiden spanderer vi frakten uansett hvor du bor i Norge.


LINKER


Link til Soltanus hjemmeside


Mvh
Thomas
Høium Hi-Fi
1270 Oslo
Tlf: 91316683

Web: www.hoium.no
 
Sist redigert:

Kommentarer

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Enig - veldig kult konsept!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De der kunne jeg tenkt meg å hørt (og sett) :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Interessant!
Men .. jeg trodde f.eks Soundlab sine elektrostater også er fullfrekvente (sånn circa) uten delefilter, eller mulig jeg tar feil.?
 

Høium_Hifi

Bransjeaktør
Ble medlem
25.02.2002
Innlegg
46
Antall liker
2
Torget vurderinger
11
Interessant!
Men .. jeg trodde f.eks Soundlab sine elektrostater også er fullfrekvente (sånn circa) uten delefilter, eller mulig jeg tar feil.?
Soltanus er den første som har laget en delefilterløs multi-panel elektrostatisk høyttaler, og jeg glemte dessverre ett ord i teksten. Ved bruk av ulike paneler til høye og lave frekvenser, så er det jo naturlig at en må skille frekvensene, men Zoltan har fått til dette uten bruk av delefilter.

Soundlab bruker i mange modeller ett stort panel til hele frekvensområdet, og derav trenger de ikke noe delefilter. Dette er forøvrig glimrende høyttalere, men de har jo også en høy prislapp.

Soltanus ønsket å lage en høyttaler med en litt mer "folkelig" prislapp uten kompromiss i ytelsen, og det er vel nettopp dette som gjør det så spennende.

Mvh
Thomas
Høium Hi-Fi
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Hadde vært gøy å hørt disse. Som tidligere Magnepan eier, vet jeg hvordan den type høytalere låter. Men fullfrekvent er vel litt misvisende, de går jo ikke veldig dypt? Regner med sub bør være viktig skal en ha den helt fullfrekvente lyden med denne type høytalere?
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
De er vel ikke mindre fullfrekvente enn såkalt "fulltoner", som gjerne krever både sub og supertweeter, og dermed i praksis er 3-veis...

Men jeg kunne godt leve med noe som dekker 40-15k, bare så det er sagt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hvordan defineres egentlig "fullfrekvent"? Stereophile bruker "realistisk lydtrykk" ned til 20Hz som kriterium, men det er kanskje litt drøyt? Selv har jeg hatt høyttalere som stoppet på nedre halvdel av 30-tallet, uten at jeg savnet dypbass på noen som helst slags måte.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Blir det mulig å høre disse, f. eks. i Horten?
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Hvordan defineres egentlig "fullfrekvent"? Stereophile bruker "realistisk lydtrykk" ned til 20Hz som kriterium, men det er kanskje litt drøyt? Selv har jeg hatt høyttalere som stoppet på nedre halvdel av 30-tallet, uten at jeg savnet dypbass på noen som helst slags måte.
Har en snikende mistanke om at definisjonen kan variere med hvilken side av dammen man befinner seg på... :rolleyes:
 

Høium_Hifi

Bransjeaktør
Ble medlem
25.02.2002
Innlegg
46
Antall liker
2
Torget vurderinger
11
Med "fullfrekvent" i denne sammenheng så betyr det at høyttalerne kun benytter elektrostat paneler for hele frekvensområdet, og ingen hybrid-løsning med dynamisk basselement som tar for seg de dypeste frekvenser.

Det står jo nokså tydelig forklart at de ruller av ved 40hz.

Jeg tror forøvrig ikke det blir mulig å høre på de i Horten i år.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Hvis noen er i tvil om hvor mye bass de trenger for å nyte musikk, så har Harbeth-konstruktør Alan Shaw skrevet noen morsomme innlegg på Harbeth-forumet ang. dette: Bass response - how deep should my speakers go for a lifelike sound at home?

Han har lagt ut flere lydklipp hvor han fjerner all bassen under hensholdsvis 120, 80, 60 og 40 hz... Og han spiller også samme klippene med BARE informasjonen under 40/60/80 hz osv. Så kan man høre selv, og vurdere selv hvor dypt det bør gå før man blir fornøyd.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Interessant!
Men .. jeg trodde f.eks Soundlab sine elektrostater også er fullfrekvente (sånn circa) uten delefilter, eller mulig jeg tar feil.?
Soltanus er den første som har laget en delefilterløs multi-panel elektrostatisk høyttaler, og jeg glemte dessverre ett ord i teksten. Ved bruk av ulike paneler til høye og lave frekvenser, så er det jo naturlig at en må skille frekvensene, men Zoltan har fått til dette uten bruk av delefilter.

Soundlab bruker i mange modeller ett stort panel til hele frekvensområdet, og derav trenger de ikke noe delefilter. Dette er forøvrig glimrende høyttalere, men de har jo også en høy prislapp.

Soltanus ønsket å lage en høyttaler med en litt mer "folkelig" prislapp uten kompromiss i ytelsen, og det er vel nettopp dette som gjør det så spennende.

Mvh
Thomas
Høium Hi-Fi
Soundlab passer ikke inn i våre stuer og musikkrom - selv om de lyder bra og selv om lommeboka måtte tåle investeringen :)
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Hvis noen er i tvil om hvor mye bass de trenger for å nyte musikk, så har Harbeth-konstruktør Alan Shaw skrevet noen morsomme innlegg på Harbeth-forumet ang. dette: Bass response - how deep should my speakers go for a lifelike sound at home?

Han har lagt ut flere lydklipp hvor han fjerner all bassen under hensholdsvis 120, 80, 60 og 40 hz... Og han spiller også samme klippene med BARE informasjonen under 40/60/80 hz osv. Så kan man høre selv, og vurdere selv hvor dypt det bør gå før man blir fornøyd.
Jeg hører en del Ambient, Elektronisk, men også jazz som til tider går svært dypt. Elektronika går til tider seriøst dypt, og der kommer Alan Shaws innlegg litt til kort. Tok med en del skiver jeg pleier høre på på årets Munchen messe og fikk spille dem på Harbeth 40.2 - Det manglet seriøst mye eller alt av dypbass, jeg er vant å høre/føle på mine høytalere. Mye av Yellos Touch dype innslag var også lite imponerende gjennom dem..
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Hvis noen er i tvil om hvor mye bass de trenger for å nyte musikk, så har Harbeth-konstruktør Alan Shaw skrevet noen morsomme innlegg på Harbeth-forumet ang. dette: Bass response - how deep should my speakers go for a lifelike sound at home?

Han har lagt ut flere lydklipp hvor han fjerner all bassen under hensholdsvis 120, 80, 60 og 40 hz... Og han spiller også samme klippene med BARE informasjonen under 40/60/80 hz osv. Så kan man høre selv, og vurdere selv hvor dypt det bør gå før man blir fornøyd.
Jeg og partneren min i firmaet blindtestet nettopp dette på PA anlegget nå for et par uker siden. Der kunne vi meddele at om man skal få hele den skikkelige "oomphen" så måtte vi designe subber som leverte ned til 25hz. Det gikk relativt greit å skille både 40-30 og 30-25 både på heavy rock/metal. På elektronika hørte vi det meget godt. Vi testet kun disse to sjangerene, siden det er dette vi spiller 95% av tiden.



Fra 25-20 hadde vi såpass vanskeligheter med å skille det at det var ikke verdt den ekstra størrelsen/kostnaden å implementere, men selv det var mulig å høre på elektronika blindt.

Så jeg er faktisk ganske uenig at ting ikke trenger å gå lenger enn til 40-35hz. Man mister ganske mye, og det er ganske godt hørbart.

Men dette kommer selvsagt an på hva man hører på. Og dette blir kanskje litt OT.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Med "fullfrekvent" i denne sammenheng så betyr det at høyttalerne kun benytter elektrostat paneler for hele frekvensområdet, og ingen hybrid-løsning med dynamisk basselement som tar for seg de dypeste frekvenser.

Det står jo nokså tydelig forklart at de ruller av ved 40hz.

Jeg tror forøvrig ikke det blir mulig å høre på de i Horten i år.
Ja jeg så det. Mitt spørsmål var av mer generell karakter.
 

Høium_Hifi

Bransjeaktør
Ble medlem
25.02.2002
Innlegg
46
Antall liker
2
Torget vurderinger
11
Nå er det ikke slik at høyttalerne ikke har bass under 40hz, men dette er punktet hvor de ruller av.

Forøvrig er bass i et anlegg veldig avhengig av rommet, og høyttalere med 4 stk 18 tommere kan spille med elendig bassgjengivelse i et dårlig rom.

Jeg ser gjerne at generell diskusjon om bass fortsetter et annet sted, og som det står i første innlegg så er ikke Virtuoso en høyttaler for hardrock, techno eller dundrende diskomusikk, såfremt en ikke komplementerer med en subwoofer, noe undertegnede alltid bruker.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Dette med bass og fullblods elektrostater. Som eier av Quad ESL63 over flere år så kan jeg bekrefte at de kan gi mye bass i riktig rom og i riktige forhold. Nå har teknologien fått utviklet seg litt siden den gang - og det blir interessant å eventuelt få høre på Soltanus V.

For de som ikke har hørt fullblods elektrostater så kan jeg ikke annet enn å anbefale på det sterkeste å sjekke dette ut :)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Nå er det ikke slik at høyttalerne ikke har bass under 40hz, men dette er punktet hvor de ruller av.

Forøvrig er bass i et anlegg veldig avhengig av rommet, og høyttalere med 4 stk 18 tommere kan spille med elendig bassgjengivelse i et dårlig rom.

Jeg ser gjerne at generell diskusjon om bass fortsetter et annet sted, og som det står i første innlegg så er ikke Virtuoso en høyttaler for hardrock, techno eller dundrende diskomusikk, såfremt en ikke komplementerer med en subwoofer, noe undertegnede alltid bruker.
Hei, når skal dere kjøre demo på disse? :)))
 

Høium_Hifi

Bransjeaktør
Ble medlem
25.02.2002
Innlegg
46
Antall liker
2
Torget vurderinger
11
De andre modellene (hybrid design) på deres hjemmeside har blitt faset ut (Phoenix og Cricket), og det kommer to nye modeller som jeg forløbig ikke har lov til å gi ut så mye info om, men jeg kan røpe følgende:

En stativhøyttaler som er 60cm høy, 50cm dyb og 20cm bred. Denne har elektrostatpanel for øvre frekvenser, og sidemonterte dynamiske basselementer. Prisen vil være ca kr. 40.000.

En gulvstående som mest sannynlig har samme bredde og dybde, og som jeg antar vil være cirka 1 meter høy. Denne har også elektrostatisk panel for øvre register, og sidemonterte basselementer. Prisen vil være ca kr. 69.000.

Det som er fint med disse modellene er at de er på størrelse med vanlig dynamiske høyttalere, og de ser også ut som helt vanlige høyttalere, istedenfor å ha frontmontert bass nederst + panel øverst, slik som de fleste hybrid elektrostat modeller.

Jeg kommer tilbake til når demonstrasjon vil være mulig.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Nå er det ikke slik at høyttalerne ikke har bass under 40hz, men dette er punktet hvor de ruller av.

Forøvrig er bass i et anlegg veldig avhengig av rommet, og høyttalere med 4 stk 18 tommere kan spille med elendig bassgjengivelse i et dårlig rom.

Jeg ser gjerne at generell diskusjon om bass fortsetter et annet sted, og som det står i første innlegg så er ikke Virtuoso en høyttaler for hardrock, techno eller dundrende diskomusikk, såfremt en ikke komplementerer med en subwoofer, noe undertegnede alltid bruker.
Hvordan ruller de av? Ruller de av slakt slik som en åpen baffel (6 dB/okt)?
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.893
Undertegnede har samme erfaring som RuneRaskeReven omkring Quad ESL-63s yte evne i dertil egnede rom hva bass angår.
Man kan faktisk bli en smule overrasket på en god dag.
Og vist kan de spille rock av tyngre valør, dog ikke på "headbanger" lydnivå, men det er heller ikke meningen.

Ellermessig er det et meget interessant produkt Høium HiFi bringer inn på det norske marked.
Soltanus Virituoso er behørig notert, og nettet er støvsugd for informasjon om produktet :cool:
Har man først blitt kjær i lydgjengivelsen fra en god ESL er det ingen vei tilbake.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Respekterer Høium Hifis ønske om at diskusjon om bassgjengivelse fortsetter et annet sted. Synes som sagt det ser ut som veldig spennende konstruksjoner.

Bare kort til Thohaug og Virgolate: Når det gjelder tung elektronisk musikk er jeg helt enig. Der blir det for tamt hvis bassen ruller av høyt oppe. For akustisk musikk, derimot, kommer man svært langt med 40 hz.

Men da skal jeg ikke spore tråden av mer! Håper for min del jeg får mulighet til å høre disse høyttalerne en eller annen gang.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Det er noe eget med fullblods ESL. De hybridene jeg har i dag lyder meget bra - også som en dynamisk høyttaler - men det er noe de ikke får til som Quad 63 og 57 fikk til. Jeg er oppvokst med doble Quad 57 på eget musikkrom med spesialbygget sub - snakk om å være hjernevasket fra fødselen :D

Dette produktet virker lovende som en renessanse etter at Quad forsvant til Kina!!

Bass er ikke et problem med paneler så lenge de plasseres riktig. Til gjengjeld får du et lydbilde og et helhetlig lydinntrykk som ingen andre høyttalere er i nærheten av - da skal jeg ikke si noe mer om det.
 
Sist redigert av en moderator:

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.893
Det er noe eget med fullblods ESL. De hybridene jeg har i dag lyder meget bra - også som en dynamisk høyttaler - men det er noe de ikke får til som Quad 63 og 57 fikk til. Jeg er oppvokst med doble Quad 57 på eget musikkrom med spesialbygget sub - snakk om å være hjernevasket fra fødselen :D

Dette produktet virker lovende som en renessanse etter at Quad forsvant til Kina!!

Bass er ikke et problem med paneler så lenge de plasseres riktig. Til gjengjeld får du et lydbilde og et helhetlig lydinntrykk som ingen andre høyttalere er i nærheten av - da skal jeg ikke si noe mer om det.

BIFALLES ;)
Misunnelsesverdig oppvekst RuneRaskeReven
Ja det er NOE Quad ESL-63 kan som de fleste andre ESL konstruksjonene jeg har lagt lyttemuskelen til IKKE kan.
Det nærmeste jeg har kommet å like Quad etter at Kina overtok var ESL-2912 på messa i Munchen i år.
Så Soltanus Virtuoso vekket en voldsom interesse også hos meg.
 

Høium_Hifi

Bransjeaktør
Ble medlem
25.02.2002
Innlegg
46
Antall liker
2
Torget vurderinger
11
Jeg har snakket med Terje (hifimessen), og det blir Norgespremiere på Soltanus i butikken til Audioaktøren under messehelgen i Horten 1-2 oktober.

Da får de som ønsker å høre på "delefilterløse" elektrostater muligheten til det. ;D

Mvh
Høium Hi-Fi
 

Informasjon om bruker

Høium_Hifi
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2
Link til alle artikler
7
Høium_Hifi sine annonser
Bransjenyheter
Nytt produkt fra dCS digital

Nytt produkt fra dCS digital

  • 1
dCS har laget en veldig spennende nettverks "bridge" som gir alle streaming muligheter for de som har en litt eldre dac, f.eks. fra dCS. Mer info på norsk kommer snart. Pris er ikke satt, og...
Fortsett
Bransjenyheter
Vi forlenger vibrapod kampanje og gir 33% rabatt - benytt sjansen!!!

Vi forlenger vibrapod kampanje og gir 33% rabatt - benytt sjansen!!!

  • 0
Stort partikjøp gjør at vi kjører utvidet Vibrapod kampanje frem til 15. oktober 2016. Planen var å øke prisene på Vibrapod i oktober, men da vi fikk et godt tilbud på en større ordre, så kjører...
Fortsett
Bransjenyheter
Kampanje på Vibrapod dempeføtter

Kampanje på Vibrapod dempeføtter

  • 9
Vi kjører kampanjepris på Vibrapod dempeføtter ut august måned. Hva er Vibrapod? Enkelt forklart så er det gummiføtter som forhindrer vibrasjon mellom underlag og komponent. Vibrapod kommer i 5...
Fortsett
Bransjenyheter
Hifi+ har testet dCS Rossini d/a konverter

Hifi+ har testet dCS Rossini d/a konverter

  • 1
Rossini er en helt ny d/a konverter fra dCS som kan avspille alt fra 16/44,1Khz og opptil 24/384Khz, I tillegg kan den avspille DoP (DSD via PCM), DSD64 og DSD128. Rossini har også en egenutviklet...
Fortsett
Bransjenyheter
Messe i Oslo sentrum 17. oktober

Messe i Oslo sentrum 17. oktober

  • 31
Moiz Audio, Høium Hi-Fi, Utopia Retro Modern og PhatCat Studios presenterer: Hi-fi Relapse 2015 Oslo. Arrangementet finner sted lørdag 17. oktober kl. 10-18 i Skippergata 28 i Oslo sentrum...
Fortsett
Bransjenyheter
dCS med ny Rossini serie

dCS med ny Rossini serie

  • 0
dCS Rossini d/a konverter og cd-spiller er lansert Det er mange som har ventet på en "mindre" versjon av Vivaldi serien til dCS, og nå er ventetiden over. Rossini serien kommer i to utgaver...
Fortsett
Topp Bunn