Høgtalerplassering og komponenter

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Når en har et visst oppsett en har jobbet seg fram til med HT plassering og har oppnådd et tilfredstillende resultat.. ved utskiftning av for eksempel en forsterker,
er det nødvendig å justere dem inn på nytt?
Er det resultatet man har fått i første omgang, den ideelle plasseringen av HT i seg selv, eller er det høgtalernes plassering i samsvar med komponentene i anlegget, som bestemmer plasseringen??
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg vil mene at høyttalerplasseringen kun avhenger av egenskaper ved rommet, lytteposisjonen og selve høyttalerne. Ikke av hva slags elektronikk de er koblet til.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Dazed skrev:
Jeg vil mene at høyttalerplasseringen kun avhenger av egenskaper ved rommet, lytteposisjonen og selve høyttalerne. Ikke av hva slags elektronikk de er koblet til.
Nå ja er ikke enig med deg her Dazed,ved bytte av forsterkeri og kilder forandrer du såpass mye på signaturen at en ny plasering av høyttalerne blir en ting du må igjennom før ting faller på plass.

mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom bassresponsen endrer seg ved skifte av forsterker, så kan det hende man bør jobbe litt på nytt med plassering av høyttalere i forhold til spesielt avstand til frontvegg.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Ja for, noen forsterkere/kilder fremhever mellomtone området for eksempel.
I det tilfellet en har tilstrebet seg et kompromiss mellom fokus/plassering og bredde i lydbildet, kan man kanskje ved utskiftning av komponent måtte bevege HT for å oppnå samme kompromiss som før, evt fremheve bassen hvis det skulle skorte på den i den nye komponenten for eksempel..

jeg kan ikke skjønne annet enn at det må omplassering til da det virker logisk?

jeg opplevde i går kveld ved bytte av pre, at vokalisten sank lengre inn i lybildet, og at instrumentene havnet litt i forgrunnen, så jeg tenker at dette må jeg jo justere inn på nytt da....
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Dersom bassresponsen endrer seg ved skifte av forsterker, så kan det hende man bør jobbe litt på nytt med plassering av høyttalere i forhold til spesielt avstand til frontvegg.
Vel, ja. Det er jo sant. Ser for meg at det er ganske små endringer i frekvensrespons som forårsakes av forsterkere og digital kilde ift. det som gjøres av høyttalere og plassering av disse, men nå bare synser jeg, selvsagt. ;)
 
Topp Bunn