Håndoverfres - hvilken og hva slags tilbehør?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Torget

    Gjest
    Hvor stort må dette plexiglasset være for å ha nok lengde til 12" elementer ca? (Hvor mye trenger man til å feste fresen?)
    ca 15-20 cm til å dekke undersiden av en vanlig håndoverfres.

    Selve fresen sitter jo oftest i mitten, så du får ca tre tommer av radiusen du trenger fra de 15-20cm.

    25-30 cm plexiglass bør holde.
     
    Sist redigert:

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Sier det igjen, er det noe du lurer på når det gjelder fresing eller annet trebearbeidingsarbeid er Gustavsen i Krokstadelva mannen å kontakte.
    Det han ikke kan hjelpe deg med er ikke verd å vite.
    http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...TX4UCKu-tn6K4eg&bvm=bv.53760139,d.bGE&cad=rja
    Det er nok riktig, men hans jig koster 1000+. Disse får man for 200,-.
    Sant det, men den jiggen er mye mer enn en sirkeljigg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skjønner.

    Da har jeg knipset et par bilder av fresen, skal være ubrukt, men noget gammel, 7-10 år?

    Spørsmål:

    1. Er denne brukbar?
    2. Går det an å bruke disse jernpinenen som en jig? Legge et stykke med hull mellom og "slide" inn og ut? Eller er en akryl plate letteste og billigste vei?
    3. Hvordan ser jernene jeg fant ut, hvordan ser dem man freser hull til elementer med ut? Og hva bruker man for å freser forsenkningsspor?

    Beklager amatørspørsmål tett som hagl her, men et sted må man som kjent begynne som Kierkegaard sa...eller noe slikt...

    DSC_1104.JPG


    DSC_1107.JPG


    DSC_1105.JPG


    DSC_1106.JPG


    DSC_1108.JPG
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bare gjør det du selv foreslår.
    En trekloss med to horisontale hull i for pinnene og et vertikalt for senter. Halvmillimeteren eller mindre enn skruen du skrur i senter på plata di.
    Kom igjen mann, snurr film men pass fingrene dine - du skal bruke di til å plukke bubb etter bygginga.
    BB
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Skjønner.

    Da har jeg knipset et par bilder av fresen, skal være ubrukt, men noget gammel, 7-10 år?

    Spørsmål:


    3. Hvordan ser jernene jeg fant ut, hvordan ser dem man freser hull til elementer med ut? Og hva bruker man for å freser forsenkningsspor?



    Vis vedlegget 220743

    Vis vedlegget 220744

    Vis vedlegget 220745

    Vis vedlegget 220746

    Vis vedlegget 220747
    Det du skal bruke er en notfres. Forsenkningen freser du samtidig som du lager hullet og du kan fint bruke samme fresestål. Hvor mye du skal forsenke elementet stiller du inn på den greia med tall fra 0-50. Du senker da fresen helt ned til emnet du skal frese, den staven med tallene ved siden av senkes så ned til den stopper les så av på mm greia på fresen, dra staven opp anntall mm du vil forsenke og da er dybden korrekt. Så er det bare å feste fres til senter av emnet hvor element skal være, finne korrekt radius og frese rundt.
    Når dette er gjennomført må freseradiusen stilles på nytt i forhold til hvor mye plass du trenger til skruer (1-2cm vanligvis), fres i vei og er fresen ikke helt 100% kan det være fornuftig å stille dybden bare litt og litt så det ikke brenner eller låser seg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tusen takk, dette må jeg jo kunne få til... :) Har litt gamle sponplater og annet liknende så jeg får passe fingrene og teste litt.

    Har jeg noen åpenbare notfreser i sette?

    Jeg forstår det riktig med at:

    - Først fresen jeg forsenkningen og hullets ytterkant, så flytte jeg inn litt og freser det åpne hullet slik at elementet passer ned i?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Bare gjør det du selv foreslår.
    En trekloss med to horisontale hull i for pinnene og et vertikalt for senter. Halvmillimeteren eller mindre enn skruen du skrur i senter på plata di.
    Kom igjen mann, snurr film men pass fingrene dine - du skal bruke di til å plukke bubb etter bygginga.
    BB

    Bubb?
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Tusen takk, dette må jeg jo kunne få til... :) Har litt gamle sponplater og annet liknende så jeg får passe fingrene og teste litt.

    Har jeg noen åpenbare notfreser i sette?

    Jeg forstår det riktig med at:

    - Først fresen jeg forsenkningen og hullets ytterkant, så flytte jeg inn litt og freser det åpne hullet slik at elementet passer ned i?
    Kan sikkert være greit å teste litt ja :)

    Ja da har du forstått det rett. Når du skal frese det åpne hullet er det viktig at radien blir så presis som mulig, så du ikke risikerer at skruene ikke fester sjikkelig eller at du må begynne å pusse ned i etterkant.

    Fresestålet du skal bruke, skal være helt rett uten noen avrundinger. Altså rett ned og flat under.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tusen takk, dette må jeg jo kunne få til... :) Har litt gamle sponplater og annet liknende så jeg får passe fingrene og teste litt.

    Har jeg noen åpenbare notfreser i sette?

    Jeg forstår det riktig med at:

    - Først fresen jeg forsenkningen og hullets ytterkant, så flytte jeg inn litt og freser det åpne hullet slik at elementet passer ned i?
    Kan sikkert være greit å teste litt ja :)

    Ja da har du forstått det rett. Når du skal frese det åpne hullet er det viktig at radien blir så presis som mulig, så du ikke risikerer at skruene ikke fester sjikkelig eller at du må begynne å pusse ned i etterkant.

    Fresestålet du skal bruke, skal være helt rett uten noen avrundinger. Altså rett ned og flat under.
    Ok, eneste med min løsning er vel at det kan bli vanskelig å frese så så sirkler som til diskant f.eks.?

    Et lite til: Hvis jernet er så tynt, hvordan får jeg forsenkningen stor nok, tar det i flere omganger?
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Hei!
    Du bør frese ned flensemålet på høyttaleren (+2 til 3/10 mm klaring i diameter og dybde) først.


    IMG_4014.JPG-for-web-large.jpg


    Deretter tester du at flensen til høyttaleren går greit ned i sporet du har frest. Dette gjør du før du lager hullet i mitten.
    IMG_4015.JPG-for-web-large.jpg


    På bilde under har jeg frest ferdig hullet til det ene elementet og har påbegynt hullet til diskanten.

    IMG_4016.JPG-for-web-large.jpg




    Her kan du kansje få noen flere tips : http://langhelg.net/minimonitor.htm :)
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, da har jeg fått mekket en jig ut av et parkettbord og det fungerte greit.

    Hvor stor sjanse er det egentlig for at fresestål skal knekke? Syntes det nesten var litt skummet med mye omdreininger og bråk.. :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det knekker aldri, medmindre du prøver deg på å frese i granitt! :p
    Det du imidlertid skal passe på, er at du ikke tar for store kutt av gangen. Da er det en risk for at fresestålet går varmt, og dermed sløves hardmetallskjærene.
    Kjør gjerne med laveste hastighet på fresen, det går unna allikevel...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ok, var nervøs for å få stålet rett i låret der jeg stod... ;)
     

    Haakon

    Fersking
    Ble medlem
    24.10.2013
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Granitt sier du? MDF er nok det om man bruker kjipe nok fresestål, dette skjedde meg en gang:

     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spør litt mer her jeg. Hvis jeg langs en rett kant vil frese en profil/runde av kanten - gjør man det håndholdt og bare skyver bortover? Den blir ikke inn i treet?
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    bruk et fresestål med kulelager.disse får du med forskjellige vinkler og radier.
    disse bruker du på frihånd,still inn ønsket dybde og kjør på!
    form.jpg
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Ser ut til at noen av de som lå i skrinet ditt var av en sånn type også.
    Får finne deg ei fjøl å prøve deg frem. Artig dette. En liten overfres bør finnes
    i et hvert møblert hjem. ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser ut til at noen av de som lå i skrinet ditt var av en sånn type også.
    Får finne deg ei fjøl å prøve deg frem. Artig dette. En liten overfres bør finnes
    i et hvert møblert hjem. ;)
    Ja, så var det å få tid da... Takker for alle tips og hjelp så langt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da har jeg frest litt mer og det går ikke helt på skinner. Jeg prøvde som er prøveprosjekt å frese til noen åpne bafler av noen IKEA-hyller jeg hadde liggende. Jeg tok et relaitvt lite fresestål og freste ca 1 cm om gangen dybdemessig og tok det ganske forsiktig. Allikevel ble det på hull nr 2 så varmt at det omtrent tok fyr. Er det materialet jeg freser i som er problemet, eller må man frese saktere/mindre om gangen?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Du kan sikkert bruke litt mindre fresedybde, gå ned på spindelhastighet og/eller matehastighet. Om stålet er det alltid (som oftest) det siste som er synderen. Du får for lite forspalting. Du kan også gå opp på verktøydiameter, men husk da å redusere hastigheta på spindelen ytterligere - eller peis på enda mer med matinga.

    BB

    PS . Stålet ditt er nok bøtteklart etter det jeg leste nå.
    DS
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ok, altså ta kuttet i flere passeringer? Jeg hadde hastigheten på fullt, forstod at det var best?

    Et større jern vil ikke bli like varmt altså?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Men er det slik at spon og plater ala IKEA med hardt skall og porøs kjerne vil utvikle mer varme eller MDF o.l.?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Kan også være at stålet ditt er sløvt, eller hvis du freser i for stor dybde. Da kan det blir for varmt.
    Edit: så OB hadde svart før skjermbildet var oppdatert :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Større diam = større perferihastighet = lavere matehastighet. Du får større kjøling på stålet med større verktøydiameter, men da må du ikke sovne mens du jobber. Verktøyet har bedre av å få littt tyn enn at det skal slipe av treverket. Da brenner det fort.

    Platene fra Ikea er et kapittel for seg selv. De presses på ca 600 kg/m2 mens andre legger på halvparten til. Det er ofte kasjerte eller foliebelagte plqter dom brukes - disse er ingenting å være redd for. Laminatbelagte er derimot en del tøffere. Men med hardmetallfreser, er disse ingenting å frykte heller.

    BB
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ok, altså ta kuttet i flere passeringer? Jeg hadde hastigheten på fullt, forstod at det var best?

    Et større jern vil ikke bli like varmt altså?
    Full hastighet = ca 30.000 RPM. HUFF!
    På de overfresene jeg bruker, kjører jeg sjelden på mer en max 2 eller 3, på hastighetsreguleringen, selv med relativt små fresestål.
    Jo større diameter på disse jo høyere periferihastighet, og desto større mulighet for varmgang.
    Så gjør som OB-BB sier, redusèr både turtall, fresedybde og matehastighet.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    cybervision;
    Fikk på meg nye briller og ser at forrige svar gikk litt på skeiva.

    Fresing i MDF svir fortere enn spon men ingen av materialene er det man egentlig ønsker å bruke nytt, godt verktøy på.

    Gode fresestål får du ikke på Biltema eller dess like - har du kjøpt hos svenskene, bør du ta deg en tur i skammekroken (bin there, done that) - handl heller hos Gustavsen eller de andre spesialforretningene som selger varer produsenten tør sette navnet sitt på.

    Scrooge hadde en liten skrivefeil - ikke redusér matehastigheta - hold den så høy du kan - etterhvert kjenner du hva fresen trives med. Og så bør du stort sett frese motsatt vei av den veien fresen vil ha deg til å gå. På hjørner, om du jobber i heltre, kan du imidlertid spare deg for noen ergrelser om du pusse av disse medløps før du tar endene og langsidene til slutt.

    Alle de parametrene Scrooge nevnte henger uløselig sammen og når du blir kjent med fresen din, kjenner du at jekslene begynner å synge når alt er riktig innstilt.

    BB
     
    Sist redigert:

    kinodyret

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.10.2013
    Innlegg
    86
    Antall liker
    21
    Sted
    Farsund, VA
    Noen som har opplevd Biltema-fresen? jeg skal frese hull til 18" og frese kantene pene :)
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Julas fres var god. Fine kutt..
    HELT til lager imploderte og fikk meg til å kutte 3 mm for dypt..
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    måtte forresten levere tilbake den første clas-fresen min etter at festeskruen til fresebit'en ikke ville holde seg på plass lenger.
    veldig tillitsbyggende feil...
     

    Piemonte

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    48
    N

    nb

    Gjest
    Kjøp ordentlig verktøy. Det dukker alltids opp et prosjekt eller noe som skal fikses, og med privatbruk holder det en evighet så prisen kan avskrives over mange år.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Enig i det.

    Jeg tenker jeg bestiller jigen fra Gustavesenas.no (CRB7), men har dere noen tips til et fresestål som er passende til å frese hull og forsenking til høyttalerelementer?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Husk at stikksag er mye kjappere å bruke om det ikke skal lages masse like hull og om elementet skal monteres fra forsiden. Litt edruelighet med gassen og ikke full pupp på pendelen, så blir hullet nesten like fint som med fres - og nesten ikke mer bøss enn at det kan slikkes opp - anbefales.
    BB
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Husk at stikksag er mye kjappere å bruke om det ikke skal lages masse like hull og om elementet skal monteres fra forsiden. Litt edruelighet med gassen og ikke full pupp på pendelen, så blir hullet nesten like fint som med fres - og nesten ikke mer bøss enn at det kan slikkes opp - anbefales.
    BB
    Ja, men skal det forsenkes må jo fresen frem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn