Høyttalere Høyttalere til hjemmegym, innspill

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
652
Antall liker
677
Sted
Rogaland
Skal ha et anlegg til hjemmegymmet. Her blir det ikke sweetspot lytting eller et rom som er behandlet, akustikk vennlig, men gjerne høyttalere som flytter godt med luft. Det skal spilles rock/metal. Jeg så tilfeldigvis dette tilbudet 4999, satt ned 44% :
Dynavoice Challenger M-105 EX v4 dynvouce2x10.jpg
Skal bruke min Sony DN1080 med 2x100W 6Ohm

Eller burde jeg bruke mine Revel Concerta2 m16 og i stedet kjøpe to stk subwoofer? f.eks dette tilbudet

har trålt finn.no etter noe lignende, men ikke funnet noe

rommet er på ca 20m2
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.305
Antall liker
1.216
Sted
Horten
Tror de Dynavoice blir bra.
Og så kan du skvise ut litt extra djuice av Sony'n på mellomtone og bass med å bi-amp de høyttalerene. :cool:
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Hvorfor ikke Cerwin Vega? De er jo rimelige på brukten og trøkker så det holder.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.182
Antall liker
2.133
Den Dynavoice høyttaleren har betydelig med kamfiltereffekt og lobeproblematikk. Ville heller ha kjøpt en rimelig 2-veis PA høyttaler med waveguide og et større basselement.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
652
Antall liker
677
Sted
Rogaland
@Entropy det er nok mer enn hva jeg vil bruke på lyd i gymmet.
@1/2 Tam har aldri likt cw lyden .. ironisk nok dårlig bass i de. Men skal sies at det var dårlig rom og plassering når jeg har hørt de jeg har hørt for 10+ år siden.
@lydogakustikk jaså, interessant, skal snuse litt etter slikt

Har også vurdert å bygge subber selv, ta det som et test prosjekt. Men da blir det gjerne starten på større prosjekt. Men må lese meg opp osv. Har heller ikke så god tid for tiden.
Skal se også om jeg kan finne gode 6.5" subber, med tanken at man får mer kvalitets bass enn evnt masse rumling. Dog see jeg at i slik størrelse så hører de ofte til lydplanker.
 

Entropy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
447
Antall liker
709
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hva med en soundbox da? Enkelt og greit og kan brukes til fest i Hagen på sommeren også feks
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Vi bruker Klipsch the sixes og en sub i trimrommet på jobben, fungerer meget bra det.
 
Topp Bunn