Høyttalere Høyttalere til Electrocompaniet ?

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
Jeg har noen gamle NHT høyttalere, som jeg har vært veldig godt fornøyd med lydmessig og utseendemessig, men de har fått problemer..
Jeg kan.. eh.. kunne velge mellom "Audio" og "Video" med bryter i delefilteret på NHT front, hvilket fungerte 100% i oppsettet med både HiFi og A/V, men nå fungerer kun "Video" og dét er ikke optimalt slik jeg skal ha oppsettet i dag. Får ekstra bass, men dermed også mindre detaljer..

Jeg har nå dette oppsettet;
J.A. Michell GyroDec MkI (SAEC WE-407/23 - DV XX-1)
Electrocompaniet ECP-1
Electrocompaniet EC 4,5
Electrocompaniet AW 100
NHT VT2
AQ Diamond RCA og EC XLR signalkabler
AQ Rocket 88 HT kabler
Og en Denon DCD-S1 for de få ganger jeg går digitalt..

Spiller primært vinyl; blues, rock og jazz.. og liker god stram bass.

Jeg er ute etter gode, kvalitets høyttalere i .. skal vi i "minimalistisk stil" og med frontdeksler .. Ja, WAF er viktig her i huset.. :rolleyes:
Lite lysten på extra sub, da vi allerede har sub til lydplanken (A/V), så da lander jeg på gulvstående.
Pris opp til 15-20.000,- Og jeg kjøper mer enn gjerne "demo" eller pent brukt..

Er ikke interessert i å bytte forsterkere.

Liker utseendet og det jeg leser om Audio Physics.. men usikker på om 100wattern er sterk nok og om de faktisk passer til EC (f.eks Tempo 25 eller Virgo)?
Sonus Faber fabler jeg også om.. dersom det faller noen i fanget til riktig pris.. dvs om jeg har råd..

Har noen der ute gode tips, råd og erfaring med å matche EC produktene mine riktig, setter jeg pris på det.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Nå skal ikke jeg rote til dagen din mer enn nødvendig, men den 4.5 du har er nok sterkt delaktig i å tåkelegge sannheten en del, er jeg redd. NHT-høyttalerne er strålende, og kan nok spille eksakt som du ønsker, men da behøves nok noget mer kontroll på signalsiden. Tror du skulle hatt moro av å sette inn en Parasound P5 eller P6 i det oppsettet, skjønner du, ville nok strammet opp både her og der. :)
 

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
Sikkert riktig det Håkon, men jeg er ikke ute etter å bytte ut EC.. kun høyttalerne.
Ved "A" valget i delefilteret, var NHT, som du sier.. strålende.. "selv med EC 4.5"...
Jeg liker godt lyden av EC'en og vurderer eventuelt en oppgradering med nye kondensatorer, men har ikke kommet så langt.. ennå..
Som du "ser" av mitt anlegg, er det visuelle også en viktig faktor for meg. Parasound passer ikke inn, uansett hvor godt det låter.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Så hvorfor bytte dersom du er ute etter det visuelle, og ikke lydgjengivelsen? :giggle:

Det finnes mange andre valg enn EC eller Parasound på forforsterkersiden, for øvrig, jeg bare tok fram et eksempel som antakelig ville fått ditt oppsett til å spille omlag sånn du ønsker deg. Jeg antar dessverre at 4.5 kommer til å hindre en hver høyttaler å vise hva som bor i dem. Men bevares, velg et par Kef, så blir det i hvertfall annerledes.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Må være å dra det litt langt å si at en EC forforsterker kommer til å hindre en hver høyttaler å vise hva som bor i dem. Stemmer neppe hvis en liker lyden fra EC.
 

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
Huff Håkon... flott om du leser ALLE bokstavene og ordene.. jeg skriver at det visuelle OGSÅ er en viktig faktor...
Og jeg er ikke ute etter "noe annerledes"..

Enig Torem. Takk!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Frode R.N.: Jeg har selv en gang eid en mindre utgave av det EC-settet der- sammen med ECI2 er disse imo noe av det fineste Per Abrahamsen bygde i EC-tida..Jeg fant ut at de skulle ha presisjon, åpenhet, detaljering og en langt mer ærlig natur i oversetterne . Endte da med det jeg mente-og mener- er Snell Acoustics´tøffeste boks ever: Type M.
De forsterkerne du har er fortsatt svært musikalske, men det nærmeste jeg kommer en høyttaler jeg IDAG ville satt på dem er PMC Twenty5-23. Monitor? Samme merkes innstegsmodell- den absolutt fabelaktige DB1 Gold :) Tipper jeg ikke trenger å forklare noe mer etter du har dratt nedom NAT, Oslo, og lånt øre til dem..

www.norskaudioteknikk.no

Håkon: Som vanlig gode tips..en KEF der gjør iallefall noe helt fabelaktig med punktformigheten og delvis sammenhengen. EC 4,5 har kanskje ikke verdens mest superoppløste lyd, men når det kommer til å formidle, stramme opp og dra ut mer av de ting du i de aller fleste tilfeller synes godt om- dynamikk , f.eks deri...Se over.. :) :devilish: Har et morsomt lite budsjettprosjekt på gang selv- med en forsterker jeg tipper også du liker godt...
 
Sist redigert:

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
PMC Twenty5-23 ser riktig ut og testene jeg leser virker lovende..
Får se om jeg tar meg råd til å lytte.. :rolleyes: de er jo dobbelt så dyre som jeg hadde planlagt.. :unsure:
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
PMC Twenty5-23 ser riktig ut og testene jeg leser virker lovende..
Får se om jeg tar meg råd til å lytte.. :rolleyes: de er jo dobbelt så dyre som jeg hadde planlagt.. :unsure:
Og stikk motsatt retning klangmessig enn de du funderte på i åpningsinnlegget....
 

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
Ja, sikkert.. saken er jo nettopp at jeg ikke kjenner til disse høyttalerne og ønsker gode råd for å matche EC'ene..
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Må være å dra det litt langt å si at en EC forforsterker kommer til å hindre en hver høyttaler å vise hva som bor i dem. Stemmer neppe hvis en liker lyden fra EC.
Det gjelder ikke generelt EC forforsterkere, jeg uttaler meg spesifikt om 4.5 som tiden har gått i fra, dessverre.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Det gjelder ikke generelt EC forforsterkere, jeg uttaler meg spesifikt om 4.5 som tiden har gått i fra, dessverre.
Ok. Jeg kjenner ikke 4.5 spesifikt, men har fått med meg med et halvt øre at EC forforsterkere synes å ha et dårlig rykte her inne. Men dagens 4.8 MKII ser i alle fall ikke spesielt dårlig ut, uten at jeg har prøvd den selv (kanskje hvis Soundgarden Trondheim skal selge sitt demoeksemplar :). Men, litt avsporing dette.
 

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
Trist at så mange tråder sporer av fordi folk ikke liker EC (eller andre merker).
Og det er sikkert mye rart å si om mine komponenter, men jeg liker dem.
Jeg har ikke tenkt å bytte EC'en, men ønsker tips fra folk som LIKER og har/har hatt Electrocompaniet.. Hvilke høyttalere bør jeg se etter?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Det gjelder ikke generelt EC forforsterkere, jeg uttaler meg spesifikt om 4.5 som tiden har gått i fra, dessverre.
Helt enig, hadde en 4.6 og det er nok dessverre noe av det svakeste jeg har hatt i hus av komponenter.
Når det er sagt så gjorde vel Reidar Solhaug relativt enkle modifikasjoner som etter sigende fikk den til å synge.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg liker EC på generelt grunnlag, hva med et par Kudos X3 i hvit utførelse?
Kudos og EC er jeg ganske sikker på matcher.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Trist at så mange tråder sporer av fordi folk ikke liker EC (eller andre merker).
Og det er sikkert mye rart å si om mine komponenter, men jeg liker dem.
Jeg har ikke tenkt å bytte EC'en, men ønsker tips fra folk som LIKER og har/har hatt Electrocompaniet.. Hvilke høyttalere bør jeg se etter?
Jeg liker EC veldig, veldig godt, og har prøvd en rekke kombinasjoner oppgjennom årene. Så gir jeg på denne bakgrunn et råd om hvordan du kan sprite opp det du har på en veldig enkel måte, det er slikt som kommer med mangeårig erfaring på emnet. Din AW 100 er veldig god, og jeg synes det ville være gøy om den fikk vise deg akkurat hvor bra den er, og dermed også hvor gode høyttalerne er. Jeg er ikke ute etter å "disse" EC, et merke jeg har hatt stor glede av opp gjennom årene. Tvert i mot, kan en si, jeg ønsker i grunn bare å formidle hvordan du kan forløse potensialet i oppsettet ditt.

Som nevnt ville jeg tatt en titt på KEF, men det er mange muligheter, et annet merke jeg ville sett på er Audiovector.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Tror kanskje en Triangle modell kan være en fin match.... Syns det har spilt bra på eldre EC før..
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Quad, gjerne ESL63.
Kjører ESL63 med AW250, låter utrolig bra. Kan trygt anbefales.
 

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
Takker for mange gode innspill.
Vurderer sterkt en tur for å lytte på og kanskje også teste Pylon Audio Diamond 28 her hjemme, om dét lar seg gjøre..
Eventuelt Diamond 30 eller Emerald 25 ? Synspunkter?

PS! Skal foreta oppgradering av 4.5, slik RS gjorde i sin tid.
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Takker for mange gode innspill.
Vurderer sterkt en tur for å lytte på og kanskje også teste Pylon Audio Diamond 28 her hjemme, om dét lar seg gjøre..
Eventuelt Diamond 30 eller Emerald 25 ? Synspunkter?

PS! Skal foreta oppgradering av 4.5, slik RS gjorde i sin tid.
Basert utelukkende på synsing etter en titt på hjemmesiden hadde jeg sjekka ut Diamond 30. Det så ut som den beste konstruksjonen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Frode R.N.: PMC er korrekte. De er fremfor alt ÆRLIGE. Maskerer ingenting, legger ingenting til i form av lite hensiktsmessig farging. Et vanskelig rom finnes omtrent ikke heller. Fordi PMC lager transmisjonslinjehøyttalere så balanserte og avstemte at de lar elektronikken diktere resultatet. De viser hva du har, hva du får og hva teknikere og musikere vil formidle. Så er spørsmålet om du takler den ærligheten, da...Jeg tipper det tar maks en halvtime før du skriver ut sjekken. Og en ting til: Det verste du gjør med DB1 Gold er å la størrelsen lure deg- de kan spille fantastisk stort, tross sin diminutive størrelse. Bedre høyttalere finnes ikke under femten tusen for paret, imo... ;) Ta gjerne en shootout med Kudos X3, du..de er gode , de og. Jeg tipper dog du ender hos PMC..De lar nemlig EC være EC, og ligger i en NOGET høyere klasse hva angår raffinement...
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.634
Sted
Oslo
Helt enig, hadde en 4.6 og det er nok dessverre noe av det svakeste jeg har hatt i hus av komponenter.
Når det er sagt så gjorde vel Reidar Solhaug relativt enkle modifikasjoner som etter sigende fikk den til å synge.
[/QQUO
Helt enig, hadde en 4.6 og det er nok dessverre noe av det svakeste jeg har hatt i hus av komponenter.
Når det er sagt så gjorde vel Reidar Solhaug relativt enkle modifikasjoner som etter sigende fikk den til å synge.
Tror selv Abrahamsen sa at med 4.5 hadde dom itte vøri hældi med
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Takker for mange gode innspill.
Vurderer sterkt en tur for å lytte på og kanskje også teste Pylon Audio Diamond 28 her hjemme, om dét lar seg gjøre..
Eventuelt Diamond 30 eller Emerald 25 ? Synspunkter?

PS! Skal foreta oppgradering av 4.5, slik RS gjorde i sin tid.
Litt avhengig av leveringstid og sånt, ville jeg også vurdert å få installert en Musical Innovation forforsterker inne i EC-kabinettet. Det er strålende forforsterkere.
 

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
Pylon D30 er absolutt et alternativ, takk for lyttekveld, Peter!

PCM og da helst Twenty5.23 kan være et alternativ, Auditor...

Men selv om de sikkert er verdt prisen de selges for (eller mer), er prisen for høy (for meg) på begge disse, denne gang. Så jeg får nok spare litt til og komme sterkere tilbake.

Å bruke ~60' på ombygging av forforsterker er nok ikke min greie, Håkon..

Takk for alle innspill alle sammen! :)(y)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Litt avhengig av leveringstid og sånt, ville jeg også vurdert å få installert en Musical Innovation forforsterker inne i EC-kabinettet. Det er strålende forforsterkere.
RM har visst sluttet med å bruke andre chassis enn originalt. Det er veldig forståelig.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Å bruke ~60' på ombygging av forforsterker er nok ikke min greie, Håkon..

Takk for alle innspill alle sammen! :)(y)
Nå ser det ikke ut til å være en mulighet mer, uansett.

Men jeg tenkte virkelig ikke på toppmodellen med separat strømforsyning, Frode, det finnes veldig mye rimeligere varianter over temaet, bare for å være tydelig på det.
Vil vel anta at det er mulig å benytte en brukt Mi 11, og bare flytte over det som er inni :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Frode R.N: Tips: PMC Twenty5-23 står inne på demo i Oslo nå. Jeg har nettopp vært nedom Morten i et annet ærend- måtte plukke ut høyttalere til oppgraderingen av systemet til en gammel, god venn..Stikk ned og gi dem en lytt, du...hvis du er i byen, da..?
 

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
Har nok dessverre flyttet fra Oslo, så må forsøke å ta turen innover med lytting som ærend :cool:
Ligger dog over min pris.. slik D30 gjør.. og å lytte på D30 gjorde D28 uaktuell.. :unsure:
Patos'en ble ikke godkjent av sjefen, svk.. :giggle:
 
S

svk

Gjest
Patos er jo pene i krisebær. Noe store. Men spiller bra og er billig. Kjørte mine 402 sammen med eci-1 en stund.anbefaleS
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Frode R.N: Hva med Monitor Audio Studio? Den toppseksjonen ligger nesten på PMC-nivå, stativene- som fås på Soundgarden- er ikke dyre og det ligger et årsgammelt par ute på Torget nå til smått utrolig pris....Bånddiskant, 2x 4" Pr side. . Spiller stort, ser knall ut, blir garantert godtatt hjemme- både av deg og frua...Ekstra bass? Sett på en passende REL når budsjettet tillater..
 
Sist redigert:

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Liker utseendet og det jeg leser om Audio Physics.. men usikker på om 100wattern er sterk nok og om de faktisk passer til EC (f.eks Tempo 25 eller Virgo)?
Hei! Jeg har AP Tempo 25 med en effektforsterker fra Primare på 120 Watt, altså ikke så veldig mye mer enn dine. For min del går det helt greit å drive disse, og kan spille så høyt jeg klarer ved vanlig lytteseanser. Jeg har ved noen anledninger hatt "disko" i stua, og da går forsterkeren varm og skrur seg av. Men da snakker vi om nivåer langt over hva som er behagelig å lytte til.


Tempo 25 blir vel gjerne regna som en allrounder, men jeg synes den er spesielt bra på jazz grunnet sin åpenhet og 3-dimensjonalitet. Bassen er også stram og går dypt, men kanskje ikke den som slår hardes i mellomgulvet når rock spilles.
 
M

MarkusH

Gjest
Høyttalere med høy følsomhet er kanskje et stikkord med en ec aw100? Jeg har hørt noen horn-oppsett som spiller oppløst og bra, men tviler på at sjefen din godtar noe sånt ....
 

Frode.R.N

Medlem
Ble medlem
07.11.2019
Innlegg
19
Antall liker
12
Kirsebærtre er jeg ikke begeistret for selv, så skal ikke skylde på sjefen..
Sjefen vil ikke ha stativhøyttalere og jeg ønsker ikke en ekstra sub, så monitorene går nok dessverre ut.
Horn ja.. du kan tro dét hadde blitt godtatt :ROFLMAO:
AP'ene derimot.. De står på lista ;)
4ohms høyttalere på full guffe vil nok kreve sitt, etter hva jeg skjønner..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Frode R.N: Det finnes muligheter UNDER Twenty5 også: Søk etter en Twenty23 ;) Vil du ha noe annet ikke alle andre har, se også Neat Iota Alpha-as tested i Stereopluss denne mnd.. Bitte små søyler m/Emit-diskant som ved riktig matching har et utrolig kult lydbilde. Emit´en er forøvrig et Infinity-patent. Disse spiller mer enn kult på Exposure, Naim, Audiolab og Rega. For eksempel...Nedadfyrt femkvart i bass, firer i mellomtonen. Skulle ikke forundre meg om de og AW100 funka helt strøkent sammen..
 
Sist redigert:
Topp Bunn