Høyttaler plassering

RuneSound

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.05.2018
Innlegg
58
Antall liker
150
Sted
Kr. Sand
Torget vurderinger
1
Hei,
en liten tanke…

Etter besøket hos BeetleBug og hans ganske imponerende lydbilde/holografi fikk det meg til og tenke på høyttalere plassering, var flere ting i BB sitt oppsett som egentlig skulle tale mot et så godt stereoimage som var i hans stue…. Så hva er Deres tanker om høyttalere plassering, bruker Dere noe verktøy alle rom-kalkulatorer el. Eller kun ører..:)?

Hadde vært gøy og lærerikt og høre hvordan laget har gått frem/tenkt da Deres høyttalerene ble plassert.. kjør debatt!:)

PS! De platene jeg fikk låne av deg BeetleBug låt knall!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Da jeg hadde eget rom prøvde jeg ut Cardas sin metode, veldig imponert. Nå er det ikke så viktigt for meg mere da jeg ikke har mulighet til å eksperimentere mye.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
spørs om høyttalerens spredningsmønster er like viktig, om ikke mer.
 
M

MarkusH

Gjest
1,4 meter fra framvegg til baffel, cirka 73-74cm fra sidevegger til siden på frontbaffel ... Ble satt der av praktiske hensyn, målte bare opp med målebånd, aldri hatt så bra lyd. :)
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.331
Antall liker
5.790
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Plassering bevilge jo avhenge av rommets mål og høyttalerens egenskaper også personlig smak, så finnes ingen fasit.
Men finnes en del regler for hvor det teoretisk skal spille best i et rom ut fra mål. Og det omhandler like mye høyttaler plassering som hvor du skal sitte i rommet.
 

kai.b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
331
Antall liker
706
Sted
Arendal
Jeg har brukt Cardas sin som utgangspunkt, men de står litt lenger ut og bredere en Cardas kalkulator sier.
Forskjellige høyttalere krever forskjellige plasseringer.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Hyggelig å se at BB er er i godt driv på Sørlandet, etter å ha emigrert fra A&B, dessverre for oss her i nord.
Man kan selvsagt prøve seg frem med høyttaler plassering med ulike beskrevne metoder. Det finnes kalkulatorer fra Harman og SBIR boundary effects via Google. Men det mest systematiske er å skaffe seg en en Umik-1 målemikrofon og måle ulike plasseringer systematisk vha REW. Da ser man hvor de værste basskulene og dalene oppstår og kan forsøke å minimere dem. . De neste blir å lytte selvsagt. Jeg har endt opp med best plassering av høyttalerne 1.5m fra front veggen - som ikke stemmer med noen kalkulator- og sitter 1.7m foran bakveggen i er 6m rom. Det er et kompromiss som ikke gir de værste utslag men heller ikke jevneste i bass, mens det gir mere direkte lyd (ca 3m til høytaler) som er bra. Får jevnere og mer bass ved å flytte meg eller høyttaler nærmere vegg , men det blir for mye bass med mine høyttalere. Kommer høyttaler nærmere frontvegg og avstand til lytte posisjon øker faller 3dimensjonaliteten og det store perspektiver klappper sammen og det blir flatere og mer uryddig lyd.
Et greit startpunkt kan være å plassere seg og høyttaler på 1/3 , 1/5 osv av romlengden, men unngå samme avstand og. Generelt blir lyden bedre ved å sitte nærme høyttaler enn langt fra. Og å få hodet fram fra bakveggen, om det er mulig

Den dominerende basskulen er på 32 hz i min stue, den er der nesten uansett plassering, dvs unntatt om jeg sitter midt i rommet. Teoretisk skulle basskulen vært på 28-29 , så teori og praksis kan avvike pga veggenes ettergivenhet osv. REW kan simulere er kvadratisk rom med høyttaler og lytter. men stemmer bare for den dypeste bass og passer dårlig over 100hz for mitt rom. Måling og lytting gir det reelle svaret
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Dette blir avhengig av rommet og type høyttalere, så en generalisering er egentlig ikke mulig. Dessuten - optimal plassering for bassgjengivelse er gjerne veldig langt unna der man får optimal mellomtone/diskant og stereoperspektiv...
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Takk for hyggelig tilbakemelding.

Holografi og perspektiv er A og O for meg og all verdens dynamikk, bass og kostbart utstyr kan ikke kompensere hvis holografi og perspektiv mangler. Samtidig er det ønskelig med et lykkelig samboerskap så jeg prøver jeg å finne et kompromiss vi kan leve med. Får jeg det ikke til ender det som regel med at jeg begynner å vurdere utstyret jeg spiller på da det er langt rimeligere å bytte ut dette sammenlignet med å kjøpe en ny bolig.

Jeg bruker ørene mine og jeg spiller musikk jeg kjenner godt når jeg setter opp mine høyttalerne. Da avslører jeg temmelig raskt om noe ikke stemmer og jeg flytter på høyttalere og lyttestol til det begynner å låte akseptabelt. Da kan jeg gjerne merke plasseringen med grafittblyant slik at jeg enkelt finner tilbake igjen. På den måten kan jeg flytte høyttalerne tilbake mot veggen/hjørnet som er en mer estetisk plassering som ikke duger til annet en bakgrunnsmusikk og så frem igjen når jeg skal kose meg. Når jeg greit fornøyd så inviterer jeg gjerne Balle Clorin eller Einar på besøk med deres måleutstyr som det tar få minutter å koble opp. Om ikke for en annen grunn en at det er interessant å sjekke om kurvene samsvarer med ørene mine og selvsagt også fordi dem er knakende hyggelige personer. REW og Umik er glimrende verktøy.

En annen teori jeg har er at høyttalere med tynne kabinett og gjerne også en bassport foran er noe vanskeligere å få til. Jeg opplever at kabinettresonanser trekker min oppmerksomhet mot høyttalerne fremfor scenen hvor musikerne står. Samtidig krever ofte en bassport bak en plassering langt ut fra frontvegg med mindre det er en liten stativhøyttaler som trenger support fra bakvegg/hjørne for å få fylde.

Mvh
-BB-
 
Sist redigert:
Topp Bunn