Høyttalere Høyttaler anbefaling

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som tidligere eier av Kii THree vil jeg si at de ikke er egnet til ditt formål. Veldempet rom på 65 kvm og krav til litt lydtrykk er mer enn normalt bestykkede høyttalere er komfortable med. Jeg ville låst meg inn på kompresjonsdrivere og en stor bassmellomtone som ikke går i metning når man ønsker trøkk en sen kveld.

UFO sitt tips om DIYSG htm virker fornuftig. Ellers har JBL noen saftige saker som kunne vært kult å se på, @Asbjørn har vel fått opp noen solide saker med spredningskontroll og høy kapasitet på hytten sin uten at jeg husker hva de het.
Tenker også at noen CBT høyttalere hadde vært supert egnet. Her et utvalg fra JBL;

Test av en av de mindre hos ASR; https://www.audiosciencereview.com/...-70j-1-review-constant-beam-transducer.21469/
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg kjøpte JBL 9350. 15’’ bass i waveguide, hornladede kompresjonsdrivere i mellomtone og diskant. Går ned til ca 40 Hz med kontrollert spredning stort sett hele veien. Egentlig ment som sidehøyttalere i store kinosaler. Det mest interessante er kanskje hvordan de styrer lyden skrått nedover fra vegghengt posisjon og unngår kansellering med refleksen fra frontvegg. Det er ganske digre greier, men kanskje «kompakt» til å være 15-tommere og to horn.

Den må være max 70cm høy...sånn ca. 70x40x50 cm . Altså ikke gulvstående for den skal henge i taket, men det ordner jeg.
Ønskelisten sier kontrollert direktivitet, uten at det er noe krav, ideelt 60° horisontal spredning og 40° vertikal.
Frequency Range (±3 dB)40 Hz - 18kHz
Frequency Response (-10dB)34 Hz - 20kHz
Power Handling (2Hr AES Rating)350W
Maximum SPL (1m)130dB continuous, 133dB peak
Horizontal Coverage Angle (-6dB)70° / 120° (Rear/Side)
Vertical Coverage Angle (-6dB)50° / 30°(Rear/Side)
Configurable Coverage PatternsSIDE/REAR
Nominal Impedance8Ω
Sensitivity102dB 1W/1m
Dimensions (H x W x D)30.3" x 25.5" x 16.5" (769.6mm x 647.7mm x 419.1mm)

https://www.hifisentralen.no/forume...renger-litt-råd-her.96950/page-5#post-3133057
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja en eller annen JBL må vel være innafor.... Vært flere modeller nevnt..
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Som dere ser av bildene har en dual vinklede woofere i slags d"Appolito konfigurasjon bak waveguiden, hvor woofere konfigurasjonen og baksiden av waveguiden funker som en slags horn loading for å øke direktiviteten både horisontalt og vertikalt nedover i frekvens. Gamle line array hadde elendig spredningskontroll horisontalt, så løsningen kommer derfra. Noen hifi merker som prøver seg på noe lignende? Med 2 12" i kvasi hornloading, tror eg slammet i midbassen skulle være ivaretatt...
 

Vedlegg

Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
De er designet slik at de aktivt ruller av ved 90hz (-3dB), men kan selvsagt deles enda høyere om du har subber som kan spille høyere.

65m2 publokale er de ikke direkte designet for eller testet for, og det spørs jo litt hvor høyt man skal spille, men det kunne vært moro å teste. Jeg mistenker at de vil kunne spille ubehagelig høyt. De spiller rent og fint på hørselsvernnivå (110dB kontinuerlig) i vårt testrom som er ca halvparten så stort.

De er laget for å spille høyt, punktum, ikke bare høyt "i forhold til størrelsen", men det er selvfølgelig naturlig å anta at de ikke spiller like høyt som store PA-høyttalere. Samtidig er jo ikke 65m2 et spesielt stort lokale. Det hadde vært en interessant øvelse. 😊
Det skal jo sies at lytteavstanden "bare" er 4-5,5m. Rom 10,5m, høyt på 6,5, lyttep. 1-2,5m.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja, jeg kjøpte JBL 9350. 15’’ bass i waveguide, hornladede kompresjonsdrivere i mellomtone og diskant. Går ned til ca 40 Hz med kontrollert spredning stort sett hele veien. Egentlig ment som sidehøyttalere i store kinosaler. Det mest interessante er kanskje hvordan de styrer lyden skrått nedover fra vegghengt posisjon og unngår kansellering med refleksen fra frontvegg. Det er ganske digre greier, men kanskje «kompakt» til å være 15-tommere og to horn.


Frequency Range (±3 dB)40 Hz - 18kHz
Frequency Response (-10dB)34 Hz - 20kHz
Power Handling (2Hr AES Rating)350W
Maximum SPL (1m)130dB continuous, 133dB peak
Horizontal Coverage Angle (-6dB)70° / 120° (Rear/Side)
Vertical Coverage Angle (-6dB)50° / 30°(Rear/Side)
Configurable Coverage PatternsSIDE/REAR
Nominal Impedance8Ω
Sensitivity102dB 1W/1m
Dimensions (H x W x D)30.3" x 25.5" x 16.5" (769.6mm x 647.7mm x 419.1mm)

https://www.hifisentralen.no/forume...renger-litt-råd-her.96950/page-5#post-3133057
Virkelig spennede høyttaler, selv om den definitivt så litt rar ut. Waveguiden til woofere 😮😁 Hvorfor deler de så høyt egentlig?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det skal jo sies at lytteavstanden "bare" er 4-5,5m. Rom 10,5m, høyt på 6,5, lyttep. 1-2,5m.
Jeg synes det høres ut som om dette kan treffe ganske godt til behovet ditt, men helt objektiv er jeg jo ikke. 😅

Send gjerne en PM hvis du er nysgjerrig / ønsker å diskutere mer.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Virkelig spennede høyttaler, selv om den definitivt så litt rar ut. Waveguiden til woofere 😮😁 Hvorfor deler de så høyt egentlig?
Spredningskontroll. Den er på en måte ganske enkel, en passiv høyttaler med samme bestykning som et Klipschorn eller noe annet fra 1950-tallet, og samtidig hypermoderne med mye beregninger, simuleringer og patenter bak. En måte å forstå designet på er at de to kompresjonsdriverne overlapper i frekvens for å kunne forme loben derfra som bred eller smal, mens bassmembranen med waveguide er den egentlige mellomtonen, og de akustiske ventilene på sidene og under former spredningkarakteristikken i bassen som noeslags kardioide. Det er en langt smartere sak enn det først ser ut til, men den er jo ganske diger til husbruk.

 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Spredningskontroll. Den er på en måte ganske enkel, en passiv høyttaler med samme bestykning som et Klipschorn eller noe annet fra 1950-tallet, og samtidig hypermoderne med mye beregninger, simuleringer og patenter bak. En måte å forstå designet på er at de to kompresjonsdriverne overlapper i frekvens for å kunne forme loben derfra som bred eller smal, mens bassmembranen med waveguide er den egentlige mellomtonen, og de akustiske ventilene på sidene og under former spredningkarakteristikken i bassen som noeslags kardioide. Det er en langt smartere sak enn det først ser ut til, men den er jo ganske diger til husbruk.
Skikkelig interessant høytalere, hi tech, de bruker jo ikke bare 2 horn med waveguide og ulike utganger, men også masse FIR filtrering for å sørge for at alle får samme lyden, men allikevel er den passiv? At alle skal få samme lyden er jo bra, men ikke ett krav fra min side dog.
Litt stor dog, men det var den eneste i sortimentet av den typen.
"Allowing the LF waveguide to float provides a means to effectively extract the higher frequencies from the radiating surface directly into the LF waveguide (designed to support these frequencies) without the use of a compression chamber and forcing all frequencies into the horn"
Så PD6000 serien f.eks. https://jblpro.com/en/products/pd6322-64, så jo interessant ut også,men de er jo enda større.
(Taket er 3m, trossen er 30 cm ned, så over 70cm så sttryker de luggen på litt høye folk, eg er over 190 så tenker på de...)

PD700 serien da, de har kopiert Danley!!!! Ha ha ha morsomt

Nei altså imponerende, ingen tvil JBL satser enorme summer på forskning og utvikling, grise mye kudos til de for det....
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Knubie: Burde være mer enn mulig å få til dette med en aktiv PMC fra profflinja deres..
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Knubie: Burde være mer enn mulig å få til dette med en aktiv PMC fra profflinja deres..
Ja ser de nå, TL linje lover jo bra for tørr fin bass.Det holder jeg høyt. De har aktive versjoner også, pluss selv om de som var 3 veis var litt vel høy. Når både HF og MF driveren er av soft dome typen, uten noen styring av spredningenl så er det nok fint sweet spot, men ikke så bredt eller styrt,, som er litt av fokuset mitt . Det sto ingenting om directivitet på sidene deres.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skikkelig interessant høytalere, hi tech, de bruker jo ikke bare 2 horn med waveguide og ulike utganger, men også masse FIR filtrering for å sørge for at alle får samme lyden, men allikevel er den passiv?
Det er ikke noe FIR eller annen DSP i den. Heller ingen bakover- eller sidemonterte elementer. Det mest imponerende er at de gjør at dette i en rent passiv konstruksjon. Hi tech, men samtidig like primitiv som et Klipschorn. Noen har tenkt.

Det er forresten mulig at jeg kommer til å flytte mine til kortsiden av rommet og flippe dem fra «bred» til «smal» spredning etterhvert. Plasseringen langs langsiden blir litt ujevn.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja ser de nå, TL linje lover jo bra for tørr fin bass.Det holder jeg høyt. De har aktive versjoner også, pluss selv om de som var 3 veis var litt vel høy. Når både HF og MF driveren er av soft dome typen, uten noen styring av spredningenl så er det nok fint sweet spot, men ikke så bredt eller styrt,, som er litt av fokuset mitt . Det sto ingenting om directivitet på sidene deres.
Du kan nok ikke regne med at PMC vil publisere målinger av direktivitet (eller frekvensgang) med det første. Uavhengige målinger ligner ikke grisen.
Vår venn Auditor har for vane å anbefale PMC-høyttalere i enhver tråd hvor noen spør om råd til høyttalerkjøp. Bør i det minste prøvelyttes først.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.866
Torget vurderinger
8
Om du vurder en sånn høyttaler så kan jeg virkelig anbefale hORNS FP15, en helt fantastisk høyttaler som har alt du kan be om. Si gjerne ifra om du ønsker en lytt. De står i oppsett her hjemme i lytterommet 😊
Flotte høyttalere men fyller ikke den størrelsen langt derifra
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.866
Torget vurderinger
8
Tipper La Scala vil være noe av det ultimate men blir vel for store
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.866
Torget vurderinger
8
Du kan nok ikke regne med at PMC vil publisere målinger av direktivitet (eller frekvensgang) med det første. Uavhengige målinger ligner ikke grisen.
Vår venn Auditor har for vane å anbefale PMC-høyttalere i enhver tråd hvor noen spør om råd til høyttalerkjøp. Bør i det minste prøvelyttes først.
PMC lyder jo fantastisk og det er det mange som mener
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
PMC lyder jo fantastisk og det er det mange som mener
Det gjør de nok. Men siden jeg vil ha ett stort sweet spot så tror jeg kanskje de responderer forskjellig horisontalt i rommet.
Jeg har mye demping og diffusorer på side og bak, så stereo bilde kollapser ikke bare jeg beveger meg en meter til siden, opplyser man ikke diektivitet eller off axis repons på sidene blir jeg "fryktelig "skeptisk 😂😎 Så derfor ideelt 60°x40°, mindre refleksjoner, lengre "critical distance " selv om det ikke er rett å kalle det dette i små rom ( det blir da nivå på resonnanser og refleksjoner istedenfor diffuse field)
Ingen danske eller italienske kandidater? JBL og Klipsch er gode kandidater, Kii-Three er ute etter Coolios erfaring.
Genelec har muligens noe passende.
De fleste HiFi gulvstående er for høye, f.eks. nevnte Canton, samme med disse grise lekre italiensk kreasjonene.
Ocean View var kule, litt stort sprang i modell utvalget, den som er nevnt var mulig litt liten, modellen opp var for stor... Akk ja..
Må sjekke utvalg hos Dynaudio, Monitor Audio og Focal osv. for å se hva de har funnet på de siste årene...😁
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Vanskelig å finne noe i rette størrelsen hifi er enten små stativ eller altfor høye gul stående, tror eg sjekket 20-30 produsenter igår kveld. Er JBL og Klipsch som leverer store "små" bokser. Eller blir det store studio monitorer, vet ikke om det blir for tamt og analytisk. Hakkje peiling på monitor høytalere generelt..
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.176
Antall liker
2.122
Kombinasjonen begrenset spredning, høy SPL og lav forvrengning innebærer en stor høyttaler og det er vanskelig å komme utenom svære horn. Høyttalere som mister direktiviteten allerede ved 2000 Hz, 1000 Hz eller 800 Hz blir et klart kompromiss. Selv om akustiske tiltak riktig nok minimerer et dårlig utgangspunkt.

Men ideelt sett ønsker man konstant spredning ned til Schrøder frekvensen.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Kombinasjonen begrenset spredning, høy SPL og lav forvrengning innebærer en stor høyttaler og det er vanskelig å komme utenom svære horn. Høyttalere som mister direktiviteten allerede ved 2000 Hz, 1000 Hz eller 800 Hz blir et klart kompromiss. Selv om akustiske tiltak riktig nok minimerer et dårlig utgangspunkt.
Men ideelt sett ønsker man konstant spredning ned til Schrøder frekvensen.
Ja svære horn er det ikke plass til, men JBL 9350 og andre kandidater sier de leverer godt definert direktivitet til 300-400Hz, med "hornete" waveguider for bassen og lign..
Så da er vel spredningen under bredden av kabinettet f.eks. 35cm som gir større bølgelengde under 1000Hz og de blir mer og mer omni.
Derfra og ned til der de sier f.eks. 400Hz så er de da gjerne bedre enn vanlige høytalere men langt fra perfekt.
Antar jeg.
Kan jo gjerne ha en 50cm bred høytalere, men ikke mer, der er jo noen av kandidatene... 50cm er en bølgelengde på 700hz...
 
Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.176
Antall liker
2.122
Horisontal konstant direktivitet ned til 300-400 Hz klarer de nok med 110-120 grader. Men det er jo bred spredning. Du ønsker halvparten, 60°.
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
På den helt annen side og samtidig samme side: Hvis man snuser på "hifi"-løsninger som skal klare både:
- Relativt bra SPL
- Ha begrenset spredning
(...altså mer typiske pro-lyd attributter)

Ender vi ikke da fort opp med produkter som bruker samme type råvarer, (CD-drivere + 8-15" "prodrivere) og hoveddesign (horn/waveguides) + DSP/aktiv drift som utgangspunkt? Altså "pro-lyd" med trefinér og solgt i små kvanta gjennom eksotiske hifi-dealere?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Har ikke hørt den, men designet er jo utvilsomt spennende fra en av de "hotteste" høyttalerdesignerne der ute - d.v.s: Oceanway klemmer ofte til med "messens beste lyd" på hifi-messene de stiller ut på - selv om de utvilsomt har sin fot i "studio-monitor"-leiren. Det er dog dritdyrt, men akkurat HR-4 er faktisk sånn noenlunde innenfor hifi-normalen. Husker ikke eksagt pris, men godt under 100K. Husker ikke i farten om det var med eller uten sub.

Men de sprer bredere enn trådstarter kanskje ønsker. De er hovedsaklig ment for monitor-bruk i studio med stor "sweetspot".
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Hvis vi skal prøve å finne noe som virker til en viss grad hva angår/spredning. Jeg registrerte at Tannoy lanserte en litt annerledes point source for noen/en del år siden: VQ-60.
VQ-60_P0CFP_Left2_XL.png


Bygger vel på en BMS coax CD og 2x12"BMS som jo blir off-axis her. Kunne noe slikt fungert i mindre skala? Denne er svær med høyde på godt over 70cm.
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
På den helt annen side og samtidig samme side: Hvis man snuser på "hifi"-løsninger som skal klare både:
- Relativt bra SPL
- Ha begrenset spredning
(...altså mer typiske pro-lyd attributter)

Ender vi ikke da fort opp med produkter som bruker samme type råvarer, (CD-drivere + 8-15" "prodrivere) og hoveddesign (horn/waveguides) + DSP/aktiv drift som utgangspunkt? Altså "pro-lyd" med trefinér og solgt i små kvanta gjennom eksotiske hifi-dealere?
Ja, det er nok sant men det er lov og håpe. Mye reell konkurranse i Pro bransjen, men fokus på andre ting enn lyd kvalitet! Mens i hifi bransjen er det mye image bygging, uten dokumentasjon, og lite innovasjon virker det som for meg. Men mye fokus på lydkvalitet, uten er det jo grøften, men de dokumenterer det overbodet ikke. Og faktisk i Pro bransjen er det de færreste som kjører aktivt, så de er ikke så veldig innovative der heller hvis det koster penger....
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Hvis vi skal prøve å finne noe som virker til en viss grad hva angår/spredning. Jeg registrerte at Tannoy lanserte en litt annerledes point source for noen/en del år siden: VQ-60.
Vis vedlegget 737647

Bygger vel på en BMS coax CD og 2x12"BMS som jo blir off-axis her. Kunne noe slikt fungert i mindre skala? Denne er svær med høyde på godt over 70cm.
Ja det blir spennende å finne ut av, skal undersøke saken....
BMS er jo selskapet som lager elementene for Tannoy, og som stiller med den ene kandidaten for høytalere nemlig Coda Audio. De er høytaler delen av element produsenten BMS.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Altså nå må jo dere ta dette med en klype salt, jeg har jo lovet mye som jeg ikke har gjennoført enda, men eg drømmer om å lage meg en liten svivel i trossen (altså stål bjelken i taket) også montere 3 høytalere der så jeg bare kan bytte raskt, så vi kan snurre rundt på dem, og høre hvem som er best. Der henger i teorien nå 2 PA høytalere der (orginale nåværende MeyerSound UPA 1P og Coda Audio HOPS eller APS) og en HiFi høytaler, for å se hvem som er best. Kan nok utvidet det til flere høytalere, bare på gøy, for å teste fler, men det prosjektet der er jævla interessant. Har lyst å gjøre det, men må jeg ha noen bergensere eller andre til å være med på lytte testen. Ellers er det udokmumenterbart... Også så må jeg sveise den svivelen og montere den....
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Livet blir også mye enklere om man senker kravene, og tillater litt tilsiktet slurv.
Fuck it tilsiktet slurv har jeg sett konsekvensene av hele livet, så det blir ikke aktuelt.
Skal man kose seg med resultatene av 100 høvdinger, så må man vel kreve dokumentasjon? Eller hur?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Tror du mangler noen nuller. Det samsvarer nokså nøyaktig dine krav og specs - bare sånn ca. 0,000.000.0001% vil statiskisk grave i dette for et spesifikt formål, så der har du utgangspunktet for verdens dårligste forretningsmodell...

(mulig det ble en ull eller to for mye -men jeg er jo egentlig fornøyd med omtrentligheter som tilfeldigvis treffer nokså nært.)
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Tror du mangler noen nuller. Det samsvarer nokså nøyaktig dine krav og specs - bare sånn ca. 0,000.000.0001% vil statiskisk grave i dette for et spesifikt formål, så der har du utgangspunktet for verdens dårligste forretningsmodell...

(mulig det ble en ull eller to for mye -men jeg er jo egentlig fornøyd med omtrentligheter som tilfeldigvis treffer nokså nært.)
Ja det kan nok være, det er en jævla dårlig forretningsmodell, for de pengene får eg aldri tilbake, den saken er grei. Sunk cost som det heter... Men men no gøy skal vi ha før vi dauer som det heter i Bergen...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det gøyeste jeg vet, er å være på konsert, hver kveld, så når jeg setter meg ned i sofaen her i låve-puben, noen kvelder i uken er det nok ihvertfall. Så skal det være skikkelig. Hvis det kan bli litt bedre, så er det sånn, da skal det bli bedre.....
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Da lurer jeg på hvorfor du unngår det åpenbare svaret: Danley SH-50/60?
Riktig de hadde jeg her på test fra Arena Akustikk, Danley SH50 og TH118, vet du hva som skjedde? Det var at det låt gromt og at han navne broren min fra ArenaAkustkk ikke ville vå hjem! Men de var for stor....
 
Topp Bunn