Ground Loop Isolator/Galvanisk skille

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann.

Jeg bruker harddisk-basert lydkilde til min stereo. Her på loftet er det jordet nettstikk rund baut. Har i ei god stund vært litt urolig da jeg hadde en

summing/during i den ene høytaleren min. Leste en eller annen plass på nettet om at det fantes noe som heter galvanisk skille.Dette var visst en innretning man

kunne koble mellom pc og forsterker for å eliminere slike problem jeg hadde.

Suverent tenkte jeg og stakk innom nærmeste Clas Ohlsson butikk,men de hadde ikke slikt ble det sagt. Jaja,Hifi-Klubben lå jo rett borti gata,så det ble til at jeg

stakk dit for å forhøre meg. De hadde ett slikt galvanisk skille som jeg kjøpte.

Dro deretter hjem og koblet til dette mellom lydkort og forsterker. Satte på litt musikk og summingen/duringen var borte. Jeg trakk da ett lettelsens sukk og

skrudde deretter litt volum opp,og hva F*** skjedde egentlig?

Jeg har nå prøvd frem og tilbake både med og uten dette galvaniske skille,men jeg mener bestemt at bassen ble bedre MED galvanisk skille. Hvordan kan dette

være mulig? Jeg forstår hvertfall ikke denne "forbedringen" denne dingsen gjorde i mitt anlegg. Noen der ute som har teknisk innsikt og evt. kan forklare meg hva

denne duppeditten gjør? Det jeg har lest meg til er at den "kutter" jordsløfen man evt. måtte ha imellom pc og forsterker,men hvor kommer bassen ifra?


Noe klønete formulert dette,men jeg er litt i villrede nå om hvorfor det ble slik hjemme hos meg.(Ikke misforstå,alltid realt med en potensiell lydforbedring,men

jeg liker å vite hva som skjer. ;D )

Mvh
 
Topp Bunn