Gratulerer med dagen !

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
I dag åpner vårt nye operahus i Bjørvika dørene for publikum for første gang.

Et monumentalbygg som vekker begeistring over hele den vestlige verden, skal for ettertiden ønske tilreisende til landets hovudstad som kommer sjøveien velkommen.

Dette er i sannhet en gledens dag, og jeg klarer knapt å vente på at det skal bli min tur å sette meg i de spesialbestilte setene den 8. mai.

Gratulerer med dagen alle sammen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
oddgeir skrev:

Et monumentalbygg som vekker begeistring over hele den vestlige verden, skal for ettertiden ønske tilreisende til landets hovudstad som kommer sjøveien velkommen.

Dette er i sannhet en gledens dag, og jeg klarer knapt å vente på at det skal bli min tur å sette meg i de spesialbestilte setene den 8. mai.

Bare synd den ligger på feil sted og oppfører musikk jeg ikke tåler
Sleiven

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det å ikke "tåle" musikk fra operaer er ikke noe særlig å skryte av. Det er lite galt med musikken.

Dessuten, Oslo er ikke særlig feil sted for en nasjonal operascene av et slikt kaliber. Det hadde neppe gått like bra å ha den i f.eks min hjemby Kristiansund.

Mvh Vidar P

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.871
Torget vurderinger
12
Gratulasjonene tilsluttes. Det er et flott bygg som kan og vil bli fylt med nydelig musikk.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Vidar P skrev:
Det å ikke "tåle" musikk fra operaer er ikke noe særlig å skryte av. Det er lite galt med musikken.

Dessuten, Oslo er ikke særlig feil sted for en nasjonal operascene av et slikt kaliber. Det hadde neppe gått like bra å ha den i f.eks min hjemby Kristiansund.

Mvh Vidar P
Med stedet mener jeg som nabo til det lite pene trafikkmonsteret ved Sentralstasjonen som alternativ til Vestbanen, men det kan jo rettes på med veiomlegging til noen milliarder...noe må man jo bruke bompengene til :-\

Operabygget er nå blitt stilig det, med marmoren og tak som går rett i sjøen og greier.. ;D

Nå skryter jeg ikke av at jeg ikke liker opera, har til og med en operaelsker i huset, og har virkelig prøvd å like opera og til og med vært på opera,uten at det hadde noen annen effekt at jeg lengtet hjem desverre. Men kona liker heller ikke Deep Purple så da er det 1-1...

mvh
Sleiven

PS skal i operaen i mai..

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Jeg tror jeg skjønner bygget, men jeg synes desverre ikke det er noe fint!
Kult med taket som går rett i havet og den hvite marmoren er blendende hvit. Kontrasten mot det "svarte" glasset på baksiden av bygget gjør marmoren på den siden enda hvitere. Men det er ikke noe fint. Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er. Men jeg syns ikke det er noe fint med den firkantede glassfasaden midt i den skrånende flaten. Kanskje den er for stor? Den er ikke homogen nok heller i sin form i forhold til marmoren -man ser for godt inn i konstruksjonen innenfor... Pokker så irriterende å ikke kunne forklare bedre hvorfor jeg ikke synes bygget er fint eller stilig eller kult som helhet. Men det jeg har sett av bilder innendørs ser veldig bra ut! Blir spennende å se det også live en gang!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kan det være at bygget minner for mye om avataren din? ;D

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Har ikke bestilt billetter ennå, og ikke har jeg sans for opera heller, men en gang skal jeg dit, det er sikkert. Kommer til å bli en helt spesiell opplevelse. Flott åpning lørdag.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.049
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror det er billetter å oppdrive i oktober........

Ellers er det på tide at dette rike oljelandet har fått et opera/ballett hus av internasjonal klasse.
Da er det vel nesten bare Island igjen som ikke har et slikt bygg dedikert disse kunstformene.
(bare for å sette det i perspektiv ;))

Gleder meg til mitt første besøk :)

P

Parelius

Gjest
Dette er bare fantastisk, og intet mindre enn et mirakel at det ble vedtatt bygget og realisert.

Underwater til hverdags, og Operaen til fest!

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
oddgeir skrev:
Kan det være at bygget minner for mye om avataren din? ;D
He, he! du skulle sett originalen - Gif'en funker ikke - egentlig er det slik at typen du ser er så sint at han raserer alt han kommer over!! Coool! :)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
oddgeir skrev:

Om man kun ser på dette som et operahus, mener jeg det er en hån mot det norske folk; så utrolig mye penger brukt på et bygg som bare kommer Oslo-fiffen og noen få andre tilgode.

Jeg ser så absolutt potensialet bygget har rent arkitektonisk, men plasseringen pr dd ser ikke god ut; dvs man MÅ få gjort noe med omgivelsene.

Om byggget kan bli en turistattraksjon er dét bra, og om det i tillegg blir et bygg hvor det gis muligheter til framførelse av annet enn en musikkform som bare et lite mindretall liker, skal jeg revurdere minne innvendinger mot byggingen og hva den har kostet.

Mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
olaps skrev:
Om byggget kan bli en turistattraksjon er dét bra, og om det i tillegg blir et bygg hvor det gis muligheter til framførelse av annet enn en musikkform som bare et lite mindretall liker, skal jeg revurdere minne innvendinger mot byggingen og hva den har kostet.

Mvh
Fortvil ikke olaps:

Jeg tok en telefon til Simensen, og han var umiddelbart enig i at de den kulturelle overklassen fra Oslo og omegn roer og hornlaug kunne laane hovedsenen den 8 desember, slik avvi kunne rigge til noe gromt utstyr (og da snakker vi selvfolgelig roer og horn) og ta oss en skikkelig rotbloyte.
Om vi invitertre en gjeng kompiser og om onskelig enkelte damer fra "naeromraadet" var helt greit.
Eneste forutsetning var at vi tok med oss tomflaskene naar vi dro, for han ville ikke at de skulle komme ut at det ble "nytt medbragt" i lokalene.

Grei og folkelig kar han operasjefen.... ;D ;D ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Erland skrev:
olaps skrev:

Mvh
Fortvil ikke olaps:

Jeg tok en telefon til Simensen, og han var umiddelbart enig i at de den kulturelle overklassen fra Oslo og omegn roer og hornlaug kunne laane hovedsenen den 8 desember, slik avvi kunne rigge til noe gromt utstyr (og da snakker vi selvfolgelig roer og horn) og ta oss en skikkelig rotbloyte.
Om vi invitertre en gjeng kompiser og om onskelig enkelte damer fra "naeromraadet" var helt greit.
Eneste forutsetning var at vi tok med oss tomflaskene naar vi dro, for han ville ikke at de skulle komme ut at det ble "nytt medbragt" i lokalene.

Grei og folkelig kar han operasjefen.... ;D ;D ;D
Herlig :) :) :) :)
Da er det bare å glede seg skjønner jeg :) :)

Topp Bunn