grandis sin byggetråd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kjører du Plex på en macMini? (skjermbilde + iphone remote ting)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er bare så lekkert dette rommet ditt!
    Har lett litt i tråden etter målene på hvordan høyttalere og lytteposisjon er plassert, men finner det ikke.
    Både plasseringsvennlig og vellydene, er jo helt maks. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Kjører du Plex på en macMini? (skjermbilde + iphone remote ting)
    Gjorde det men er mer over på en ferdigpakke Dune 3-D løsning, jeg syntes avspilling er enda smoothere med denne maskinen. Minimacen har på noen filmer med høy bitrate noe lagg. Også ville jeg ha mulighet å spille 3-D filer BD-iso fra HD. Uansett har jeg begge mulighetene da..:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er bare så lekkert dette rommet ditt!
    Har lett litt i tråden etter målene på hvordan høyttalere og lytteposisjon er plassert, men finner det ikke.
    Både plasseringsvennlig og vellydene, er jo helt maks. :)
    Takk Roda.

    Skal sjekke litt opp om målene.

    Daliene er rimelig enkle å få til å spille bra, kan ikke si det samme om MG`ene ..:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Takker.
    MG`ene?


    Målene er 3.68 X 4.91 og da tar jeg ikke med serverommet under trappen på litt over 1m2. Jeg spiller på kortveggen og måler 2.23 fra senter til senter av diskant, de er trukket ut 60cm fra sidevegger og 66cm fra frontvegg. Fra diskant til ørene mine er det ca 2,33cm.

    Har målt frekvensresponsen i denne oppstilling og det er ikke så aller verst..


    after_frequency.jpg


    after_waterfall.jpg



    MG = Magnepan 3.7.


    Noen som har gode tips for å bekjempe vannkopper, utrolig hvor lite søvn unger egentlig trenger når slike kopper svimler rundt i systemet :mad:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker.
    MG`ene?


    Målene er 3.68 X 4.91 og da tar jeg ikke med serverommet under trappen på litt over 1m2. Jeg spiller på kortveggen og måler 2.23 fra senter til senter av diskant, de er trukket ut 60cm fra sidevegger og 66cm fra frontvegg. Fra diskant til ørene mine er det ca 2,33cm.

    Har målt frekvensresponsen i denne oppstilling og det er ikke så aller verst..


    Vis vedlegget 200541

    Vis vedlegget 200542


    MG = Magnepan 3.7.


    Noen som har gode tips for å bekjempe vannkopper, utrolig hvor lite søvn unger egentlig trenger når slike kopper svimler rundt i systemet :mad:

    Gode lukka støydempende hodetelefoner, en skvett fløde og musikk.

    Hva som hjelper til de så er jeg heller usikker på.

    Hmm... MG... Hvilke og når kom de inn i bildet? Hvordan går det med Ayon ampen? Ahhh MG 3,7 spennende...

    Mvh Peter
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Målene er 3.68 X 4.91 og da tar jeg ikke med serverommet under trappen på litt over 1m2. Jeg spiller på kortveggen og måler 2.23 fra senter til senter av diskant, de er trukket ut 60cm fra sidevegger og 66cm fra frontvegg. Fra diskant til ørene mine er det ca 2,33cm.

    Har målt frekvensresponsen i denne oppstilling og det er ikke så aller verst..
    Søkke ta! Imponert, låter nok knall det der.
    Regner med målene til høyttalerne ikke er til senter av frontbaffelen?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jeg slenger meg på køen av gratulanter.
    Fantastisk fint og delikat. Du har hatt ei stødig hand hele veien. Gratulerer.

    BB
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.507
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mange år siden kidsa var små, men "Hvitvask" er vel det som gjelder fremdeles. Kjøpes reseptfritt på apoteket.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kanonflott dette her! Tipper det spiller svært bra, utrolig god frekvensrespons.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Takker.
    MG`ene?


    Målene er 3.68 X 4.91 og da tar jeg ikke med serverommet under trappen på litt over 1m2. Jeg spiller på kortveggen og måler 2.23 fra senter til senter av diskant, de er trukket ut 60cm fra sidevegger og 66cm fra frontvegg. Fra diskant til ørene mine er det ca 2,33cm.

    Har målt frekvensresponsen i denne oppstilling og det er ikke så aller verst..







    MG = Magnepan 3.7.


    Noen som har gode tips for å bekjempe vannkopper, utrolig hvor lite søvn unger egentlig trenger når slike kopper svimler rundt i systemet :mad:

    Gode lukka støydempende hodetelefoner, en skvett fløde og musikk.

    Hva som hjelper til de så er jeg heller usikker på.

    Hmm... MG... Hvilke og når kom de inn i bildet? Hvordan går det med Ayon ampen? Ahhh MG 3,7 spennende...

    Mvh Peter
    MG`ene var inne på en superrask visitt men det viste seg å bli en vanskelig oppgave å skulle få de til å oppføre seg ordentlig.
    Ayon lever herrens glade dager kjelleren og opereres nå av både meg og av tiåringen i huset, han har hatt mange filmkvelder ilag med sine kompiser der nede og gleder seg visst like mye over rommet som pappaen hans..:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Målene er 3.68 X 4.91 og da tar jeg ikke med serverommet under trappen på litt over 1m2. Jeg spiller på kortveggen og måler 2.23 fra senter til senter av diskant, de er trukket ut 60cm fra sidevegger og 66cm fra frontvegg. Fra diskant til ørene mine er det ca 2,33cm.

    Har målt frekvensresponsen i denne oppstilling og det er ikke så aller verst..
    Søkke ta! Imponert, låter nok knall det der.
    Regner med målene til høyttalerne ikke er til senter av frontbaffelen?
    Ayon og Dali er fin match syntes jeg, det spiller ikke med sidrumpa bass som med Cary blokkene. Dynamisk og friskt vil jeg vel kalle det selv om det alltids er noe som kan bli bedre :) Nå er det bare en litt hektisk jobbperiode som venter også kan jeg nyte sommeren og rommet til fulle om ikke lenge.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Set ay Ayon låg på brukten, hva skal du ha inn. Er det en Devialet.... Husker du likte den svært godt.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp aktive høyttalere og bli kvitt problemet;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Alt ble plutselig snudd litt opp ned her hjemme og det viser seg at kinobiten faktisk har overskygget stereo biten for nå. Jeg har en plan for det hele men det krever litt tålmodighet men det blir rimelig fett når det hele syes ihop iløpet av neste år engang. :rolleyes: Forøvrig er Ayonen solgt 3 ganger men den står nå fortsatt her...Uansett lever jeg godt med den foreløpig.
    Har akkurat kommet hjem fra Marcus Thranesgate, mye snadder i den gaten der også Sony prosjektoren som henger i taket der nede i kjelleren. ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe....

    Går fpr projector her hjemme jeg også. MAngler bare bilde, så er jeg ferdig for en stund. Sikter meg inn på en Primare I32 som jeg skal bruke til 2kanals lyden sammen med A30.3 i biamp. siste kanalen på A30,3 brukes til senter.

    Har dog ikke hatt noe særlig tid til lyd de siste to ukene da hage og innkjørsel har stått i hovedfokus i ferien.

    Blir spennende å se/høre hvordan dette blir, både hos deg og meg.
     

    Olabt

    Fersking
    Ble medlem
    01.08.2013
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Er en stund siden du nevnte dette nå. Men skal trekke HDMI i k-rør nå selv. Du nevnte supra cable. Er det met-b kabelen med avtagbart hode? hvor stort k-rør brukte du til å trekke denne i ?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da var det tatt hull til høytaler føringsboksene og alle traff veldig bra iforhold til Spikerslaget og k-røret inne i veggen * heldigvis*

    Her ser dere boksene til venstre fronthøytaler,sub og strøm til sub. Fargen på veggen er kalt New York men bilde viser ikke den rettferdighet utifra de dårlige lysforholdene. Bedre bilder av rom kommer etterhvert.


    Vis vedlegget 188777


    Her ser vi de større boksene som kommer bak racket og har utløp til de 9 høytalerene som kommer i rommet.


    Vis vedlegget 188778


    .

    Bladd igjennom tråden din igjen her nå på morgenen, vanvittig inspirerende tråd.

    Men disse uttaksboksene for kabler og høytallerne du har benyttet deg av - endte du med å bestille de fra monoprice? Finner de ikke.. Har du bokser bak her, eller er det noe rør tilkoblingbak? Eller er det bare en "åpen" løsning mellom rør og uttak?

    mvh,

    Edit: fant de på monoprice nå.. men de praktiske spørsmålene består :)
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Da var det tatt hull til høytaler føringsboksene og alle traff veldig bra iforhold til Spikerslaget og k-røret inne i veggen * heldigvis*

    Her ser dere boksene til venstre fronthøytaler,sub og strøm til sub. Fargen på veggen er kalt New York men bilde viser ikke den rettferdighet utifra de dårlige lysforholdene. Bedre bilder av rom kommer etterhvert.


    Vis vedlegget 188777


    Her ser vi de større boksene som kommer bak racket og har utløp til de 9 høytalerene som kommer i rommet.





    .

    Bladd igjennom tråden din igjen her nå på morgenen, vanvittig inspirerende tråd.

    Men disse uttaksboksene for kabler og høytallerne du har benyttet deg av - endte du med å bestille de fra monoprice? Finner de ikke.. Har du bokser bak her, eller er det noe rør tilkoblingbak? Eller er det bare en "åpen" løsning mellom rør og uttak?

    mvh,

    Edit: fant de på monoprice nå.. men de praktiske spørsmålene består :)

    Jeg ville ikke brukt disse boksene til side og bakhøytalere. De bygger ut og dermed blir det en utfordring å få HT`erene jevn med veggen om de skal henges opp. Da er standardbokser bedre.

    Jeg har cc60 stendere på veggen. Så kappet jeg 2stk tverrstendere og festet de imellom slik at de passer til Monoprice boksene - (se dybden og måle bredden) Deretter borret vi hull i øverste tverrbjelke og limte fast K-røret 3/4 ned i bjelken. Husk å ta eksakte mål hvor boksen kommer før du gipser igjen veggen. Når dette var gjort tok jeg hull i gipsveggen veggen og punktlimte boksen (det går ann å skru også) i gipsen. Bak i Monoprice- boksen er det en traktlignende form som da kommer på undersiden av tverrbjelken som røret er limt i, har brukt trekkefjæra i alle boksene og det fungerer veldig bra. Sørg for å bruke skikkelig lim å feste K-rørene fast med.
    Pass også på og IKKE ha for kraftige bøyer på K-rørene så slipper du utfordringene som jeg hadde. Silikonspray og Zalo ble brukt her på de verste knutene :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er en stund siden du nevnte dette nå. Men skal trekke HDMI i k-rør nå selv. Du nevnte supra cable. Er det met-b kabelen med avtagbart hode? hvor stort k-rør brukte du til å trekke denne i ?
    Denn har gått meg hus forbi.

    Brukte vel 32mm K-rør men vil nok anbefale 40mm da 32 ble litt snaut. Brukte Supra kabelen med avtagbart hode ja. Uansett er tipset å trekke kabelen FØR du gipser igjen veggen. På denne måten vil da kunna ha en backup plan dersom alt ikke går etter oppskriften.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I går hadde jeg gleden av å besøke Johnnygrandis sitt oppsett. Et oppsett som består av en kombinert kino og to kanals oppsett. Det førster som slår meg er hvor stilfullt rommet er. Har er det lagt inn mye tid og løsningene er godt gjennomtenkt. Det meste av kabling ligger skult, noe jeg setter stor pris på. Skulle ha gjort dette selv. og jeg vil se på mulighetene for det i vinter.

    Sist jeg var på besøk hos Johnny så hadde han samme oppsettet, borsett ifra ta der sto en Ayon integrert rørforsterker. Sammen med Dali helicon 400mkII så spillte dette flott og med et bra fundament. I går fikk jeg hørt på Cary SLI 80, sammen med de nevne helicon. Lytta igjennom noen spor fra Kari Bremmnes fra Live skiva hennes, og lydbildet er stort og bredt, men vokalen godt plassert der den hører hjemme. bass og trommet sitter som et skudd og jeg aner at her er plassert akustiske remedier på riktig plass, samt at Dspeaker antimode har gjort en god jobb. Rommet til Johnny er ca havparten av størrelsen på mitt rom. Og det setter noe begrensninger på dybden i lydbildet. Det er ikke det at den er liten, men med HT plassert der de må plasseres, så er det vanskelig å få til samme dybden som jeg har. Bredden er der, et annet eksempel på at platene på veggene er plassert riktig.

    JOhnny hadde nevnt noe om at han ikke fikk subbene til å spille godt sammen med frontene, men jeg merka ikke noe til det. Så jeg spurte johnny om han ikke kunne koble fra subbene. Johnny ser da på meg og sier at subbene ikke var koblet til. De Daliene, trykker til på trommene såpass at jeg trodde at subbene var på.

    Lyden at Dali og Cary er mer riktig med mine ører enn dali og Ayon. Nå liker kanskje vi to samme type lyd, litt på den mørke siden, men det skal være dynamikk og fart. Dette har Johnny fått godt til.

    På kinobiten skal jeg ikke si så altfor mye. Da jeg ikke har noe annet sammenligningsgrunnlag enn min nedprioriterte kino samt offentlige kinoer. Vi såg en eller annen tegnefilm med ei gammel dame som jakta mus med hagle... SATAN hvor det trykka i brysten når hun fyrte av salvene. Det er slik kino skal være. Godt med volum og masse trøkk. Heldigvis så er de SVS subbene til johnny såpass raske at det ikke oppstår jalling og mye stående bråkete lydbølher som henger lenge igjen i rommet. Dette er så kjapt og pressist som jeg har hørt det noen gang. Vannvittig morsomt.

    Johnny har også investert i ny projector en Sony til en god slump penger. Jeg er egnetlig ganske satt ut ppå hvor bra bildet på projektorer har blitt de siste årene. Vi såg noen klipp fra en Marvel film, og på nærbilder på 106" skjerm med sitteavstang på 3-3.5meter. Så ser man ikke noen pixler eller noe slikt. En oppløsning i bildet jeg ikke trodde var mulig på slike store bilder. Man kunne sitte å telle rynkene for skuespillerene, og nyanser i sort og grått var meget tydelig.

    Vi fikk målt litt også og det er inne mye å få gjort hos Johnny om man skal ivareta det stilfulle rommet. Som Johnny sier, dette er et fellsrom.

    Legger inn noen grafer så kan folk få kommentere om de vil.

    kino utgangspunkt.jpg
    hele frekvensgangen.jpg
    etc kino.jpg


    Her er frekvansgangen, Vannfall og ETC med 2 subbwoofere


    Vi kobla så på mine to små SVS sb12nsd og satte de bak i rommet. Vi brukte ikke noe tid på plassering eller justering, annet enn fase.
    På samme scene, med samme volum fra reciver så fikk vi 7db mer lyd, og peakene var oppe i 102db.. Tror ikke subbene mine hadde tålt noe mer, så med andre og større sy\ubber johnny, så kunne du nok ha dratt på med en 5-6 db til. Men man skal jo prøve å beholde hørselen også.

    frekvens med 4 subber.jpg
    wann fall med 4 subber.jpg
    etc med 4 subber.jpg


    Legg merke til Vannfallet, selv med så mye boost rundt 40hz så er bassen tørr og kontant. Jeg er imponert.

    Har er noen grafer fra 2 kanalsoppsettet uten subbwoofere:

    2 kanals utgangspunkt.jpg
    vannfall utgangspunkt.jpg
    etc 2 kanals.jpg


    Slett ikke galt dette i det hele tatt. Alt i alt så er det to oppsettene til Johnny svært vellykket. Musikk og film er vel best hjemme.....
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg ville ikke brukt disse boksene til side og bakhøytalere. De bygger ut og dermed blir det en utfordring å få HT`erene jevn med veggen om de skal henges opp. Da er standardbokser bedre.

    Jeg har cc60 stendere på veggen. Så kappet jeg 2stk tverrstendere og festet de imellom slik at de passer til Monoprice boksene - (se dybden og måle bredden) Deretter borret vi hull i øverste tverrbjelke og limte fast K-røret 3/4 ned i bjelken. Husk å ta eksakte mål hvor boksen kommer før du gipser igjen veggen. Når dette var gjort tok jeg hull i gipsveggen veggen og punktlimte boksen (det går ann å skru også) i gipsen. Bak i Monoprice- boksen er det en traktlignende form som da kommer på undersiden av tverrbjelken som røret er limt i, har brukt trekkefjæra i alle boksene og det fungerer veldig bra. Sørg for å bruke skikkelig lim å feste K-rørene fast med.
    Pass også på og IKKE ha for kraftige bøyer på K-rørene så slipper du utfordringene som jeg hadde. Silikonspray og Zalo ble brukt her på de verste knutene :)
    Takker for godt svar, så det ikke før nå.

    Da går jeg heller for vanlig standardbokser til bakhøyttalere og ser hvordan jeg gjør det lokk. Hvis mulig trenger jeg kanskje ikke noe lokk der.

    I fronten har jeg ikke helt enda, men ser for meg å ha monoblokker stående forran, så blir eventuelt tre slike bokser for hver sin xlr kabel.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Takk for målinger igår peter!

    Ja kinobiten funker bra den og er flittig i bruk stort sett hver dag, er det ikke musikk så er det kinovisning :) Er nok den største og beste hi-fi investeringen jeg noensinne har gjort. Nå er det ingen som plages av musikkspillingen min og ingen som plager meg om jeg vil lytte når familien er hjemme. Sony Prosjektoreren er i en klasse for seg selv og det funker ganske rått. Kinofølelsen er helt klart tilstede nede her i hulen, det som har vært også litt morsomt er alle "ikke" audiophile vennene som blir litt lamslått når jeg viser de rommet, da er ofte pris og utførelse som står i høysetet etterpå.
    Angående subber er det vel liten tvil om at det ble mer headroom og en følelse av jevnere respons i rommet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    [QUOTEalle "ikke" audiophile vennene.......][/QUOTE]

    Har du sånne også..
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer bildene med teksten? :p

    Forøvrig en saftig "house-curve" med to suber(om teksten stemmer). :) Dog var målingen med to høyttalere nær eksemplarisk mtp at dette er et "normalt" uten veldig mye tiltak. Misstenker at du bruker en AntiMode også på fronter. (?)


    Geir Arne
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Stemmer bildene med teksten? :p

    Forøvrig en saftig "house-curve" med to suber(om teksten stemmer). :) Dog var målingen med to høyttalere nær eksemplarisk mtp at dette er et "normalt" uten veldig mye tiltak. Misstenker at du bruker en AntiMode også på fronter. (?)


    Geir Arne
    Joda, teksten stemmer med bildet. De gule grafene er kino oppsettet. med 2 og 4 subber. Housekurven er kraftig ja, men bassen er såpass tørr som du ser på vannfallet at det ikke gjør noe. men til musikk så blir det nok litt for mye av det gode. De lilla er for 2 kanalsoppsettet

    Johnny bruker en Antimode, men kun på to kanals oppsettet. På kino konfigurasjonen er ikke antimode inne i lydbildet, men en 8033C.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Ved første øyekast ser det ut til at subene innbyrdes ikke er optimal justert(med 4 stk), som vel også nevnes i teksten om jeg forstod det riktig. Interessant at dere opplevde det som jevner da det ser mindre ryddig ut i bassen.


    Geir Arne
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ved første øyekast ser det ut til at subene innbyrdes ikke er optimal justert(med 4 stk), som vel også nevnes i teksten om jeg forstod det riktig. Interessant at dere opplevde det som jevner da det ser mindre ryddig ut i bassen.


    Geir Arne
    Dette var basert på noen korte snutter på film men ja jeg opplevde den som mer tight og med samme volum på receiver ble bassen mer jevn fordelt i rommet. Trykket var også mer fysisk så med mer headroom avlaster jeg nok subbene ganske bra. Mrk at jeg lytter på rimelig høyt volum med subbene så hos meg passer det svært bra på film. Jeg tror Peter ønsket å justere subbene mer ned i volum men ikke jeg...;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg syntes det var sinnsykt høyt! Om vi brukte vel kanskje 1min på å plassere sub 3 og 4.. Vi kunne fått det mye jevnere om vi hadde brukt tid på det.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Momentan frekvensrepsons ser meget bra ut (bortsett fra for oppsettet med 4 sub'er), men det trengs (om mulig) bredbåndede absorpsjonstiltak i bassområdet da utklingingstidene er langt fra jevne i dette intervallet (ref. utstikkende fjellrygger utover i tid i vannfallsdiagrammet).

    Ved bruk av 4 sub'er, så oppstår i tillegg en resonering i rommet (litt under 40 Hz) som vil forringe klarheten i lyden. Så her må det jobbes mere med plassering da 4 sub'er ikke bare skal høres jevnere ut, men også måle jevnere (hvilket det ikke gjør i øyeblikket). Jeg forstår at det var begrenset med tid til å se nærmere på plassering av de 2 ekstra sub'ene, men det faller nok på plass etter hvert :)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Legg for øvrig merke til at ETC grafen er langt bedre med 2 sub'er enn med 4. Med 4 sub'er kommer det inn tidlige refleksjoner nesten på høyde med direktelyden! Skulle nesten tro at hovedhøyttalerne (eller målemikrofon/lytteposisjon) var blitt flyttet på..?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Med 4 sub'er så er jo dessuten huskurven nesten borte (i forhold til med 2 sub'er), bortsett fra en "festpukkel" rundt 40 Hz ;)

    Kanskje årsaken til at 4 sub'er hørtes bedre ut i dette tilfellet rett og slett skyldes at forvrengning ble mindre (p.g.a. avlastning i effekt pr. sub) eller fordi festpukkelen falt i smak, om enn ukorrekt :)

    Vel, det får være nok kommentarer ifra min side. Lykke til videre!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... Jo vi brukte vel kanskje 2min på å plassere de 2 andre subbene. De sto relativt mye nærmere mikrofonen enn hoved høyttalere og subb. Vi testa med 4 subber bare for å se hvor mye mer headroom vi kunne få. Subbene var ikke justerte, ingen romkorreksjon fra Reciver eller noe.

    Med litt tid, og om johnny går for 4 subber, så vil nok de bli plassert langt bedre og justert... Den festpukkelen er litt mye for min del...;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn