Golden Dragon Trustworthy er kommet, bias - hva betyr det?

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei! Nå har jeg fått mine Golden Dragon Trustworthy 12AX7 rør sendt fra England. Jeg fikk disse anbefalt her på forumet for et par uker siden, så nå er jeg spent på hvordan de fungerer. MEN: På notatet som fulgte med fra selgeren stod det følgende advarsel: "If you have bought matched valves please make sure you bias them. Running your valves with incorrect bias can damage your valves or in extreme cases your amplifier. ---Da blir jeg selvfølgelig betenkt. Hva betyr egentlig dette? Jeg skal altså bytte mine eksisterende 3 stk 12ax7 (Philips ECC83) med disse nye GDT. Rørene står i fortrinnet, og disse er de eneste rørene i forsterkeren. Noen som har råd til meg? Skal jeg bare bytte, eller må jeg gjøre noe først? Hva vil det si å "bias" rørene? Mvh Eirik
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Tut og kjør! Alle ECC83 er like mht biasing. Ingen justering nødvendig. Fantastiske rør, forresten - NESTEN like gode som Telefunken ECC83! ECC83=12AX7.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvor har du kjøpt disse fra da?
Selgeren burde ikke legge ved slik informasjon siden den ikke er relevant for disse rørene.
Du kjøpte ikke utgangsrør samtidig vel?
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei, og takk for svar! Nei, jeg kjøpte ikke utgangsrør. Det var vel kun en generell forhåndstrykt informasjon fra selgeren vil jeg tro, vil jeg . Gleder meg til å prøve. Mvh Eirik.
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
Telefunken ECC83! er ikke det samme som TW fra motron.....
....her e bilde av 88 ,men dem e veldig gode i pre, blir 3d lyd med natulig lyd.
Hi-fi er ikke det viktigeste da lengere,1960mod men finnes brukt om prisen øker mere no :eek:
 

Vedlegg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
eposhansen skrev:
Telefunken ECC83! er ikke det samme som TW fra motron.....
Nei, selvsagt ikke - men GDECC83T er det beste ECC83 i produksjon i dag, mener mange.

Telefunken ER noe annet, helt klart!
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.730
Antall liker
4.544
Sted
Nøtterøy
Gratulerer med nye rør. Disse blir du nok fornøyd med. Har byttet ut alle mine pre rør med disse. :)
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
Kjøpt brukt og NOS
Likte philips ecc81 i lector fremfor telefunken......var uventet resultat. mullard m8162 er bra! men blir kjedelig etter en stund,TF blir utrolig fokusert på detaljer,så...smak og behag. Prøv alt ,om du kan. Legg bort alle pappirer med info,ta en blindtest¨å vær ærlig med deg sjøl ;)
Så selve spørsmået er kanskje borte,men foretrekker TF ECC83 i effektrinn :p, litt uhøvelig ...men går fint med Mull sine AT samt org Mitosh på effekt (KT88). Lett å kjøpe "det beste" ,værre å finne det man liker best!!!
 

Vedlegg

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Juhu! Det ble kanon! Men jeg var jaggu meg ganske engstelig da jeg skiftet. Kjipt om jeg hadde ødelagt noe, hehe. Lyden virker luftigere, og jeg vet ikke, men det er akkurat som bassen ble en tanke strammere. Takk for gode tips, alle sammen! Mvh Eirik. PS! Hvor lenge holder slike rør egentlig? Er det noe en uansett bør skifte med jevne mellomrom?
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Gratulerer med svært gode nyproduserte rør! Jeg har selv bestilt 3 stk av disse til min pre, også fra England..

Jeg har mine tvil at disse kan skimte med samme varighet som gode NOS rør, eks Mullard, Simens, Telefunken etc. Men jeg skal følge godt opp med målinger i rørtester på disse. Det ville jo vært fabelaktig om vi nå stod overfor en ny klassik rørserie.. Skal jeg tippe varighet på disse vil det være ca 1000 timer og det er jo en stund med moderat bruk..

mvh
lassemann
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Førsteinntrykket gir en pekepinn på klangbalansen, men det blir bedre lyd etter 50-100 timer. Mere oppløsning, mere holografi, mere av alt på en måte.

Noen tusen timer bør det normalt holde. Sannsynligvis lengre!

Jeg parkerte mine GDECC83T til fordel for noen TFKECC83SP. Litt mere av alt her og....
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Slike små dobbelttrioder skulle holde adskillig lenger enn 1000 timer. Nærmere 5000 t er ikke uvanlig, men det spørs jo hvor hardt de blir kjørt.

mvh
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Slike små dobbelttrioder skulle holde adskillig lenger enn 1000 timer. Nærmere 5000 t er ikke uvanlig, men det spørs jo hvor hardt de blir kjørt.

mvh
Som sagt blir det spennende å følge disse rørenes varighet og skulle de klare 5000 timer er jo det meget bra..

Vet at Mike Sanders i Quicksilver Audio leverer ordinære kinesiske 12ax7 til sin linestages og oppgir der levetiden til maks 500 timer som vel var antagelsen til mitt utsagn.. Men det er klart at her snakker vi en vesentlig dårligere kvalitet. :)


mvh
lassemann
 

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
146
Antall liker
0
Jeg har disse GD Thrustworthy rørene, og til dere skeptikere kan jeg medele at de overgår det aller aller meste av NOS rør her hos meg.
Har testet de opp mot ganske mange rør, og så langt er det kun Telefunken smooth plate som muligens har vært bedre.

Har testet mot både Mullard short og long plate, Phillips holland, Ge, og Rca.
Har dog ikke testet de dyre cv4004 boxed plate Mullard eller Brimar.

Kan godt forstå at noen er skeptiske for dette er vel de eneste nyproduserte rørene jeg har hørt som overgår så mye Nos =)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
magb skrev:
Jeg har disse GD Thrustworthy rørene, og til dere skeptikere kan jeg medele at de overgår det aller aller meste av NOS rør her hos meg.
Har testet de opp mot ganske mange rør, og så langt er det kun Telefunken smooth plate som muligens har vært bedre.

Har testet mot både Mullard short og long plate, Phillips holland, Ge, og Rca.
Har dog ikke testet de dyre cv4004 boxed plate Mullard eller Brimar.

Kan godt forstå at noen er skeptiske for dette er vel de eneste nyproduserte rørene jeg har hørt som overgår så mye Nos =)
I mine ører slår de Mullard CV4004 også. De tangerer TFK ribbed plate, men som du sier; smooth plate slår de ikke!
 

gs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
235
Antall liker
96
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke testet disse opp i mot annet enn org rørene i en Aesthetix Calypso pre, men er såre fornøyd.
Rimelig og meget bra, anbefales.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Slike små dobbelttrioder skulle holde adskillig lenger enn 1000 timer. Nærmere 5000 t er ikke uvanlig, men det spørs jo hvor hardt de blir kjørt.

mvh
Som sagt blir det spennende å følge disse rørenes varighet og skulle de klare 5000 timer er jo det meget bra..

Vet at Mike Sanders i Quicksilver Audio leverer ordinære kinesiske 12ax7 til sin linestages og oppgir der levetiden til maks 500 timer som vel var antagelsen til mitt utsagn.. Men det er klart at her snakker vi en vesentlig dårligere kvalitet. :)


mvh
lassemann
Da burde vel kansje konstruktøren gjøre noe med det linjetrinnet også.?

Mvh
morten
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Mine har stått i ampene snart 2 år med jevnlig bruk. Har testet div andre merker, men det er ingen som har greid å utkonkurrere disse meget gode røra.
 
Topp Bunn