Gode tips til vinyl hylle ønskes

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    God kveld :) sitter og funderer på hva jeg skal lagre vinylen min i. Bor i leilighet med da det kjente problemet med plass mangel. Pr i dag står det i kasser og flyter litt rundt. Men ser rundt på div sider etter hyller som kunne vært aktuelt og dra inn i stua, men det er lite som frister. Noen som har lagd selv som kanskje vil dele bilder og ideer? Også int i tips om noen vet om noen som selger noe som kan brukes. Har en vegg som er satt av til formålet og den er på 1,5m og 2,5 høy. Tips motas med takk :D
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    God kveld :) sitter og funderer på hva jeg skal lagre vinylen min i. Bor i leilighet med da det kjente problemet med plass mangel. Pr i dag står det i kasser og flyter litt rundt. Men ser rundt på div sider etter hyller som kunne vært aktuelt og dra inn i stua, men det er lite som frister. Noen som har lagd selv som kanskje vil dele bilder og ideer? Også int i tips om noen vet om noen som selger noe som kan brukes. Har en vegg som er satt av til formålet og den er på 1,5m og 2,5 høy. Tips motas med takk :D
    Hei denne er billig å kjekk /flere farger 2 :) .
    Reol HORSENS bred 3 hyller eikefarget | JYSK
    Mvh Roy
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    God kveld :) sitter og funderer på hva jeg skal lagre vinylen min i. Bor i leilighet med da det kjente problemet med plass mangel. Pr i dag står det i kasser og flyter litt rundt. Men ser rundt på div sider etter hyller som kunne vært aktuelt og dra inn i stua, men det er lite som frister. Noen som har lagd selv som kanskje vil dele bilder og ideer? Også int i tips om noen vet om noen som selger noe som kan brukes. Har en vegg som er satt av til formålet og den er på 1,5m og 2,5 høy. Tips motas med takk :D
    Hei denne er billig å kjekk /flere farger 2 :) .
    Reol HORSENS bred 3 hyller eikefarget | JYSK
    Mvh Roy
    jysk har jeg glemt og sjekke ja!! Den har jo perfekte mål. Takker og bukker :) jysk i morra!
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Kjøpte en bokhylle på Jysk i massiv eik. Meningen er at hyllen skal stå oppreist, men målene passet perfekt til vinylplater når hyllen ble lagt ned. Laget en liten sokkel i eik for å få litt mer stil på saken. Funker helt greit. kr 1500,- + et par hundrelapper i eikelist til sokkelen.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fintfint møbel! Men er det ikke akkurat i trangeste laget i høyden? Jeg liker å ha plass til å få fingrene på oversiden av platene, og vippe dem litt opp og ut. Det blir lettere å bla i samlingen da.

    Oltre 029.jpg


    Dette er BBB-reolene som forhandles av flere bokhandlere. Jeg bruker bjørk i 36 cm dybde og 2 1/2 ganger 80 cm høyde (må sages til). Nye hull må også borres slik at alt går opp med 5 rom i høyden. Jeg har ekstra sokkellister i bakkant av hvert rom for ekstra sidestøtte (skrudd fast i veggen 4 steder). Det skyver også platene litt ut, så de flukter ganske fint med hyllekantene.

    BBB reoler - bokhyller - furu og bjerk
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Jo det kunne med fordel vært litt mer høyde. En annen ulempe er at når du skyver inn platen med plastcover på, så har plastcoveret en tendens til å ikke følge med platen helt inn. Litt trangt om plassen. Enten for liten hylle, eller for mye vinyl :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kjapp illustrasjon på hvordan jeg bruker plastcover:

    DSCN0678.JPG

    DSCN0679.JPG


    Plastcover med åpningen opp, ytter- og innercover nedi ved siden av hverandre, begge med åpningen pekende bakover/inn i hylla. Da går det brillefint å få platene inn og ut av hylla uten å krølle plasten.

    Har man åpningen på plasten innover, så krøller man plasten på den plata man setter inn i hylla. Har man åpningen ut, så krøller man plasten på platene som står ved siden av.

    Jeg var litt skeptisk til denne løsningen i forhold til støv med åpningen opp, men det har vist seg å funke helt fint i flere år.

    Ellers, om jeg skal trekke for noe med BBB, så er det at de kommer med 40 eller 80 cm bredde på hyllene. 80 er litt i lengste laget med tanke på å stappe passe tett for å bla behagelig uten at de legger seg ned til sidene. 40 blir nok malt med mye flytting fra hylle til hylle etter som samlingen vokser.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, ikke dumt, den der, Zomby. Skal følge tipset:)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det må jeg si, Zomby. Jeg har alltid funnet problemer med ekstra yttercover, og nylig gått til det skritt å fjerne og kaste de jeg hadde.
    Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på den løsningen, den ser lovende ut.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Må innrømme at jeg fikk tipset av Andreas på Big Dipper, som muligens igjen fikk det av Eirik på Spøk og Spenning (Ringstrøms den gangen). Skulle likt å vite hvor det dukket opp første gangen, smart litt på samme måten som hjulet.
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Kudos for skiva du brukte for demonstrasjon, Zomby_Woof. Fantastisk plate!

    Her er mine heimebygde kuber til å ha plater i. 9mm bjørkefiner limt saman med gjæra hjørner. Metoden er stjelt herifrå. Betalte 450,- for kvart flak med kryssfinér, og måtte vel kjøpe tilsaman fire av desse, om eg hugsar rett.

    928607_1500129290250457_1385606163_n.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kjapp illustrasjon på hvordan jeg bruker plastcover:

    Vis vedlegget 342618


    Plastcover med åpningen opp, ytter- og innercover nedi ved siden av hverandre, begge med åpningen pekende bakover/inn i hylla.
    Smart. I mange tilfeller er løsninger på "problemer" så enkle at det ikke er mulig å finne de selv:)
     

    Stefanaleks

    Medlem
    Ble medlem
    25.07.2015
    Innlegg
    5
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Hei.

    Jeg bor selv i leilighet, og jeg ville ha et opplegg så jeg kan se platene mine og ikke stable de sidelengs.

    Etter litt research så bestemte jeg meg for å kjøpe kjøkkenskap fra IKEA og modifisere det.
    Jeg har satt inn 2 skuffer, de kan holde 20kg.

    På toppen har jeg satt et lite bordstaffeli fra Panduro, hvor jeg setter plata som jeg hører på.


    Her er resultatet.


    En skuff sett ovenfra.


    Skuff sett ovenfra bak vinylplatene


    Sett fra siden med skuff dratt ut.



    Nedenfor er bilder jeg har tatt mens jeg bygde den, for de som syns det er interessant.


    Sideveggene på skuffene er skrå, så jeg måtte bygge opp bunnen på skuffen for å få plass til vinylplatene.


    Jeg har skrudd fast treklossene fra undersiden.


    Måtte ha høyere bakplate så vinylplatene hviler godt.


    Deretter la jeg tynn kryssfiner plate oppå treklossene.


    Skrudde kryssfinerplata fast til treklossene.


    Tilslutt så det skulle se pent ut, kledde jeg innsiden med velurstoff.
     
    Sist redigert:

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    God kveld :) sitter og funderer på hva jeg skal lagre vinylen min i. Bor i leilighet med da det kjente problemet med plass mangel. Pr i dag står det i kasser og flyter litt rundt. Men ser rundt på div sider etter hyller som kunne vært aktuelt og dra inn i stua, men det er lite som frister. Noen som har lagd selv som kanskje vil dele bilder og ideer? Også int i tips om noen vet om noen som selger noe som kan brukes. Har en vegg som er satt av til formålet og den er på 1,5m og 2,5 høy. Tips motas med takk :D
    Hei denne er billig å kjekk /flere farger 2 :) .
    Reol HORSENS bred 3 hyller eikefarget | JYSK
    Mvh Roy
    jysk har jeg glemt og sjekke ja!! Den har jo perfekte mål. Takker og bukker :) jysk i morra!

    Lurte også litt på denne, har du testet den?
    Ser at hver hylle bare tåler 10 kg, så litt skeptisk...
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Nå er alle plateomslagene snudd i plastcoveret ( ref. Zombys råd i innlegg nr 10 ). Platene kan nå skyves på plass i platehyllen uten at plastcoverne krøller seg og ikke "følger med" inn. Dette var virkelig en fornøyelse. Denne burde du tatt patent på Zomby :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at de gamle, gode, tykke plastcoverne med sveisesøm, ikke glir av slik tynnere varianter gjør.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Min erfaring er at de gamle, gode, tykke plastcoverne med sveisesøm, ikke glir av slik tynnere varianter gjør.
    Der har du helt rett Dazed. Jeg har 20-30 plastcovere av litt tykker plast m/sveisesøm. Disse coverne er litt trangere og passer bedre til omslaget en de nye av tynnere plast uten sveisesøm.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.975
    Antall liker
    11.829
    Sted
    Hus
    Har bare covere med sveisesøm, og har ikke dèt problemet. Bruker Ivar hyller fra Ikea ennå jeg. Fikk tak i 50 heltre hylleplater brukt før de ble forandret med plastinnfesting av pinner i stedet for kanaljern. Dermed tåler de mye mindre vekt. :)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Nå er alle plateomslagene snudd i plastcoveret ( ref. Zombys råd i innlegg nr 10 ). Platene kan nå skyves på plass i platehyllen uten at plastcoverne krøller seg og ikke "følger med" inn. Dette var virkelig en fornøyelse. Denne burde du tatt patent på Zomby :)
    Snudd platecover har hvert debattert tidligere her på sentralen, Vidar P sverget til den metoden, fordi som husker han
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Et IKEA-alternativ til Kallax er å bygge en Bestå-løsning. Da har man litt mer fleksible alternativer, og kan evt. utstyre noen av rommene med dører/skuffer osv.

    bestå 2.jpg


    For å gjøre løsningen litt smekrere så kan man avstå fra å montere bunnplatene på tilleggsmodulene, og heller bore hull til plugger i topplaten til modulen under.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Et IKEA-alternativ til Kallax er å bygge en Bestå-løsning. Da har man litt mer fleksible alternativer, og kan evt. utstyre noen av rommene med dører/skuffer osv.

    Vis vedlegget 344077

    For å gjøre løsningen litt smekrere så kan man avstå fra å montere bunnplatene på tilleggsmodulene, og heller bore hull til plugger i topplaten til modulen under.
    Skeptisk til å borre nye hull i IKEA Bestå. Tror ikke det er mer enn et tynt skall noe annet sted enn der det allerede er borret hull. Jeg hadde en runde i forsøk på å lage skapdører med høyttalerstofftrekk på en, og fant såpass lite hold at jeg ble nødt til å basere meg på liming (heller ikke lett på plast av den typen).

    Det er også veldig trangt i høyden, kanskje en halv centimeter plass over et LP-cover.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ok. Takk for info.

    Har for egne del fortsatt ikke avgjort hvilke løsning jeg kommer til å velge, men jeg heller nå i retning av IKEA kjøkken skapstammer.
    I deres nye kjøkken-serie kan stammer nå leveres i sort - og det både aktualiserer og åpner for noen muligheter.
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Ok. Takk for info.

    Har for egne del fortsatt ikke avgjort hvilke løsning jeg kommer til å velge, men jeg heller nå i retning av IKEA kjøkken skapstammer.
    I deres nye kjøkken-serie kan stammer nå leveres i sort - og det både aktualiserer og åpner for noen muligheter.
    Jeg bruker IKEA kjøkkenskap. Synes det er fungerer utmerket. Skapdørene skjermer for sollys og hindrer støv. Dessuten er de robuste, og 40 cm bredde er perfekt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det finnes mengder av produkter som er mer fleksible, har større utvalg av størrelser og farger, har bedre holdbarhet og bedre detaljering.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes mengder av produkter som er mer fleksible, har større utvalg av størrelser og farger, har bedre holdbarhet og bedre detaljering.
    Var det til meg?

    Jada, de skal selvsagt passe inn i interiøret også, hyllene man velger, men jeg ville likevel slå et slag for Kallax. Mange av de andre forslagene er jo like lite "jålete" også. :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ja, du spør om ikke alle bruker Expedit.

    Jeg snakker ikke om jåleri, jeg snakker om konkrete egenskaper. Hvorvidt disse egenskape har noen betydning, se det avhenger av person og situasjon.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Antok det. Det er bare litt vrient å se hvilke innlegg det svares på innimellom.

    Ja, selvsagt. Mente ikke noe nedsettende med "jåleri".
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ser du litt grimt på kallax får den riper. Demonterer du den en gang, så kan du nærmest glemme å sette den sammen igjen. Syntes de nye lettvektsproduktene til ikea oppfordrer til bruk og kast mentalitet, og har sett meg grådig lei på de etter noen flytterunder de siste årene. Min neste vinylhylle blir plassbygd i gode materialer. Så har jeg heller ikke tenkt til å flytte på meg de neste 60 årene...
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Den beste vinylhyllen er definitivt en skuff/kasse. Vanskelig å få til i høyden - rimelig dog. :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Ser du litt grimt på kallax får den riper. Demonterer du den en gang, så kan du nærmest glemme å sette den sammen igjen. Syntes de nye lettvektsproduktene til ikea oppfordrer til bruk og kast mentalitet, og har sett meg grådig lei på de etter noen flytterunder de siste årene. Min neste vinylhylle blir plassbygd i gode materialer. Så har jeg heller ikke tenkt til å flytte på meg de neste 60 årene...
    Det er et problem med IKEA-ting som har variert litt i omfang/grad, men når det er dårlig fra IKEA, da er det skikkelig dårlig også ...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn