Gode råd.

Balla1823

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
133
Antall liker
1
Hei.

Jeg bruker iPhone/iPad som signalkilde via Spotify og har AKG Q701 hodetelefoner, jeg trenger gode råd/tips vedrørende forsterker for å få mest mulig ut av AKGene. Jeg er rimelig grønn på området, så gode tips tas imot med takk.

BALLA
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Du kan jo prøve med noe enkelt...

DSC_6741_1024.jpg
 

Balla1823

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
133
Antall liker
1
Men Dacen er vel ingen forsterker, tror du den vil gi AKGene et løft?
 
T

Tittentei

Gjest
Hva med Asus Xonar Essence One? Det er DAC og hodetelefonforsterker i ett. Har toslink, USB (2.0) og coax inn, pluss stor jack, balansert og ubalansert ut. I tillegg kan man bytte opamper på den for å tweake lydsignatur og alt sammen for rundt 3200 kroner.
 

Balla1823

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
133
Antall liker
1
Takk for tipset, høres spennende ut. Jeg skal finlese litt på linkene:)
 
T

Tittentei

Gjest
Takk for tipset, høres spennende ut. Jeg skal finlese litt på linkene:)
Ja, skrev en anmeldelse jeg også. Har prøvd mange dyre hodetelefoner på den, og er storfornøyd. Sitter og lytter til Denon AH-D7000 og Essence One nå, og det låter fyldig, oppløst og bra! Digg! :D

Noen som vet om jeg kan koble iPhone/iPad til f.eks. denne Naim HeadLine+NAPSC hodetlf.forst. - Torget eller bør jeg ha en Dac i mellom der?
Hvis du bruker hodetelefonutgangen på iPhone/iPad, så bruker du DACen i den. Det skal være mulig å bypasse denne ved å bruke en digital kabel. Jeg har ikke noe fra Apple, men vil anta at du kan finne konvertere/docker som kan sende signalet fra i[X] via coax/toslink eller liknende.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
OBS: Den Naimsaken har by default ikke RCA-innganger, men DIN. Annonsen sier ikke eksplisitt at den er kjøpt med RCA (som kan bestilles). Sjekk med selger om den har RCA før du eventuelt kjøper...
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hei.

Jeg bruker iPhone/iPad som signalkilde via Spotify og har AKG Q701 hodetelefoner, jeg trenger gode råd/tips vedrørende forsterker for å få mest mulig ut av AKGene. Jeg er rimelig grønn på området, så gode tips tas imot med takk.

BALLA
Noen spørsmål:
  • Kun hodetelefonforsterker, hodetelefonforsterker med DAK eller to separate produkter?
  • Prisnivå?
  • Lydsignatur?
  • Musikksmak?
Apropos Flageborgs innlegg ovenfor og ditt svar: Cambridge Audio DacMagic Plus er en DAK med hodetelefonforsterker. Jeg vet dog ikke noe om hvor god den er med AKG Q 701.

AKG K 701 og dermed AKG Q 701 er kjent som en (noe) hodetelefonforsterkerkrevende hodetelefon. Den fungerer ikke nødvendigvis godt med hva som helst.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei.

Jeg bruker iPhone/iPad som signalkilde via Spotify og har AKG Q701 hodetelefoner, jeg trenger gode råd/tips vedrørende forsterker for å få mest mulig ut av AKGene. Jeg er rimelig grønn på området, så gode tips tas imot med takk.

BALLA
Budsjett?

Det er mengder av gode produkter der ute - men det hadde vært greit med en ide om hvor mye du vil legge i det før man kommer med spesifiserte råd ;)

Hvis du er på utkikk etter moe kompakt altiett, har man slike produkter:

HP-P1 | Headphone Amp & DAC | Fostex
NuForce Icon iDo
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Lydsignal fra Apple iDings

[...]
Noen som vet om jeg kan koble iPhone/iPad til f.eks. denne Naim HeadLine+NAPSC hodetlf.forst. - Torget eller bør jeg ha en Dac i mellom der?
Hvis du bruker hodetelefonutgangen på iPhone/iPad, så bruker du DACen i den. Det skal være mulig å bypasse denne ved å bruke en digital kabel. Jeg har ikke noe fra Apple, men vil anta at du kan finne konvertere/docker som kan sende signalet fra i[X] via coax/toslink eller liknende.
Apple iDingser kan levere:
  • Analog lyd via hodetelefonuttak
  • Analogt linjesignal via Apple bunnkontakt til kabel eller dokk
  • Digitalt lydsignal via Apple bunnkontakt til kabel eller dokk
Førstnevnte skal visstnok være dårligste alternativ. Sistnevnte best, men midterste kan antagelig i mange tilfeller gi et godt resultat.

Det finnes produkter som er både DAK med (bl.a.) digital Apple iDings-inngang og hodetelefonforsterker.
 
T

Tittentei

Gjest
^

I fleksibilitetens og kvalitetens navn bør han kanskje skaffe til veie et produkt som gir ham muligheten til å koble idingsen til andre enheter vha f.eks. coax/toslink, om mulig. Finnes det konvertere som gjør dette?
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Støtter deg her tittentei - jeg synes "Made for iDings" er en usikker vei å gå.

Heldigvis dukker det opp stadig flere dingser som støtter iDingser og andre dingser. Et eksempel er Pioneer N-50.

Den har riktignok ikke direktestøtte for Spotify - men gjør alt annet (streaming, nettradio, USB, coax, toslink innganger) Den tar iDings digitalt inn via kabel eller AirPlay osv. osv. og har DIGTAL UT.

Dog har den ikke hodetelefonforsterker innebygget.
http://www.soundgarden.no/digital-frihet/mediaspiller/pioneer-n-50-nettverksspiller-med-dac-sort.html
http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Home/Audio-Components/Hi-Fi+Audio/N-50
http://www.whathifi.com/review/n50
http://www.tu.no/tester/2012/05/20/dette-er-testvinneren
http://www.eisa.eu/award/4/european-streaming-product-2012-2013.html

I fleksibilitetens og kvalitetens navn bør han kanskje skaffe til veie et produkt som gir ham muligheten til å koble idingsen til andre enheter vha f.eks. coax/toslink, om mulig. Finnes det konvertere som gjør dette?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Lydsignal fra Apple iDings

[...]

Apple iDingser kan levere:
  • Analog lyd via hodetelefonuttak
  • Analogt linjesignal via Apple bunnkontakt til kabel eller dokk
  • Digitalt lydsignal via Apple bunnkontakt til kabel eller dokk
Førstnevnte skal visstnok være dårligste alternativ. Sistnevnte best, men midterste kan antagelig i mange tilfeller gi et godt resultat.

Det finnes produkter som er både DAK med (bl.a.) digital Apple iDings-inngang og hodetelefonforsterker.
^

I fleksibilitetens og kvalitetens navn bør han kanskje skaffe til veie et produkt som gir ham muligheten til å koble idingsen til andre enheter vha f.eks. coax/toslink, om mulig. Finnes det konvertere som gjør dette?
Dét alternativet var inkludert i det jeg skrev, men er ikke eneste fornuftige alternativ. Digitalt via USB er neppe noe dårligere.

I hifikretser er linjeutgangen via Apple-bunnkontakten gjerne uglesett, men en del hevder at den er langt bedre enn mange hifimennesker tror. Husk at Apple har meget høye produksjonsvolumer, og dermed har mulighet til å levere god (lyd)kvalitet til langt rimeligere pris enn de fleste andre lydproduktprodusenter.

Det er fordeler både med en-dingsløsninger og mange-dingser-pluss-kabler-løsninger. Dét valget overlot jeg til trådstarter, men det er ikke opplagt at mange dingser er best, enn si rimeligst. til høyre


Apropos Loevhagens innlegg om Pure i20:
Pure i20 er dokkingenheten i forgrunnen til høyre som både har digital(e) utgang(er) og analog utgang via en innebygd DAK som visstnok skal være høyst brukbar. Pure-radioen har egentlig intet å gjøre med Pure i20. Pure i20 er (opprinnelig) laget for Apple iPod og iPhone. Apple iPad kan bli (vel) vinglete og ustø. Det finnes andre dokker som passer bedre for Apple iPad. Husk også på at Apple er i ferd med å innføre en ny bunnkontakt som først dukket opp på høstens iPhone.

Tillegg:
Jeg skrev ikke at jeg anbefaler en enhet laget kun for iDingser, men det er ikke noe galt med enheter som også har direktestøtte for iDingser.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Jeg har erfaring med en noen av de løsningene, som er nevnt allerede. Jeg har først og fremst anvendt iPod som kilde, ikke iPhone/iPad, men mye er nyttig å vite likevel.

- Jeg anvender i øjeblikket en Pro-Ject Dock Box S som digital dock til min iPod. Den er av samme typen som Pure i20 nevnt av loevhagen. Pro-Ject docken har innbygget Dac, men denne er ganske enkelt for dårlig i mine øyne, så i realiteten må det ekstern Dac til for å få bra nok lyd. Det finnes en rekke av disse digitale transportørene, både med og uten innbygget Dac. HRT iStreamer kunne muligens være interessant for deg også (se link nederst), Cambridge Audio iD100 er en annen kandidat.

- Jeg har tidligere anvendt CLAS (CypherLabs Algorhythm Solo) sammen med iPod. Som Pro-Ject docken henter også CLAS ut det digitale signalet, samme som den Fostex HP-P1 nevnt av ardilla. Den største ulempen med CLAS (og HP-P1) er, at iTings batteri tappes ganske raskt. Dette skyldes iTings måte å behandle USB-dataoverførsel på. Hvor Pro-Ject docken opplader iTing samtidig med signal-overførsel, så har CLAS/HP-P1 ikke denne funksjon.

- Jeg anvender med mellomrom en liten bærbar forsterker med min iPod, tilkoblet analogt med en LOD (Line-Out-Dock) kabel i bunnen på iTing. Som nevnt tidligere i tråden bypasser dette den interne forsterker, mens den interne Dac stadig står for DA-konverteringen. Gjennom det seneste året har jeg anvendt flere av disse små forsterkerne - TTVJ Slim, Meier 2Stepdance, Headstage Arrow, Alo RX - og vil mene, at det generelt opnåes noe, men ikke overveldende, bedre lyd på denne måten.


Jeg har ingen erfaring med Spotify, men når nå bitrate er max 320 kbps, så vet jeg ikke, hvor høyt ambisjonsnivået kan settes. Kanskje det er ikke verdt å ofre allt for mye på bedre lyd via dock/dac/forsterker, men bedre å vurdere å skifte hodetelefon i stedet, til en som drives bra fra iPhone/iPad.

Alternativt kunne du jo prøve EQu app'en og se om lyd-opplevelsen derigjennom kunne bedres tilfredsstillende.


Review: HRT iStreamer and NuForce Icon iDo iOS Docks | Sound and Vision Magazine
Review: Pure i-20 and Pro-Ject Dock Box S Digital | Sound and Vision Magazine
iPad: The High-Rez Digital Transport for the Rest of Us? | Sound and Vision Magazine
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
OBS: Den Naimsaken har by default ikke RCA-innganger, men DIN. Annonsen sier ikke eksplisitt at den er kjøpt med RCA (som kan bestilles). Sjekk med selger om den har RCA før du eventuelt kjøper...
For ordens skyld kan jeg nevne at den har RCA inn. Takk for påminnelsen :) Har oppdatert.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Peachtree Audio

Peachtree Audio har en rekke produkter som kan være interessante for de som ønsker en klassisk, pen boks med mange muligheter inkl. hodetelefonforsterker, DAK med bl.a. USB-inngang og iPdings-støtte og -dokk, forforsterker med analoge og digitale innganger og endog effektforsterker.

Forøvrig takk og ros til Ketil B.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
OBS: Den Naimsaken har by default ikke RCA-innganger, men DIN. Annonsen sier ikke eksplisitt at den er kjøpt med RCA (som kan bestilles). Sjekk med selger om den har RCA før du eventuelt kjøper...
For ordens skyld kan jeg nevne at den har RCA inn. Takk for påminnelsen :) Har oppdatert.
Merker jeg begynner å savne Naim. Det er noe beroligende med Naims grønne dioder og det dypsvarte solide kabinettet.
 
Topp Bunn