Mat, drikke og røyk Gode kaffebrennerier i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Jeg har i mange å kjøpt kaffe fra
    https://shop.squaremilecoffee.com
    og
    https://coffeecollective.dk

    Begge to leverer konsistent kvalitet i verdensklasse synes jeg.

    Nå som staten har proppet det det hyggelige importhullet, må jeg til å finne et norsk brenneri.
    Jeg driver kun med Pour Over.

    Jeg har prøvd S&H et par ganger, men de har ikke holdt samme nivå som SM of CC.

    Har dere noen forslag?

    Og, finnes det et norsk forum for kaffenerder?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Wendelboe har mye lysbrent og dessverre også mye kjedelig kaffe mener jeg. Hans Los Pirineos Pacamara Honey er grei. Lippe sin El Mirador er for tiden min "daily go-to" kaffe. Fruktig og smakfull. Stavanger Kaffebrenneri har inne Panama Hacienda Esmeralda som er meget bra.

    Dripp, V60 på jobb og Chemex hjemme.

    #Livet er for kort for kjedelig kaffe!

    -BB-
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Kjedelig, lysbrent og syrlig, fra Wendelboe. Men jeg tror det handler om at enkelte ganer vil ha det slik. Stavanger leverer gode ting. Jeg har en forkjærlighet for hva som kommer fra Den gyldne bønne, rund og fyldig kaffe, med god aroma og god ettersmak, både i espresso- og filtervarianter.

    Sidamo Etiopia er blitt en favoritt,

    https://butikk.dgb.no/product/1-kaffe/etiopia-sidamo-gr2-okologisk-1kg-101092
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hva er vel så gæli med menys single origin-varianter i brune poser, alltid på tilbud 3 for 2… horezo burundi var god for min gane,
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Kjedelig, lysbrent og syrlig, fra Wendelboe. Men jeg tror det handler om at enkelte ganer vil ha det slik. Stavanger leverer gode ting. Jeg har en forkjærlighet for hva som kommer fra Den gyldne bønne, rund og fyldig kaffe, med god aroma og god ettersmak, både i espresso- og filtervarianter.

    Sidamo Etiopia er blitt en favoritt,

    https://butikk.dgb.no/product/1-kaffe/etiopia-sidamo-gr2-okologisk-1kg-101092
    Besøker man Wendelboe og cafeen hans på Løkka så er det tydelig at enkelte ganer vil ha det slik for der er det alltid masse mennesker. Jeg drikker to kopper om dagen og jeg ønsker at dem begge skal smake godt med rikelig sødme, fylde og aroma. DGB sin Finca Las Nubes og Guadalupe Zaju Bourbon Barrel Aged er to gode kaffer.

    -BB-
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    hva er vel så gæli med menys single origin-varianter i brune poser, alltid på tilbud 3 for 2… horezo burundi var god for min gane,
    Setter pris på alt engasjement, men kaffe fra Meny eller annen dagligvare er ikke aktuelt for meg. Det er fint hvis tråden ikke blir en diskusjon om den er like bra som fra et godt brenneri.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    hva er vel så gæli med menys single origin-varianter i brune poser, alltid på tilbud 3 for 2… horezo burundi var god for min gane,
    Setter pris på alt engasjement, men kaffe fra Meny eller annen dagligvare er ikke aktuelt for meg. Det er fint hvis tråden ikke blir en diskusjon om den er like bra som fra et godt brenneri.
    Ser du er fra Arendal. Hvordan er utvalget der? Mukasa? Og hvor går man for å finne en god kopp kaffe? Flytter ned dit på mandag.

    -BB-
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    Hei,

    Jeg har i mange å kjøpt kaffe fra
    https://shop.squaremilecoffee.com
    og
    https://coffeecollective.dk

    Begge to leverer konsistent kvalitet i verdensklasse synes jeg.

    Nå som staten har proppet det det hyggelige importhullet, må jeg til å finne et norsk brenneri.
    Jeg driver kun med Pour Over.

    Jeg har prøvd S&H et par ganger, men de har ikke holdt samme nivå som SM of CC.

    Har dere noen forslag?

    Og, finnes det et norsk forum for kaffenerder?
    Kaffa -Enebakkveien 117B 3.etg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hva er vel så gæli med menys single origin-varianter i brune poser, alltid på tilbud 3 for 2… horezo burundi var god for min gane,
    Setter pris på alt engasjement, men kaffe fra Meny eller annen dagligvare er ikke aktuelt for meg. Det er fint hvis tråden ikke blir en diskusjon om den er like bra som fra et godt brenneri.
    sorry, var ikke meningen å spore av. anbefalingen av horezo burundi fra coffe of the world står godt uavhengig av om du også får kjøpt den på meny.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Var det ikke en kar her på sentralen som starta noe kaffebrennerigreier? Er han fremdeles i drift?

    Johan-Kr
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    hva er vel så gæli med menys single origin-varianter i brune poser, alltid på tilbud 3 for 2… horezo burundi var god for min gane,
    Setter pris på alt engasjement, men kaffe fra Meny eller annen dagligvare er ikke aktuelt for meg. Det er fint hvis tråden ikke blir en diskusjon om den er like bra som fra et godt brenneri.
    Ser du er fra Arendal. Hvordan er utvalget der? Mukasa? Og hvor går man for å finne en god kopp kaffe? Flytter ned dit på mandag.

    -BB-
    Nå, så hyggelig:) Velkommen skal du være.
    Lokalt er det Torungen og Mukasa. Ingen av de er helt i topp må jeg si.
    Kafeen No9 forhandler og serverer DGB.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    hva er vel så gæli med menys single origin-varianter i brune poser, alltid på tilbud 3 for 2… horezo burundi var god for min gane,
    Setter pris på alt engasjement, men kaffe fra Meny eller annen dagligvare er ikke aktuelt for meg. Det er fint hvis tråden ikke blir en diskusjon om den er like bra som fra et godt brenneri.
    Ser du er fra Arendal. Hvordan er utvalget der? Mukasa? Og hvor går man for å finne en god kopp kaffe? Flytter ned dit på mandag.

    -BB-
    Nå, så hyggelig:) Velkommen skal du være.
    Lokalt er det Torungen og Mukasa. Ingen av de er helt i topp må jeg si.
    Kafeen No9 forhandler og serverer DGB.
    Mottatt med takk! Gleder meg stort til å komme meg bortover. No9 ser jo trivelig ut med flere events og godt utvalg.

    -BB-
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Wendelboe har mye lysbrent og dessverre også mye kjedelig kaffe mener jeg. Hans Los Pirineos Pacamara Honey er grei. Lippe sin El Mirador er for tiden min "daily go-to" kaffe. Fruktig og smakfull. Stavanger Kaffebrenneri har inne Panama Hacienda Esmeralda som er meget bra.

    Dripp, V60 på jobb og Chemex hjemme.

    #Livet er for kort for kjedelig kaffe!

    -BB-
    Wendelboe på airpress er for svakt / lyst men ikke på kaffetrakteren hjemme ( en god blanding av at kaffen gir litt motstand men på samme tid har smaker / litt mer kompleksitet) - men nå er jeg burgunder / napa valley / naturvin -fan på rødvin og drikker kraftigere og mer kommersielle viner kun i ny og ne. Mye smak og behag dette, men kan muligens være enig i at wendelboe er litt oppskrytt ift alle prisene de har fått internasjonal.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Takk for mange gode innspill. Jeg får begynne fra en kant å teste ut:)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Anbefaler et abonnement fra postkaffe.no som samler inn fin kaffe fra diverse brennere i Skandinavia, hvor man selv velger antall poser per mnd/14 dager. Da får man testet mye forskjellig. Jeg sparer på de posene jeg liker best (etter at jeg har tømt dem) for å huske til senere. Ingen bindingstid!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg prøvde en rekke brennerier, men synes å erfare at alle brennerier har vellykkende partier og mindre bra. Og at det varierer. Om et brenneri har veldige gode bønner så kan de skuffe en annen gang. Jeg hadde veldig god erfaring med Jacu, men ble litt dyrt med frakt og Steam begynte å bruke Lippe i stedet som jeg ikke har så gode erfaringer med. De jeg synes er mest stabile er S&H. De pleier sjelden å skuffe. I det siste året har jeg også brukt abbonement fra kaffebox og får dermed prøvd kaffe fra et meget bredt utvalg. De pleier å levere en helt grei og en bedre enn middels. Sjeldent fantastiske og aldri dårlige. Aldri noe trøbbel med sendingene eller annet. Jeg gikk endel til Wendelboe, men jeg syntes ikke de sto helt til prisen. Liker å dra til mathallen av og til og kjøpe de dyreste fra S&H.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for mange gode innspill. Jeg får begynne fra en kant å teste ut:)
    Kanskje du kan oppdatere førstepost med brennerier og nettsiden deres? Så kan folk plukke opp tips og enklere å slenge ut tips som ikke er nevnt før i tråden.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    På plass i Arendal med medbrakt kaffe. Mer på vei fra Stavanger Kaffebrenneri:

    D9A6C91B-9194-494E-BC89-F4834CF876C1.jpg

    Tok ikke med noe hi-fi denne gang men det blir vel Harbeth SHL 5 og rør etterhvert. Inntil videre får det duge med fantastisk havutsikt og head-fi:

    427BB8F7-569C-42E9-B191-564D2D75FB57.jpg

    -BB-
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    986
    Velkommen! Så ut som en plass man kunne trives.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg husker noe som festet seg på hjernebarken for en god del år tilbake når jeg prøvde Aeropress for første gang.
    Mener det var en utgave av Yirgacheffe.
    Finnes det noen konsensus her inne rundt Aeropress kaffi?
    Min preferanse er kruttsterk (fransk) sort, fyldig kaffe uten noe oppi.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg husker noe som festet seg på hjernebarken for en god del år tilbake når jeg prøvde Aeropress for første gang.
    Mener det var en utgave av Yirgacheffe.
    Finnes det noen konsensus her inne rundt Aeropress kaffi?
    Min preferanse er kruttsterk (fransk) sort, fyldig kaffe uten noe oppi.
    Aeropress kaffe gjør kaffen til en slags te med flere smaksopplevelser - men man mister hele poenget med at det er kaffe. Litt hipster og metrofil kaffe mao.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg husker noe som festet seg på hjernebarken for en god del år tilbake når jeg prøvde Aeropress for første gang.
    Mener det var en utgave av Yirgacheffe.
    Finnes det noen konsensus her inne rundt Aeropress kaffi?
    Min preferanse er kruttsterk (fransk) sort, fyldig kaffe uten noe oppi.
    Aeropress kaffe gjør kaffen til en slags te med flere smaksopplevelser - men man mister hele poenget med at det er kaffe. Litt hipster og metrofil kaffe mao.
    Det er det jo kaffen, oppskriften og metoden som blir brukt som bestemmer, ikke Aeropressen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg husker noe som festet seg på hjernebarken for en god del år tilbake når jeg prøvde Aeropress for første gang.
    Mener det var en utgave av Yirgacheffe.
    Finnes det noen konsensus her inne rundt Aeropress kaffi?
    Min preferanse er kruttsterk (fransk) sort, fyldig kaffe uten noe oppi.
    Aeropress kaffe gjør kaffen til en slags te med flere smaksopplevelser - men man mister hele poenget med at det er kaffe. Litt hipster og metrofil kaffe mao.
    Det er jo bare 'presskanne' i grunnen ???
    Det er det jeg drikker til vanlig.

    Jeg har også en Gaggia Baby Twin, men her er kaffen bare sur så jeg tror det kan være en o-ring i oppløsning eller noe.
    Blir ikke kvitt problemet uavhengig av rensing.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg husker noe som festet seg på hjernebarken for en god del år tilbake når jeg prøvde Aeropress for første gang.
    Mener det var en utgave av Yirgacheffe.
    Finnes det noen konsensus her inne rundt Aeropress kaffi?
    Min preferanse er kruttsterk (fransk) sort, fyldig kaffe uten noe oppi.
    Aeropress kaffe gjør kaffen til en slags te med flere smaksopplevelser - men man mister hele poenget med at det er kaffe. Litt hipster og metrofil kaffe mao.
    Det er jo bare 'presskanne' i grunnen ???
    Det er det jeg drikker til vanlig.
    Det gir en ganske anne opplevelse og beskaffenhet på kaffen.

    Presskanne har mye finstoffer og "grums" - samt er den slemmeste varianten i forhold til cafestol.
    Aeropress har papirfilter og gir en veldig klar kaffe, med minimalt cafestol.
    Begge metoder kan gi god kaffe, men Aeropress gir en helt klart annen kaffe enn presskanne.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Jeg husker noe som festet seg på hjernebarken for en god del år tilbake når jeg prøvde Aeropress for første gang.
    Mener det var en utgave av Yirgacheffe.
    Finnes det noen konsensus her inne rundt Aeropress kaffi?
    Min preferanse er kruttsterk (fransk) sort, fyldig kaffe uten noe oppi.
    Aeropress kaffe gjør kaffen til en slags te med flere smaksopplevelser - men man mister hele poenget med at det er kaffe. Litt hipster og metrofil kaffe mao.
    ...en slags te?
    Tøys og tull.
    Du må koste på deg litt kaffe!
    ;)
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Her var det mye rart ja.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg husker noe som festet seg på hjernebarken for en god del år tilbake når jeg prøvde Aeropress for første gang.
    Mener det var en utgave av Yirgacheffe.
    Finnes det noen konsensus her inne rundt Aeropress kaffi?
    Min preferanse er kruttsterk (fransk) sort, fyldig kaffe uten noe oppi.
    Aeropress kaffe gjør kaffen til en slags te med flere smaksopplevelser - men man mister hele poenget med at det er kaffe. Litt hipster og metrofil kaffe mao.
    Hæ? Aeropress gjør ikke kaffen lysere, da har du for lite krutt oppi. Jeg har alle varianter og bruker Aeropress når jeg vil lage bare en kopp kjapt. Jeg synes den kan gi ørlite mer smaksnyanser, men foretrekker vanligvis V60 fordi kaffen blir littegran renere. Vanlig kaffetrakter går også helt fint, men mer hyggelig å lage manuelt. Presskanne er den jeg liker dårligst og synes Chemex ofte gir for mørk/kraftig karakter. Men jeg synes bryggemetode har veldig lite å si i forhold til kaffebønnnene.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Har nå vært en runde rundt "hele" Arendal for å finne V60 01 og 02 filtre samt V60 filterholder og de fleste bare rister på hodet... her i byen går det i presskanne. Nettbutikken løser dette for meg heldigvis. Cafe No9 venter på en ny ladning med bønner og deriblant var det også noe spennende ble jeg fortalt.

    Ellers kan jeg opplyse om at dagene går i jobb, jobb, jobb og på kvelden stuper jeg ned i sofaen og nyter litt fyr på den store gruen før jeg dovner avgårde:

    612EDCAF-4250-43AB-8D98-3C4C9C3CE1F5_1_201_a.jpg

    -BB-
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Ikke at jeg er nerd nok til å blande meg inn i de heftigste diskusjonene her, men tenkte allikevel å informere om at det er en EKSTREMT god deal å registrere seg som bedriftskunde hos S&H for de som liker kaffen deres og er selvstendig næringsdrivende eller har et AS.

    En 2,5kg pose med Tade koster f.eks bare 467,50kr, og småposene på 250g går ned fra type 129,- til 50,-
    rask levering har de også.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En 2,5kg pose med Tade koster f.eks bare 467,50kr, og småposene på 250g går ned fra type 129,- til 50,-
    rask levering har de også.
    Antar at de kommer i en pose a 2.5kg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn