Diverse Gode eldre filmer på YouTube -- skatter under radaren

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
Har stor glede av å oppdage filmer på YouTube som man ikke finner de fleste andre steder. Gjerne eldre filmer som rettighetshaverne ikke legger stor energi i å sperre tilgang til.

Så hvorfor ikke en tråd med anbefalinger om slike filmer.

Her er en fantastisk en. Peter O'Toole sa selv at dette var hans favorittrolle og yndlingsfilm. Da må den jo være verdt å se. Men jeg ante ikke om denne før en venn gjorde meg oppmerksom på skatten.

Peter O'Toole i "Rogue Male" -- garantert nytelse.

 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Første versjonen av Gold Rush er public domain


1942-versjonen er egentlig ikke det (såvidt jeg vet,) men allikevel tilgjengelig på youtube

 
6

65finger

Gjest

"soft bed and hard battles"
Peter Sellers i flere roller. Et must for Sellers fans. Filmen er ellers så der
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Første filmatisering av boka I Am Legend fra midten av sekstitallet. Verden har gått videre, bevares, men den er langt bedre enn Omega Man og I Am Legend som kom senere.

 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
^ Morsomt. Det var da jeg kom over den filmen, med Vincent Price, at jeg tenkte det burde være en tråd om disse filmene. Bortglemte, vanskelige å få fatt på, men lagt ut på YouTube og verdt en kikk.

Her er en actionfri spionfilm fra Berlin med Max von Sydow, George Segal, Alec Guinness og Senta Berger. Manus av Harold Pinter og musikk av John Barry. Ikke en høydare, men jeg nøt den likevel -- ikke minst fordi jeg "var i Berlin", filmet på location.

 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.560
Antall liker
7.087
Har stor glede av å oppdage filmer på YouTube som man ikke finner de fleste andre steder. Gjerne eldre filmer som rettighetshaverne ikke legger stor energi i å sperre tilgang til.

Så hvorfor ikke en tråd med anbefalinger om slike filmer.

Her er en fantastisk en. Peter O'Toole sa selv at dette var hans favorittrolle og yndlingsfilm. Da må den jo være verdt å se. Men jeg ante ikke om denne før en venn gjorde meg oppmerksom på skatten.

Peter O'Toole i "Rogue Male" -- garantert nytelse.

Godt initiativ, Felen! Peter O’Toole er aldri feil og denne har jeg hatt lyst til å se lenge.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
En perle fra Werner Herzog

Aguirre, the Wrath of God.

 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fudoh - The New Generation
Takashi Miike 1997

Riki Fudoh (Shosuke Tanihara) is a successful highschool student of Kyushu who leads a double life in organised crime. He commands a gang of underage assassins, which include children and teenagers armed with advanced weapons, and aspires to control the entire island's criminal underworld in order to get revenge against his own father, Iwao (Toru Minegishi). A member of the powerful Yasha-Gumi yakuza organization from Osaka, Iwao was ordered to settle a business dispute by killing his oldest son, Riki's brother, whose murder Riki secretly witnessed and swore to avenge. Riki is mainly helped by his lieutenants, Aizone (Kenji Takano), a strong cyborg brute; Touko (Tamaki Kenmochi), a gun-toting female student; and Mika (Miho Nomoto), a hermaphrodite student who works part-time as a stripper and wields a dartgun with her vagina. Together, they launch a campagn of gruesome assasinations against the top figures of the Kyushu underworld, with his father as the ultimate goal.

 
G

Gjestemedlem

Gjest
Nil By Mouth (1997)
regi av Gary Oldman

Nil by Mouth is a 1997 British-French drama film portraying a family of characters living in South East London. It was Gary Oldman's debut as a writer and director; the film was produced by Oldman, Douglas Urbanski and Luc Besson. It stars Ray Winstone as Raymond, the abusive husband of Valerie (Kathy Burke).

 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Herzogfilmen til Gjestemedlem minnet meg om denne, den peneste filmen Herzog noen gang har laget. Kanskje en av de peneste filmene jeg har sett. Dokumentar om skiflyvning, på en måte.

 
6

65finger

Gjest
Hva het den Herzogfilmen/ dokumentaren hvor han går sammen med Klaus Kinski i jungelen?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.716
Antall liker
21.570
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Louis Malles dokumentar Vive Le Tour! fra 1962. 19 minutter rent gull. Engelsk tekst. Slå på den om fransken din er som min.

 
G

Gjestemedlem

Gjest
Scum
1979
Alan Clarke

Powerful, uncompromising drama about the struggle for survival in the nightmare world of a brutal borstal. This is the feature film version of the original 1977 `Play for Today' drama which was banned by the BBC for 14 years. Two boys struggle to survive Britain's notorious Borstal Reformatory.

 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
Hva het den Herzogfilmen/ dokumentaren hvor han går sammen med Klaus Kinski i jungelen?
Tenker du på Fitzcarraldo? Ikke akkurat dokumentar.....
Han tenker på dokumentaren Mein liebster Feind. Linket til i innlegg #19.

YouTube er fullt av filmskatter. En del filmer er velkjente og er enkelt tilgjengelige i ulike formater/kilder, de finner vi lett. Her er en jeg aldri har visst om -- med topplue i jungelen. Michael Caine og Cliff Robertson i en film om en som er særs uvillig til innsats i krig. Flere av skuespillerne hadde krigserfaring:

Cliff Robertson stars as an opportunistic, mildly cowardly US navy lieutenant who is reluctantly recruited for a suicide mission. When his CO is killed, Robertson is forced into a leadership position, ordering his men forward to destroy a Japanese outpost. Michael Caine, Harry Andrews and Denholm Elliott play key roles, while Henry Fonda makes a pre-credits guest appearance as the man who gives Robertson his marching orders.

 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Sykkeltyvene

De fleste har nok sett Sykkeltyvene, men hvis det skulle være en der ute som ikke har:

 
G

Gjestemedlem

Gjest
Var en tur i dag i Ardèche i Syd Frankrike, et område med storslagen natur. Mye kalkstein her og dermed også mange huler. En av dem ble oppdaget i 1994 og inneholder 32000 år gamle malerier! helt unikt. Chauvet Cave. Nesten ingen får lov til å gå inn i hulen annet enn noen få forskere. Et unntak var Werner Herzog som har laget en dokumentarfilm om hulen. Og jammen ligger den ikke på Youtube den også.

Cave of Forgotten Dreams

 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.560
Antall liker
7.087
Genial film:


Ja, denne har jeg sett mange ganger. Herlig Balkan burlesque. Har vært på bryllup i sør Serbia hvor bandet fra filmen kom marsjerende inn midnatt som overraskelse, og brudens presang til brudgom og oss alle. Stemningen ble ikke noe mindre av den grunn og de holdt koken oppe til i fire-tiden, hvilket var mer enn jeg klarte.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
Enig med Brekke. Underground er en genial film. Så den i København sammen med min produsent. Vi gikk ut av kinoen og tilbake til billettluken og kjøpte billett til neste forestilling. Har møtt både komponist og regissør etter at filmen kom ut og skulle gjerne vært med på det bryllupet noruego nevner. Serbere kan fest.

Vincent Price igjen, som hevner som tar livet av sine kritikere. Temmelig god skrekk&komedie med vel overtydelig bruk av lydeffekter.

 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
A Thousand Clowns er verdt å se -- 90% fra publikum på Rotten.

 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
De fleste har nok sett Sykkeltyvene, men hvis det skulle være en der ute som ikke har:

Hvis du tar bort s i https og legger til nettadressen, så får du innlegget opp med bilde. Du kan legge linken inn i nettleseren din og så kopiere det som da dukker opp, men fjern s. Etter at det er gjort og jeg har lagt inn www i stedet for m i adressen, får du opp bildet.

 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.560
Antall liker
7.087
Enig med Brekke. Underground er en genial film. Så den i København sammen med min produsent. Vi gikk ut av kinoen og tilbake til billettluken og kjøpte billett til neste forestilling. Har møtt både komponist og regissør etter at filmen kom ut og skulle gjerne vært med på det bryllupet noruego nevner. Serbere kan fest.
Kusturica er en stor filmskaper, hvis «Svart Katt, Hvit Katt» (som jeg antar den heter på norsk) kanskje er hans beste sammen med «I Sigøynernes Tid». Han er jo også en habil musiker sammen med sitt No Smoking Orchestra. Er vel ikke like imponert over at han forkastet sin sekulære muslimske bakgrunn fra Sarajevo for å bli nasjonalistisk serbisk ortodoks, og historieomskrivingen han gjorde da han bygde opp Mokra Góra utover filmkulissene til Underground, menmen.

Bregovic, som jo også er født i Sarajevo, denne vinduderlige by med det brukne hjerte jeg er så glad i, er i mine ører en like stor musikalsk skatt som Kusturica har vært for filmen. Fra å fronte Jugoslavias største og viktigste band, Bijelo Dugme, til egen solokarriere og samarbeide med alt fra Cesária Évora til Iggy Pop har han også holdt fast ved sin kjærlighet til det tolerante, intellektuelle og multikulturelle Bosnia som en gang var, og Balkans historiske hjerte, Sarajevo.

PS en filmtråd, jeg vet, men sjekk YouTube for noen klassiske klipp med Bijelo Dugme, gjerne en av de legendariske liveopptredene med «Selma».
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Fassbinder - Angsten Eter Sjelen

Utrolig hva han klarte å produsere i løpet av sitt korte liv...

 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
Peter Sellers og en busslast kjente britiske skuespillere i The Wrong Box, basert på en fortelling av Robert Louis Stevenson.

Anbefales.

 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
Night People med Gregory Peck, fra 1954. Kald krig og spionfilm uten klokker som kan bli ubåter.

 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
Dette går kanskje ikke helt i kategorien "eldre filmer". Men noen har vært så vennlig å legge ut "Riget" på YouTube.

 
G

Gjestemedlem

Gjest
En fin film, starten på en lang serie.

Zatoichi 1 | The Tale of Zatoichi 1962

 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Om en tåler å høre ordet svÆnsk :) er det enorme mengder med kvalitetsfilmer tilgjengelig på YT: http://www.youtube.com/results?search_query=svenska+filmer&sp=EgIYAg%3D%3D
Alle Gøta Kanal filmene er vel der fortsatt samt SOS og filmene med Skolmen/Åberg.

Dessverre er noen megafilmer - sommerkomedier fjernet:


Sunes Sommar

Men Solen Skinde I Alla fall (ikke helt korrekt tittel)

Samme # 2.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
https://youtu.be/9Y5mRRgDFlY
Såg denne på 70-tallet
Fat City, John Huston fra 1972, fin skildring, åpnings-partiet er fint, hele filmen kan ses også
Vet ikke om link er riktig, men bare å skrive fat city på youtube
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Ok. Fin tråd.
Jeg må anbefale denne.
- Den er ille. Veldig ugrei. 'Mockumentary' om en sosiopat og massemorder, hvor filmteamet som dokumenterer hans liv og gjøren fullstendig mister fokus.
Og som seer opplevde jeg det samme - man mistet fullstendig fokus etter en time.
Desverre er den eneste versjonen på nett tekstet på portugisisk..:rolleyes:
- men du får med deg hva som skjer uansett.
Og - ja; den er i svart/hvitt (og takk for det!)
''Man Bites Dog'' (originaltittel: 'It happened in your neighborhood')
https://www.youtube.com/watch?v=06P_OHbBl1w

''Henry, Portrait of a Serial Killer'' blir nesten spiselig i forhold til denne.
Den er helt avskyelig.
 
Topp Bunn