God llyd og musikk med sjel?

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Når jeg tenker på plater med god lyd, så tenker jeg tilbake på syttitallet da alle disse superlyd platene dukka opp.
SheffieldLab, Opus 3,Three blind mice? osv. Musikk uten sjel, heismusikk?, kjedelige greier!
Har noen cd plater med test musikk fra ymse plateselskap, produsenter...Å høre på en bekk som sildrer gjennom en skog eller noe slikt? Har det sjel? En panfløyte som lirer av seg noen toner?, en akustisk gitar som spiller noen moll-toner? Sett på Sex Pistol med Anarcy in The UK..Det har sjel!!
Å kunne være så "tøff" å lytte til musikk, selv om det ikke er noen som sier at "dette låter så bra så". Lytt på musikk som treffer deg..midt i trynet og i sjela. Ha et åpent sinn. Eksempel kan være: Scars-Author Author!,Paddy Mc Aloon-I trawl The Megahertz, Lloyd Cole- Love Story, Sad Lovers and Giants, Flaming Lips,. På vinyl så lytt på Jon Eberson Group-Jive Talking, Dire Straits, Supertramp, Steely Dan. Disse er spilt inn, sikkert med godt kvalitets utstyr og låter knall. Muskk skal røre sjela. Lytt til Little Dragon-Twice, The Blue Nile sine album, Aztec Camera, Heaven 17, Joy Division, for det finnes så inni granskogen masse bra musikk der ute, Livet er altfor kort til å lytte på dårlig musikk. HUSK DET!!
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Sheffield Lab ga da også ut direkteskjærte klassiske plater med Eric Leinsdorf og bl.a. Wagner. Plater med bedre lyd og mer sjel skal du lete lenge etter.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.169
Sted
Trondheim
Jeg synes de Wagnerinnspillingene som ble gjort i Semperoperaen i Dresden i september og oktober 1944, like før operaen ble stengt og de ansatte ble sendt til fronten for sloss mot russerne har sjel.


Tatt opp på høyhastighetsbåndopptaker fra Telefunken. Ca. 11 uker før Dresden ble bombet av de allierte. Legg merke til lydkvaliteten. Opptak midt i en krigssone i 1944 - 75 år siden!

Det er ikke bare musikken som kan ha sjel, men også framføringen. I dette tilfellet tilfører også settingen - omstendighetene rundt innspillingen - mye. I tillegg til at det er Elmendorff som dirigerer. Han visste hva han gjorde.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sjel er så mangt. For meg er det få plater som har så mye sjel som Buschkvartettens sene Beethoven innspillinger. De ga meg umiddelbar gåsehud da jeg hørte Electrolas LP transkripsjoner på 70-tallet. Innspilt 1935-37 og lyden har et nærvær og intensitet som de fleste moderne innspillinger bare kan drømme om. Etter å ha hørt snesevis av innspillinger av disse høydepunktene i musikken er dette fortsatt mine referanseinnspillinger. Lyden er som sagt forbausende god, og etter få minutter legger man ikke merke til den, men kun til musikken. Dæven som Karl Doktor kan spille bratsj!
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.212
Antall liker
6.126
Sted
Under stjernene
Sheffield Lab ga da også ut direkteskjærte klassiske plater med Eric Leinsdorf og bl.a. Wagner. Plater med bedre lyd og mer sjel skal du lete lenge etter.
Prokofiev er også fantastisk.
Mener å huske at et mindre kjent orkester ble brukt i en uke for å stille inn mikrofonene m. m.
Kjell Wint(h)er skrev at det ble bedre lyd med å bytte om + og -.
Mihael Newman fra sammeselskap er også fantastisk.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.212
Antall liker
6.126
Sted
Under stjernene
Du treng berre å sette på Pink Floyd for å få både i pose og sekk. Massevis av god musikk er også godt innspelt. Nokre ting er sjølvsagt betre enn anna, men det skulle då berre mangle...
Særlig Dark Side of The Moon MFSL- UHQR.
Har kjøpt noen HDtraks utgaver med Yes, Blood, Sweat&Tears, veldig inponert over musikkgjengivelsen.
Led Zeppelin skal testes ut til høsten.
 
Topp Bunn