Gnurk møter ... the Matrix!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan det bli høyttalere av denne haugen deler, da?


    Hvis jeg tellet riktig, er det 55 identifiserbare deler pr høyttalerkabinett, som alle sammen skulle skjæres ut og tilpasses. Her er den innvendige matrisen allerede montert. Legg også merke til baksiden av frontplaten. Den består av to lag kryssfinér (12 + 9 mm) med et millimetertykt lag elastisk lim mellom, og så er det frest diverse utsparinger i det innerste laget for å skape best mulig luftstrømning rundt membranen.

    Prøvemontering, uten lim:


    Det skal bli coax-elementer, så det minste hullet er til en bassrefleksport. Innvendig er kabinettet kledd med asfaltplater.
     

    Vedlegg

    R

    Rojoh

    Gjest
    Man ser intuitivt at dette blir stivt. Like opplagt er det at det må litt tålmodighet til. ;D

    Mvh. Johan
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Øh, ja. Ting Tar Tid, og når ting er lagd i kryssfinér tar de enda mer tid enn i MDF. Disse blir konfirmasjonspresang til fjortisen, men det viktigste formålet var nok å få litt byggeerfaring i andre materialer enn MDF før jeg går løs på høyttalerprosjektet i signaturen. Da trenger jeg virkelig en bedre sag, for å skjære til dette med vanlig håndverktøy var et lite h...e. Jeg ville ha toleranser på et par tiendedels millimeter, og det var ikke helt enkelt med stikksag. Måtte rette opp alle kantene med overfresen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tvinger må man ha. Mange. Og store.



    Noen ekstra MDF-plater og trebiter er også hendig for å unngå at kabinettet bøyer seg under presset. Det er såpass mye trykk at noen limperler har svettet ut gjennom selve kryssfineren. Forklaringen er nok at det kom lim nedi noen av hullene for pluggene som holder delene fast i forhold til hverandre. Når det hele ble skrudd sammen, hadde ikke de limdråpene noe sted å gå. Eventuelle sprekker i finéren ble altså en rømningsvei. Men da ble jo de tettet også.
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Gnurk som i Tangens romansehøytaler fra år tilbake?
    Heldig fjortis med slik en hendig far. Er det fort gjort å få flising osv når du freser i kryssfiner?

    Mvh
    Sniff
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yep, det er riktig Gnurk: http://memweb.newsguy.com/~stigerik/html/body_gnurk.html
    Seas 6,5" coax-elementer i en ca 9 liters bassreflekskasse avstemt til ca 45 Hz. Ganske tungdreven og ikke så altfor mye dypbass, men hvis jeg hadde ment at han skulle ha noe Cerwin-Vega-aktig så hadde jeg nok bygget det i stedet...

    Det blir ikke så mye flising når jeg freser, men ganske mye ved saging - i det minste med de verktøyene jeg har nå. Derfor sager jeg alle emner litt for store, retter opp de kritiske flatene med fresen, og lar de siste kantene stå igjen til jeg bruker en finérfres til slutt. Den har et lite kulelager som følger platen, sånn at kanten blir kuttet eksakt til samme nivå som platen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, kanskje et par slike er greia til ny-TVen. Sans matrix, riktignok. For mange tommeltotter her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tommeltotter er fine, de, bare de sitter på riktig sted. Nå er tingene renfrest, sparklet og pusset. Dette blir et par kompakte småtasser.



    Junior har bestemt at de skal bli svarte med silkematt finish. Før jeg sprayer i vei er det ett lite problem å løse. Stig Eriks opprinnelige Gnurk hadde ikke noen form for beskyttelse foran elementene. Det trengtes nok ikke for det tiltenkte bruksmiljøet. Men på et gutterom fylt av skrot ting, vil det være altfor lett at et eller annet dulter borti et eller annet annet, og at noe kommer borti elementet. Så jeg må finne opp en eller annen form for gitter til å ha foran.

    En tanke er å knekke til noen stenger av rustfritt stål (eksempelvis 2,0 mm syrefast sveisetråd), bore en rad huller øverst og nederst på fronten, og sette disse bøylene der. Det kan bli litt rocka.
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    asbjbo skrev:
    En tanke er å knekke til noen stenger av rustfritt stål (eksempelvis 2,0 mm syrefast sveisetråd), bore en rad huller øverst og nederst på fronten, og sette disse bøylene der. Det kan bli litt rocka.
    Morsomt prosjekt!

    Du bør kanskje bytte ut øverst og nederst med høyre og venstre? Ser ikke ut som det er mye å borre på over elementhullet?
    Et annet tøft triks er å forsenke diskanter i frontplaten som lager et usynlig frontdekselfeste.

    R
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    RoDa skrev:
    asbjbo skrev:
    En tanke er å knekke til noen stenger av rustfritt stål (eksempelvis 2,0 mm syrefast sveisetråd), bore en rad huller øverst og nederst på fronten, og sette disse bøylene der. Det kan bli litt rocka.
    Morsomt prosjekt!

    Du bør kanskje bytte ut øverst og nederst med høyre og venstre? Ser ikke ut som det er mye å borre på over elementhullet?
    Et annet tøft triks er å forsenke diskanter i frontplaten som lager et usynlig frontdekselfeste.

    R
    Spørsmålet er vel snarere hva man skal med diskant på baffelet i dette tillfellet?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmm, ja.

    Det ble ikke Gnurk til TVen allikevel her. Mackie RM5. Aktiv ferdigvare altså. Grillfrie. Godt at gutta har gått "Man tar ikke på høyttalerelementer-skolen".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Du bør kanskje bytte ut øverst og nederst med høyre og venstre? Ser ikke ut som det er mye å borre på over elementhullet?
    Jo, men jeg tror det ikke blir så pent visuelt. Vil heller forsterke de vertikale linjene heller enn visuelt å dra ned inntrykket mot det kvadratiske. Her burde jeg kanskje bygget det hele en centimeter høyere fra starten, noe som også ville gjort det mulig med tykkere avstivning inne i kassen helt frem til baffelen. Men det ville endret diffraksjonsmønsteret rundt kanten med konsekvenser for frekvensgangen, og da ville det blitt en ganske stor jobb å "smake til" et nytt delefilter. Derfor holdt jeg meg ganske nær dimensjonene fra Mr Tangen.

    Uansett, det er opptil flere millimeter å gå på på hver side, så det går nok bra (med forbehold om litt finérflising).
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Hva med en magnetløsning på innsiden av kabinettet som holder fronttrekket på plass? Jeg synes det er en pen og elegant løsning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Hva med en magnetløsning på innsiden av kabinettet som holder fronttrekket på plass? Jeg synes det er en pen og elegant løsning.
    Ja, jeg vurderte det, men fjortisen vil gjerne se elementene. Han synes det er litt kult med den gjennomsiktige polypropylen-membranen på Seas-elementene, så tradisjonelt stofftrekk er "out".
     
    R

    RoDa

    Gjest
    el_mariachi skrev:
    RoDa skrev:
    asbjbo skrev:
    En tanke er å knekke til noen stenger av rustfritt stål (eksempelvis 2,0 mm syrefast sveisetråd), bore en rad huller øverst og nederst på fronten, og sette disse bøylene der. Det kan bli litt rocka.
    Morsomt prosjekt!

    Du bør kanskje bytte ut øverst og nederst med høyre og venstre? Ser ikke ut som det er mye å borre på over elementhullet?
    Et annet tøft triks er å forsenke diskanter i frontplaten som lager et usynlig frontdekselfeste.

    R
    Spørsmålet er vel snarere hva man skal med diskant på baffelet i dette tillfellet?
    Herreminhatt! :eek:
    Skulle skrive magneter, men det ble diskanter?? ?? ??
    Sikkert en bivirkning av å ha skrevet diskanter et par ganger for mye i omtaler.... ;D

    Men nå har vi jo sett at stofftrekk er ut, så det blir vel noe annet enn både diskanter og magneter.... :D

    R
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    En tanke er å knekke til noen stenger av rustfritt stål (eksempelvis 2,0 mm syrefast sveisetråd), bore en rad huller øverst og nederst på fronten, og sette disse bøylene der. Det kan bli litt rocka.
    Du tror ikke det kan resonere litt mye når det spilles? Dynabel har jo en lignende løsning men med sort gummitråd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Jeg vet ikke, men resonansfrekvensen blir ganske høy og det er lite areal som drives, så jeg håper å unngå hørbare resonanser. Om det skulle være et problem, er det enkelt å dempe dem ved å lime på et lite tverrstag med elastisk lim. Jeg ville helst unngå diffraksjonen fra opphenget til en slik gummitråd.

    Et annet lite hodebry er orienteringen av elementet. Nå har jeg planlagt å sette det slik at ledningene til elementet peker skrått ned mot bassrefleksporten for å ha god plass til internkablingen. Jeg ser at det opprinnelige Gnurk'et derimot hadde elementet orientert med ledningene vertikalt oppover, sånn:



    Noen som har synspunkter på "riktig" orientering av lead wires til et høyttalerelement? har det i det hele tatt noe å si?
     

    Vedlegg

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Det har vel ikke noe å si for lyden, personlig ville jeg orientert "lead wires" parallellt med beskyttelsesbøylene. Her en forestilling om at det vil se mest ryddig ut.

    Uansett, dette ser ut til å bli bra.

    Mvh
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Enig med Delle, gjør det som ser best ut. De spiller bra uansett!

    Et annet tips er å dekke til alt som har lys farge i kassa, hvis du ikke har gjort det alt. Her er et bilde av mine før jeg dekke til dempeulla med frontstoff... Ser ikke helt bra ut:



    Og med tildekking:
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk, det er et bra tips. Jeg sprayet litt svart lakk også på avstiverne inni kassa, for å unngå at de blir for synlige. Da ble høyttalerne veldig svarte:



    Kommer man nær nok innpå i tilstrekkelig sterkt lys, finnes det fortsatt noen skjønnhetsfeil i lakken, men dette er omtrent så bra som jeg greier å få det til med Quick silkematt fra sprayboks.

    Boringen av hull til gitter gikk greit, og "lead wires" får nok peke skrått nedover som jeg hadde tenkt først. Det er for mye jobb å endre på det nå. Den ingeniørmessige grunnen er at den orienteringen gir best skruefeste, siden avstiveren på fronten står midt i og at det er naturlig å sette en av festeskruene inn mot den. De andre skruene havner nær yttervegger. Men jeg skulle ha tenkt på det visuelle ved frontgitteret før jeg bestemte orienteringen på elementene...
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, altså. Noen høyttalere har delefilter:



    Neste gang vil jeg bare ha komponenter med ben større enn 10 mm2. Spesielt effektmotstandene. ;) Så dette må vi gjemme bort best mulig:



    Høyttalerterminalene alene koster nok mer enn et par like store høyttalere på Elkjøp.



    I den andre enden av boksen skal det visst være noen elementer. Litt gummi først kan ikke skade.



    Så var det loddebolten. Legg merke til forskjellen i tverrsnitt mellom internkablingen og sytråden videre til elementet.



    Det viste seg å fungere best med lissene skrått oppover. Da synes ikke det hvite kortet som terminalene er loddet fast til. Så var det bare å stikke på plass alle stålbøylene av 2 mm syrefast sveisetråd, og vips, dette gnurket er tøffere enn toget.
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Stilg det der. Hva er det du har pakket filteret inn i? Sand?

    Mvh
    Sniff
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er tørr sand for vibrasjonsdemping og varmeutjevning. Da ble det også litt bedre vektbalanse. Nå er høyttalerne faktisk litt baktunge, men da står de stødig på hylla. Jeg tørket sanden (som hadde stått i en sekk i uthuset siden et skiferleggingsprosjekt for noen år siden) ved å steke den i langpanne til very well done. Kjernetemperatur 180 grader, garantert ikke blodig. Det tok hele dagen før sanden var nedkjølt igjen.

    Det er lyd i dem også. Jeg har bare prøvd med TV-lyd via en gammel Denon-receiver så langt, men Stig Eriks beskrivelse av en litt varm klangbalanse stemmer nok. Samtidig er det ganske god oppløsning. Det ikke var noe vanskelig å høre alle feil og mangler ved TV-lyden, spesielt forvrengningen når en reklamejingle er komprimert til digital klipping eller den komplette talentløsheten i "Norske Talenter". Det blir nok litt mer finlytting når høyttalerne blir koblet til den tingen som står i en pappeske i kjelleren...
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Disse ble jo kanontøffe,Asbjørn.Bra jobbba!
    Ble litt "badass" med det gitteret.Du kunne kalle dem "Gnurk Convict" bedre kjent for å være "dømt til å spille fett!".
    Kan tenke meg han ble glad for disse,sønnen din.
    Med den hemmeligheten i kjeller`n blir det sikkert helt suverent. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I den pappesken var det visst en Naim Uniti, gitt. Det virker som dette ble en bra match. Det tok ikke mange minuttene før iPoden var koblet til og det hele spilte riktig bra. Bra lyd med OK lydtrykk for gutterommet, men uten at resten av huset går i selvsving. (Sånn hooliganisme er reservert for far selv.) Den varme lyden i høyttalerene maskerer effektivt eventuell hardhet fra kilden, sånn at helheten virker ganske nøytral og detaljert. Jo, han var rimelig fornøyd.
     

    Vedlegg

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Dette så jo skikkelig bra ut!

    Er sikkert god den Unitien og praktisk.

    Ikke noe tull du serverer valpen,ser jeg.Godt er det. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter at poden vokste til, flyttet utenlands, og begynte å produsere electronica behøvde Gnurkene omsider nærstøtte av subwoofere. De har ikke godt av å forsøke å levere dypbass i et stort rom. Forholdsvis enkel løsning, 2x XTZ 8.17 på sub out fra Naim Uniti, endret profil i Uniti til monitor+sub, og der er de plutselig røslige treveis nærfeltmonitorer.

    EF1BE6BD-E9F9-4B68-A110-9BE8F85A8B12.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ikke sett tråden før.
    Tøffe høyttalere :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn