Glem platebørsten, stalltips til støvfrie riller

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
49,90 på Europris:

7F3F298F-5550-455C-81B4-7682FFBDF42A.jpeg


Legger Ikke igjen noen rester. Klebrig gult stoff som støv og partikler fester seg på, kan så skylles av og gjenbrukes. Finnes også i hifi-variant til mange ganger prisen.

Den er skikkelig klebrig og får med seg nesten alt. Jeg er ikke kjemiker, så YMMV - men dette virker veldig likt min DS Audio ST50 nålerensepute. Luktløst og etterlater ingen ting.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.479
Antall liker
8.002
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jepp. Sikkert fin når det gjelder å ta overflatestøv, men alt for hard til å nå ned i dypet.

Min løsning er Audio-Technica AT6012Xa - i særklasse den beste platebørsten jeg har hatt. Går langt utenpå alle de karbonfiber-børstene jeg har vært borti.


 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Den her når fint ned i dypet, ikke hard i det hele tatt. Men at den skal være en fin erstatning for vask, dét er en annen sak..
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.479
Antall liker
8.002
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Tja. Jeg har kjent på både Europris og Tonar-utgavene og det er ikke snakk om at noen av dem når ned til bunnene av rillene. Skulle de gjøre det måtte de hatt en konsistens lik Slime.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Er den overflaten et resultat av litt rulling med den saken der?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nei, rullen etterlater ikke noe. Jeg har prøvd flere plater og undersøkt dem nøye. Den på bildet ser jo helt drøy ut.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Æsj! Hvorfor er den ikke sånn hos meg? Kanskje variasjoner i produksjonen, og enten flaks hos meg eller uflaks hos deg?
 
U

utgatt304361

Gjest
Jepp. Sikkert fin når det gjelder å ta overflatestøv, men alt for hard til å nå ned i dypet.

Min løsning er Audio-Technica AT6012Xa - i særklasse den beste platebørsten jeg har hatt. Går langt utenpå alle de karbonfiber-børstene jeg har vært borti.


Takk for tips og link. Bestilte en nå. Koster jo ikke all verdens, blir spennende å prøve noe annet! 😀
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Jeg har brukt Watts Manual Parastat børste og Decca kullfiberbørste,Zerostat og destilert vann på 70 tallet . Lærte at man ikke skulle bruke samme rensebørste på nye ubehandlet som gamle plater. Statisk ladning var et problem, og som trekkte til seg støv. Ser fortsatt at enkelte berører platen/rillene med fingrene. Noe som dytter støvet ned i rillene. Da må platene vaskes. Det er helt sikkert noe vinylfans veit. Jeg brukte også Watts styluscleaner, noe annet en disse ''tannbørstene'' som enkelte solgte:)
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det der med platebørster er vanskelig synes jeg. Jeg ender bare opp med å dytte støvet rundt. Har noe gammelt etter faren min med det som ser ut som filt utenpå, og en veke man fyller med vann inni - noen som kjenner til den?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt Watts Manual Parastat børste og Decca kullfiberbørste,Zerostat og destilert vann på 70 tallet . Lærte at man ikke skulle bruke samme rensebørste på nye ubehandlet som gamle plater. Statisk ladning var et problem, og som trekkte til seg støv. Ser fortsatt at enkelte berører platen/rillene med fingrene. Noe som dytter støvet ned i rillene. Da må platene vaskes. Det er helt sikkert noe vinylfans veit. Jeg brukte også Watts styluscleaner, noe annet en disse ''tannbørstene'' som enkelte solgte:)
Er det denne du har brukt? Ev tips til hvordan brukes best?

image.jpg
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.479
Antall liker
8.002
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Norsk leverandør https://platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/audio-technica-at6012-record-care-kit/
Er den bedre enn den tradisjonelle kullfiber børsten på rensete plater for daglig rens før avspiling så er det vel verd investeringen. Får legge til på ønskelisten :D

Bare vær obs på at At1612a er for våt-vask. Den funker selvsagt som støvbørste også, men er ikke så effektiv som AT1612Xa.

For best mulig hel-manuell våt-vask er det imidlertid AT6017 eller AT1618a som gjelder. For å hanke inn disse må man imidlertid innom eBay, siden de i utgangspunktet kun selges i Japan.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
JMM, ooops det så jeg ikke i farten. Takk for oppklaring. :D
Da er den ikke aktuell.
Finnes Xa i Norge da?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.479
Antall liker
8.002
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg tror den også er forbeholdt Japan, så eBay er stedet. Billigere der uansett. Hvis du vil ha hierarkiske lister, så blir det slik:

Støvtørk:

1612Xa
1618/1618a
1612a

Våtvask:

1617
1618/1618a
1612a

Jeg har forøvrig alle sammen og har brukt 1617 til vask og 1612a til tørk ("våt-tørk", ikke støvtørk) i perioder når bryteren på HW-16.5 har slått seg vrang, med tilnærmet like godt resultat.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Er det denne du har brukt? Ev tips til hvordan brukes best?

Vis vedlegget 693545
Manuell Parastat er annerledes. Den har en nylonbørste i midten og plusjeputer på hver side av denne, som samler opp støv/drit som børsten har fjernet/løsnet. Det var også et verktøy som fjernet alt fra renseutstyret. Det var ganske genialt konstruert. Cesil E.Watts hadde vitenskapelige dokumentasjon på resultatet, da ha brukte mikroskop. Denne Parostatik Disc Preeneren var anbefalt på helt nye og ubehandlet plater som var rene, men som kunne ha noe overflatestøv og statisk ladning. Man vil få det når man drar platen ut av innercoveret. Det var en teknik med det også. Disse vinylfolka som bruker hundretusner på vinyl hobbyen skal ha kontroll på dette.
Hvis en skal bruke dyre platerensere. da må man nesten ha en veldig stor samling. Det enkle er ofte det beste :) Watts hadde et lite hefte som viste hvordan en skulle gå fram ved behandlingen av platene. Jeg kan se om jeg finner det heftet og ta bilde av det jeg bruker. Du finner opplysninger og nedlasninger på vinylengine.com over Watts utstyret. Tror ikke firmaet Watts eksisterer nå!
 
Sist redigert:
Topp Bunn